PDA

View Full Version : Par op je knar!



zoon van Piet
28 augustus 2012, 11:53
Na een fikse discussie met een lichtshoweigenaar/verhuurder wil ik effe mn gal spuwen.

Want ik weet welk dat ik een ouwe - nee: vintage- lul ben die vind dat vroeger alles beter was. Maar toch...

Kijk, die lichtjes van nu zijn natuurlijk hartstikke lekker. Milieuvriendelijk ook, al die anderhalfwattledjes die toch met zn allen een boel licht geven. En dat in allerlei kleurtjes: groen rood, geel, blauw en zelfs soms paars.

En als ik sta te spelen kan ik eigenlijk geen bezwaar hebben tegen de hedendaagse lichtshows. Als je vroeger zo'n par op je knar had - jaja, die waren meestal 1000 watt, kinderen!- dan schroeide je haar eraf. En je bleef je gitaar maar bijstemmen. Diverse beroemde kleinere podia (Wilhelmina in Ehv, bijvoorbeeld) waren berucht vanwege hun aquarium-kwaliteiten: je kreeg er geen lucht. De hitte van publiek en een paarduizend watt heet licht maakten dat alle zuurstof verdwenen was.
Maar wat heb ik er heerlijk gespeeld..

En ouderwetse Pars hadden een lichtfilter. Die kon je zelf kopen, zodat je band haar eigen kleuren had. Want je kon kiezen uit duizenden nuances. nu heb je groen rood, geel, blauw en zelfs soms paars.
En okee, met de computergestuurde tafels van nu kunnen ze allerlei dingen die ze vroeger niet konden. Da's knap, al krijg ik dat als muzikant niet mee. Ik zie ik dat alleen als ik sta te kijken vanuit de zaal. Maar dan valt me steeds weer op hoe koud en kil dat licht is. Laboratoriumratten planten zich niet voort onder koud licht, dus is het aannemelijk dat muzikanten minder presteren.

Ik geef die ouderwetse schroeilampen graag de schuld van mijn beginnende kaalheid. Maar eerlijk gezegd zou ik dolgraag weer eens zo'n hete lamp op mijn schedel voelen branden.

bass blom
28 augustus 2012, 11:58
ja, koud, onnatuurlijk en helemaal op digitale video/foto kan het soms heel raar mis gaan met leds.
maarja, dat heet vooruitgang :D

Bates15
28 augustus 2012, 12:17
Vorige week nog 48 1kw parren als tegenlicht gebruikt in een theater :D Niets mis mee hoor!

Deels mee eens, deels niet.. Ik weet wel dat ik mee ga met de vooruitgang en het oude blijf gebruiken!
Movingheads, leds, lasers enz horen er nou eenmaal bij. Maar de 2kw spots en de 1kw parren ook. Samen maken ze een gave show. Ik moet er niet aan denken een frontje te maken met leds.. Kill inderdaad!

peter_heijnen
28 augustus 2012, 12:46
Ik ben wel blij met led. Ik neem zelf 4 platte led floodlights mee naar mijn eigen bandje. Passen gewoon in de kabelkist en schroef ik l/r op speaker en speakerpaal. Geeft niet bepaald veel licht maar wel kleur en meerwaarde.

showband
28 augustus 2012, 13:56
ik gebruik een mix.
frontlicht 2x 1000W fresnell
kleurtjes
een tbar "gewone lamp" 4xPAR56 met mooi geel en goed oranje En voor de rest aanvullen met LED.

Maar voor de warmte moet je geel en oranje bijmixen vanuit gewone parren. Daar heb je er dan wel heel weinig van nodig.

Robin...
28 augustus 2012, 19:40
Maar laat ik dit wel zeggen het is wel lekker warm als je buiten moet spelen vooral op een koude dag.:satisfie:

Probeer maar hier eens op te reageren greenpeace activisten!!

pimmetje
28 augustus 2012, 19:49
Nou, ik vind de ledjes wel OK. Genoeg problemen gehad met een afglijdende bril van de zweetneus :D.

Idd te vaak nog wat kil licht, maar je hebt al een goede tijd lang lampen die via een extra kleurtje (amber) dat kille weer deels kunnen wegwerken.

showband
29 augustus 2012, 10:26
hoewel ik zelf meerdere LED armaturen heb. En er dus veel mee werk ben ik er geen fan van.

zelfs die tri-led 4x3W RGBA pitjes die je nu ziet verschijnen in armaturen komt geen mooi warm geel uit.

Of licht waar je lichtmeter in je videorecorder iets mee kan.

zoon van Piet
29 augustus 2012, 10:45
Ik ben natuurlijk geen fundamentalist, die alle moderne zooi als werktuigen van de duivel op de brandstapel wil hebben. Maar ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die het licht kil vind. En de kleurvariatie houdt ook niet over. En een lekkere strakke beam zie ik ook zelden meer..
Ik was nog vergeten te melden dat ik al verschillende videoten heb gesproken die ook niet blij zijn met led.

Verder is het best mooi, hoor.. maar veel minder mooi dan toen we nog geen milieu hadden! ;)

Arvoitus
30 augustus 2012, 17:28
Ja en nee. Er bestaan goede led-parren, maar dan moet je niet die goedkope 100 euro PAR64 dingen hebben waar de 10MM led's langs elkaar geplakt zitten.

Waar ik me meer aan irriteer is hoe die led-parren geprogrammeerd worden. Negen van de 10 verhuurders of zaaltjes hebben er dan zo'n Showtec tafeltje bij wat dan alleen maar standaard ingeprogrammeerde chases met primaire R G B (of een combinatie van RG, GB of RB) kleuren uitstuurt.

showband
31 augustus 2012, 09:45
ook die duurste (COB) led armaturen hebben nog steeds redelijk monochromatische output.
En juist de duurdere led's beginnen inmiddels ook vrolijk richting de drie cijfers stroomverbruik te kruipen.

Dan is het simpeler om gewoon een PAR56 van drie tientjes op te hangen als je stroogeel wil zien. Of op koninginnedag echt oranje wil hebben.

johantipker
31 augustus 2012, 10:44
Na een fikse discussie met een lichtshoweigenaar/verhuurder wil ik effe mn gal spuwen.


Ik geef die ouderwetse schroeilampen graag de schuld van mijn beginnende kaalheid. Maar eerlijk gezegd zou ik dolgraag weer eens zo'n hete lamp op mijn schedel voelen branden.

Waarom neem jij dan geen zonnebankje mee onstage?:ok:

ACSlater
3 september 2012, 21:06
Ik neem het kille, koude licht van leds voor lief want ik zweet me ook zonder lampen al een ongeluk op het podium. Als er dan ook nog eens een aantal van die par-spots op mij gericht staan, dan druppelt het zweet van mijn kin!