PDA

View Full Version : bepalen action (snaarafstand tot toets) bij akoestische gitaar



crazycow
28 augustus 2012, 10:56
Ik zit tot nu toe nogal te knoeien met het bepalen van de hoogte van de brug t.o.v. de toets. In twee gevallen is het eigenlijk min of meer bij toeval goed gegaan. Bij de derde ging ik de mist in en moet ik e.e.a. achteraf nog aan gaan passen (action te hoog, maar brug/kam kan niet lager dus ik moet de hals iets hoger plaatsen met een wig eronder). In deze drie gevallen gaat het om een steelstring.
Nu zit ik aan te hikken tegen het plaatsen van de hals/brug combi bij een klassieke gitaar.

Ik had van iemand begrepen dat bij een steelstring een rechte lat op de toets incl. fretten precies bovenop de brug zou moeten vallen (dus zonder kam) en bij een klassieke gitaar de lat dan op de wings zou moeten vallen.

Aangezien ik dit principe heb gehanteerd bij de 3de steelstring en het resultaat verkeerd uitpakte begin ik nou te twijfelen.

Ik ben benieuwd hoe jullie de juiste hoogte bepalen!

Zjef
28 augustus 2012, 11:22
Het zit eigenlijk iets ingewikkelder in elkaar.
Ik zou het gerust eens kunnen uittypen, maar ik zal mezelf wat werk sparen en dit linkje posten: http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

stijnkenens
28 augustus 2012, 12:19
Pfft, wat heeft iedereen toch met die Don Hofstee ...
Ik vind het een verkeerde manier / opeenvolging van afstellen, en hij heeft het niet eens over een klassieke gitaar.

Vergeet die rechte lat, dat is enkel tijdens het bouwen van belang.

Afstellen klassieke gitaar (methode stijn :) )
Er van uitgaand dat de frets, toets, hals en brug in orde zijn:

Topkam en zadel op een normale hoogte brengen, dat kan je met een rechte lat +/- meten: minder dan 1 mm aan eerste fret en op de 12e +/- 5 mm

Dan de snaren erop en op spanning brengen.
je duwt de snaar op de 12e tegen de fret en dan moet je o,2mm aan de treble en o,4mm aan de bas over houden tussen snaar en 1e fret.

Daarna het zadel verlagen: meten met open snaar: 3mm aan treble, 4,5 aan de bas kant aan de 12e fret.

Omdat 12 het midden is, weet je dat wanneer je aan de daar een halve mm wil zakken, je het zadel 1 mm moet inkorten.

klaar.

Indien nodig kan je dan nog intoneren aan het zadel, maar bij nylon snaren is dat minder belangrijk (je hebt een veel grotere marge.)



s.

crazycow
28 augustus 2012, 18:24
Bedankt voor de reacties.

Het gaat mij voornamelijk om het zetten/richten van de hals t.o.v. de brug/kam in het bouwproces. Ik bouw niet vanaf een bestaande bouwtekening maar het zijn m'n eigen ontwerpen. Ik zoek daarom dus een richtlijn om de hoek van de toets te bepalen t.o.v. de brug/kam.

Dat van die rechte lijn over de fretten en de brug werkt dus blijkbaar niet goed (action veel te hoog). Misschien kan ik beter een rechte lijn over de fretten en over de kam aanhouden?

Nog wat info over mijn bouwsels:
De top heeft in alle gevallen een radius van 28" met het hoogste punt exact in het midden. De top loopt dus ook al schuin op vanaf de hiel. De hiel (bij de steelstring in ieder geval) staat 90 graden op de kast en tussen de toets en de top plaats ik een taps toelopende wig (dus een soort van verhoogde toets wordt het dan). Die wig plaats ik omdat ik anders de toets niet taps toe wil laten lopen (vind ik persoonlijk niet erg mooi).

Misschien is een plaatje duidelijker:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/480237_405223892829225_678482709_n.jpg

loose-fur
28 augustus 2012, 20:01
Dus eigenlijk bedoel je: Hoe bepaal ik de halshoek?

Ikzelf ga ook niet zitten tekenen, maar ga met een simulatie te werk. Op de plaats waar de brug moet komen plaats ik een blokje dat precies dezelfde hoogte heeft als de afstand waar ik de snaren wil hebben, op de rand van de body, op de plaats waar de hals aan komt te zitten, doe ik hetzelfde, een blokje plaatsen gelijk aan de dikte van de toets (in jouw geval + spie) + de fretjes + de snaarspeling (action). Daarover plaats ik een rechte lat die langs de kant van de hals ver genoeg oversteekt, die rechte lat geeft dus eigenlijk de positie van de snaren weer. Daarna verleng ik m'n leugenzwee tot die de lengte heeft body-topkam. De korte kant van de leugenzwee plaats je tegen de body en het lange eind richt je zo tegenover de 'snaren' volgens de speling (action) die je wenst: punt aan de topkam ertegen, ter hoogte van fret 12 iets van 2 mm?
Leugenzwee geeft de perfecte halshoek weer, ben nog nooit verkeerd uitgekomen..

Gisteren nog gepost, trouwens.. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156281-Stilley-Tribute/page2)

https://lh6.googleusercontent.com/-DxuaNrnKuwk/UDulIf5ZSMI/AAAAAAAACxw/eLoATazCuao/s720/25..JPG





Tee.

crazycow
31 augustus 2012, 20:01
@loose-fur: tnx, ik heb nu wel ongeveer een idee hoe ik het moet bepalen.
Als ik het goed begrijp geeft de toets + fretten in een rechte lijn gelijk aan de brug -/- kam geeft normaal gesproken bij een steelstring een te grote action.

Bij de klassieke gitaar die ik nu bouw ga ik dan nog wel uit van een grotere initiele action, aangezien de snaren minder trekkracht hebben en de hals dus als het goed is rechter blijft.