PDA

View Full Version : Het volgende Gibson/Epiphone vraagstuk



Ditmar
14 januari 2002, 17:39
Hee luitjes, zoals jullie misschien al weten ben ik nog steeds op zoek naar een nieuwe gitaar. Nou heb ik dit keer de vraag: wat is slimmer: een Gibson Les Paul Studio kopen of een Epiphone Les Paul Studio kopen en er betere pickups in rammen??? Het hout en de lak zijn in feite hetzelfde, alleen de pickups en de prijs verschillen. Nog een vraagje: heeft de Epiphone Les Paul een gelijmde of een geschroefde nek ?? en: Hoe verander ik het logo op de headstock onopvallend in Gibson ???

Ditmar
14 januari 2002, 17:41
Oh ja, het argument dat Gibsons hun waarde niet verliezen telt niet mee, want ik mishandel gitaren toch behoorlijk, dus de waarde verliest tie toch wel

Noctiis
14 januari 2002, 17:55
Epiphone LesPaul heeft een set neck (dus gelijmt).
Onopvallend het logo in gibson veranderen is onzin, want iedereen die er maar een beetje verstand van heeft weet dat de headstock van een gibson anders is (puntiger). Ook een beetje raar om een naam op een gitaar te veranderen vind je niet?
En parelmoer krijg er niet zomaar vlekkeloos uitgebijteld :smile:
Zijn overigens erg goeie gitaren

nickelwound
14 januari 2002, 20:16
De nek van een Gibson gitaar is toch ook gelijmd? Dat is mee een element die de natural sustain van dat type gitaar maakt.

anoniem
27 januari 2002, 23:32
goeiedag, Hee, tuurlijk moet je een gibson kopen. Het hout wat ze bij gibson niet kunnen gebruiken gaat door naar epiphone. ik kan dit weten want ik heb een gibson Les paul goldtop en een epiphone les paul classic. je merkt dat de hals van de gibson veel gladder en dunner is. Bij epiphone lijmen ze de hals eerst vlak, want er zitten veel putjes en deukjes in. bij gibson word elke fret getuned dmv vlakschuren. dit doen ze bij epiphone niet.

Succes met je keuze

Wouter van Maaren.

Ps. Verander NOOIT het logo van je gitaar.

anoniem
1 februari 2002, 20:59
Niet alle epiphones hebben een gelijmde hals.
De goedkopere hebben een geschroefde hals (volgens mij valt de studio van epi ook daaronder)

BRiet
1 februari 2002, 22:44
De studio heeft een gelijmde hals, alleen de junior heeft volgens mij een geschroefde hals.

Van die houtsoorten: ik geloof best dat Gibson beter hout gebruikt dan Epiphone, maar er zijn volgens mij ook veel roddels die absoluut nergens op slaan. Bijvoorbeeld het vlak lijmen van de hals... Lijkt me echt nergens op slaan. Volgens mij niets meer dan een roddel.

anoniem
2 februari 2002, 00:58
Ik lees hier veel dat Epihone een slechtere kwaliteit Mahonie gebruikt als Gibson .
Dan zou de Epiphone duurder moeten zijn want slechte kwaliteit Mahonie ben ik zelden tegengekomen , dus zeldzaam en 1e klas Mahonie hout is inkoop redelijk goedkoop in zulke kleine stukken dus zeker niet zo'n enorm prijsverschil waard .
Die Koreanen doen echt hun best om de kwaliteit te verlagen en Gibson die de mindere stukken helemaal vanuit Amerika naar Azie stuurt , hulde.
Roel die niet in houtfabels gelooft ,
Meubelmaker en sinds kort Gitarist(achtig).

Marshallover
2 februari 2002, 07:27
moi,

Ik ben echt knettergek bezig als je je Epiphone naam gaat veranderen in Gibson, ik heb zelf thuis een Gibson Les Paul Studio en die is in geen enkel opzicht (behalve de vorm en kleur) te vergelijken met een Epiphone Les Paul
En zeg nou zelf, het merk Gibson is niet na te maken, en het staat toch ook veel mooier als je een Gibson hebt.
Mijn advies: Spaar wat langer door, koop een Gibson, en neem van mij aan dat je er verliefd op wordt, en dat je je gitaar met meer respect gaat behandelen.

Marshallover

EmgMaster
2 februari 2002, 08:36
Wat maakt het nou uit of de kwaliteit van het mahonie ietsies minder is. Ik zou gewoon een epi kopen en er betere pu's in gooien.
Of je moet veel om je aanzien geven en een gibson willen kopen

anoniem
2 februari 2002, 16:15
Beste gitaristen,

Als je kwaliteit wil en een goed geluid is er in dit geval maar een gitaar de beste, gewwon een Gibson Les Paul. Ik heb zelf een Gothic en deze speelt zo licht en lekker.

anoniem
2 februari 2002, 23:04
Een verschil is dat bij een Epiphone de body uit 2 helften bestaat en een Gibson is massief. Verder is de afwerking bij een Gibson netter. De knoppen en de kop zijn anders op een Epiphone. Dat zijn zo'n beetje de uiterlijke verschillen.

anoniem
3 februari 2002, 23:38
Mijn eerste gitaar was een epiphone les paul standaard. Ik heb er misschien 2 maanden op gespeeld en toen heb ik hem weggedaan, omdat er iets niet goed klonk en aanvoelde. Ik heb nu zes gibsons en ben duizenden guldens (ook in euros is het veel) armer, maar heb er geen spijt van. Gibson is en blijft gewoon superieur

anoniem
5 februari 2002, 12:59
Mijn eerste gitaar was een Gibson les paul standaard. Ik heb er misschien 2 weken op gespeeld en toen heb ik hem weggedaan, omdat er iets niet goed klonk en aanvoelde. Ik heb nu zes epiphones en ben honderden guldens (ook in euros is het weinig) armer, maar heb er geen spijt van. Epiphone is en blijft gewoon superieur

:razz:
:grin:

anoniem
6 februari 2002, 13:28
Ik speel al 6 jaar op een Epi Les Paul Classic Birdseye en zal dit de rest van mijn leven blijven doen. Echte Gibson fanaten hebben hem uitgeprobeerd en moeten stotterend toegeven dat dit een 1e klas gitaar is. Slechts 1 minpuntje: de pickups hebben een beetje moeite met het hoog. Dit is binnenkort opgelost met een paar Seymour Duncans en dan is mijn baby helemaal TOP. Mijn gitaar schijnt trouwens iets af te wijken van de modellen die later gebouwd zijn. Dit is te zien aan de achterkant die lichter van kleur is dan de nieuwere en dat was reden voor iemand mij de dubbele aanschafprijs te geven...??? But nobody touches my baby!!!

Outshine
6 februari 2002, 20:04
Ik denk dat een goeie epiphone idd beter klinkt dan een slechte gibson, okee tis een inkoppertje maar ik heb wel es op en Gibson lp studio gespeeld en sjonge wat was dat ding slecht zeg!! Die kan nooit beter hebben geklonken dan een epi LP

Tuckson
16 september 2002, 19:41
Hai

Heb zelf sinds 2 jaar een Epiphone Les Paul Guilted Maple (LE) en hij bevalt uitstekend. Heb hem naast enkele Gibson gespeeld bij Poppeliers Culemborg en de Epi beviel het best. Het geluid is iets strakker (wat echte Gibseon Les Paul fanaten overigens juist als een minpuntje zien, maar het was net wat ik zocht).

Grtx

B_FORCE
16 september 2002, 21:31
epiphones hebben veel meer last van rondzingen (heb ik ook , en darom wil ik ook andere elementen), verder is het hout minder goed/ minder perfect afgewerkt etc.

Fenisi
16 september 2002, 22:41
Nog een punt vaneen gibson of op een epiphone speelde gewoon omdat ik een beginner ben.. en de meeste mensen horen dat ook niet.. dus boeien doe eerst goedkoop betere pickups en klaar kan altijd nog een gibson kopen als je veel geld hebt advies ik zou zelf ook nie horen of ik op van je pensioen of zo.. :grin:

ps. en jah ik weet ook wel dat het om meer gaat dan alleen geluid.. maar.. jullie snappen wat ik bedoel

michielv
17 september 2002, 08:16
Tsja, als je _en_ een goed gitaar wilt en geen geld hebt voor een Gibson (wat in mijn ogen niet echt een wereldgitaar is, maar dit terzijde) zou ik eens rondkijken naar een Tokai of Fernandes (Burny) copy. Die dingen zijn retegoed en vaak voor een redelijke prijs te krijgen.

Sinds kort is Tokai weer in Nederland verkrijgbaar. Geen idee wat het kost enz. maar de website van de importeur is http://www.lemonmusic.nl ofzo (maar er staat vrij weinig :sad: )

stomas
17 september 2002, 13:19
Ik lees hier net dat de body van een epiphone uit twee helfden zou bestaan, en dat is dus complete onzin. Een standaard Les Paul heeft een body uit 1 stuk mahonie en een top(!) die uit twee helfden bestaat. Net zoals een Gibson Les Paul Standard.

Casey
17 september 2002, 13:44
Wat dacht je van voor Gibson afgekeurd Mahonie wat helemaal naar Japan word verscheept , da's zeer duur als de Epi fabriek haast tussen de Mahonie bomen staat .
Er zal best verschil zijn maar ik geloof ook dat er ook een hoop onzin word geschreven .
Ik denk dat je de afwerking net als bij Gibson trouwens goed in de gaten moet houden voordat je hem koopt en de elementen en stem mechanieken zullen echt wel minder zijn .
Metalen hardware zal van ander fabrikaat zijn maar veel minder ?
Zou de plastic topkam van Gibson van betere kwaliteit zijn als Epi plastic ?

Marc Oblivian
17 september 2002, 16:05
Heej..er zijn nog wel andere merken dan Gibs. en Epi! Yamaha, Tokai en Fernandez bijv.! ook te betalen en vaak beter dan Epi.... Suggestie: beslis niet van te voren wat voor merk je wilt hebben. Ga 'es een daggie naar een grote muziekwinkel en probeer zoveel mogelijk merken uit. Laat dan je oren beslissen en niet je ogen of een merk...)tenminste als je je gitaar wilt bespelen en niet aan de wand wilt hangen....)

Noctiis
17 september 2002, 16:11
jullie zijn te laat, Ditmar heeft al een vrij lange tijd een Gibson Les Paul

AutoStatic
20 september 2002, 11:29
Maar we mogen toch wel doorgaan met de discussie? Wat zou je liever kopen?
- Een Philips of een Aristona?
- Een Audi of een Seat?
- Een Gibson of een Epiphone?

Casey
20 september 2002, 13:02
Een Ferrari of een Fiat ?

AutoStatic
20 september 2002, 13:54
Een Mercedes of een Ssangyong?

Anders Destium
20 september 2002, 14:46
Een gitaar of een bas....
Ok die was tè makkelijk :smile:

FragDaddy
20 september 2002, 15:24
een top(!) die uit twee helfden bestaat.


sorry, maar hier moet ik je toch even terugfluiten. volgens mij heeft een epi een photoflame top. wat letterlijk betekend dat het een 'plaatje' is. een epi heeft GEEN maple top. daarom klinkt een epi ook 'donkerder' dan een gibson

(maar dat is voor zover ik weet)




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-09-20 15:25 ]</font>

guvnor
20 september 2002, 15:26
Op 2002-09-17 13:19, schreef stomas:
Ik lees hier net dat de body van een epiphone uit twee helfden zou bestaan, en dat is dus complete onzin. Een standaard Les Paul heeft een body uit 1 stuk mahonie en een top(!) die uit twee helfden bestaat. Net zoals een Gibson Les Paul Standard.



De mijne bestaat wel degelijk uit 2 delen mahonie. Is goed te zien aan achterzijde van de gitaar. Zijn niet 2 gelijke delen, maar ongeveer 1/3 + 2/3. In mijn geval bestaat mijn top maat uit 1 deel (birdseye maple).

Casey
20 september 2002, 16:09
Volgens mij hebben epi,s echt een fineer laagje en geen foto top , ze moeten nogal wat foto's hebben dan want ze zijn allemaal anders .
Als je in het http://www.epiphone.com/forum/ leest zie je ook niemand het over een foto top hebben .
Wel is het zo dat sommige epi body's uit meerdere delen bestaan en andere niet , dat lees je ook in het forum en daar kan je dus op letten bij aankoop .
Ze zijn dus niet allemaal gelijk ook in de zelfde serie , het is maar net welke stukken hout ze hebben liggen .

guvnor
20 september 2002, 16:31
Inderdaad hebben epi's gewoon een maple top. Mijn top is birdseye maple en meet zo'n 2 cm (gitaar aan achterzijde opengemaakt en gemeten!). Da's dus beslist GEEN photo top!

Nocki
20 september 2002, 21:34
als je de gibson elementen uit de gibson haalt en ze zo in de ephiphone doet heb je nog niet hetzelfde geluid...

net zoiets als je de gitaar van iemand uit zijn handen pakt en hij bij jouw ook anders klinkt...

Nocki

Ic3gl0vE
20 september 2002, 22:21
Op 2002-09-20 11:29, schreef AutoStatic:
Maar we mogen toch wel doorgaan met de discussie? Wat zou je liever kopen?
- Een Philips of een Aristona?
- Een Audi of een Seat?
- Een Gibson of een Epiphone?


- Een Kenwood
- Een Mini
- Een Jackson :razz: