PDA

View Full Version : Wat is een goede website om een elec.gitaar te verkopen?



Nilke
28 augustus 2012, 10:50
Ik heb een gitaar op Marktplaats gezet, maar krijg daar eigenlijk weinig tot geen respons op.
Dat verbaast me toch wel een beetje (prijs is OK en gitaar is vrij nieuw)
IK WIL HIER NU EVEN GEEN RECLAME / SPAM MAKEN VOOR DEZE GITAAR!

Mijn vraag is: zijn er andere "te koop sites" waar vaker wordt gekeken?
Ik heb zelf het idee dat MP een beetje overvoerd is met handelaren waardoor de privé verkopers in "no time" >pag5 staan...

Bedankt voor de hulp/tips :-)

Hendriks
28 augustus 2012, 10:55
Je moet gewoon wat geduld hebben , MP is naar mijn mening wel de best bekeken site , maar de markt voor 2dehands gitaren ligt op z'n kont op dit moment. Sommige gitaren zijn ook minder populair en dan moet je wat langer wachten op respons.

Nilke
28 augustus 2012, 11:04
Dank! ik ben inderdaad niet ruim bedeeld met "geduld" haha
BTW de link naar de www.noordergitaardag.nl in je onderschrift is "dood" ;-)
Gr. Hielke

B~Rock
28 augustus 2012, 11:04
Je zou 'm hier op de gitaarmarkt kunnen zetten...Op zich ziet de advertentie er goed uit, en de prijs die je vraagt lijkt me heel redelijk. De gitaar is misschien niet het meest gangbare model en in een segment waar veel concurrentie is wat het misschien wat lastiger maakt

Echter, op marktplaats is het momenteel gewoon heel slecht handelen is mijn ervaring, wat je ook aanbied. Waarschijnlijk mede door de crisis toch veel mensen die gear aanbieden voor relatief lage prijzen waardoor je niet te veel kunt vragen en potentiele kopers veel keuze hebben.

Wat je evt. nog kan doen is toch biedingen toestaan, het is mijn ervaring dat als er eenmaal iemand begint er meestal meer volgen. Een andere optie zou misschien ruilen zijn.

Hendriks
28 augustus 2012, 11:18
Dank! ik ben inderdaad niet ruim bedeeld met "geduld" haha
BTW de link naar de www.noordergitaardag.nl in je onderschrift is "dood" ;-)
Gr. Hielke

Hou de link in de gaten ,binnenkort is er een nieuwe website.

bass blom
28 augustus 2012, 11:20
lijkt me gewoon een niet erg gangbaar ding.

Nilke
28 augustus 2012, 11:23
lijkt me gewoon een niet erg gangbaar ding.

Nope, het is inderdaad geen Telecaster of Strat ;-)
Mijn favoriet #1 is trouwens een St.Blues 61South haha (en verder nog een KC Mustang) en ik zwem graag tegen de stroom in...
Alle suggesties van B~Rock opgevolgd, dank voor jullie meedenken!!

zoon van Piet
28 augustus 2012, 11:27
prijs is OK

hmm... ik zie hem splinternieuw al voor 399 staan. En ik zal de laatste zijn om te roepen dat de prijs niet okee zou zijn. Maar ik kan begrijpen dat anderen zoiets wel denken. Daar komt bij dat obscure gitaren nu eenmaal moeilijker te verkopen zijn en meestal minder opbrengen..

apekop
28 augustus 2012, 11:28
Je moet gewoon wat geduld hebben , MP is naar mijn mening wel de best bekeken site , maar de markt voor 2dehands gitaren ligt op z'n kont op dit moment. Sommige gitaren zijn ook minder populair en dan moet je wat langer wachten op respons.

Inderdaad. Een jaar of 5 geleden kocht ik veel meer gitaren. Als ze niet bevielen kon ik ze toch in no time weer voor hetzelfde bedrag verkopen, lukte altijd.
Nu is dat anders, je krijgt bijna niks meer verkocht heb ik het idee (tenzij het die speciale Fender uit 1933 is). Dus koop ik ook bijna niks meer, want voor je het weet heb je hele huis vol gitaren en raak je ze aan de straatstenen niet meer kwijt.

B~Rock
28 augustus 2012, 11:49
hmm... ik zie hem splinternieuw al voor 399 staan. En ik zal de laatste zijn om te roepen dat de prijs niet okee zou zijn. Maar ik kan begrijpen dat anderen zoiets wel denken. Daar komt bij dat obscure gitaren nu eenmaal moeilijker te verkopen zijn en meestal minder opbrengen..

Dan zit de TS dus op 75% van de nieuwprijs, wat ik in het verleden ook meestal als richtprijs voor 2e hands hanteerde. Nowadays zul je meestal toch met wat minder genoegen moeten nemen (zeker in het geval van enige obscuriteit).

Lodedsvd
28 augustus 2012, 11:50
Inderdaad als je nu iets nieuw probeert te verkopen moet je al bijna tot aan de helft van de nieuwprijs gaan.
Waar vroeger sommige gitaren al na 1-2 dagen verkocht waren voor de prijs die je zelf in gedachten had

Plant
28 augustus 2012, 12:21
Wat gitaren momenteel op MP doen weet ik niet, maar ik heb de laatste tijd toch wel wat andere uiteenlopende dingen verkocht.

Dat een advertentie in no time op pag. 5 staat moet je je niks van aantrekken. Mensen die gericht jouw produkt zoeken halen je advertentie toch wel boven. Ik laat nooit iets opvallen of omhoog plaatsen, da's alleen maar geldklopperij. Ik heb weleens iets verkocht vlak voordat mijn advertentie verliep en inmiddels op pag. 30 stond, iemand was specifiek op zoek en kwam bij mij terecht.

Biedingen toestaan, evt. met een startbedrag 'vanaf' om lolbroeken die 50 cent willen bieden te blokkeren.
Ik ga met m'n vraagprijs ook altijd aan de hoge kant zitten, want er word altijd lager ingezet. Als je het spelletje een beetje beheerst en de bieder is serieus dan kom je doorgaans wel uit op wat je ervoor hebben wilt.

DemolitionColorScheme
28 augustus 2012, 13:03
Je hebt ook nog sites zoals tweedehands.nl en speurders.nl (die laatste is niet zo erg succesvol meer, maar ik verkoop er héél af en toe nog wel iets).

mesaman
28 augustus 2012, 23:45
ik heb laatst nog een gitaar willen 'lozen' ver onder de prijs! no reaction!helemaal niets!volgens mij wordt er niet eens meer gekeken!
Toch heb ik me laten verleiden door het kopen van een dikke dure gitaar, maar dan voor een schandalig lullige prijs. Ik heb me er bijna schuldig over gevoeld! Gewoon niet normaal! marktplaats is verziekt door de handelaren en dat ze €3,- vragen. Anders had ik nu nagenoeg al mijn gitaren te koop gezet en gezien wat ik over zou houden.(60€ad kosten voor 2 of 3 gitaren verkopen vind ik iets teveel) Ik snap er gewoon helemaal niets meer van.

geert1976
28 augustus 2012, 23:53
De markt is gewoon ontzettend slecht op dit moment.
Veel mensen zijn angstig om op dit moment dure luxe artikelen te kopen en dat zel voorlopig wel zo blijven.
Alleen zeldzame en bijzondere gitaren die spik en span in orde zijn, wisselen mondjesmaat van eigenaar.

Kwalitatief matige gitaren en veel aangeboden modellen blijven gewoon staan.

HaroldA
28 augustus 2012, 23:58
Hou de link in de gaten ,binnenkort is er een nieuwe website.

Ai, 1eurohosting ... Als ik rechtsbijstand had ... :mad:

DemolitionColorScheme
29 augustus 2012, 00:00
(60€ad kosten voor 2 of 3 gitaren verkopen vind ik iets teveel) Ik snap er gewoon helemaal niets meer van.
Dat is duidelijk te zien ... ;)
2x €3 = €6,-
3x €3 = €9,-

Het valt allemaal wel mee ...
Gewoon een tijd online laten staan èn je titel goed invullen. Ik zie vaak:
"Fender Tele te koop", maar als je duidelijker bent zoals dit:
Fender '98 Telecaster / Tele (Deluxe, of wat dan ook) - MiJ / USA / Mexico / etc.
... dan is gewoon duidelijker en kan het makkelijker gevonden worden. Als je bijv. een ES 335 verkoopt, vult het dan bijv. zo in:
ES-335 / ES335 / ES 335 - iedereen tikt zoiets wel anders in, dus je moet over zulke dingen ook nadenken.

Daarbij, tja ... de meest bekende merken zoals Fender, Gibson, PRS, noem het maar op, die verkopen makkelijker dan de wat lower end gitaren of de onbekendere Japanse merken. Dus heb je die een, vul dan ook de naam in van waar het een 'kopie' van is. Dan vinden mensen het ook die bijv. alleen 'Fender' intypen en kunnen ze alsnog denken:
"Oh, dat is eigenlijk ook best wel een leuke optie!"

DemolitionColorScheme
29 augustus 2012, 00:05
De markt is gewoon ontzettend slecht op dit moment.
Veel mensen zijn angstig om op dit moment dure luxe artikelen te kopen en dat zel voorlopig wel zo blijven.
Alleen zeldzame en bijzondere gitaren die spik en span in orde zijn, wisselen mondjesmaat van eigenaar.

Kwalitatief matige gitaren en veel aangeboden modellen blijven gewoon staan.
Ik vind het eigenlijk wel reuze meevallen. Naar mijn mening loopt het allemaal nog wel. Mensen zoeken gewoon nogsteeds gear. Winst maken? Nee, dat zit er niet in, maar zolang je duidelijk bent over je prijs hapt er uiteindelijk toch wel iemand. Gewoon geduld hebben. Mensen die onder mijn vraagprijs bieden via de mail, daar ben ik ook gewoon erg stug en duidelijk tegen. Je merkt alleen wèl dat men vaak elk dubbeltje wel wilt omdraaien. Dus, je kunt beter je vraagprijs iets hoger zetten dan wat je in gedachten hebt (al is het maar €50,-) zodat als mensen met je willen onderhandelen, je dat van die prijs kan afhalen, zodat het alsnog lijkt alsof je ze tegemoet komt. Sneaky? Nee, beetje basis psychologie.

geert1976
29 augustus 2012, 00:24
Ik vind het eigenlijk wel reuze meevallen. Naar mijn mening loopt het allemaal nog wel. Mensen zoeken gewoon nogsteeds gear. Winst maken? Nee, dat zit er niet in, maar zolang je duidelijk bent over je prijs hapt er uiteindelijk toch wel iemand. Gewoon geduld hebben. Mensen die onder mijn vraagprijs bieden via de mail, daar ben ik ook gewoon erg stug en duidelijk tegen. Je merkt alleen wèl dat men vaak elk dubbeltje wel wilt omdraaien. Dus, je kunt beter je vraagprijs iets hoger zetten dan wat je in gedachten hebt (al is het maar €50,-) zodat als mensen met je willen onderhandelen, je dat van die prijs kan afhalen, zodat het alsnog lijkt alsof je ze tegemoet komt. Sneaky? Nee, beetje basis psychologie.

De markt is gewoon slecht, ik hoor iedereen alleen maar klagen, tel daarbij op dat de nieuwe gitaren ook behoorlijk goedkoper zijn geworden.

Ik kan mijn spullen ook wel kwijt, maar dit heeft err mee te maken dat ik bijzonder spul te koop aan biedt, wat niet veel voorbij komt, maar ik merkt wel, dat het langer duurt, voordat ik iets heb verkocht.

DemolitionColorScheme
29 augustus 2012, 08:49
De markt is gewoon slecht, ik hoor iedereen alleen maar klagen, tel daarbij op dat de nieuwe gitaren ook behoorlijk goedkoper zijn geworden.

Ik kan mijn spullen ook wel kwijt, maar dit heeft err mee te maken dat ik bijzonder spul te koop aan biedt, wat niet veel voorbij komt, maar ik merkt wel, dat het langer duurt, voordat ik iets heb verkocht.
Dat het langer duurt, ja daar heb je geheel gelijk in. Als we dat gebruiken om te meten of de markt 'slecht is' - dan ben ik het geheel met je eens, maar betreffende wat je voor gear kan krijgen; het kan nogsteeds, het kost alleen wat meer tijd. Er zullen altijd mensen zijn die minder bieden, dus gewoon stug volhouden totdat je die ene tegenkomt die je vraagprijs wilt betalen of er dicht in de buurt van wilt zitten.

Nilke
29 augustus 2012, 08:59
Het rare is dat ik andere dingen wel prima kan verkopen via MP. Ik zorg er voor dat de informatie in orde is (ook goede foto's) en de prijs redelijk. Alleen die éne gitaar dus niet... Het is ook weer niet zo dat dit een "capital investment good" is ;-)
Inmiddels alle aanpassingen gedaan op de advertentie (nogmaals bedankt voor jullie zinnige suggesties)
Ik heb mezelf voorgenomen dat ik pas weer een andere gitaar "mag" kopen van/voor mezelf als deze naar een nieuw baasje is gegaan...
Groetjes!

apekop
29 augustus 2012, 09:00
Ik vind het eigenlijk wel reuze meevallen. Naar mijn mening loopt het allemaal nog wel. Mensen zoeken gewoon nogsteeds gear. Winst maken? Nee, dat zit er niet in, maar zolang je duidelijk bent over je prijs hapt er uiteindelijk toch wel iemand.

Het valt dus niet mee. Mensen kopen gewoon bijna niks meer, al helemaal geen linkse hobby artikelen. Deze benaming is al erg genoeg en zegt heel veel hoe men tegen muziek en cultuur aankijkt; als een luxe artikel. Bedankt VVD en PVV!

DemolitionColorScheme
29 augustus 2012, 09:07
Het valt dus niet mee. Mensen kopen gewoon bijna niks meer, al helemaal geen linkse hobby artikelen. Deze benaming is al erg genoeg en zegt heel veel hoe men tegen muziek en cultuur aankijkt; als een luxe artikel. Bedankt VVD en PVV!
Daar valt natuurlijk nog over te discussiëren, want ik ben van mening dat het gros van de kopers en verkopers het zèlf niet zozeer ziet als een luxe artikel. Voor mij, persoonlijk, is er totaal niks veranderd hoe ik tegen gear verkopen en kopen aankijk. Ik koop nogsteeds gewoon gear. Het enige waar ik het wèl mee eens ben is dat het niet zo snel meer gaat, wat, inderdaad, betekent dat er minder kopers zijn. Maar ons landje bestaat uit een aantal miljoen mensen (nu al tegen de 17 miljoen aan), dus met volhouden komen we er wel, alleen wat langzamer. ;)

rufus
29 augustus 2012, 16:10
De combinatie van slechte economische omstandigheden/vooruitzichten en het feit dat het een gitaar is die je niet veel ziet en ook niet bekend is maken het een moeilijk te verkopen object. Gewoon volhouden er komt wel iemand die interesse heeft.
Ik hanteer 60% van de nieuwprijs als een prijs waarbij alles meestal vlot verkoopt, maar dan ben je wel een boel geld kwijt als je nieuw gekocht hebt, of je dat er voor over hebt hangt van jou af. Merknaam zegt dus ook wel veel, ik zette laatstst een top element te koop van een duitse bouwer aan 60% van de prijs, geen reactie in een maand tijd. Heb het element geprobeerd in een andere gitaar en de JB die erin zat verkocht in 2 dagen. Laatst een big muff verkocht in 2 dagen. Een fender van 400 euro zal vluger weg zijn dan de jouwe.

Sinner1980
29 augustus 2012, 17:08
Patience young paddawan... ;)

@ apekop: Laat me raden, jij stemt op kameraad Roemer... :D

cetse
29 augustus 2012, 19:49
Wat ik mij dan afvraag is of muziekzaken iets merken van het overvloedige aanbod op de tweedehandsmarkt, het feit dat iedereen een gunstige prijs wil en de weinig potentiele kopers? Zou hun omzet nu ook zakken?

Noordeling38
29 augustus 2012, 20:04
Het hangt af van het merk en type gitaar dat je aanbiedt. Vintage Fender en Gibson loopt denk ik altijd wel. Het beste lopen de vintage begin jaren 70 en jaren 60 modellen, liefst tele of strat maar een Jaguar of jazzmaster wil ook wel goed verkopen. Orginaliteit heel belangrijk. Ik denk dat hier altijd wel kopers voor zijn. Ook als het economisch wat minder goed gaat. Kijk maar eens hoe snel de klikjes bij dit soort advertenties omhoog gaan en na een poosje zijn ze vaak al verkocht. Merk is heel belangrijk. Tijd terug had ik bv een vrijwel nieuwe Rebelrelic. Prachtige gitaar maar niet aan de straatstenen te slijten.. Zelfde geldt voor de versterkers. Standaard spul dat je nieuw in de winkel kunt kopen loopt veel slechter dan een mooie blackface of silverface (champ) in mooie staat.

Noordeling38
29 augustus 2012, 20:18
Natuurlijk is het ook een kwestie van vraag en aanbod. Kijk maar hoeveel strats en teles van de bekende merken worden aangeboden in verhouding tot de vraag. Ik denk dat er voor de nieuwere gitaren teveel aanbod is tegen een te hoge prijs. Door bv marktplaats wordt waar iedereen z'n spullen opzet wordt de prijs kunstmatig omhoog gedreven en wordt er te weinig verkocht.. ( kennen we zoiets soortgelijks ook niet in de huizenmarkt?). Gemiddelde strat USA prijs iets van 650-700 denk ik. Als je even zoekt kun je een nieuwe in de winkel krijgen zo tussen de 950 en 1000 euro... Betaal je zon 250 meer...

DemolitionColorScheme
29 augustus 2012, 21:12
Gemiddelde strat USA prijs iets van 650-700 denk ik. Als je even zoekt kun je een nieuwe in de winkel krijgen zo tussen de 950 en 1000 euro... Betaal je zon 250 meer...
Vind ik zelf een groot verschil. Dat is waarom ik altijd tweedehands koop. Nieuw hoeft voor mij dan ook niet.

mesaman
29 augustus 2012, 23:32
[QUOTE=DemolitionColorScheme;2882766]Dat is duidelijk te zien ... ;)
2x €3 = €6,-
3x €3 = €9,-

Oftewel, je hebt niet gelezen of niet na gedacht? Als je nadenkt/leest begrijp je dat ik wil zeggen dat ik ongeveer 10 gitaren te koop aan zou moeten bieden om 2 of 3 gitaren te kunnen verkopen. thats it. duh!

En ik wordt er wel kotsmisselijk van als iemand doet alsof hij een bepaald soort gitaar verkoopt, gibson les paul bla bla en dan in de ad op de laatste regel vind je in lettertype 4 nog epiphone staan. of wat voor spul dan ook. Gewoon netjes adverteren,duidelijk en realistisch met prijzen zijn. Dat begrijpen de meeste mensen wel toch?

DemolitionColorScheme
29 augustus 2012, 23:49
Oftewel, je hebt niet gelezen of niet na gedacht? Als je nadenkt/leest begrijp je dat ik wil zeggen dat ik ongeveer 10 gitaren te koop aan zou moeten bieden om 2 of 3 gitaren te kunnen verkopen. thats it. duh!
Oh, my bad, haha! Ik dacht dat je het had over de kosten om je gitaren op Marktplaats te zetten.

JaKemp
30 augustus 2012, 00:11
Vind ik zelf een groot verschil. Dat is waarom ik altijd tweedehands koop. Nieuw hoeft voor mij dan ook niet.

Dat vind ik ook... Oké ze is gebruikt, maar als ze in zo goed als nieuwstaat is, geen grote krassen of gaten en alles werkt nog prima. Dan is 30% toch een mooie korting vind ik?

Als ik moest kiezen voor een nieuwe gitaar die €1000 kost in de winkel of €700 voor quasi net dezelfde gitaar dan heb ik snel gekozen.

apekop
30 augustus 2012, 00:13
@ apekop: Laat me raden, jij stemt op kameraad Roemer... :D

haha..dat zou zo maar eens kunnen. Als muzikant of cultuurliefhebber zou het erg vreemd zijn als je VVD (of zelfs PVV) zou stemmen. Dan gooi je je eigen ruiten in.

DemolitionColorScheme
30 augustus 2012, 08:23
Dat vind ik ook... Oké ze is gebruikt, maar als ze in zo goed als nieuwstaat is, geen grote krassen of gaten en alles werkt nog prima. Dan is 30% toch een mooie korting vind ik?

Als ik moest kiezen voor een nieuwe gitaar die €1000 kost in de winkel of €700 voor quasi net dezelfde gitaar dan heb ik snel gekozen.
Precies. Exact!

Nilke
30 augustus 2012, 19:12
hmm... ik zie hem splinternieuw al voor 399 staan. En ik zal de laatste zijn om te roepen dat de prijs niet okee zou zijn. Maar ik kan begrijpen dat anderen zoiets wel denken. Daar komt bij dat obscure gitaren nu eenmaal moeilijker te verkopen zijn en meestal minder opbrengen..

@ Feedback nog steeds €459 in de winkel. Al heb ik ook niet het idee dat ze daar "hardlopers" zijn en de winkel uitvliegen ;-)
Er zit trouwens wel een z.g.a.n. mooie Levy's band bij. Ik heb de advertentie maar weer eens aangepast haha.
En een eigen youtube filmpje erbij (zoon opgeport HA!) eens kijken of dat dan helpt.

Sinner1980
30 augustus 2012, 19:27
haha..dat zou zo maar eens kunnen. Als muzikant of cultuurliefhebber zou het erg vreemd zijn als je VVD (of zelfs PVV) zou stemmen. Dan gooi je je eigen ruiten in.

Oei, daar gaan mijn ruiten! ;)

bass blom
30 augustus 2012, 19:46
@ Feedback nog steeds €459 in de winkel. Al heb ik ook niet het idee dat ze daar "hardlopers" zijn en de winkel uitvliegen ;-)
Er zit trouwens wel een z.g.a.n. mooie Levy's band bij. Ik heb de advertentie maar weer eens aangepast haha.
En een eigen youtube filmpje erbij (zoon opgeport HA!) eens kijken of dat dan helpt.

zo'n kind gun je toch een fanta :seriousf:
ofwel, mwah, of dat filmpje gaat helpen? :D

stikel
31 augustus 2012, 03:17
Filmpjes (alle linkjes dus) zijn trouwens ook niet toegestaan op MP (of tegen een hoger tarief) weet ik uit ondervinding :D. Die advertentie kan mogelijk op zwart gaan.

HaroldA
25 maart 2013, 15:11
www.instrumentverkopen.nl (http://www.instrumentverkopen.nl), gratis en goede kwaliteit foto's. staat alleen nog niet zo heel veel op

Laat me raden ... jouw site? ;)

muffstuff
25 maart 2013, 15:14
Laat me raden ... jouw site? ;)

hoho, niet zo snel oordelen.





:seriousf:

guitarkid
25 maart 2013, 16:06
Laat me raden ... jouw site? ;)

Je moet toch ergens beginnen..... ;) Site ziet er verder keurig uit!

MyGreenLady
25 maart 2013, 18:45
Ik heb een tijdje wat te koop gehad op gitaarmarkt, marktplaats, 2dehands, etc. Ik zette het toen op een facebook voor muzikanten (mucisians in groningen) en binnen 5 minuten had ik een reactie en de volgende dag was ik er al vanaf. Volgens mij zijn er zo wel meer pagina's, en anders misschien maar even een nieuw pagina maken en een boel mensen uitnodigen.

geert1976
26 maart 2013, 03:22
Tja Marktplaats, heb ik zo onderhand mijn buik van vol een aparte site voor muziekinstrumenten lijkt mij wel wat, wellicht dat daar mensen op gaan scheumen die echt op zoek zijn naar een instrument.

marter544
28 maart 2013, 11:49
Muzikantenmarkt op Facebook is ook een goede.