PDA

View Full Version : buizen vervangen



Exitinside
28 augustus 2012, 01:19
Beste mensen,

Ik heb een Engl Thunder combo. Nu hoorde ik de laatste tijd een plof-geluid op het moment dat ik de versterker aan de standby knop zat.
Vandaag echter kreeg ik ineens een zoom geluid in mijn versterker. Na alles gecheckt te hebben. bleek dat één van de eindbuizen niet meer brandde. nu heb ik twee vragen, nl:

1) Kan ik er zo een matched pair eindtrapbuizen indoen zonder me druk hoeven maken over biassen ?

2) Welke buizen zouden jullie me aanraden ( er zitten nu 2x 6L6GC ) Ik hou van een duidelijke clean en een vette scheur.

alvast bedankt

cluseau
28 augustus 2012, 09:43
1) Kan ik er zo een matched pair eindtrapbuizen indoen zonder me druk hoeven maken over biassen ?

2) Welke buizen zouden jullie me aanraden ( er zitten nu 2x 6L6GC ) Ik hou van een duidelijke clean en een vette scheur.

alvast bedankt


1 Nee, je buizen moeten afgeregeld worden en al zou de afstelling automatisch zijn is het altijd verstandig de bias te checken.

2 J/J, weinig problemen mee en goed afstelbaar.

Hoeft trouwens niet perse aan je buizen te liggen.

lespaulnmarshall
28 augustus 2012, 10:05
1) Check even de manual. Als hij een zogenaamde 'cathode bias' heeft hoef je er niets aan te doen, als hij dat niet heeft is de bias instelbaar en zul je hem naar een tech moeten brengen, tenzij je het zelf denkt te kunnen en aandurft. Indien je het durft kun je een 'bias adapter/probe' kopen voor octale buizen bij tonefactory voor 25 euro, met uitgebreide handleiding over hoe je het zelf moet afstellen mbv een multimeter.
Begin niet aan die bias adapter kit om zelf in elkaar te zetten, dat is bijna onmogelijk weet ik uit ervaring.

2) indien hij 'cathode biased' is staat er waarschijnlijk wel een advies in de manual. Zo niet ben ik zelf ook een groot fan van jj 6l6 gc buizen. Geluid zou ik omschrijven als: smooth, rond , warm en een tikje aan de donkere kant. Goed voor alles van jazz en blues tot death metal.

muziekschuur
28 augustus 2012, 10:09
Helpdesk fabrikant.... Jaja... Email rules...

cluseau
28 augustus 2012, 10:31
Als hij een zogenaamde 'cathode bias' heeft hoef je er niets aan te doen, als hij dat niet heeft is de bias instelbaar......

Let op, dit is niet altijd waar. Veel amps hebben geen kathode bias maar zijn toch niet instelbaar. Je zal dan selected buizen (van de fabrikant) moeten nemen of de amp instellen dmv aanpassing van het bias circuit.

Buzzel
28 augustus 2012, 12:46
Zoals veel Fenders...

Exitinside
28 augustus 2012, 17:30
ok bedankt allemaal voor jullie reacties. dan zal ik em maar een onderhoudsbeurtje laten geven....daar gaat mijn geld ;) maar goed..... die buizen gaan al 8 jaar mee ;)

lespaulnmarshall
28 augustus 2012, 18:36
Ik dacht dat dat bij engls niet het geval was, cluseau?

reckless_life
28 augustus 2012, 20:02
2) Welke buizen zouden jullie me aanraden ( er zitten nu 2x 6L6GC ) Ik hou van een duidelijke clean en een vette scheur.


Gewoon opnieuw 6L6 buizen erin.
Voor eindbuizen maakt het niet uit welk merk je neemt, zolang ze maar matched zijn met een correct afgestelde bias.
Duurdere eindbuizen gaan -misschien- iets langer mee, maar is ook maar afwachten want met buizen is er nog wel eens erop of eronder, zelfs met de pre-selected buizen. Zelf heb ik TAD, GrooveTubes en JJ's in m'n versterkers, werkt allemaal al jaren prima :)

lespaulnmarshall
28 augustus 2012, 22:06
Tad is gewoon geralabeled, veel te duur dus. Net als ruby, grove tubes is geloof ik ook gerelabeled, dus ook te duur. Ik hoor towuens ook zeker wel verschil tussen verschillende afkomsten, china en rusland. En maar kleine verschillen tussen de verschillende merken uit het land onderling.
Matched is zeker belangrijk, maar zelfs dat is geloof ik al achterhaald door bepaalde techs. Toch is matched wel beter atijd.

cluseau
28 augustus 2012, 22:14
Ik dacht dat dat bij engls niet het geval was, cluseau?

Ik wilde alleen even jouw stelling onderuit halen ;). Geen kathode bias wil helemaal niet zeggen dat hij instelbaar is/moet zijn.


Deze Engl moet je iig gewoon afregelen, geen kathode bias dus.

En voor alle amps geldt: Gewoon ff checken tenzij je poen genoeg hebt en buizen wil blijven wisselen of het niet interesseert als je amp kut klinkt.

Gearjunkie
28 augustus 2012, 22:21
@ lespaulnmarshall:
Kun je je stellingen wat onderbouwen? Ik heb het idee dat je erg kort door de bocht gaat en/of kennis mist.

lespaulnmarshall
28 augustus 2012, 22:28
@ lespaulnmarshall:
Kun je je stellingen wat onderbouwen? Ik heb het idee dat je erg kort door de bocht gaat en/of kennis mist.

Tad, ruby en volgens mij ook groovetubes zijn gewoon ralabeled buizen, deze twee of drie merken maken zelf helemaal geen buizen, ze testen ze even (terwijl dat ook in de fabriek al gebeurt dacht ik) en vragen daar aardig wat geld voor.
Dat gematchte buizen achterhaald zijn heb ik gewoon ergens gelezen, weet niet of het klopt.
Over die manieren van biassen, ik heb alle drie gebruikt, Maar had even niet goed nagedacht, in ieder geval wist ik zeker dat die speciale buizen oplichterij voor fenders en mesas niet van toepassing is op engls, cathode of instelbaar wist ik niet zeker welke wel van toepassing was op engls.

Ik heb zelf nooit aan een engl gewerkt.

reckless_life
28 augustus 2012, 23:04
Bij preampbuizen die in the tone stack zitten kan je wel een klein verschil waarnemen, maar dat verschilt ook erg van versterker tot versterker. Een verschil tussen eindbuizen hoor je niet. Het verschil dat opvalt is het verschil wanneer oude buizen vervangen worden door nieuwe of wanneer de bias-setting verandert omwille van de nieuwe buizen.

lespaulnmarshall
28 augustus 2012, 23:14
Bij preampbuizen die in the tone stack zitten kan je wel een klein verschil waarnemen, maar dat verschilt ook erg van versterker tot versterker. Een verschil tussen eindbuizen hoor je niet. Het verschil dat opvalt is het verschil wanneer oude buizen vervangen worden door nieuwe of wanneer de bias-setting verandert omwille van de nieuwe buizen.

Eindversterker buizen hoor je ook, waarom gebruiken mensen anders nos eindversterker buizen?
Ik neem het zelf ook waar. Een nieuw gematcht paar (russische, current production) tung-sol 6l6gc's klinkt als bagger in mijn mesa, terwijl een nieuw gematcht paar current production chinese jj 6l6gc's prachtig klinkt in dezelfde amp. De versterker heeft een bias mod, en ik heb ze precies hetzelfde gebiased.
Ik heb ook nos philips buizen erin gehad, dan wel 7581a's een ander type dus maar die klonken niet alleen anders, maar ook gewoon veel beter dan welke current production eindversterker buis dan ook. Helaas is die set nu overleden.

reckless_life
28 augustus 2012, 23:28
Eindversterker buizen hoor je ook, waarom gebruiken mensen anders nos eindversterker buizen?
Ik neem het zelf ook waar. Een nieuw gematcht paar (russische, current production) tung-sol 6l6gc's klinkt als bagger in mijn mesa, terwijl een nieuw gematcht paar current production chinese jj 6l6gc's prachtig klinkt in dezelfde amp. De versterker heeft een bias mod, en ik heb ze precies hetzelfde gebiased.
Ik heb ook nos philips buizen erin gehad, dan wel 7581a's een ander type dus maar die klonken niet alleen anders, maar ook gewoon veel beter dan welke current production eindversterker buis dan ook. Helaas is die set nu overleden.

Ik heb nooit tung-sol geprobeerd, maar van de merken die ik geprobeerd heb (TAD, GT, Mesa, JJ) hoorde ik geen verschil met m'n versterkers. Ik ben dan ook gestopt met geld en tijd te verdoen met zulke vergelijkingen want ik ben erg tevreden over TAD en JJ die ik intussen al met succes in 3 versterkers heb geplaatst. :)

lespaulnmarshall
28 augustus 2012, 23:47
Ik heb nooit tung-sol geprobeerd, maar van de merken die ik geprobeerd heb (TAD, GT, Mesa, JJ) hoorde ik geen verschil met m'n versterkers. Ik ben dan ook gestopt met geld en tijd te verdoen met zulke vergelijkingen want ik ben erg tevreden over TAD en JJ die ik intussen al met succes in 3 versterkers heb geplaatst. :)

Ik ben zelf ook een fan van jj goedkoop en goed, tad is naar mijn mening te duur zoals ik al zei. Die buizen zijn trouwens volgens mij allemaal in china gemaakt, dus zijn ze ook allemaal zo'n beetje hetzelfde. Je kunt dus net zo goed geen extra geld meer uitgeven aan die tad's en alleen nog jj's gebruiken.
Ik heb zelf aardig wat verschillende buizen geprobeerd, en ik blijf bij de jj's en de nos buizen, als ik die betaalbaar kan vinden.

Exitinside
29 augustus 2012, 00:19
In het begin toen ik deze versterker kocht ben ik een keer teruggegaan naar de winkel omdat er een irri geluidje in zat.
De eigenaar van de winkel hoorde het ook en stopte er een ander set matched originele ENGL eindtrapbuizen in. Ik zei toen tegen hem of ie niet gebiast moest worden, waarop hij antwoordde dat het niet nodig was aangezien die buizen gematched waren. Blijkbaar had hij zoiets van die heeft er geen zwoegen van, dus afschepen. Heb voor de rest nooit problemen met de amp gehad tot nu toe. Das inmiddels 8 jaar geleden.

Ik laat er dan waarschijnlijk die JJ's 6L6GC inzetten. Of is het misschien beter om originele gematchte ENGL eindtrapbuizen erin te zetten ? Deze laatste zijn wel een stuk duurder.

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 00:24
In het begin toen ik deze versterker kocht ben ik een keer teruggegaan naar de winkel omdat er een irri geluidje in zat.
De eigenaar van de winkel hoorde het ook en stopte er een ander set matched originele ENGL eindtrapbuizen in. Ik zei toen tegen hem of ie niet gebiast moest worden, waarop hij antwoordde dat het niet nodig was aangezien die buizen gematched waren. Blijkbaar had hij zoiets van die heeft er geen zwoegen van, dus afschepen. Heb voor de rest nooit problemen met de amp gehad tot nu toe. Das inmiddels 8 jaar geleden.

Ik laat er dan waarschijnlijk die JJ's 6L6GC inzetten. Of is het misschien beter om originele gematchte ENGL eindtrapbuizen erin te zetten ? Deze laatste zijn wel een stuk duurder.

Nee gewoon jj's doen, dat zijn waarschijnlijk dezelfde buizen als die van engl voor veel minder geld.

davidof
29 augustus 2012, 01:12
Ik ga hier ook nog enkele vragen bijvoegen anders moet ik een heel topic starten :)

1) Als je bias settings goed staan, en je stopt nieuwe maar dezelfde buizen erin. Moet je dan toch nog opnieuw biassen?
2) Als je de power buizen vervangt is het dan best ook ineens de preamp buizen te vervangen (die gingen langer mee dacht ik)
3) In dit filmpje (http://www.eurotubes.com/eurotubes-Marshall-DSL-TSL-JVM-How-To-Bias-Video.htm) toont hij zogezegd dat hij de bias regelt met bias probes (stroom) en met de multimeter (spanning) maar er staan helemaal andere waarden op? Kan iemand een beetje verklaren wat hij precies doet? En welke 2 buizen meet hij precies links en welke 2 rechts?
4) moet je alle buizen apart biassen of staat de bias goed bij allemaal als je matched pair hebt? Of hangt dat af van de potmeter in de amp (ik heb een dsl100)

Misschien moet er eens een sticky gemaakt worden! Kan wel handig zijn voor iedereen denk ik deze info..

Grts

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 09:57
Ik ga hier ook nog enkele vragen bijvoegen anders moet ik een heel topic starten :)

1) Als je bias settings goed staan, en je stopt nieuwe maar dezelfde buizen erin. Moet je dan toch nog opnieuw biassen?
2) Als je de power buizen vervangt is het dan best ook ineens de preamp buizen te vervangen (die gingen langer mee dacht ik)
3) In dit filmpje (http://www.eurotubes.com/eurotubes-Marshall-DSL-TSL-JVM-How-To-Bias-Video.htm) toont hij zogezegd dat hij de bias regelt met bias probes (stroom) en met de multimeter (spanning) maar er staan helemaal andere waarden op? Kan iemand een beetje verklaren wat hij precies doet? En welke 2 buizen meet hij precies links en welke 2 rechts?
4) moet je alle buizen apart biassen of staat de bias goed bij allemaal als je matched pair hebt? Of hangt dat af van de potmeter in de amp (ik heb een dsl100)

Misschien moet er eens een sticky gemaakt worden! Kan wel handig zijn voor iedereen denk ik deze info..

Grts

1) ja dan moet je als nog biassen, voorbeeld: met de oude buizen meet je met je bias adapter 36mA, en je doet er de nieuwe in en meet opnieuw staat hij in eens op 25 mA. Biassen is dus altijd nodig.
2) ik doe meestal zelf om het jaar een full retube, maar als je pre's nog goed klinken en niet microfonisch zijn, kun je ze er eigenlijk nog net zo goed in laten zitten.
3)ik kan nu niet naar het filmpje kijken, maar ik denk dat hij de annodespanning (volt) met de multimeter meet en de bias (mA) met de bias probe. Om de ideale bias afstelling te berekenen moet je eerst de annodespanning weten (plate voltage in het engels)
Als je mbv een 'bias adapter or bias probe de bias meet van een 100 watter (4 buizen) meet je de binneste twee of buiteste twee buizen, nooit de twee linkse of de twee rechtse.
4) als je een 100 watt dsl hebt (moet daar een matched quad in, pair is voor een 50 watter), moet je de bias van de twee linker buizen en van de twee rechter buizen apart afstellen, en dan zo dicht mogelijk bij elkaar zien te krijgen de miliamperes.

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 09:58
Dat gematchte buizen achterhaald zijn heb ik gewoon ergens gelezen, weet niet of het klopt.

Moet trouwns nog wel toevoegen dat ogematchte buizen voor geen meter te biassen zijn!!!

cluseau
29 augustus 2012, 10:06
Moet trouwns nog wel toevoegen dat ogematchte buizen voor geen meter te biassen zijn!!!


Dus.......


Dat gematchte buizen achterhaald zijn heb ik gewoon ergens gelezen, weet niet of het klopt.

is niet zo'n onzin als jij beweert.

Met alle respect voor jouw mening (en ik heb er al een paar gezien) wil ik toch benadrukken dat je beter geen dingen kunt schrijven waar je niet zeker van ben. Er lezen hier veel onwetende mensen mee die ervan willen leren en op deze manier leren ze het verkeerde. Zo krijg je nu al die internet (indianen) verhalen en die zijn o zo moeilijk uit te roeien.

PS niet onvriendelijk bedoeld hoor.

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 10:12
Dus.......



is niet zo'n onzin als jij beweert.

Met alle respect voor jouw mening (en ik heb er al een paar gezien) wil ik toch benadrukken dat je beter geen dingen kunt schrijven waar je niet zeker van ben. Er lezen hier veel onwetende mensen mee die ervan willen leren en op deze manier leren ze het verkeerde. Zo krijg je nu al die internet (indianen) verhalen en die zijn o zo moeilijk uit te roeien.

PS niet onvriendelijk bedoeld hoor.

:ok:
Moet minimaal 10 tekens hebben dus bij deze.

Freeqi
29 augustus 2012, 10:15
Tad, ruby en volgens mij ook groovetubes zijn gewoon ralabeled buizen, deze twee of drie merken maken zelf helemaal geen buizen, ze testen ze even (terwijl dat ook in de fabriek al gebeurt dacht ik) en vragen daar aardig wat geld voor.
Dat gematchte buizen achterhaald zijn heb ik gewoon ergens gelezen, weet niet of het klopt.
Over die manieren van biassen, ik heb alle drie gebruikt, Maar had even niet goed nagedacht, in ieder geval wist ik zeker dat die speciale buizen oplichterij voor fenders en mesas niet van toepassing is op engls, cathode of instelbaar wist ik niet zeker welke wel van toepassing was op engls.

Ik heb zelf nooit aan een engl gewerkt.

Ben je zelf al eens bij TAD geweest of herhaal je 'wat je leest op internet' ?

TAD 6L6WGC-STR > zeg me dan eens welke relabeled buis dat is ?
TAD EL34B-STR > zelfde
TAD 6V6GT-STR > zelfde

gebruik die types al 3-4 jaar in repairs, aan een ratio van een aantal quartets per week. Heb exact geteld ... 1 slechte buis gehad van elk ... matching is steeds heel goed, microfonie ook. Klinken ook perfect in fenders en marshalls. Vele merken (Engl oa) gebruiken die ook standaard in hun amps. Prijs vind ik niet zo belangrijk. Wat heb je aan een buis die x€ goedkoper is maar de screens lekken na 5 maand gebruik ? Liever eentje die 1000 uren perfect draait ...

Heb id wel klanten die specifiek vragen naar 'niet-gematchte sets' klopt vanwege de assymm vervorming maar da's een gans andere discussie en wil id ook niet zeggen dat je zomaar een grade 1 en grade 10 samen in een amp ploft ;-)

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 10:35
Ben je zelf al eens bij TAD geweest of herhaal je 'wat je leest op internet' ?

TAD 6L6WGC-STR > zeg me dan eens welke relabeled buis dat is ?
TAD EL34B-STR > zelfde
TAD 6V6GT-STR > zelfde

gebruik die types al 3-4 jaar in repairs, aan een ratio van een aantal quartets per week. Heb exact geteld ... 1 slechte buis gehad van elk ... matching is steeds heel goed, microfonie ook. Klinken ook perfect in fenders en marshalls. Vele merken (Engl oa) gebruiken die ook standaard in hun amps. Prijs vind ik niet zo belangrijk. Wat heb je aan een buis die x€ goedkoper is maar de screens lekken na 5 maand gebruik ? Liever eentje die 1000 uren perfect draait ...

Heb id wel klanten die specifiek vragen naar 'niet-gematchte sets' klopt vanwege de assymm vervorming maar da's een gans andere discussie en wil id ook niet zeggen dat je zomaar een grade 1 en grade 10 samen in een amp ploft ;-)

Ben er nooit geweest, maar ik ken een echte buizenexpert (in amerika) die er werkelijk alles van weet.
Staat er bij tad dan een buizenfabriek? Nee, dat is verboden zelfs.

Tad's zijn bijna altijd wel goed, maar jj's zijn 19 van de 20 keer ook perfect in orde en veel goedkoper. Volgens mij gebruikt TAD chinese buizen, aangezien alle buizen uit china hetzelfde klinken, net als dat zo'n beetje alle russische buizen hetzelfde klinken: JJ= TAD= Engl buizen. Alleen tad meet ze even door aardig van ze om dat te doen voor 'maar' 1/3 van de prijs extra.

'vul hier je buistype in'-STR lijkt me trouwens een verkoop trucje, om te verwijzen naar nos str-415's ofzo.

nico verduin
29 augustus 2012, 11:02
Dat is toch niet helemaal juist. TAD laat inderdaad veel van zijn eigen buizen volgens eigen specs fabriceren in China. zeker voor 6L6GC-STR en 6l6WGC-STR. Er is ooit een partij afgekeurd door TAD die vervolgens door de Chinezen alsnog op de markt werden gegooid. Een andere leverancier(NL) verkocht ze vervolgens voor een stuk lagere prijs met nb. de plaatjes van TAD. Daar heeft TAD gelijk ingegrepen nadat ze via mij een paar samples hebben gekregen. Zodoende bleek het de afgekeurde partij te zijn. Binnen 2 dagen waren de buizen van de site verdwenen.
TAD doet toch wel ff meer als alleen maar die buizen ff in de tester te gooien. De zogenaamde fabrieksmatching betreft bijna altijd alleen een IP matching (zelfde plaatstroom). Echter dat zegt nog niets over de steilheid van de buis (versterkings curves). Die meting kost wat meer tijd en moet betaald worden. Daarnaast geeft TAD 6 maanden garantie op haar buizen itt. de meeste gewone fabrikanten. En in alle jaren heb ik ook wel eens een uitvaller gehad (DOA bijv.). En dan is het toch prettig dat je die garantie hebt.
JJ is trouwens niet Russisch maar Slowaaks.

Buzzel
29 augustus 2012, 11:06
Hoe je het ook wend of keert. Buizen uit een oostblok land zijn altijd vetter :blast:

nico verduin
29 augustus 2012, 11:21
smaken verschillen:seriousf: En jij hebt geen tijd om hier te reageren.... jij moet die 18watter meten :)

LordRiffenstein
29 augustus 2012, 11:33
Ben er nooit geweest, maar ik ken een echte buizenexpert (in amerika) die er werkelijk alles van weet.
Staat er bij tad dan een buizenfabriek? Nee, dat is verboden zelfs.

Voorliefde voor JJs, buizenexpert in Amerika. Beetje veel 'geluisterd' naar Bob van Eurotubes? Als er nu iemand is die vooral voor eigen winkel lult...

cluseau
29 augustus 2012, 11:57
......maar ik ken een echte buizenexpert (in amerika) die er werkelijk alles van weet.......

Ach, nog niet zo lang geleden hoorde ik dat zo'n professor zijn onderzoeken gewoon aan elkaar heeft gelult dus wat/wie is nou een expert.

Freeqi
29 augustus 2012, 12:15
klopt nico. Ik gebruik DAGELIJKS TAD, Sovtek, JJ soms zelf chinos, nos etc door elkaar en heb redelijk goed doorzicht in over wie wat waar best klinkt, gain en timbre, welke snel microfonisch worden, snel vergiftigde cathodes krijgen, screens lekken etc. Door te meten, testen, spelen, soms misbruiken en vooral luisteren.

de TAD str's zijn op spec gemaakt en zéér goed qua spacers en vooral koeling. Weinig problemen mee. 10€ meer voor een buisje interesseert me niet, liever een klant die na 1000 uur spelen terugkomt met versleten buizen dan na 10 uur met vervelende krakjes ;-)

Als er over buizen gediscussieerd wordt, graag iemand die 5 verschillende merken in éénzelfde amp gestoken heeft, bias gecheckt en langer dan 5 minuten laten steken heeft ?

"ik ken een echte buizenexpert (in amerika) die er werkelijk alles van weet" > not impressed als hij dat over TAD zegt weet ie er dus niet veel van hé. Ondertussen een buistype of 10 dat uitsluitend voor hen geproduceerd wordt. De 6V6'en heeft Andreas een jaar of 3 over gedaan eer ie had wat ie wou ... respect dat er nog iemand om kwaliteit geeft, moeite doet en ermee begaan is en z'n hand in het vuur steekt > al eens gedacht aan wat een investering van tijd en $ dat is ???. (ipv zoals vele chinezen gewoon een 'min of meer' werkende buis te maken, zo goedkoop mogelijk en dan enkel naar aantallen/verkoop kijken ?) Doet me dan steeds beetje pijn als domweg afgebroken wordt op fora en internet door ononderbouwde prietpraat, sorry.

"lijkt me trouwens een verkoop trucje" > zeer wetenschappelijk onderbouwd

Internet soms hé ... zucht.

davidof
29 augustus 2012, 12:16
1) ja dan moet je als nog biassen, voorbeeld: met de oude buizen meet je met je bias adapter 36mA, en je doet er de nieuwe in en meet opnieuw staat hij in eens op 25 mA. Biassen is dus altijd nodig.
2) ik doe meestal zelf om het jaar een full retube, maar als je pre's nog goed klinken en niet microfonisch zijn, kun je ze er eigenlijk nog net zo goed in laten zitten.
3)ik kan nu niet naar het filmpje kijken, maar ik denk dat hij de annodespanning (volt) met de multimeter meet en de bias (mA) met de bias probe. Om de ideale bias afstelling te berekenen moet je eerst de annodespanning weten (plate voltage in het engels)
Als je mbv een 'bias adapter or bias probe de bias meet van een 100 watter (4 buizen) meet je de binneste twee of buiteste twee buizen, nooit de twee linkse of de twee rechtse.
4) als je een 100 watt dsl hebt (moet daar een matched quad in, pair is voor een 50 watter), moet je de bias van de twee linker buizen en van de twee rechter buizen apart afstellen, en dan zo dicht mogelijk bij elkaar zien te krijgen de miliamperes.


In het filmpje meet hij met de multimeter 69mV, dat kan toch geen plate voltage zijn dan? Plate voltage dacht ik dat toch altijd over de 400 volt was ..

cluseau
29 augustus 2012, 13:41
In het filmpje meet hij met de multimeter 69mV, dat kan toch geen plate voltage zijn dan? Plate voltage dacht ik dat toch altijd over de 400 volt was ..

Nou vooruit dan maar, als je het schema erbij pakt zie je dat er in de kathodelijn 1 ohm weerstanden zijn opgenomen. Volgens de wet van ohm is de afgelezen spanningswaarde gelijk aan de stroomwaarde omdat de weerstand precies 1 Ohm is. Een spanning van 69mV komt dus overeen met een stroom van 69mA. Dat is de 2x 35mA per buizenstel. Je hebt die stomme biasadapter dus helemaal niet nodig. Gewoon de anodespanning maal de helft van de afgelezen waarde en je hebt het biasvermogen per buis. Links en rechts zijn onafhankelijk afstelbaar wat de balancering makkelijk maakt.

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 13:51
Blijkbaar zijn jullie nog al op jullie teentjes getrapt als ik zeg dat ik geen TAD buizen fan ben..
Jammer zeg dat jullie ook al niet onder de indruk zijn van mijn Amerikaanse kennis.

Leuk forum hier zeg... Als iedereen dezelfde mening opgedrongen wordt.

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 13:57
veel mythes hier. Gek dat veel pros als joe bonamassa nog van die slechte jj buisjes gebruiken en geen tad.
Ik ben een beetje klaar met dit topic, ik reageer hier dus niet meer op. En zou er niet gek van opkijken als ik straks ook nog is een ban opgelegd krijg hiervoor, dat zou nog is jammer zijn (sarcasm alert)

cluseau
29 augustus 2012, 14:03
Blijkbaar zijn jullie nog al op jullie teentjes getrapt als ik zeg dat ik geen TAD buizen fan ben..
Jammer zeg dat jullie ook al niet onder de indruk zijn van mijn Amerikaanse kennis.

Leuk forum hier zeg... Als iedereen dezelfde mening opgedrongen wordt.

Nee hoor we weerleggen alleen je uitspraken die niet helemaal kloppen naar mijn idee. Dit kun je verwachten als je je in een openbare discussie mengt. Je moet dan ook tegen de kritiek kunnen. Uiteindelijk kun je er zelf ook wijzer van worden als je open staat voor andere meningen. Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding van J/J ook prettig maar zal nooit verklaren dat TAD buizen alleen maar duurder zijn om dat ze even getest worden wat overigens ook niet juist is. De buizen worden op karakteristiek bij elkaar gezocht en dat mag wat kosten. Dit soort uitspraken geven mij de indruk dat je niet helemaal weet waar je over praat. Dat is ook niet erg maar als anderen jouw mening gaan overnemen vind ik dat gevaarlijk en mag ik jouw mening tegenspreken. Men kan dan zelf zijn afwegingen maken. Ook jij zou ervan moeten kunnen leren omdat er andere feiten aan het licht komen. Als je halsstarig blijft vasthouden aan je amerikaanse professor kan ik er natuurlijk niets aan doen maar sta open voor andere meningen en incasseer de kritiek. Daar leer je van. Nogmaals, niet vervelend bedoeld hoor.

cluseau
29 augustus 2012, 14:11
Ik ben een beetje klaar met dit topic, ik reageer hier dus niet meer op.

Wie is hier nou op zijn teentjes getrapt?

Ook jij mag hier reactie's plaatsen hoor, je moet alleen een gezonde discussie kunnen voeren en tegen kritiek kunnen.

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 14:13
Nee hoor we weerleggen alleen je uitspraken die niet helemaal kloppen naar mijn idee. Dit kun je verwachten als je je in een openbare discussie mengt. Je moet dan ook tegen de kritiek kunnen. Uiteindelijk kun je er zelf ook wijzer van worden als je open staat voor andere meningen. Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding van J/J ook prettig maar zal nooit verklaren dat TAD buizen alleen maar duurder zijn om dat ze even getest worden wat overigens ook niet juist is. De buizen worden op karakteristiek bij elkaar gezocht en dat mag wat kosten. Dit soort uitspraken geven mij de indruk dat je niet helemaal weet waar je over praat. Dat is ook niet erg maar als anderen jouw mening gaan overnemen vind ik dat gevaarlijk en mag ik jouw mening tegenspreken. Men kan dan zelf zijn afwegingen maken. Ook jij zou ervan moeten kunnen leren omdat er andere feiten aan het licht komen. Als je halsstarig blijft vasthouden aan je amerikaanse professor kan ik er natuurlijk niets aan doen maar sta open voor andere meningen en incasseer de kritiek. Daar leer je van. Nogmaals, niet vervelend bedoeld hoor.

Wat omschrijf jij een ander zijn mening de grond in stampen toch op een leuke manierr. Je spreekt maar lekker tegen hoor als je dat zo leuk vind. Ben je soms een werknemer bij tad ofzo dat je het allemaal zo goed weet en zo'n groot fan van ze bent? Volgens mij luistert jij te veel naar verkoop praatjes van tad zelf. Nu ben ik echt klaar met dit topic.

Jasper.
29 augustus 2012, 14:15
Je mening is denk ik meer dan welkom. Niemand die zich daar over uitspreekt volgens mij. Het gaat erom dat jij feiten typt die niet kloppen.

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 14:23
Tuurlijk kloppen mijn feiten niet omdat ik nog maar 128 posts heb.
Sowisow kan ik voor de prijs van een matched pair tad's ook gewoon twee of drie nos pre's kopen.

humbucker
29 augustus 2012, 14:29
Da's bullshit (reagerend op voorgaande post)! Ik ken er nu zelf helemaal niks van, maar "een kennis uit de US met een enorme kennis van buizen heeft mij eens verteld dat...blablabla" klinkt nu niet echt geloofwaardig, in eender welke discussie :)

cluseau
29 augustus 2012, 14:34
Wat omschrijf jij een ander zijn mening de grond in stampen toch op een leuke manierr. Je spreekt maar lekker tegen hoor als je dat zo leuk vind. Ben je soms een werknemer bij tad ofzo dat je het allemaal zo goed weet en zo'n groot fan van ze bent? Volgens mij luistert jij te veel naar verkoop praatjes van tad zelf. Nu ben ik echt klaar met dit topic.


Wat laat jij je kennen met dit onvolwassen gedrag. Als je het topic nog eens naleest zul je nergens kunnen zien dat ik een fan van TAD buizen ben. Ik ben dat namelijk helemaal niet. Het enige wat ik deed is jouw uitspraken corrigeren waar ik denk dat ze niet juist zijn. Ik heb het een aantal malen gezegd dat ik het niet vervelend bedoel maar je trekt het je waarschijnlijk erg aan, dat is spijtig. Hier wil ik het bij laten want ik geloof niet dat verdere communicatie zinvol is.

Back on topic

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 14:51
Wat laat jij je kennen met dit onvolwassen gedrag. Als je het topic nog eens naleest zul je nergens kunnen zien dat ik een fan van TAD buizen ben. Ik ben dat namelijk helemaal niet. Het enige wat ik deed is jouw uitspraken corrigeren waar ik denk dat ze niet juist zijn. Ik heb het een aantal malen gezegd dat ik het niet vervelend bedoel maar je trekt het je waarschijnlijk erg aan, dat is spijtig. Hier wil ik het bij laten want ik geloof niet dat verdere communicatie zinvol is.

Back on topic

Alles behalve onolwassen lijkt me, maar ik hoor jou niet vertellen waar je jouw verhaal over tad op baseerd.
Maar goed, zoals je al zei, back on topic. Oh en ik bedoel het overigens ook niet verkeerd hoor.

HaroldA
29 augustus 2012, 14:53
Alles behalve onolwassen lijkt me, maar ik hoor jou niet vertellen waar je jouw verhaal over tad op baseerd.

Jarenlange persoonlijke en professionele ervaring ipv "horen van"?

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 14:57
Jarenlange persoonlijke en professionele ervaring ipv "horen van"?

Laat hem maar zelf antwoorden. Touwens hoe weet je van die jarenlange peroonlijke ervaring hoe tad te werk gaat? ik heb zelf ook ervaring opgedaan met de meeste current production buizen (en een aantal nos) in de laatste twee jaar dat ik hier sereus mee bezig ben.

HaroldA
29 augustus 2012, 15:00
Laat hem maar zelf antwoorden.

@cluseau: quote mij even! ;)

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 15:01
Harrold, dat is nog eens volwassen en stoer van je. We've got a badass over here.

HaroldA
29 augustus 2012, 15:14
Harrold, dat is nog eens volwassen en stoer van je. We've got a badass over here.

:seriousf:

Freeqi
29 augustus 2012, 18:31
het ging niet over fan of geen fan van TAD. Jij maakt met 'horen van' TAD met de grond gelijk als ... dure relabels. Wij zeggen dat dat niet zo is. Punt ?

hier is jouw quote: "Tad is gewoon geralabeled, veel te duur dus."

Kijk: 10 jaar geleden gebruikte ik massas EH's en Sovteks, ingetrokken in bulk van New Sensor. Betaalbaar, goed en weinig over te zeggen. Dan worden US transporten alsmaar duurder en heb je eens een hele batch slechte. Alle LPS'en en WA's de helft poisoned cathode na een uur of 10 branden ? Begin je te zoeken. Dan heb ik jaaaaren bijna uitlsuitend JJ gebruikt. Heel tevreden van. Tot een ganse batch slechte EL34's kwam en ik spreek niet over een paar hé. Begin je te zoeken. mmmm eens alles van TAD proberen. Raar, die klinkt goed. Blijven gebruiken. Merk je dat ze snel leveren, goed gematched zijn en nog raarder geen enkele uitval. enzoverder. Ervaring heet dat ? Door de NOODZAAK begin je vanzelf te filteren en af te wegen hé.

En ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben met dezelfde ervaringen ... als dan iemand als TAD moeite doet om in deze tijden nog eens met wat nieuws af te komen én er redelijk in slaagt gaan de haren me rechtstaan als dat zo (sorry) lompweg van de baan gevaagd wordt door horen zeggen van ... gitarist xxxx gebruikt ook enkel merk yyyy. bah. meten is weten en probeer eens een eigen mening te vormen ...

en btw omdat die of die gitarist dat gebruikt ... tja. Een eigen mening is moeilijk, napraten gemakkelijk. zeg niet dat JJ bagger is, ik gebruik de ECC83, ECC82, ECC81 en EL84 ook altijd standaard vanwege meest robuust en degelijk + betaalbaar. ECC83 niet voor elke amp, veel gain en wat donkerder maar nu hebben ze ook een fantastische 5751 (nog aan 't testen). op één op de honderd buisjes na dan waarvan de 6V wel eens sluit met de cathode ;-)

ps wie van de goeroes hier kan me zeggen wat de sterkste KT88 is ? Triggerfinger speelt steeds zijn KT88s erdoor. (wel oorlogsniveau) Heb nu (toevallig) JJ's gestoken laatst maar die waren er ook door na 6 maand. EH houdt het al helemaal niet en Hiwatt steekt ook JJ standaard. Gebruik geen KT88 in eigen builds dus weinig mee geexperimenteerd ... bias staat vrij conservatief gezien de lange gigs en het speelniveau. Op de bank is amp steeds uren mooi stabiel, zelfs op hoog level. Vrees dat te maken heeft met het gloeiend heet wegrijden/botsen/... van amprack bij grotere festivals en snelle change-overs ... fans inbouwen ?

cluseau
29 augustus 2012, 19:31
Triggerfinger speelt steeds zijn KT88s erdoor. (wel oorlogsniveau)

Bedoel je deze (http://www.youtube.com/watch?v=fzWQV5OiQQQ) Triggerfinger, gaaf nummer is dat. Vooral het drinkgerei op de kliko, helemaal goed. Toevallig net een Marshall Major de deur uitgegaan met KT88. Ook deze redden het niet voorbij de clipgrens. Ze krijgen dan aardig bolle wangen. Is een bekend verhaal als je er 200Watt uit gaat persen.

Freeqi
29 augustus 2012, 21:03
yep, die gasten. Doe al tijdje onderhoud, pedals maken, wat modden, speakerkastjes maken etc voor ze. Leuke boys, oren aan hun kop en weten wat ze willen. Meer moet da ni zijn ;-) Maar euh ... is er dan GEEN ENKELE KT88 die dat oorlogsniveau uithoudt ? Weet wel dat KT88 eigenlijk - in spé - een hifi buis is die niet gemaakt is om ganse tijd op +75% te draaien maar die 200W amp is wel designed op 4 x 6550/KT88 natuurlijk ? Feit is dat polle natuurlijk bas speelt op wat eigenlijk een gitaaramp is, kasten hebben we hier designed en zijn eigenlijk opgeblazen gitaar 412's met uit de kluiten gewassen speakers met lagere res freq in een downtuned kast, zwaar verstevigd cfr resonanties ;-) Die imp curve swingt natuurlijk ALLE kanten uit maar geeft die vuile, losse swooshy feel met veel en vuil mid dat letterlijk pedalen vreet ... dezelfde voltage out met een gitaar zou wel eens sommige mensen doof kunnen maken. Met bas valt dat uiteraard best mee, alhoewel ;-) maar de KT88's houden het niet langer dan aantal maand uit ... zou kunnen screengrids wat meer beveiligen maar vrees dat dat serieus ten koste gaat gaan van respons/klank ... denk eerlijk gezegd dat zwaar geforceerd koelen de enige oplossing gaat zijn ?

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 22:57
het ging niet over fan of geen fan van TAD. Jij maakt met 'horen van' TAD met de grond gelijk als ... dure relabels. Wij zeggen dat dat niet zo is. Punt ?

hier is jouw quote: "Tad is gewoon geralabeled, veel te duur dus."

Kijk: 10 jaar geleden gebruikte ik massas EH's en Sovteks, ingetrokken in bulk van New Sensor. Betaalbaar, goed en weinig over te zeggen. Dan worden US transporten alsmaar duurder en heb je eens een hele batch slechte. Alle LPS'en en WA's de helft poisoned cathode na een uur of 10 branden ? Begin je te zoeken. Dan heb ik jaaaaren bijna uitlsuitend JJ gebruikt. Heel tevreden van. Tot een ganse batch slechte EL34's kwam en ik spreek niet over een paar hé. Begin je te zoeken. mmmm eens alles van TAD proberen. Raar, die klinkt goed. Blijven gebruiken. Merk je dat ze snel leveren, goed gematched zijn en nog raarder geen enkele uitval. enzoverder. Ervaring heet dat ? Door de NOODZAAK begin je vanzelf te filteren en af te wegen hé.

En ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben met dezelfde ervaringen ... als dan iemand als TAD moeite doet om in deze tijden nog eens met wat nieuws af te komen én er redelijk in slaagt gaan de haren me rechtstaan als dat zo (sorry) lompweg van de baan gevaagd wordt door horen zeggen van ... gitarist xxxx gebruikt ook enkel merk yyyy. bah. meten is weten en probeer eens een eigen mening te vormen ...

en btw omdat die of die gitarist dat gebruikt ... tja. Een eigen mening is moeilijk, napraten gemakkelijk. zeg niet dat JJ bagger is, ik gebruik de ECC83, ECC82, ECC81 en EL84 ook altijd standaard vanwege meest robuust en degelijk + betaalbaar. ECC83 niet voor elke amp, veel gain en wat donkerder maar nu hebben ze ook een fantastische 5751 (nog aan 't testen). op één op de honderd buisjes na dan waarvan de 6V wel eens sluit met de cathode ;-)

ps wie van de goeroes hier kan me zeggen wat de sterkste KT88 is ? Triggerfinger speelt steeds zijn KT88s erdoor. (wel oorlogsniveau) Heb nu (toevallig) JJ's gestoken laatst maar die waren er ook door na 6 maand. EH houdt het al helemaal niet en Hiwatt steekt ook JJ standaard. Gebruik geen KT88 in eigen builds dus weinig mee geexperimenteerd ... bias staat vrij conservatief gezien de lange gigs en het speelniveau. Op de bank is amp steeds uren mooi stabiel, zelfs op hoog level. Vrees dat te maken heeft met het gloeiend heet wegrijden/botsen/... van amprack bij grotere festivals en snelle change-overs ... fans inbouwen ?

Heb niet gezegd dat ik ergens van gehoord heb, als het om de tad's gaat. Dat weet ik gewoon.
Eh en sovtek vind ik persoonlijk nergens naar klinken, behalve in de pi. (niks horen van)
Dat een buis goed klinkt, een verkoper snel levert, gematcht is en kwalitatief goed is is eigenlijk net zo raar, het zou standaard moeten zijn (ookal is dat niet altijd zo omdat een buis nou eenmaal een onbetrouwbaar onderdeel is, gaan meteen stuk na tien minuten of werken 5 waar lang perfect.)
Ben nou eenmaal geen fan van tad, ookal zijn bijna altijd de buizen goed, ik vind ze veel te duur. Is een buis meteen als ik hem installeer als stuk, dan stuur ik hem terug en krijg ik een nieuwe (of meerdere, goede service heet dat)
Gaan ze na 5 mnd stuk jammer dan, volgende keer beter.

Ik heb niet gezegd dat ik jj gebruik omdat bonamassa ze gebruikt (je moet echt beter lezen) maar ik ze dat veel profs (oa. Bonamassa) jj gebruiken, niet voor niets lijkt me. Persoonlijk gebruik ik jj omdat ik van het geluid, de prijs en de kwaliteit houd. Dat laatste lijkt mij wel een eigen mening of niet?

Voor die kt88's ik ben dan wel geen 'goeroe' maar ik heb kt66's van gold lion, en die klinken goed in mijn bluesbreaker en ze doen het al een jaar heel erg goed, lijkt me dat de 88's net zo goed zijn dan, maar ik heb zelf geen behoefte aan 88's en heb ze dus ook nooit geprobeerd. Maar ja, mijn mening telt voor jou vas toch niet mee, omdat ik niet achter tad sta. Als jij zo eennpedaaltje bouwt voor triggerfinger ga ik hem toch ook niet uitgebreid testen, haal jouw logo eraf (als je die erop doet) en plak verolgens mijn eigen logo er overheen?

big dooley
29 augustus 2012, 23:08
Bedoel je deze (http://www.youtube.com/watch?v=fzWQV5OiQQQ) Triggerfinger, gaaf nummer is dat. Vooral het drinkgerei op de kliko, helemaal goed. Toevallig net een Marshall Major de deur uitgegaan met KT88. Ook deze redden het niet voorbij de clipgrens. Ze krijgen dan aardig bolle wangen. Is een bekend verhaal als je er 200Watt uit gaat persen.

een major voorbij de clipgrens drijven schijnt nooit een goed idee te zijn... iets met ultralineair design... vele uitgangstrafo's zijn al gesmolten volgens de verhalen (precies, het zijn verhalen, maar waar rook is...)

cluseau
29 augustus 2012, 23:19
een major voorbij de clipgrens drijven schijnt nooit een goed idee te zijn... iets met ultralineair design... vele uitgangstrafo's zijn al gesmolten volgens de verhalen (precies, het zijn verhalen, maar waar rook is...)


Daar heb je gelijk in, idd een ultra lineaire eindtrap maar wel een beest hoor. Het is bekend dat de KT88 daar niet tegen kunnen. Je oren ook niet trouwens :soinnocent:


@ Freeqi Gaat het in geval van Triggerfinger ook om een Marshall of is dat een andere amp?

Freeqi
29 augustus 2012, 23:45
@ lespaulnmarshall:

1. je hebt duidelijk nog nooit tad str's deftig getest
2. in de pi zeggen is zinloos, hangt van type schakeling af en hoeveel ze moeten leveren ...
3. veel te duur. Tja goedkoper heb je enkel chino, eh of sovtek of rare russische 6L6 nos die eerder 6V6 binnenin is dan 6L6 qua specs en waar je lekker mee mismatched op UGT ;-) Tenzij je over 5 euro zeurt ... iets goed mag dus niks kosten ? rare redenering. Ik heb nog NOOIT een klant gehad die iets zei van de TAD prijzen.
4. die terugstuurservice heb je eigenlijk enkel bij tad, tenzij je graag veel transport naar us betaalt ;-)
5. na 5 maand moeten buizen in een deftig serviced amp absoluut niet stuk gaan
6. nogmaals jj is dik ok enkel bepaalde types hebben nogal losse screengrids die snel lekken.
7. KT66 van gold lion heb ik ook al gebruikt maar komen uit dezelfde fabriek met de poisoned cathodes van karton (EH/Sovtek) hé. Al aantal paren dood gehad na een paar maand. Klinken goed maar niet lang. klank > fan, betrouwbaarheid > geen fan en bepaald goedkoop zijn die nu ook weer niet, zelfs duurder als een TAD wgc bvb ... je spreekt jezelf tegen ?
8. het is niet omdat type kt66 ok is van een merk dat ook type kt88 ok is heb ik al gemerkt door de jaren heen ;-) zeker niet met de remakes à la mullard, gold lion/genalex etc. Toen de Genalex/gold lion EL84 uitkwam heb ik direct 20 paar besteld. 16 ervan zijn de vuilbak in gegaan ... redplaten, doorslaan, lekken ... pfff hypes. Klonken ook héél goed maar maar zeer kort ;-)
9. Met m'n pedaaltjes doe je maar net wat je wil. Als ze betaald zijn ;-)

ga ermee stoppen, je schijnt het toch allemaal beter te weten ;-) Misschien over een jaar of 5 nog eens discussieren ...

Freeqi
29 augustus 2012, 23:47
Daar heb je gelijk in, idd een ultra lineaire eindtrap maar wel een beest hoor. Het is bekend dat de KT88 daar niet tegen kunnen. Je oren ook niet trouwens :soinnocent:


@ Freeqi Gaat het in geval van Triggerfinger ook om een Marshall of is dat een andere amp?

noop, custom 200 hiwatt. Prachtig gebouwd, super trafos en héél stabiel. Kan enkel vibratie of warmte zijn die de buizen nekt ? Niet UL. master en inputs staan trouwens ook niet vol open maar wil niet veel zeggen aangezien er steeds een colorsound OD voor staat te braken. Bijna zeker dat PI wel redelijk uitstuurt ;-)

lespaulnmarshall
29 augustus 2012, 23:52
@ lespaulnmarshall:

1. je hebt duidelijk nog nooit tad str's deftig getest
2. in de pi zeggen is zinloos, hangt van type schakeling af en hoeveel ze moeten leveren ...
3. veel te duur. Tja goedkoper heb je enkel chino, eh of sovtek of rare russische 6L6 nos die eerder 6V6 binnenin is dan 6L6 qua specs en waar je lekker mee mismatched op UGT ;-) Tenzij je over 5 euro zeurt ... iets goed mag dus niks kosten ? rare redenering. Ik heb nog NOOIT een klant gehad die iets zei van de TAD prijzen.
4. die terugstuurservice heb je eigenlijk enkel bij tad, tenzij je graag veel transport naar us betaalt ;-)
5. na 5 maand moeten buizen in een deftig serviced amp absoluut niet stuk gaan
6. nogmaals jj is dik ok enkel bepaalde types hebben nogal losse screengrids die snel lekken.
7. KT66 van gold lion heb ik ook al gebruikt maar komen uit dezelfde fabriek met de poisoned cathodes van karton (EH/Sovtek) hé. Al aantal paren dood gehad na een paar maand. Klinken goed maar niet lang. klank > fan, betrouwbaarheid > geen fan en bepaald goedkoop zijn die nu ook weer niet, zelfs duurder als een TAD wgc bvb ... je spreekt jezelf tegen ?
8. het is niet omdat type kt66 ok is van een merk dat ook type kt88 ok is heb ik al gemerkt door de jaren heen ;-) zeker niet met de remakes à la mullard, gold lion/genalex etc. Toen de Genalex/gold lion EL84 uitkwam heb ik direct 20 paar besteld. 16 ervan zijn de vuilbak in gegaan ... redplaten, doorslaan, lekken ... pfff hypes. Klonken ook héél goed maar maar zeer kort ;-)
9. Met m'n pedaaltjes doe je maar net wat je wil. Als ze betaald zijn ;-)

ga ermee stoppen, je schijnt het toch allemaal beter te weten ;-) Misschien over een jaar of 5 nog eens discussieren ...

Volgens mij ben jij de gene die het hier beter weet of niet? Ben voorlopig wel weer even klaar met afzeiknet.nl
Al die mythes op internet.
Veel plezier met triggerfinger.

Freeqi
30 augustus 2012, 00:08
lol ... "mythes op internet" ? zei degene die eerst met de mythes afkwam ...

ok, je hebt gelijk: TAD zijn relabeled en waaaay te duur. Ik ken er niks van, doe zomaar wat, geloof er niks van ik vindt maar wat uit om je te jennen. In de US is alles véél beter (zoals caps die x10 met een draak op verkocht worden en in CEDEC/France gemaakt worden, van relabeled gesproken ?). Als Mark Knoflook EH 5881 gebruikt is dat bij uitstek dé buis om in elke 6L6 amp te ploffen ;-) succes :rockon:

big dooley
30 augustus 2012, 00:10
Daar heb je gelijk in, idd een ultra lineaire eindtrap maar wel een beest hoor. Het is bekend dat de KT88 daar niet tegen kunnen. Je oren ook niet trouwens :soinnocent:


geloof ik graag... zou om dezelfde reden nog wel eens een VBA400 aan de tand willen voelen... al zijn dat 6550''s

Freeqi
30 augustus 2012, 00:14
ja maar 6550 is ook pak robuuster dan KT88 ? Vindt ze in a-b ook pak beter klinken voor bas dan KT88 ...

big dooley
30 augustus 2012, 00:48
ja maar 6550 is ook pak robuuster dan KT88 ? Vindt ze in a-b ook pak beter klinken voor bas dan KT88 ...

6550 robuuster dan de KT88?? volgens de meeste specificaties van de huidige productie juist niet:
JJ 6550 vs KT88
http://www.jj-electronic.com/pdf/6550.pdf
http://www.jj-electronic.com/pdf/KT88.pdf
winged C 6550 vs KT88
http://www.sedtubes.com/sed_6550c.html
http://www.sedtubes.com/sed_kt88.html

sprak op het marshallforum echter een techneut die specialist is in marshall majors... naar zijn ervaringen is er momenteel geen enkele KT88 van de huidige productie die het lang genoeg volhoud in "the pig"

Freeqi
30 augustus 2012, 01:25
fair ... heb wel minder kapotte 6550's gehad dan KT88's. Maar de KT88 amps zijn redelijk schaars in guitar/bassworld dus relatief weinig ervaring mee.

en nu ? Alle merken één per één proberen ? Er moet toch één robuuste(re) KT88 zijn, desnoods pokkeduur ... waarom bouwen ze anders amps op 4 x KT88 ... grrr

lespaulnmarshall
30 augustus 2012, 07:39
lol ... "mythes op internet" ? zei degene die eerst met de mythes afkwam ...

ok, je hebt gelijk: TAD zijn relabeled en waaaay te duur. Ik ken er niks van, doe zomaar wat, geloof er niks van ik vindt maar wat uit om je te jennen. In de US is alles véél beter (zoals caps die x10 met een draak op verkocht worden en in CEDEC/France gemaakt worden, van relabeled gesproken ?). Als Mark Knoflook EH 5881 gebruikt is dat bij uitstek dé buis om in elke 6L6 amp te ploffen ;-) succes :rockon:

Lol ... "mythes op het internet" ? Ik ben van het geluid, en de kwaliteit, niet de mythes en de oplichterij. (en indien mogelijk ben ik ook van de prijs. (JJ dus)

'Jij ken er niks van', hoor je mij niet zeggen hoor, niet dat tad het niet goed doet ofzo maar ik sta er niet achter, die krijgen de buizen ook voor inkoopprijs binnen (next to nothing dus) gooien een aantal (weet niet hoeveel) buizen weg waaronder ook een aantal goede die gewoon niet klinken zoals wat zij zoeken (gadverdamme) die ze net zo goed door kunnen sturen naar winkels en als b stock kunnen verkopen. Vervolgens worden de geselecteerde van hun logo ontdaan en een tad logo erop gedrukt. En geloof me, ook jij freeqi zou daar niet blij mee zijn als ik dat met jouw pedaaltjes deed en dan doorverkocht.

Die caps met draak? Daar geloof ik ook niet in, ookal moet ik toegeven dat ik ze nog nooit heb gehoord.
en in amerika is ook niks beter hoor, ook dat alles in de vs beter is hoor je mij niet zeggen.

en wat interesseert knopfler mij nou? Als dat zo was van die buizen zou het me niks interesseren. Maar Als dat zo was had hij er vast een reden voor.

Oh en laat ik hier ook nog even op reageren:

1. je hebt duidelijk nog nooit tad str's deftig getest
2. in de pi zeggen is zinloos, hangt van type schakeling af en hoeveel ze moeten leveren ...
3. veel te duur. Tja goedkoper heb je enkel chino, eh of sovtek of rare russische 6L6 nos die eerder 6V6 binnenin is dan 6L6 qua specs en waar je lekker mee mismatched op UGT ;-) Tenzij je over 5 euro zeurt ... iets goed mag dus niks kosten ? rare redenering. Ik heb nog NOOIT een klant gehad die iets zei van de TAD prijzen.
4. die terugstuurservice heb je eigenlijk enkel bij tad, tenzij je graag veel transport naar us betaalt ;-)
5. na 5 maand moeten buizen in een deftig serviced amp absoluut niet stuk gaan
6. nogmaals jj is dik ok enkel bepaalde types hebben nogal losse screengrids die snel lekken.
7. KT66 van gold lion heb ik ook al gebruikt maar komen uit dezelfde fabriek met de poisoned cathodes van karton (EH/Sovtek) hé. Al aantal paren dood gehad na een paar maand. Klinken goed maar niet lang. klank > fan, betrouwbaarheid > geen fan en bepaald goedkoop zijn die nu ook weer niet, zelfs duurder als een TAD wgc bvb ... je spreekt jezelf tegen ?
8. het is niet omdat type kt66 ok is van een merk dat ook type kt88 ok is heb ik al gemerkt door de jaren heen ;-) zeker niet met de remakes à la mullard, gold lion/genalex etc. Toen de Genalex/gold lion EL84 uitkwam heb ik direct 20 paar besteld. 16 ervan zijn de vuilbak in gegaan ... redplaten, doorslaan, lekken ... pfff hypes. Klonken ook héél goed maar maar zeer kort ;-)
9. Met m'n pedaaltjes doe je maar net wat je wil. Als ze betaald zijn ;-)

1: kwa geluid weet ik inderdaad niet maar zoals ik al zei, ik koop ze niet omdat ik niet achter tad sta. Misschien zal ik ze ooit maar is testen.
2:zal wel, in de marshalls die ik heb en heb gehad (2204, 1987, bluesbreaker, jvm, vintage modern etc..) en in mijn mesa boogie mk iii werken en klinken ze prima in de pi. Weet niet wat ze daar moeten leveren of wat het type schakeling is.
3: ik wet niet wat je hier bedoelt, jj is goedkoper....
4:de terugstuurservice komt van de winkel niet het bedrijf, ookal geven ze geen garantie, ze hebben wel begrip als iets meteen al stuk is.
5: klopt!
6: oke zijn ze zeker. Heb er zelf nooit problemen mee gehad. Ik gebruik voornamelijk de ecc83, 6l6 en el34's.
7: ik heb niks tegen duur, wel tegen de manier hoe tad te werk gaat. Die lions doen het altijd nog goed bij mij.
8: klopt!
9: oke goed, maar wat als ik ze na mijn logo erop te plakken doorverkoop voor 33% meer geld?

LordRiffenstein
30 augustus 2012, 09:21
fair ... heb wel minder kapotte 6550's gehad dan KT88's. Maar de KT88 amps zijn redelijk schaars in guitar/bassworld dus relatief weinig ervaring mee.

en nu ? Alle merken één per één proberen ? Er moet toch één robuuste(re) KT88 zijn, desnoods pokkeduur ... waarom bouwen ze anders amps op 4 x KT88 ... grrr

Stef, waarom dan geen switch nr 6550s? Had vroeger ook problemen met KT88s maar ben overgeschakeld nr 6550s en die trokken het wel prima. Altijd SEDs gebruikt maar op het laatste overgeschakeld nr TungSol en die waren echt goed.

Freeqi
30 augustus 2012, 09:42
Ik ken er niks van, hoor je mij niet zeggen hoor, niet dat tad het niet goed doet ofzo maar ik sta er niet achter, maar die krijgen de buizen ook voor inkoopprijs binnen (next to nothing dus) gooien een aantal (weet niet hoeveel) buizen weg waaronder ook een aantal goede die gewoon niet klinken zoals wat zij zoeken (gadverdamme) die ze net zo goed door kunnen sturen naar winkels en als b stock kunnen verkopen. Vervolgens worden de geselecteerde van hun logo ontdaan en een tad logo erop gedaan. En geloof me, ook jij freeqi zou daar niet blij mee zijn als ik dat met jouw pedaaltjes deed en dan doorverkocht.

nogmaals dat is een cowboyinternetverhaal, ik weet niet waar je dat vandaan hebt. De STR's worden uitsluitend voor hen gemaakt, komen dan in bulk toe en daaruit wordt geselecteerd en matched. Uiteraard krijgen ze die aan een prijsje, als jij er 5000 besteld in bulk ook. Ieder zijn business. Er wordt niet gezeuld met b-stock. ;-)

Die caps met draak? Daar geloof ik ook niet in, ookal moet ik toegeven dat ik ze nooit heb gehoord, en jij vast ook niet.

uiteraard wel, ik koop altijd alles eens en evalueer dan, meet wat, luister en denk er het mijne van ;-) Als het echt goed is blijft het als ik iets heb van lucht in een doos niet ...

Oh en wat interesseert knopfler mij nou? Als dat zo was van die buizen zou het me niks interesseren. Als dat zo was had hij er vast een rede voor.

Oh en laat ik hier ook nog even op reageren:

1. je hebt duidelijk nog nooit tad str's deftig getest
2. in de pi zeggen is zinloos, hangt van type schakeling af en hoeveel ze moeten leveren ...
3. veel te duur. Tja goedkoper heb je enkel chino, eh of sovtek of rare russische 6L6 nos die eerder 6V6 binnenin is dan 6L6 qua specs en waar je lekker mee mismatched op UGT ;-) Tenzij je over 5 euro zeurt ... iets goed mag dus niks kosten ? rare redenering. Ik heb nog NOOIT een klant gehad die iets zei van de TAD prijzen.
4. die terugstuurservice heb je eigenlijk enkel bij tad, tenzij je graag veel transport naar us betaalt ;-)
5. na 5 maand moeten buizen in een deftig serviced amp absoluut niet stuk gaan
6. nogmaals jj is dik ok enkel bepaalde types hebben nogal losse screengrids die snel lekken.
7. KT66 van gold lion heb ik ook al gebruikt maar komen uit dezelfde fabriek met de poisoned cathodes van karton (EH/Sovtek) hé. Al aantal paren dood gehad na een paar maand. Klinken goed maar niet lang. klank > fan, betrouwbaarheid > geen fan en bepaald goedkoop zijn die nu ook weer niet, zelfs duurder als een TAD wgc bvb ... je spreekt jezelf tegen ?
8. het is niet omdat type kt66 ok is van een merk dat ook type kt88 ok is heb ik al gemerkt door de jaren heen ;-) zeker niet met de remakes à la mullard, gold lion/genalex etc. Toen de Genalex/gold lion EL84 uitkwam heb ik direct 20 paar besteld. 16 ervan zijn de vuilbak in gegaan ... redplaten, doorslaan, lekken ... pfff hypes. Klonken ook héél goed maar maar zeer kort ;-)
9. Met m'n pedaaltjes doe je maar net wat je wil. Als ze betaald zijn ;-)

1: kwa geluid weet ik inderdaad niet maar zoals ik al zei, ik koop ze niet omdat ik niet achter tad sta. Misschien zal ik ze ooit maar is testen.

ja, best. Dan weet je waarom ze het doen. De 6L6 wgc str bvb is veruit de beste current production buis op de markt voor silverfaces en blackfaces.

2:zal wel, in de marshalls die ik heb en heb gehad (2204, 1987, bluesbreaker, jvm, vintage modern etc..) en in mijn mesa boogie mk iii werken en klinken ze prima in de pi. Weet niet wat ze daar moeten leveren of wat het type schakeling is.
3: ik wet niet wat je hier bedoelt, jj is goedkoper....
Een paartje is 48euro inc btw/matched. Dus zo belachelijk duur is dat nu ook weer niet hé. Een paar JJ's kost 33-34€ ?
4:de terugstuurservice komt van de winkel niet het bedrijf, ookal geven ze geen garantie, ze hebben wel begrip als iets meteen al stuk is.

bij winkels kan ik nooit kopen, de meeste winkels hebben zoveel stock niet. We doen hier per week pak repairs en bouwen zelf ook nog. Heb je snel wat aantallen nodig hé. Voor hoeveel wedden dat mocht van merk yy steevast na een paar weken iets stukgaan, ze ze na een maand niet meer indoen ? ;-)

5: klopt!
6: oke zijn ze zeker. Heb er zelf nooit problemen mee gehad. Ik gebruik voornamelijk de ecc83, 6l6 en el34's.

dan klopt je redenering, ik heb vooral stukken gehad met de el84's (vééééél) en KT66's.

7: ik heb niks tegen duur, wel tegen de manier hoe tad te werk gaat. Die lions doen het altijd nog goed bij mij.

wat bedoel je dan toch met die manier ? snap er de xxxxen van. weer dat relabel cowboyverhaal ? Dacht je nu echt dat daar iemand andere logos zat af te schrapen met aceton of zo ;-) Die bestellen ook gewoon JJ in bulk bij JJ, zonder JJ logo en matchen op hun manier, voor jj is dat hun grootste klant btw. Net zoals GT, Ruby en anderen. Plus het feit dat ze een aantal modellen laten maken exclusief en een aantal aanpassingen hebben. Helemaal niks mis mee.

8: klopt!
9: oke goed, maar wat als ik ze na mijn logo erop te plakken doorverkoop voor 33% meer geld?

zo werkt het niet hé. Als je dat doet moet er een meerwaarde zijn. in het geval van lampen is dat zo > beter matched, garantie ed. In jouw geval gaat de klant dat snel doorhebben ;-) Ik lever je wel amps zonder logo hoor, bespaart je de moeite mijne eraf te halen. Maar wel ineens 50 stuks hé. 50% bij bestelling 50% bij levering. zo gaat dat ...



en nu aan 't werk ... moet trouwens nog naar Heerlen (NL) vandaag ;-)

bass blom
30 augustus 2012, 09:43
hier dreunt een TAD hiwatt kloon 150 watt met 4 x KT88 (rickenbacker bas) al bijna een jaar maar we kunnen dus elk moment problemen verwachten? :chicken:

Freeqi
30 augustus 2012, 09:44
hier dreunt een TAD hiwatt kloon 150 watt met 4 x KT88 (rickenbacker bas) al bijna een jaar maar we kunnen dus elk moment problemen verwachten? :chicken:

welke KT88's ? Dan ga ik ze ook testen !

bass blom
30 augustus 2012, 09:48
welke KT88's ? Dan ga ik ze ook testen !

ehm.. TAD's :D
ik heb de amp, niet gehinderd door enige kennis van zaken, met dank aan chris w, zelf gebouwd :satisfie:
de eerste oefensessies stond hij af en toe op 8 en dan trilt mijn blikken doos van 20 x 13 tot in de verste hoeken :D
tegenwoordig staat hij op bijna 5.

Freeqi
30 augustus 2012, 09:51
welke TAD's ? str's ?

bass blom
30 augustus 2012, 09:53
STR ja
A12 11D
PC:41
TC:850

en de grijns van de bassist is sinds die tijd niet weg te vegen :D

bass blom
30 augustus 2012, 09:56
maar ze krijgen wellicht minder op hun donder bij 150 watt?

Freeqi
30 augustus 2012, 10:12
maar ze krijgen wellicht minder op hun donder bij 150 watt?

hangt ervan af. Zonder meten moeilijk te zeggen. Buizen gaan doorgaans niet stuk door overspanning, eerder door teveel stroom te moeten leveren. Ooit testen gedaan met el84 op +400V, 6V6 op +450V etc geen probleem .... totdat je ze véél stroom laat leveren ;-) Meer power uit een quartetje KT of 6550 wil meestal zeggen +500V plaatspanning maar daar gaan ze niet van weten. (remember musicman met EL34 op 700V ?) Als trafo primair aan de lage kant is én spanning héél hoog zou wel problemen kunnen geven, zeker als ze dan héél warm worden. Maar nog 's ben niet veel bezig geweest met KT88's tot op heden, zal eens wat experimenteren ! Zonder te weten: ik gok dat de TAD/Mojo kits een 2K5-3k trafo hebben en zichzelf beetje indekken daar. Ok er kan misschien nog een paar tien watt meer uitgeperst worden maar ze nemen dat risico niet. SVT's en Hiwatt 200's blijkbaar wel :???:

Mitch
30 augustus 2012, 10:23
veel mythes hier. Gek dat veel pros als joe bonamassa nog van die slechte jj buisjes gebruiken en geen tad.
Ik ben een beetje klaar met dit topic, ik reageer hier dus niet meer op. En zou er niet gek van opkijken als ik straks ook nog is een ban opgelegd krijg hiervoor, dat zou nog is jammer zijn (sarcasm alert)
Misschien had je het beter hier bij kunnen laten maar je bent nog ruimschoots doorgegaan. Of nog mooier: had eens geluisterd naar ervaring van professionals. Dit is een discussieforum en als je een stelling neerlegt kan het wel eens zijn dat er mensen die er anders over denken. Da's mooi, zeker als die mening ook nog eens onderbouwd wordt met meer dan "ik dacht dat'' en "volgens mij". Dan kun je bijvoorbeeld je mening bijstellen. Een verhaaltje doen en daar geen tegenspraak op accepteren moet je op een blog doen, niet op een forum.
Het sarcastisch hengelen naar een ban hebben we het maar niet over. Er krijgt niemand een berisping, niemand heeft de regels overtreden. Maar dit is en blijft een discussieforum. Probeer het bij een discussie te houden in plaats van een wedstrijdje ver piesen.

Back on topic nu, niet meer nadruppelen.

lespaulnmarshall
30 augustus 2012, 10:36
En als ik zeg niet nadruppelen dan meen ik dat ook.

Mijn reactie :seriousf:

Rinze
30 augustus 2012, 10:39
Ik begrijp dus dat er een probleem is met KT88's qua betrouwbaarheid? Da's mooi balen want ik zit te GAS-sen op een Egnater Tweaker 88. Ga eerst nog maar eens wat info zoeken dan, ook of er ook andere lampen in de Tweaker gaan. Elke keer dat ik denk een passende amp te hebben gevonden komt er weer iets tussen :dontgeti:

cluseau
30 augustus 2012, 10:47
......(remember musicman met EL34 op 700V ?) .....

Of nog mooier, die kleine dappere Dynacord Eminent met zijn 750V=. Met gemak pers je met twee EL34 90Watt uit dat kleine kastje :crazyhappy:.

Freeqi
30 augustus 2012, 10:54
Of nog mooier, die kleine dappere Dynacord Eminent met zijn 750V=. Met gemak pers je met twee EL34 90Watt uit dat kleine kastje :crazyhappy:.

lol da's altijd goed oppassen bij service. Dat zijn pijnlijke klappen ;-) gelukkig is het DC ... niet zo gek van die +500V amps. Als dan gsm gaat en je bent wat verstrooid ;-)

Freeqi
30 augustus 2012, 10:57
Ik begrijp dus dat er een probleem is met KT88's qua betrouwbaarheid? Da's mooi balen want ik zit te GAS-sen op een Egnater Tweaker 88. Ga eerst nog maar eens wat info zoeken dan, ook of er ook andere lampen in de Tweaker gaan. Elke keer dat ik denk een passende amp te hebben gevonden komt er weer iets tussen :dontgeti:

Pas op dat je niet verkeerd interpreteert/verdraait hé ... het ging oorspronkelijk over een 200W gitaar amp waar op oorlogsvolume bas over gespeeld wordt. Da's iets anders dan bvb een 70W 2 x KT88 amp voor gitaar op een normaal level. In een stevige hifi amp op een normaal level en instelling vd buizen houden die het jaaaaaren uit !

cluseau
30 augustus 2012, 10:57
Ik begrijp dus dat er een probleem is met KT88's qua betrouwbaarheid? Da's mooi balen want ik zit te GAS-sen op een Egnater Tweaker 88. Ga eerst nog maar eens wat info zoeken dan, ook of er ook andere lampen in de Tweaker gaan. Elke keer dat ik denk een passende amp te hebben gevonden komt er weer iets tussen :dontgeti:

Nouja, probleem is misschien een groot woord. Tenslotte kun je een AC30 ook regelmatig verversen als je hem goed gebruikt. Wellicht heeft Freeqi meer ervaring met KT88 maar ik heb nog geen beeld hoe intensief het gebruik is. Dagelijks op vol vermogen is een ander verhaal als wekelijks gewoon lekker een uurtje clean jammen. Dagelijks 200Watt om je oren lijkt me ook niet gezond voor de artiest. Steek je licht eens op bij Freeqi.

Sorry Freeqi, je was me blijkbaar toch voor :)

Midwolda
30 augustus 2012, 11:05
STR ja
A12 11D
PC:41
TC:850



Tikkie terug Jaap...
Zit ik vol spanning de wedstrijd te volgen, komt er ineens zoiets voorbij.
Ben een groene leerling op buizengebied en wil dus graag het volgende weten:
PC = Plate Current = anodestroom in mA's? Max, of bias, of ?
TC = ?

bass blom
30 augustus 2012, 11:19
Tikkie terug Jaap...
Zit ik vol spanning de wedstrijd te volgen, komt er ineens zoiets voorbij.
Ben een groene leerling op buizengebied en wil dus graag het volgende weten:
PC = Plate Current = anodestroom in mA's? Max, of bias, of ?
TC = ?

PC = Plate Current
TC = Amplification

en dan typ ik ook maar gewoon over wat op de doosjes staat :hide:

nico verduin
30 augustus 2012, 11:20
Tikkie terug Jaap...
Zit ik vol spanning de wedstrijd te volgen, komt er ineens zoiets voorbij.
Ben een groene leerling op buizengebied en wil dus graag het volgende weten:
PC = Plate Current = anodestroom in mA's? Max, of bias, of ?
TC = ?
TC = Transconductance. dit is de steilheid van de curves. In feite de raaklijn die op een bepaald BIAS punt geldt. het geeft weer hoeveel mA er per volt wordt getrokken. Hoe groter de steilheid hoe meer mA per volt hoe meer dynamiek je krijgt. Als buizen getest worden, worden ze bijvoorbeeld op die goedkope emissie testers alleen getest hoeveel stroom de buis trekt en dan ook nog op een veel te lage spanning. Als je een AVO buizen tester neemt dan stel je de buis in op bijv. 250V en een bias van -1V. Dan weet je de stroom bij die instelling. Vervolgens voeg je er een AC signaal toe van bijv. 100mV en meet je de stroom variatie. Die laatste is geeft dan aan (ff met 10 vermenigvuldigen :)) wat de stroom (in mA per Volt is).

Gewone fabrieksmatching is alleen maar de plaatstroom meten en paren op deze waarde. De TAD buizen paren op zowel de plaatstroom als ook de steilheid. Hierdoor is de matching een stuk beter omdat de curves (met een grote mate van waarschijnlijkheid) ook gelijk zijn. Zo kan het dat je bij eindbuizen nog wel een goede plaatstroom meet, maar dat de TC is ingekakt... De versterker klinkt dan minder strak, dof, dynamiek eruit terwijl de BIAS nog goed is.


A12 11D is gewoon een batchnummer. Zo kan TAD zien wie welke buizen heeft ontvangen. Ik had ooit een klant die met een kwartetje EL34B-STRs terug kwam want er zou er een stuk zijn. Ik geef hem een nieuw setje en stuurde deze terug naar TAD. Bleek dat deze buizen uit de UK kwamen. Fijn zo'n klant....

Freeqi
30 augustus 2012, 11:22
TC is transconductance. PC: Als je een 41 hebt KT88 kan je direct zonder biasen een 41 van een compatible type gebruiken bvb 6550. Maar ik vertrouw dat nooit, altijd meten ;-) Is beetje zoals de boogie kleuren en GT grades van 1-10 dus.

nico was sneller ...

bass blom
30 augustus 2012, 11:24
TC is transconductance. PC: Als je een 41 hebt KT88 kan je direct zonder biasen een 41 compatible type gebruiken bvb 6550. Maar ik vertrouw dat nooit, altijd meten ;-) Is beetje zoals de boogie kleuren en GT grades van 1-10 dus.

nico was sneller ...

daarom heb ik de doosjes ook bewaard ja.

Freeqi
30 augustus 2012, 11:25
staat ook op buizen zelf hoor

Chris Winsemius
30 augustus 2012, 12:15
ff uit m'n hoofd: iig. TADs, zullen die str's wel zijn

ik vind de kwaliteit/matching bij TAD nogal wisselend, in de eerste jaren dat ik ze kocht (als dealer) geen problemen, goeie matching en goeie service daarna een hele periode met dure microfonische preampbuizen, slechte matching, slechte service, laatste tijd lijkt het weer beter te gaan.

Freeqi
30 augustus 2012, 12:26
ff uit m'n hoofd: iig. TADs, zullen die str's wel zijn

ik vind de kwaliteit/matching bij TAD nogal wisselend, in de eerste jaren dat ik ze kocht (als dealer) geen problemen, goeie matching en goeie service daarna een hele periode met dure microfonische preampbuizen, slechte matching, slechte service, laatste tijd lijkt het weer beter te gaan.

klopt chris ... soms wisselend. Nu is vakantieperiode ook weer wat minder strak ;-) (vakantiejobs ?) Maar ik check sowieso alles dubbel, zowel transcond als plate curr en laat dan nog half uurtje inbranden en dan terug checken in amp/amps. Verlies er niet echt tijd door, heb 3 werkbanken en buizenmeetbank, begin ondertussen aan een andere ... Kom je soms nog wel buis tegen die na een uur een aantal mA meer meet ... dat gezegd zijnde, superfijn matchen tot op mA is in vele amps helemaal niet nodig/zinloos/nt hoorbaar, in tegendeel zelfs ;-) (andere discussie)

zal eens een kwartetje str's bestellen dan !

Rinze
30 augustus 2012, 12:34
Pas op dat je niet verkeerd interpreteert/verdraait hé ... het ging oorspronkelijk over een 200W gitaar amp waar op oorlogsvolume bas over gespeeld wordt. Da's iets anders dan bvb een 70W 2 x KT88 amp voor gitaar op een normaal level. In een stevige hifi amp op een normaal level en instelling vd buizen houden die het jaaaaaren uit !


Nouja, probleem is misschien een groot woord. Tenslotte kun je een AC30 ook regelmatig verversen als je hem goed gebruikt. Wellicht heeft Freeqi meer ervaring met KT88 maar ik heb nog geen beeld hoe intensief het gebruik is. Dagelijks op vol vermogen is een ander verhaal als wekelijks gewoon lekker een uurtje clean jammen. Dagelijks 200Watt om je oren lijkt me ook niet gezond voor de artiest. Steek je licht eens op bij Freeqi.

Sorry Freeqi, je was me blijkbaar toch voor :)

Tja, het zal toch wekelijks een paar uur in de richting van minimaal half vermogen worden. Ik gebruik een flinke solo-boost en mijn Peavey Classic 60/60 trekt dat momenteel wel maar een poosje terug draaide onze bassist zijn SVT nogal open (waardoor ik ook harder moest) en dan kwam er al geen echte boost meer uit. Nu spelen we weer iets zachter maar met een houthakker als drummer, een SVT met 8*10 kast en twee halfstacks gaat het toch wel hard.

Ik heb ook geen idee of in de Tweaker andere eindpitten kunnen, ga ik eerst maar eens naar kijken.

Freeqi
31 augustus 2012, 01:52
amai klinkt als serieus doorspelen ;-) Als er KT88 in kan kan er doorgaans ook 6550 in, wel eens laten checken cfr correcte bias etc. En goeie 6550 insteken hé.

Rinze
31 augustus 2012, 08:17
amai klinkt als serieus doorspelen ;-) Als er KT88 in kan kan er doorgaans ook 6550 in, wel eens laten checken cfr correcte bias etc. En goeie 6550 insteken hé.

Ok, thnx. Ik zal nog eens in de documentatie van Egnater duiken.