PDA

View Full Version : Tips omtrent aanschaf goedkope kwaliteit gitaar richting Fender Strat, of telecaster



Parmentier
27 augustus 2012, 20:41
Beste Leden,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Victor en ik speel nu zo 7 jaar af en aan gitaar, ik ben student, 23 jaar.Mijn Gitaar is een Ibanez RG en een namaak Epiphone. Daarnaast produceer ik veel muziek op de computer.

Ik heb een vraag betreffende mijn volgende aankoop. Namelijk, omdat ik steeds meer begin te soleren merk ik dat een Fender zich veel beter leent voor de sound en wensen qua techniek. Echter, een Fender is mij, omdat ik een student ben nog iets te duur. Ik soleer vooral veel blues en jazz als in Roy Buchanan en Hendrix. Maar voornamelijk jamm en improviseer ik er op los!

Omdat ik niet houd van het idee om te wachten tot ik genoeg geld heb om mijn elementen te veranderen of een echt goede Fender te kopen wil ik jullie vragen of jullie misschien tips hebben omtrent een goede tweedehandse of nieuwe Telecaster of Stratocaster. En waar kan ik deze het beste zoeken. Ik ben dan vooral op zoek naar een gitaar met een stuk smallere en het liefst ongelakte hals in tegenstelling tot mijn Ibanez. Het gaat om de sound maar ook zeker om het speelgemak. Mijn versterker is een bassman kloon uit de jaren 70 ( transistor ) en een line-6 flextone stereo.

Ik zat zelf te denken om gewoon een squire te kopen op marktplaats maar misschien ben ik voor hetzelfde geld wel beter uit met een onbekender merk of, omdat ik geen ervaring heb met marktplaats, kan ik beter hier op zoek gaan naar een leuke tweedehands. Krasjes of deuken maken mij ook niets uit. Het gaat echt alleen om de sound en feel van de gitaar. Ik zoek tussen de 200/300 euro. Ik hoor graag van jullie!

Alles best en tot in dit forum

Victor

DemolitionColorScheme
27 augustus 2012, 21:00
Hey Victor,
als je budget €300,- is kan je MISSCHIEN een leuke Mexicaanse Fender op de kop tikken, sowieso een Koreaanse. Misschien is dat wat om in overweging te nemen?

Plant
27 augustus 2012, 21:08
Een namaak Epiphone ;) Epiphone gitaren zijn zelf al (geautoriseerde) kopieën van Gibson.

Parmentier
27 augustus 2012, 21:13
haha ja zeker waar Plant, ik gebruik hem ook echt alleen over enorm veel pedalen of om er gevaarlijk mee te experimenteren ;) Bedankt voor je snelle reactie Demolition! Ja denk je dat ik een Mexicaanse voor 300 kan vinden dat zou te gek zijn, wat denk je dat de periode is die hiervoor standaard is, of is het altijd maar wachten op een gelukje..marktplaats? ik zal eens op zoek gaan :) meerder tips zijn welkom!

DemolitionColorScheme
27 augustus 2012, 22:47
Het is wel geluk hebben. Het ligt allemaal nčt een beetje aan je budget. Als je bijv. €400,- hebt kun je zelfs, dan ook maar weer met geluk, proberen een Japper te vinden. Gewoon geduldig op Marktplaats rondkijken, maar ook op tweedehands.nl en speurders.nl

Parmentier
27 augustus 2012, 22:54
Oké cool, misschien dat ik dat dan ga doen, en moet ik nog ergens op letten bij die gitaren uit Mexico of Japan, behalve de hals en elementen etc..thanks!

B~Rock
27 augustus 2012, 22:59
+1 voor een mexicaan, ik heb zelf een 70's strat waar ik erg mee in m'n nopjes ben. Gezien de huidige relatief lage prijzen op marktplaats moet er wel iets te scoren zijn als je een beetje geduld hebt.

Sinner1980
27 augustus 2012, 23:21
Een Fender met een ongelakte hals en smaller als een Ibanez RG...dat wordt zeuren man! Of schuren...;)

Parmentier
27 augustus 2012, 23:29
b-rock, cool blij om te horen! dan ga ik ook op zoek naar een Mexicaan uit die tijd en Sinner dat komt goed we hebben een hele goeie hier in den haag zitten, anders doe ik het zelf :)

DemolitionColorScheme
28 augustus 2012, 09:05
en moet ik nog ergens op letten bij die gitaren uit Mexico of Japan, behalve de hals en elementen etc..thanks!
Beetje de standaard dingen: zijn de fretjes nog in orde, de pots, etc.
Betreffende je geschuurde hals: het ligt echt een beetje aan de lak, het kan goed zijn dat jij straks een Fender koopt waar je eigenlijk gewoon tevreden mee bent qua lak op de neck. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je dat er altijd nog afhalen / af laten halen.

bat
28 augustus 2012, 12:40
Waarom eigenlijk een ongelakte hals?

Parmentier
28 augustus 2012, 13:03
Waarom eigenlijk een ongelakte hals?

Dat is persoonlijk, ik vind het fijner spelen en je hebt merkbaar meer snelheid maar zoals Demolition al aangaf ligt het ook een beetje aan welke lak er gebruikt is.

macwilliams
28 augustus 2012, 18:26
Ik heb je een privé bericht gestuurd.

Sinner1980
28 augustus 2012, 20:10
Ik zou de hals dan in ieder geval in de olie zetten, anders wordt het echt een ranzig stuk maple.
Dunner als een Ibanez RG hals lijkt mij overigens een utopie maar goed, een moderne c hals van Fender is imho echt dun zat, kun je prima op shredden

Parmentier
28 augustus 2012, 20:23
Ja dat is waar, je hebt ook meer kans op verkleuring van het hout. Misschien vind ik het uiteindelijk wel niet nodig en is het een stukje gewenning. Wel vind ik de lak op sommige Fenders wat stroef lopen.