PDA

View Full Version : 2 Dummyloads met line outs in 1 behuizing



flaintlead
27 augustus 2012, 14:46
Hallo iedereen,

voor mijn ultieme setup heb ik 2 dummyloads nodig met allebij een line out (liefst in 1 behuizing).
Eigenlijk zouden 2 Hotplates of 2 palmers mijn oplossing zijn, maar helaas kan ik dit nu niet betalen.
De bedoeling is om 2 Tops (JCM 800 en Dual Showman) op deze dubbele loadbox aan te sluiten en dit signaal te reduceren tot line level. Zodoende kan ik dit signaal doorsturen naar mijn FX-units en eindversterker.
Zowel de Marshall als de Fender hebben een vermogen van 100W of meer. Er hoeven geen speaker sims op te zitten, aangezien het hier alleen gaat om slaven van de amps.

Mijn vraag is: Is dit mogelijk om zelf te maken, of is er iemand die dit tegen betaling kan maken?

Belangrijk voor mij is dat de dummyloads ook erg stil gekoeld worden. Dit aangezien het gaat om mijn studio rig. Ook zal dit systeem groundloop gevoelig zijn, dus daar moet ook een oplossing voor bedacht worden.
Tot slot zou het het mooist zijn om de dummyloads onder te brengen in een rack unit van 1 of 2 HE.


Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Greets

flaintlead

flo123
27 augustus 2012, 15:08
Het eenvoudigst is om per versterker twee 100W vermogens weerstanden parallel te zetten, te monteren op een flink koellichaam desnoods met een eenvoudig ventilatortje erbij en dit aan te sluiten op de speaker uitgangen van de versterkers.
De Line uitgangen kun je maken door parallel aan een speaker uitgang een 100k weerstand in serie met een 10k logaritmische Volume potmeter te plaatsen. De "loper" van de potmeter verbindt je met de Line uitgang.

Epic
27 augustus 2012, 15:15
Hier een schema met daarbij ook een soort speaker emulator: http://www.aikenamps.com/spkrload.html

Ziet er redelijk simpel uit.

HaroldA
27 augustus 2012, 15:42
Er hoeven geen speaker sims op te zitten, aangezien het hier alleen gaat om slaven van de amps.


Hier een schema met daarbij ook een soort speaker emulator

Dat is dus precies wat hij niet wil ;)

flaintlead
27 augustus 2012, 16:00
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik zoek inderdaad geen speaker sims. Puur alleen het uitgangsniveau van de versterkers naar linelevel maken.

Is het mogelijk om voor de dummyload (dus voor de 2 100W weerstanden in parallel) een Palmer PDI-09 te gebruiken als Line out?
Dan gaat de thru naar de dummyload en de OUT dient dan als line-out.

Ik snap namelijk niet helemaal (eigenlijk helemaal niet) wat flo123 bedoelt met de lineout...
Ik ben op dit gebied nog echt een beginner (en zelfs dat nog nieteens)

greets,

Flaintlead

Midwolda
27 augustus 2012, 16:11
Dat heeft PeeVee mij eens uitgelegd voor een line-out op m'n 1978 VibroChamp:


Ja, dat werkt prima. Ik heb de 2e input losgekoppeld van de 1e input en daar heb ik een lijnuitgang op gemaakt. Als ik een ranzig jumpblues sound wil, gebruik ik het kleine Champie dat lekker vastloop in z'n OT wat zo'n leuke fuzzige vervorming geeft. Daarna een Super- or Twin Reverb. Houdt er wel rekening mee dat er het signaal dat naar de speaker gaat aanzienlijk meer hoog zit dan de speaker weer kan geven; de "slave" amp die je erachter plaatst moet je dus wel iets anders instellen dan wanneer je er een gitaar op in zou pluggen maar het gaat prima.

Het is gewoon een 1:5 spanningsdeler. De AC spanning op je speakertje zal ong. 4 a 5 Volt zijn. Parallel aan je speaker sluit je een weerstand aan met een aanzienlijk hogere weerstand dan de speaker. Het vermogen zal voor het grootste deel door de speaker (met lagere weerstand) worden opgenomen. Een heel klein deeltje van het signaal zal door de weerstand naar aarde lopen. Bij de "hete" kant is de spanning (maximaal) 5 Volt, bij massa is de spanning 0. Wanneer je twee gelijke weerstanden zou gebruiken (b.v. 2 x 2k2) dan zou je in het midden dus de helft van de spanning krijgen. Bij het voorstel met een 2k2 weerstand met een 470 Ohm weerstand heb je dus in totaal 2.670 Ohm. De spanning op dat punt is dus (uitgaande van een max. van 5 VAC) maximaal 0,88 VAC (470/2670 * 5). Een lijn signaal is volgens mij 1V. Bij versterkers die iets meer vermogen leveren gebruik je een iets andere combinatie van weerstanden b.v. 10k en 1k voor (ong.) 1:10 spanningsdeling.

Wil je een regelbare line-out, gebruikt dan b.v. een 5k pot (lineair) waarvan je de buitenpootjes aan + en - legt en je signaal pakt vanaf de loper. Om te voorkomen dat je signaal te hard wordt, kun je tussen de (+) en de pot nog een vaste weerstand monteren van 5k om de "hardste stand" te beperken tot de helft van de wisselspanning die de speaker krijgt.

flaintlead
27 augustus 2012, 18:47
@Flo123:
Als ik die 100W weerstanden parallel zet, wat voor weerstand moeten deze dan hebben?
Ik neem aan dat deze overeen moet komen met de output van mijn amps?

nico verduin
27 augustus 2012, 21:52
@Flo123:
Als ik die 100W weerstanden parallel zet, wat voor weerstand moeten deze dan hebben?
Ik neem aan dat deze overeen moet komen met de output van mijn amps?
Yep.......... ook al heet ik geen flo :)

flaintlead
27 augustus 2012, 22:26
Bedankt Nico.;)
Klopt het dan dat ik voor bijvoorbeeld een 8ohm speaker out, 2 weerstanden van 16ohm parallel moet zetten?

cluseau
27 augustus 2012, 23:06
Bedankt Nico.;)
Klopt het dan dat ik voor bijvoorbeeld een 8ohm speaker out, 2 weerstanden van 16ohm parallel moet zetten?

Yep, .....en ook ik ben flo niet, zelfs geen Nico.

flaintlead
27 augustus 2012, 23:32
Ik stel de reacties van iedereen op prijs hoor;)
Zeker van mensen met zoveel kennis als jullie.

Ik zag dat Conrad geen 100W 16Ohm weerstanden heeft? Of ik kijk niet goed (kan natuurlijk ook).
Maar de JCM800 werkt ook op 4Ohm, dus zou ik voor de 8.2Ohm weerstanden kunnen gaan.
Dan wordt het vervangingsweerstand 4.1Ohm. Zou dit een probleem opleveren?

Als ik nu zou willen dat het totaal tussen 4,8 en 16Ohm kan switchen. Hoe zou ik dit dan kunnen realiseren?
Zou ik dan bijvoorbeeld 2 weerstanden van 8.2Ohm parallel kunnen zetten en daarna met een 3 stand switch kan kiezen om; niets, 4Ohm of 12Ohm in serie erbij te zetten?
Of denk ik nu compleet verkeerd?

cluseau
27 augustus 2012, 23:43
Ik zag dat Conrad geen 100W 16Ohm weerstanden heeft?

Twee maal 3,9/100W in serie is ook 7.8/200W. Dat is net zo goed bruikbaar.

flaintlead
28 augustus 2012, 11:29
http://img839.imageshack.us/img839/623/schakelschemadummyload.png
Komt dit in de buurt van wat ik zoek? Ik kan nu switchen tussen verschillende Ohmages (4,1 8 en 16,3)
Ik begrijp niet goed wat ik met de wattages moet doen in deze schakelingen. De marshall is 100W en de dual showman geloof ik 130W.
Moet ik dan allemaal 100W weerstanden gebruiken? Sorry als dit een domme vraag is, maar mijn natuurkunde kennis is niet meer wat het geweest is. Ooit wel examen in gedaan, maar dat is alweer 4 jaar terug...

cluseau
28 augustus 2012, 11:40
Ik begrijp niet goed wat ik met de wattages moet doen in deze schakelingen.

Dat gaat prima zo muv R4 in de 16 ohm stand. Deze krijgt bij een 130Watt belasting 81Watt voor zijn kiezen dus neem daar een 100Watt uitvoering voor.

flaintlead
28 augustus 2012, 11:46
Er komen nu nog wel meer schema's in me op. Wat ik uit Cluseau's post begrijp, maakt het niet uit of ik de weerstanden in serie of in parallel zet. Mijn vraag is dan wel, maakt het uit of de weerstanden niet dezelfde waardes hebben wanneer ze in serie verbonden worden?
En, is het beter (wanneer ik niet precies 8Ohm krijg) om er iets boven of iets beneden te zitten (dus bijvoorbeeld 7,8 of 8,2?).

Want als ik het zo goed begrijp kan ik ook van de input van de dummyload naar een 3weg schakelaar en vanuit daar 3 verschillende opties kiezen (2 x 2,2Ohm in serie, 2 x 3,9Ohm in serie en 2 x 8,2Ohm in serie). Dit geeft dan 4,4Ohm, 7,8Ohm en 16,4 Ohm.
Of begrijp ik het nu niet helemaal?

EDIT:
Ik zie nu pas dat je alweer gereageerd had. Bedankt nogmaals.

nico verduin
28 augustus 2012, 13:34
Als je gaat spelen met 3 weg schakelaars, hou er wel rekening mee dat zij de stroom aankunnen. Als je met van die "mag niks kosten" schakelaars aan de gang gaat heb je kans dat je heel ff er van kan genieten. Daarna wordt ie loeiheet en is het einde oefening.

Rekensommetje:
P = vermogen uit de amp
R = load bijv. 8 ohm
P = I^2 * R. Dus bij 100W is i^2 100/8 = 12.5 => I = ruim 3.5A. Ga voor de veiligheid uit van een schakelaar die minimaal 5A aankan.

Ook de maximale spanning is handig om te weten: U = I x R = 3.5 * 8 (ohm in dit voorbeeld) = 28V AC

Dus zou je een schakelaar moeten hebben die dus minimaal 5A en 28Vac aankan.

Zou je 2 ohm belasting nemen, dan wordt de stroom al veel hoger nl. ruim 7A.

flo123
28 augustus 2012, 14:55
Voor een 8 Ohm 100W DummyLoad + LineOut:

100W 15 ohm vermogens weerstand, gratis verzending:
http://www.ebay.com/itm/Gold-Tone-Aluminum-Case-Resistors-100W-Power-15-Ohm-5-/390373389404?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5ae411345c
5,50 euro

- Twee van deze vermogens weerstanden kopen, parallel zetten over de speaker uitgang = Dummy load (dus geen speaker nodig). Vergeet niet voldoende koeling te gebruiken want deze worden HEET op vol vermogen!
- 10k (of 100k) weerstandje in serie met 1k (of 10k) logaritmische potmeter, parallel zetten over de speaker uitgang = Line uitgang.

Schema 8 Ohm 100W DummyLoad + LineOut:
http://i279.photobucket.com/albums/kk146/flo0987654321/DummyLoadLineOutv1.png

flaintlead
28 augustus 2012, 21:11
Bedankt Flo123, voor het schema!
En Nico voor de uitleg van de schakelaar!

Ik ga denk ik dit schema binnenkort maar eens uitproberen om te kijken of het wat is.
Ik vroeg me alleen af waar de potmeter voor dient. Is dit om het line level beter af te stellen?
Of vraag ik nu iets heel doms?

Als ik zo'n potmeter probeer te vinden krijg ik alleen maar dit soort:
http://www.electronicashopping.nl/nl/componenten/?TypeID=105&ProductID=40865

Is dit wat er bedoelt wordt?

Ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen om een loadbox met line out voor 8Ohm te maken.
De schakelaar en de optie voor 4 en 16Ohm kan ik altijd later nog toevoegen.

Blijft alleen nog het koellichaam, de inputs en het draad over om meer informatie over in te winnen....

cluseau
28 augustus 2012, 22:05
Als je gaat spelen met 3 weg schakelaars, hou er wel rekening mee dat zij de stroom aankunnen.

Zeker waar. Ik gebruik zelf net zoiets als dummyload. Door een combinatie van weerstanden twee sets gemaakt van 8 ohm welke enkel, in serie of parallel worden geschakelt. Het schakelen gebeurt met een tweedeks viervoudige drie positie schakelaar. Totaal dus 24 slave contacten met acht moedercontacten. Feitelijk heb ik dus in één dek vier schakelaars met drie standen tot mijn beschikking en laat deze vier schakelaars parallel werken. Aan de andere kant van de knop merk je daar geen flikker van, tis alleen een bos draad aan het schakeldek. Tot 250Watt belasten gaat prima zolang het geen uren duurt. De prosessorkoelvinnen met blowers moeten de zaak koel houden maar hebben de grootste moeite als ik er een super twin of een major op loslaat. Dan moet het raam wel open hoor. Een ander nadeel is dat de weerstand oploopt met de temperatuur. Voor mij is dat belangrijk als je vermogensmetingen doet anders klopt de meting niet. Moet nog eens een leuke NTC zoeken om dat tegen te gaan. Voorlopig doe ik de meting voordat de temperatuur uit de hand loopt.

flo123
28 augustus 2012, 23:15
Ik vroeg me alleen af waar de potmeter voor dient. Is dit om het line level beter af te stellen?

Ja, de volume potmeter is er om het line-level in te stellen.



Als ik zo'n potmeter probeer te vinden krijg ik alleen maar dit soort:
http://www.electronicashopping.nl/nl/componenten/?TypeID=105&ProductID=40865
Is dit wat er bedoelt wordt?

Dat is een prima potmeter voor deze toepassing. Beetje duur...
Deze 5k LOG kan ook i.p.v. een 1k:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=27_28&products_id=563
En dan een 51k weerstand in serie daarmee, i.p.v. een 10k, mag gewoon een simpele 0,6W metaalfilm weerstand zijn:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=47_109_51&products_id=276



Blijft alleen nog het koellichaam, de inputs en het draad over om meer informatie over in te winnen....
2 jack pluggen:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=392
Draad:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=738

flaintlead
11 oktober 2012, 14:02
Goed, nu weer een tijdje verder en nog steeds niet bezig gegaan...
Wil het nu weer gaan oppakken, en kijken of ik met dit DIY project in de buurt kan komen van mijn Rocktron Juice Extractor. (Alleen dan zonder speakersims en EQ).

Ik heb nu deze weerstanden gevonden, 100W 16Ohm (het zijn er gelijk 2):
http://www.ebay.com/itm/2-x-Chassis-Mounted-100W-16-Ohm-5-Aluminum-Case-Wirewound-Resistors-/310468589921?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item48495eb961

Uit de vorige post van Flo123 heb ik links naar de andere onderdelen die ik nodig heb.
Is het draad geschikt om te werken met deze hoge temperaturen?? Er staat bij dat het voor buizenprojecten is, maar ik vraag het toch voor de zekerheid maar even na.

Ik ben dan alleen nog op zoek naar een passende behuizing. Eerst wilde ik 2 dummloads (met lineout) in 1 2HE rackunit onderbrengen. Dan zat ik te denken aan deze behuizing:
http://www.thomann.de/nl/adam_hall_87408v_leergehaeuse_2he.htm

Op het moment wil ik denk ik toch eerst 1 dummload maken, in een kleinere behuizing. Bij het zoeken kwam ik deze dummyload tegen, en deze behuizing lijkt me ideaal. Ik kan alleen nergens iets vinden dat hierop lijkt.
http://www.ohr.com/rfl100.htm

Weet iemand waar ik aan zo'n behuizing kan komen? En of deze groot en koel genoeg is voor dit project?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Flaintlead

flaintlead
11 oktober 2012, 14:11
Ik zie nu net ook deze afbeelding:
http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl&sa=N&biw=1333&bih=665&tbm=isch&tbnid=4ozyv0ybZ-k6QM:&imgrefurl=http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/134221-silicon-chip-200watt-ld-amplifier-47.html&docid=ZE02YdfGBkOCqM&imgurl=http://jhoward.fastmail.fm/images/DiyAudio/DummyLoad2.JPG&w=640&h=480&ei=7LV2UMeROOKj0QW994GAAg&zoom=1&iact=hc&vpx=325&vpy=171&dur=642&hovh=195&hovw=260&tx=165&ty=133&sig=102429242518258137429&page=1&tbnh=134&tbnw=208&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:7,s:0,i:95

Is het een idee om, net als hier, 2 koellichamen als zijkanten te gebruiken? Dan moet ik dus kijken naar een onder,boven,voor en achterplaat. Dan komt hij eruit te zien als een hotplate.

Dan bevestig ik 1 weerstand aan het ene koellichaam en de andere aan het andere koellichaam

tommus42
11 oktober 2012, 14:21
Is het kastje van een computervoeding misschien iets? Lijkt me de goede afmeting hebben.

flaintlead
11 oktober 2012, 14:40
Heb ik inderdaad ook al aan zitten te denken. De afmetingen lijken inderdaad goed, alleen ik weet niet of ze lege behuizingen daarvan verkopen? 2e hands is een PC voeding natuurlijk erg goedkoop, dus kan ik altijd proberen. Ik blijf dan alleen wel de stroomingang zien, samen met de uitgang voor alle draden. Kijken of dat een beetje mooi is weg te werken.
Ik kan de switch gebruiken voor het aan/uitzetten van de ventilator. Handig voor tijdens het opnemen (mits de temperatuur een beetje binnen de perken blijft).

tommus42
11 oktober 2012, 15:01
Ik zou even bij een computershop vragen. Anders heb ik er wel een, kom de laatste weken om in computers en onderdelen, geen probleem.

peter_heijnen
11 oktober 2012, 17:17
Ik zoek inderdaad geen speaker sims. Puur alleen het uitgangsniveau van de versterkers naar linelevel maken.

Is het mogelijk om voor de dummyload (dus voor de 2 100W weerstanden in parallel) een Palmer PDI-09 te gebruiken als Line out?
Dan gaat de thru naar de dummyload en de OUT dient dan als line-out.
Ik zie deze vraag nergens beantwoord, maar nee dat is dus niet mogelijk. De pdi09 out is 'speaker gesimuleerd signaal'

Wat je wel kunt gebruiken, is een -goedkope- passieve DI box ipv de palmer, iets als: http://www.thomann.de/nl/millenium_die_dibox_passiv.htm

Wel moet je in dat geval nog proberen uit te vogelen of de output van een DI uitspuugt wat jij aan signaal nodig hebt

En btw, wellicht kun je zo'n DI voor nog minder zelf maken?

flaintlead
11 oktober 2012, 18:42
Bedankt peter_heijnen. Die vraag was inderdaad nog niet beantwoord.
Ik weet alleen niet of de oplossing met de DI gaat werken. Een DI maakt van een instrument level line level.
Ik denk niet dat hij van een poweramp signaal een linelevel kan maken. Of zie ik dit verkeerd?
Dan zou ik dit allemaal nieteens hoeven te maken namelijk.

Edit:
Ik zie net dat je met die schakelaar van instrument naar speaker kunt schakelen? Dus het kan wel??

@Tommus42:
Ok, goed om te weten. Ik ga even kijken bij de computershop of zij wat hebben rondslingeren.
Mijn buurman heeft normaal gesproken ook een hoop computerspullen, is misschien ook de moeite waard.

Als iemand weet waar ik zo'n bovenstaande behuizing kan krijgen ( http://www.ohr.com/rfl100.htm ) zou ik echter nog blijer zijn.

peter_heijnen
11 oktober 2012, 19:39
Bedankt peter_heijnen. Die vraag was inderdaad nog niet beantwoord.
Ik weet alleen niet of de oplossing met de DI gaat werken. Een DI maakt van een instrument level line level.
Ik denk niet dat hij van een poweramp signaal een linelevel kan maken. Of zie ik dit verkeerd?
Dan zou ik dit allemaal nieteens hoeven te maken namelijk.

Edit:
Ik zie net dat je met die schakelaar van instrument naar speaker kunt schakelen? Dus het kan wel??
Bij mij kan het... ;), al heb ik niet diezelfde. Ik heb een passieve palmer die je ook niet hoeft om te schakelen en gewoon zowel lijn als speakersignaal vreet.

Btw, een DI maakt niet van instrumentniveau lijnniveau. Hij maakt van je signaal laagohmig en gebalanceerd. Je moet zoals ik dus al zei eerst te weten komen of dat wat er uit een DI gaat komen, gaat voldoen aan het apparaat waarmee je wilt doorversterken.

Jouw palmer 09 is ook een DI maar dan met gefilterd signaal, maw speaker simulatie.

flo123
11 oktober 2012, 22:38
Ik had al geschreven over hoe je een line signaal maakt van het speakersignaal:

De Line uitgangen kun je maken door parallel aan een speaker uitgang een 100k weerstand in serie met een 10k logaritmische Volume potmeter te plaatsen. De "loper" van de potmeter verbindt je met de Line uitgang.

Ik vermoed dat als je de weerstanden vastzet op de metalen behuizing er voldoende koeling zal zijn. Maar ansders is het natuurlijk mogelijk een extra koellichaam en/of ventilator toe te voegen.

flaintlead
12 oktober 2012, 14:48
@Flo123:
Ik ga het inderdaad ook met die Log potmeter proberen.
Wat voor behuizing had jij in gedachten? Hier moeten, neem ik aan, wel gaten in zitten om de warmte naar buiten te laten?
Of zou ik zo'n behuizing kunnen nemen: http://www.musikding.de/Enclosures/Sheet-metal-enclosures/Enclosure-AKG-105-46-100::3480.html?XTCsid=829e4a30d626fea53d8ad4af1e32 a139

flo123
16 oktober 2012, 15:29
Ik denk dat een standaard aluminium Hammond-achtige gitaar effect behuizing wel zal werken. Er hoeven slechts twee vermogens weerstanden, 2 jacks, een weerstandje en 1 potmeter in. Desnoods een paar gaten bovenin boren of zo... En anders kun je die behuizing altijd nog op een stuk ijzer of koper schroeven.

nico verduin
16 oktober 2012, 16:01
Als hij 100W gaat pompen door die weerstanden, dan gaat dat kastje na verloop van tijd heeeeeel erg heet worden. Grijp maar eens in een ouderwetse 100W lamp.......
@edt: als ie aan staat...... voor de slimmerds :)

cluseau
16 oktober 2012, 21:51
Ben het met Nico eens, hoe massief het blok ijzer ook is het zal in korte tijd loeiheet worden. Ik heb hiervoor een vintage stereo transistor bakkie gesloopt en een paar 100W weerstanden in de behuizing geschroeft. Als ik daar een half uur lang 250Watt op los laat blijft de kast dankzij een paar PC blowers onder de 60 graden. De blowers zijn echt wel nodig, zeker als de marteling langer aanhoud.

flo123
26 april 2013, 14:23
Het eBay item voor die vermogens weerstanden is er niet meer. Probeer deze:
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=390373389404&index=19&nav=SEARCH&nid=20230099832
Of zoek naar:
Gold-Tone-Aluminum-Case-Resistors

Frits van Mourik
27 april 2013, 00:24
Mijn K&H WM10 wattmeter/dummyload gaat maar tot 150W gedurende 20 minuten.
Voor het zeldzame geval, dat het ècht heavy moet, gebruik ik 8 weerstanden van 62 Ohm/20W,
gemonteerd op een plaatje aluminium en parallel bedraad ( = 7.75 Ohm),
die ik in een emmer water laat zakken...

flo123
27 april 2013, 01:51
Hahaha, in een emmer water ... geweldig idee! 8)

cluseau
27 april 2013, 08:12
Mijn oude load (met twee zwemdiploma's) heeft ook menig baantje getrokken. Opgebouwd met slechts 8x 10Watt weerstanden is er menig keer een uur lang 300Watt op los gelaten. Een beetje verwennen met koel helder water is dan wel op zijn plaats.

http://www.amps-unlimited.nl/temp/6606.jpg


Tegenwoordig koel ik drie 100Watters met lucht, daar heb ik meer van in huis :rockon:.

http://www.amps-unlimited.nl/temp/load.jpg

HaroldA
16 mei 2013, 23:49
Ik heb net 4x de 15R/100W's besteld ... ook maar eens een load met line-out knutselen.

Update:

Recente updates met betrekking tot je bestelling

Je object is gemarkeerd als verzonden.

:ok:

HaroldA
16 juni 2013, 02:26
Schema 8 Ohm 100W DummyLoad + LineOut:
http://i279.photobucket.com/albums/kk146/flo0987654321/DummyLoadLineOutv1.png

De weerstanden zijn (eindelijk) binnen!

Vraagje over het schema: als ik een "through" jack er in wil hebben, kan ik dan gewoon de "Tip" kant van de vermogensweerstanden onderbreken om de line out ook met speakers te kunnen gebruiken?

flo123
16 juni 2013, 14:35
Ja, je kunt R3 en de potmeter gewoon parallel over de speaker zetten voor een line-out.

HaroldA
22 juni 2013, 00:26
Dummyload eindelijk in elkaar gezet ... 22 Ohm?!? (2x2x100W/15R serie/parallel)

Blijkt dat er een rotte weerstand tussen zit. Als ik een beetje op z'n poot duw krijg ik wel 15R. :mad:

Goedkoop = duurkoop?


Edit: jep, nadere inspectie laat een mooie losse poot zien. Nou, dan maak ik er zo lang wel een 8 Ohm load van. :(

HaroldA
22 juni 2013, 01:15
... en de foto's:

https://lh4.googleusercontent.com/-awJYLLBS61Y/UcTeMUjUuOI/AAAAAAAAGSc/2mOwUCKQRSE/w958-h719-no/IMG_20130622_011222.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-Jhh18v_Yx_M/UcTeNy1xMzI/AAAAAAAAGSk/JNKa7Z72RXk/w958-h719-no/IMG_20130622_011157.jpg

De rode draad die er overheen gaat sluit 2 weerstanden kort, waardoor er 2 van 15R parallel blijven staan. Als de nieuwe binnen is wordt het weer een 400W/15R loadbox.

Psychomantis
22 juni 2013, 09:21
Is de koeling zo voldoende om er 400 W in te pompen? Ik vraag het maar, omdat ik zelf ook een loadbox aan het maken ben.

HaroldA
22 juni 2013, 11:57
Is de koeling zo voldoende om er 400 W in te pompen? Ik vraag het maar, omdat ik zelf ook een loadbox aan het maken ben.

Waarschijnlijk niet. Ik ga m ook hoogstens met 100w belasten.

flaintlead
25 juni 2013, 13:00
Tof om te zien dat het topic nog voortbestaat.
Ik heb zelf helaas nog niet kunnen gaan knutselen. Helaas de tijd nog niet gevonden.
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen. En ben zeer benieuwd naar hoe het geheel klinkt (via line-out).

Inmiddels heb ikzelf eindelijk een beetje een fatsoenlijk soldeerstation aangeschaft (ZD-937), en ben ik weer aan het solderen geslagen. Dus dit project ga ik ook weer oppakken.

flo123
25 juni 2013, 13:50
Ik zou me niet teveel voorstellen van de klank via de line out want er zit geen speaker simulatie op. Maar als je het opneemt en dan door een VST speaker sim haalt, is het misschien goed te doen. Ik ben benieuwd...

HaroldA
25 juni 2013, 13:51
Ik zou me niet teveel voorstellen van de klank via de line out want er zit geen speaker simulatie op. Maar als je het opneemt en dan door een VST speaker sim haalt, is het misschien goed te doen. Ik ben benieuwd...

Is wel mijn plan: impulses

flaintlead
25 juni 2013, 14:25
Dit was inderdaad ook altijd mijn plan voor het opnemen.
Of slaven met mijn Matrix GT1000FX, zodat ik effecten kan toevoegen na mijn Marshall en Fender amps (geen Fx-loops).
Zou gaaf zijn als je clips/soundsamples kunt posten als het af is(A)...

HaroldA
20 augustus 2013, 22:06
Met m'n nieuwe interface heb ik een dikke brom. Zou dat kunnen omdat de gnd van de amp nu (nog) niet in verbinding staat met de line-out? Kan ik die 2 veilig met elkaar verbinden, of moet ik er een gnd-lift schakelaar tussen zetten?

flo123
26 augustus 2013, 23:50
Lijkt mij juist goed dat de aarde van de amp niet is verbonden met de line out zodat er geen aardlus ontstaat.
Wat voor een soort ingang gebruik je van de audio-interface?

HaroldA
26 augustus 2013, 23:52
Lijkt mij juist goed dat de aarde van de amp niet is verbonden met de line out zodat er geen aardlus ontstaat.

Dat was eigenlijk ook mijn idee ...


Heeft je audiokaart een gebalanceerde ingang?

"2 line/mic/instrument combination inputs – high quality XLR/¼” TRS Jack Combo" - ik gok van ja.

http://global.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-2i2/specifications

flo123
26 augustus 2013, 23:54
Gebruik je dan de gebalanceerde jack ingang?
Wat gebeurt er als je er een DI tussen zet?

HaroldA
26 augustus 2013, 23:56
Gebruik je dan de gebalanceerde jack ingang?

Jep: mono jack in TRS Jack ingang. De Scarlett 2i2 heeft (jaja!) 2 ingangen en 2 uitgangen dus dat zijn de enige jack-ins.

flo123
26 augustus 2013, 23:59
Wat gebeurt er als je er een DI tussen zet?
Wat gebeurt er als je de aarde aansluiting, sleeve, op de jack verbreekt?

HaroldA
27 augustus 2013, 00:03
Wat gebeurt er als je er een DI tussen zet?

Heb ik even niet voor handen: moet ik donderdag meenemen uit het repetitiehok.


Wat gebeurt er als je de aarde aansluiting, sleeve, op de jack verbreekt?

Helemaal geen aarde in een ~4m kabel? Of aarden vanuit de amp ipv interface?


Ik ben nu de laatste hand aan een beurt aan m'n 2204 aan het geven (da's een hoop "aan"!). Aardetest kan morgen mooi als hij gebiast is en z'n eerste geluidjes gaat produceren. :ok: Het is nu net iets te laat voor herrie / test op hoog voltage met nieuwe elco's, buisvoeten en shielded V1 bedrading.

flo123
27 augustus 2013, 00:08
Zo kun je er mogelijk achterkomen of er een aardlus probleem is waardoor de brom ontstaat.

HaroldA
27 augustus 2013, 00:09
Zo kun je er mogelijk achterkomen of er een aardlus probleem is waardoor de brom ontstaat.

Ik hoop morgen te kunnen testen! Bedankt voor je hulp iig!

guitarnijboer
27 augustus 2013, 00:11
Is de koeling zo voldoende om er 400 W in te pompen? Ik vraag het maar, omdat ik zelf ook een loadbox aan het maken ben.

Absoluut niet! Niet voor 400 watt, ook niet voor 100 watt en zelfs niet voor 50 watt. Natuurlijk, een versterker op heel laag volume zal gaan, maar daar zal dit niet voor bedoeld zijn. Die weerstanden kunnen alleen hun vermogen aan als ze voldoende gekoeld worden en dit Hammond bakje voor 4 weerstanden heeft bij lange na niet het oppervlak om voldoende te koelen. Maar goed, daar is al voor gewaarschuwd... Zoiets moet je eerst zelf ontdekken waarschijnlijk.

flo123
27 augustus 2013, 00:13
Inderdaad, de boel wordt dan bloedheet...

Psychomantis
27 augustus 2013, 00:35
Hoe warm mag zo'n weerstand worden eigenlijk?
In de specsheet zie ik dikwijls 150 °C staan, maar is dat niet wat optimistisch?
Stel dat de weerstand doorfikt, dan kan je op een paar seconden je (buizen)versterker ook vernielen, dus wat is een veilige marge?
Ik worstel een beetje met de koeling op mijn loadbox, en ben van plan er een fan en temperatuursensoren in te gaan zetten.

HaroldA
27 augustus 2013, 19:21
Hoe warm mag zo'n weerstand worden eigenlijk?
In de specsheet zie ik dikwijls 150 °C staan, maar is dat niet wat optimistisch?

Dat worden ze bij lange na niet. Ik twijfel of je er een ei op kunt bakken. Op zich wel een aardige test zonder er een IR(?) warmtemeter voor te kopen ;)

HaroldA
30 oktober 2013, 22:05
Ik heb overigens uitgevonden waar de brom vandaan kwam: mijn geluidskaart heeft sowieso moeite met alle inputs waar de aarde niet extern verbonden is. Zou dat kunnen komen omdat hij alleen een USB-aansluiting heeft (en dus geen adapter) en zodoende geen goede referentie naar GND heeft?

HaroldA
4 februari 2014, 21:04
Heeft er toevallig al eens iemand hier naar gekeken?

http://www.richardbrice.net/speaker_sim'.gif

http://www.richardbrice.net/hot_lamp.htm

Plant
4 februari 2014, 22:25
Compressie d.m.v. een gloeilampje :)

Ooit wel eens gezien als tweeterbeveiliging in een luidspreker: een gloeilampje in serie met de tweeter. Als er dan een te hoge spanning naar de tweeter gaat en een mogelijke overbelasting vormt, gaat het lampje branden, neemt de weerstand van dat lampje toe en komt er door de spanningsdeling minder spanning over de tweeter te staan.

HaroldA
7 februari 2014, 20:34
Compressie d.m.v. een gloeilampje :)

Ooit wel eens gezien als tweeterbeveiliging in een luidspreker: een gloeilampje in serie met de tweeter. Als er dan een te hoge spanning naar de tweeter gaat en een mogelijke overbelasting vormt, gaat het lampje branden, neemt de weerstand van dat lampje toe en komt er door de spanningsdeling minder spanning over de tweeter te staan.

Ik geloof dat de THD Hot Plate ook zo'n lampje heeft ...

Als ik weer eens tijd heb toch maar eens klussen.

Plant
7 februari 2014, 21:19
Hou je er wel rekening mee dat als het lampje doorbrandt (en dat gebeurt een keer), het akelig stil wordt en je amp onbelast is?

Verder schiet sowieso tijdens compressie de impedantie omhoog. In deze schakeling is de boel gedimensioneerd voor 20V RMS (50Watt @ 8Ω).

HaroldA
26 februari 2014, 12:24
Hou je er wel rekening mee dat als het lampje doorbrandt (en dat gebeurt een keer), het akelig stil wordt en je amp onbelast is?

Hmmm... Da's toch niet de bedoeling.

Ik heb net een goedkope Weber Mass 50 op de kop weten te tikken, ook even vergelijken met de line-out van mijn dummy load.

Tabula Rasa
26 februari 2014, 17:01
Lampje gaat vroeg of laat verrot. Misschien een idee om een warmtelementje te gebruiken ofzo? Elementje uit een soldeerboutje van 20 watt ofzo? Geen idee, is maar een brainfart.....

Frits van Mourik
28 februari 2014, 00:19
Lampje gaat vroeg of laat verrot. Misschien een idee om een warmtelementje te gebruiken ofzo? Elementje uit een soldeerboutje van 20 watt ofzo? Geen idee, is maar een brainfart.....

Nee joh, da´s veel te traag...

En verder:
Overigens wordt zo´n lampje als tweeterprotector best vaak gebruikt.
In het geval van dat hotlamp- schakelingetje denk ik, dat het lampje zowat het eeuwige leven heeft,
omdat het slechts bij heftige signaalpieken zal oplichten. Autolampjes zijn zeer robuust & gemaakt om
de rotste omstandigheden te doorstaan. Ben je bang voor 'n onbelaste uitgang bij een stukkend lampie,
dan zet je gewoon een 100 ohm/10W weerstand parallel aan de input van het ding.
Ziet je amp tenminste altijd nog wat, mocht ooit het licht uitgaan...
Impedantiegedoe zou ik me niet druk om maken; dat is bij een lampje prettiger, dan bij een luidspreker.
Wèl jammer is, dat die Lundahl trafo'tjes zo helse duur zijn!