PDA

View Full Version : strat tone regeling werkt meer als volume regeling



masura
27 augustus 2012, 13:50
Ik heb enkele maanden geleden een Aria Pro II Stagecaster op de kop getikt. Het is een model uit 1978 en dus al vrij oud. Ik heb deze mooi opgeboend en afgesteld. Alles lijkt perfect te werken maar de toonregeling werkt jammergenoeg niet zoals verwacht. Deze gedraagt zich meer als een volume regeling, dit enkel voor de rythm en center pickup. Waardoor ik zeer weinig output heb. De lead pickup heeft geen toonregeling en heeft dus een normale output.

Ik heb de elektronica nagekeken maar ik vond niets dat stuk was. Ik heb het 3-way bedradingsschema vergeleken met een oude fifties/sixties stratocaster bedradingsschema en alles lijkt correct aangesloten. Zowel de 2 tone als de volume potentiometers zijn 250K Ohm. De tone potentiometers delen een 0.047uF keramische condensator. Is het mogelijk dat deze stuk is? Is dit soort gedrag normaal voor een gitaar uit die periode?

Martin_
27 augustus 2012, 20:01
Welkom!
Het enige dat ik kan bedenken is dat ook de tone potentiomter logaritmisch is in plaats van lineair. Er zijn echter anderen op het forum die je daar beter mee kunnen helpen.

Tabula Rasa
27 augustus 2012, 20:53
Is er niet een lipje op een van de tonepos verbogen zodat deze contact maakt met de behuizing (massa)? Dan gaat ie als volumepotmeter werken. (condensator wordt gebypassed).

Plant
27 augustus 2012, 21:03
Ik denk ook meteen aan een kortgesloten condensator. Als je dan de tonepot dichtdraait sluit je het gehele signaal kort naar massa.

Het verbogen tonepot lipje die de condensator kortsluit volgens Tabula Rasa is zeker een mogelijkheid.

Tabula Rasa
27 augustus 2012, 21:07
Is je cavity geshield? Potmetertje verdraaid zodat een lipje aan massa hangt?

masura
30 augustus 2012, 08:11
Tijdens het testen heb ik goed gekeken of er nergens geen beentje van de potentiometers contact maakt met de behuizing zelf. Nu ik zal alles nogmaals controleren met een fris hoofd misschien heb ik iets over het hoofd gezien. De cavity is niet geshield, enkel de slagplaat heeft een geleidende laag gekregen aan de onderkant.

barno
30 augustus 2012, 08:43
cavity niet geshield: dat dacht ik ook es bij een gelijkaardig probleem tot na veel zoek en prutswerk bleek dat ze dat wèl was : conductive paint.

masura
30 augustus 2012, 10:46
Ik wist niet dat zo'n verfsoort bestond. Maar ik betwijfel dat ze die al in de jaren 78 gebruikten... Ik dacht dat het shielden vooral nodig was om humming en vervelende bijklanken buiten te houden?