PDA

View Full Version : FX-Loop in JCM 800, maar wel weer naar orginele staat te brengen



flaintlead
27 augustus 2012, 13:49
Hallo iedereen,

Ik loop al een tijdje met het idee om mijn JCM 800 2203 te modden met een fx-loop.
Probleem is alleen dat hij dan in waarde zal dalen of iig niet meer orgineel is.
Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om de LO-input en 1 van de speaker outputs los te solderen en deze in/output als een fx loop om te bouwen.
Zodoende kunnen de chasis en front/backplate gewoon intakt blijven.
Weet iemand of dit mogelijk is en wie dit zou kunnen/willen?
Het gaat om een gewone seriele loop. Deze moet wel geheel transparant zijn. (en natuurlijk van hoge kwaliteit)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Greets

Flaintlead

tommus42
27 augustus 2012, 16:59
Originaliteit zou ik niet over inzitten. Netjes (laten) doen, wordt ie in mijn ogen alleen maar meer waard van. Verkoop je 'm later aan een liefhebber die speelt ipv iemand die perse een origineel uitziend exemplaar wil hebben:ok:.

Zoals jij het wil kan in principe ook wel, je krijgt wel lange verbindingen.

nico verduin
27 augustus 2012, 17:37
Originaliteit zou ik niet over inzitten. Netjes (laten) doen, wordt ie in mijn ogen alleen maar meer waard van. Verkoop je 'm later aan een liefhebber die speelt ipv iemand die perse een origineel uitziend exemplaar wil hebben:ok:.

Zoals jij het wil kan in principe ook wel, je krijgt wel lange verbindingen.fx loops zijn niet zo populair... worden vaak niet gebruikt gezien de vele storingen op de FXloops van de JCM900's....

flaintlead
27 augustus 2012, 17:53
@ tommus42:
Helaas ben ik zelf degene die houd van originele producten....
Verwacht niet dat ik mijn JCM800 ooit zal verkopen. Tenzij ik echt in geldgebrek kom.

@Nico:
Ik weet niet precies wat je bedoelt met je post. Niet verstandig om een FX-loop in te bouwen? Of bedoel je dat ze 2e hands niet gewild zijn met een fx-loop?

Chris Winsemius
27 augustus 2012, 18:07
als het een volledig passieve loop is (niet de beste meestal) zou het kunnen met grote kans op oscillaties/etc., bedrading moet dan ook aanfepakt worden

een goed ontworpen en gebouwde fx-loop kan zeker maar vereist sowieso een extra buisvoet, wat terminals voor montage van componenten en de extra in- en output liever aan de achterkant.

@Nico: waarom zou je een JCM900 loop in 'n 2203 zetten?

flaintlead
27 augustus 2012, 18:27
@ Chris:/
Zou het dan makkelijker te realiseren zijn om 1 speaker-out om te bouwen tot FX-loop met een TRS input? Dan is de input gelijk een Send en Return?

Chris Winsemius
27 augustus 2012, 18:42
trs zat ik ook al aan te denken

gewoon proberen/doormeten

nico verduin
27 augustus 2012, 21:37
't ging mij om volgens Tommus over de zgn. toegevoegde waarde van een FXloop. Ik heb door de jaren heen vele JCM's voorbij zien komen waarbij het geluid weg viel. Oorzaak: vuil in de FX loop jacks. Oorzaak... ding werd nooit gebruikt. Dus als er morgen iemand is die een JCM zoekt, is het maar de vraag of hij de FX loop werkelijk zal waarderen.. Dit omdat de topic starter niets aan de amp wilde wijzigen. Verder ben ik het wel met Chris eens dat je een gebufferde FX loop zou moeten hebben.

Gulden middenweg: tap de signaallijnen naar een van de input jacks en neem een externe fxloop buffer. Dan blijft de amp in een staat die naar origineel is terug te brengen. Wel speelt het oscillatie effect mogelijk een rol omdat je een signaal van verder in de amp terug naar de input brengt. Dit kan dempend werken... (capacitieve tegenkoppeling) of meeversterkend werken (oscillatie). Beide hoeven niet perse op te treden.

bass blom
27 augustus 2012, 22:03
prachtig nico! :D

2 resultaten :cheerup:

https://www.google.nl/search?q=capacitieve+tegenkoppeling&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-beta&channel=rcs#hl=nl&newwindow=1&safe=off&client=firefox-beta&hs=0PR&rls=org.mozilla:nl%3Aofficial&channel=rcs&sclient=psy-ab&q=%22capacitieve+tegenkoppeling%22&oq=%22capacitieve+tegenkoppeling%22&gs_l=serp.3...22439.26030.0.26446.6.4.2.0.0.1.262. 556.2j1j1.4.0...0.0...1c.iA54n1XgFnU&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=2e1d6b13789420d2&biw=1047&bih=865

Chris Winsemius
27 augustus 2012, 22:26
@nico

TS heeft het over een 2203, die versterker is zowel als in 70s (jmp) als in 80s (jcm800) modellen nooit voorzien geweest v/e fx-loop, de dual channels uit de 800 series wel maar dat zijn totaal andere amps, echt een totaal ander preampcircuit, gebruik van halfgeleiders, etc. Geen 6 knob 2 input MV model...

edit": alleen de huidige reïssue 2203 MVs van Marshall hebben een actieve fx-loop met ICs/opamps,.

flaintlead
27 augustus 2012, 23:10
Het gaat inderdaad om een Marshall JCM800 2203 uit de 80's. Zonder fx-loop dus.
Ik verwacht ook dat de amp in waarde zal dalen wanneer ik er een loop in zal zetten. Merk dat ik, als ik op de 2e hands markt kijk, toch altijd weg klik wanneer ik weet dat er aan gemod is. Blijft namelijk altijd maar de vraag of dit goed is gebeurt (en door wie).

Mij lijkt het een top oplossing wanneer ik 1 speaker output (lijkt me beter dan de clean input, aangezien deze amp clean ook super klinkt) opoffer voor een TRS. Dan kan er in een externe behuizing een fxloop buffer gemaakt worden (zoals Nico aangeeft).
Ik neem aan dat dit zoiets is als de Ceriatone C-lator of Klein-ulator?

Hoe moeilijk is het om een speaker out hiervoor om te bouwen? Is dit als eerste DIY project goed te doen? En gaat dit met de Klein-ulator een goed resultaat leveren?
Ik moet hierbij zeggen dat ik nogal huiverig ben om het zelf te doen. De amp is in topconditie en het zou zonde zijn als ik hier wat aan verpest. Ik neig er dus wel naar om dit te laten doen. Weet iemand waar ik dit dan het beste kan laten doen? Wanneer ik het zelf niet aandurf?

Alvast bedankt!!

Greets