PDA

View Full Version : 2x 1x12 cab (Mesa Thiele's) voor stereo setup - Phase / Fase problemen?



DemolitionColorScheme
27 augustus 2012, 09:22
Ik ben momenteel aan het kijken naar 2 Mesa Thiele cabs (met EVM-12L's) om mijn Koch TS212 te vervangen. Ik wil weer stereo kunnen spelen. Nu had ik wat vragen:
- Als je die 2 1x12's naast elkaar zet, als een 2x12, krijg je dan geen fase problemen met de stereo effecten? Ik heb thuis namelijk niet de optie om ze ver te verspreiden en live ook niet altijd. Ligt een beetje aan de size van het podium.

- En daarbij: 2 1x12 Thiele's, kunnen die net zo 'dik' klinken als een reguliere 2x12? Mij lijkt, door het concept van een Thiele cab, dat het alleen maar grootser kan zijn?

- Voor diegene die een Mesa Thiele hebben, wat vindt je de voordelen en eventuele nadelen? Ik weet dat die Thiele's nogal erg direct kunnen zijn, wel erg strak, maar ook vrij 'vast' - ze schijnen weinig spreiding te hebben. Correct?

Nocki
29 augustus 2012, 21:26
Hi,

Mooie cabs! Altijd heerlijk mee gespeeld en waren heerlijk groots en breed! Ik ben altijd benieuwd gebleven wat ik ervan had gevonden als ik er Beamblockers in had gedaan.
Ik liep altijd tegen het probleem aan dat zo'n 4 of 5 meter voorde cabs het geluid altijd ontplofte en de beam naar de geluidsmensen werd geprojecteerd. Die dus altijd problemen hadden. Ik spreek nu over 10 jaar terug dus had ik nog niet de kennis van nu om dat op te lossen.

Ze klonken enorm groot, strak en diep en waren de beste cabs die ik heb gehad. De CAA 2x12 die ik nu heb is minstens zo groot maar ik denk toch weer om terug te gaan naar de 1x12's.

Ik heb het hier trouwens niet over de Mesa/Boogie Thiele cabs maar over die oude 1x12 open back kasten. Door de open achterkant had je bijna altijd een geweldig geluid.

Fase problemen heb ik nooit gehad. Zelfs niet toen ik stoeide (of zel maar worstelde) met W/D/W. De beste resultaten had ik met Wet/Dry en ik kon mezelf altijd fantastisch horen.

Ver uit elkaar had ik ze nooit maar ik was toen ook niet zo heel veel bezig met echt stereo spelen. Verder dan een pingpong delay en een stereo chorus kwam ik niet.


Ik verwacht dus geen problemen kwa faseverschil.
Ze klinken dus beter en strakker dan bv een 4x12
De icepicking beam kan een probleem zijn voor het publiek maar zelf had ik daar nooit last van op het podium. Als ik toen beamblockers had gehad had ik meer kunnen zeggen maar voor mij waren het de beste cabs die ik ooit heb gehad. Zelfs de tegenhanger uit die tijd vond ik niet beter. Ik ben even de naam kwijt van die dingen maar vaak zag je dichte 1x 12 cabs die net zo goed zouden zijn, maar ik vond ze dus droger... He., Ik kom echt niet op de naam van die dingen...
\

Edit: O ja! Bag End!!!

DemolitionColorScheme
29 augustus 2012, 21:31
Open back Thiele's? Poeh, geen idee of je dat nog vindt tegenwoordig! Ik denk dat de Mesa Thiele's dan wel goed in de buurt komen.
Qua faseproblemen ben ik er inmiddels ook achter dat dat geen problemen moet opleveren. En ja, ik was er al 'bang' voor dat de directe beam overweldigend zou zijn, maar dat zien we dan wel, I guess!

Bedankt voor je input! 't Maakt me hoopvol! :D

Nocki
29 augustus 2012, 21:38
De open back kasten heten geen Thiele. Thiele komt van de specs van de Electro Voice site en slaan alleen op de ported 1x12 cabs. Die bouwtekeningen kan je nog steeds vinden op het web.

De open back 1x12 kasten kom je vaker tegen dan de Thiele design kasten van Mesa.

De icepicking/directe beam gaat vast geen probleem zijn want je krijgt er zoveel meer voor terug! We spreken erover omdat we precies zijn op ons geluid maar de nadelen van andere kasten zijn veel groter!

the sure thing
29 augustus 2012, 22:44
Ik ben recent overgestapt van vele soorten 2x12 kasten naar 2x 1x12 kasten. Ik moet zeggen: ik mis een bepaalde warmte en dikte...

DemolitionColorScheme
29 augustus 2012, 23:19
Ligt neem ik aan aan welke soort 1x12's je nu hebt, toch? Die Thiele cabs schijnen dikker te zijn dan de kleinere 1x12. Ik heb hiervoor een 1x12 Rectifier cab gehad en die was kleiner, maar eigenlijk was dat ook wel een vet dingetje.

muziekschuur
30 augustus 2012, 09:59
Ik heb twee 1x12 open back cabjes van Trace Elliot.... Wrede Celestions zitten daarin...