PDA

View Full Version : Epiphone firebird VII tremelo vervangen door fixed bridge



cetse
27 augustus 2012, 02:06
Hoi gitaarnetters,

Ik ben al even in het bezit van een Epiphone Firbird VII.

http://img685.imageshack.us/img685/673/52711828658125808344119.jpg

Een pracht van een gitaar, met heerlijke cleans dankzij de fantastisch klinkende mini-humbuckers.
Ik zou echter graag de tremelo willen verwijderen, ik gebruik hem nooit, hij zit vaak in de weg, geraakt moeilijk in de gigbag met tremelo, en hij ontstemt vaker. Ik wil er dus gewoon een vaste brug op. Het tune-o-matic gedeelte heb ik al, maar weet er iemand wat voor een tailpiece ik nodig heb? Voldoet ieder tailpiece, of is het een specifieke soort? Kan je die tailpiece er dan gewoon inschroeven of is er meer werk nodig?

Ik heb eerst de search geprobeerd, maar niks gevonden.

Alvast bedankt,

Cedric:lp:

Harry
27 augustus 2012, 10:54
kun je de arm er niet afhalen en het blok vastzetten? Ik vind het persoonlijk zonde van zo'n gitaar om ermee te gaan klooien...

(maar dat is persoonlijk)

cetse
27 augustus 2012, 13:03
Mja dat zou kunnen, maar heb ik dan niet meer stemmingsperikelen dan met een vaste brug?
Is dit trouwens zo'n limited edition gitaar? Want ik heb die overgekocht van iemand.

muziekschuur
27 augustus 2012, 13:14
Een Goldo back box is denk ik een oplossing... Die tremolo verwijderen zou deze gitaar meteen met een paar 100 euro laten devalueren... Koop dan een andere gitaar voor erbij...

http://a2.images6.thomann.de/pics/prod/147745.jpg

Hiermee zet je de tremolo vast... En kost zo'n 15 euro..

Mr.Fingers
27 augustus 2012, 13:36
Jammergenoeg werkt die tremlock alleen met strat-trems met de veren aan de achterkant van de body. Dit is zo'n 'Maestro/lyre" die werkt met een gebogen stuk metaal als veer, en ligt volledig los op de top

http://i508.photobucket.com/albums/s323/hagstrom71/IMG_1503.jpg

@TS: iedere stopbar (http://store.musiquedepot.ca/media/catalog/product/cache/6/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/i/gib_firsvs70.jpg) zal voldoen, gewoon dat ding dat je ziet op de Les Paul, SG, ES335,... Enig nadeel is wel dat de gaten van de stopbar buiten de breedte van de maestro vallen, en je dus die dingen gaat blijven zien, zelfs als je die maestro er naderhand terug opzet. Dat is niet iets wat je zelf op 1,2,3 kunt doen (je moet de gaten eerst boren, die moeten perfect loodrecht en passend zijn, anders trek je je staartstuk er gewoon uit.

MAAR: dit is een truuk die ik heb gedaan: de maestro omgebouwd tot hardtail. Als je de snaren eraf haalt, kun je (met een beetje hulp van een hamertje) het ankerblok waar de snaren inzitten, en de tremarm aanhangt eraf halen. Dan heb je de veer, en de beugel waarmee die op de body zit. Dan neem je een dremeltje, en zaag je 6 kleine slipjes in de bovenkant van die veer tot waar ze omplooit naar beneden. Daar kunnen de snaren achter haken. Dan heb je een hardtail die niet ontstemd, toch nog de looks van de originele maestro, en het is totaal reversibel (wil je terug die vibrola, schuif je gewoon dat ankerblok er terug op, en dat is onzichtbaar, en werkt feilloos. Heb het zelf toegepast op een ES135.

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/0eb00b86.jpg
(ik heb ze niet zover doorgezaagd voor de foto, maar nadien heb ik dat wel gedaan)

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/f66ba807.jpg
(dezelfde trem, maar met het ankerblok erop, zoals je ziet, totaal onzichtbaar dat erin gezaagd is.)

Ik weet niet van waar je bent, maar als het noorden van Antwerpen niet te ver voor je is, wil ik het gerust voor je doen.

Nagramoth
27 augustus 2012, 16:20
Kijk, dat is nou een goede tip !!!
Daar was ik zelf nooit opgekomen...

muziekschuur
27 augustus 2012, 16:31
Veel te unieke gitaar om aan te klooien. Er zijn gewoon niet veel van die dingen gemaakt. Ik weet zeker dat ze collectible zijn...

stijnkenens
27 augustus 2012, 17:41
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/0eb00b86.jpg


In het vervolg wel iets beter meten hé mr fingers !
Ok, het maakt niet uit, want ze lopen toch nog over een brug, maar toch, het oog wil ook wat !!!


En inderdaad, je moet ze helemaal tot aan het geplooide stuk inslijpen, anders krijg je toch nog dat hefboom effect, gelijk de originele trem.



s.

cetse
27 augustus 2012, 20:38
Wauw, bedankt voor de goede reacties!
@ Mr fingers, ik denk dat ik het systeem min of meer snap, maar ik heb eerst nog even wat meer hardwarekennis nodig denk ik:)
Dus volgende vragen:

- een gitaar met tremelo, eender of dit nu een met veren is of zo'n Maestro zal altijd sneller ontstemmen dan een fixed bridge?
- Hoe werkt zo'n Maestro juist? Ik ben nu een weekje op vakantie en kan dat systeem niet echt bestuderen.
- Als ik het goed heb vervangt dat gedeelte tremelo dat overblijft en waar je gleufjes in zaagt, dus eigenlijk de stopbar? Maar dit kan dan toch nog steeds bewegen naar boven en beneden? Of heb ik hier het systeem van de Maestro niet echt door?

Bedankt voor je aanbod om me te willen helpen :) Ik woon zelf in Temse, de andere kant van het water ;) Ik probeer het eerst eens zelf en als het niet lukt kom ik wel eens af, bedankt;)

Mr.Fingers
28 augustus 2012, 01:19
@Stijn: Dat was een noodoplossing (gans die reutemeteut is intussen vervangen door een Bigsby B7 ;))

@Cetse: Ik dacht al een Vlaamse schrijfstijl te herkennen :), komt goed uit!

- een gitaar met tremelo, eender of dit nu een met veren is of zo'n Maestro zal altijd sneller ontstemmen dan een fixed bridge?
Door de band genomen wel, maar heb je een goede tremolo, een goed afgestelde brug en topkam, en goede tuners, dan ontstemt een gitaar met tremolo niet meer dan eentje zonder. Ik heb zelf een '68SG gehad met hetzelfde systeem, en ik kon daar zware neil-young achtige verkrachtingen mee doen, om vervolgens pete townshendgewijs ze in de lucht te doen vliegen en molenwieken. En ik speelde een akkoord, en dat klonk perfect zuiver. Afstelling is key.

- Hoe werkt zo'n Maestro juist? Ik ben nu een weekje op vakantie en kan dat systeem niet echt bestuderen.
Die grote metalen plaat waar "Epiphone" op staat, die doet niets, da's louter voor de sier.
http://i508.photobucket.com/albums/s323/hagstrom71/IMG_1503.jpg
Je hebt die "vishaakvormige" plaat (vertrekkende van dat kruiskopschroefje naar de brug toe), dat is de veer. Als je de arm naar beneden drukt, dan kantel je het achterste stuk (dus het ding dat van links naar rechts gaat, het uiteinde waar die blok waar de snaren aan vast zitten overgeschoven zit), en gaat de toon omlaag. Laat je de arm los, trekt de veer zich automatisch weer naar de startpositie. Een strat, jazzmaster, jaguar, bigsby,... werken allemaal met een spiraalveer, dit werkt met een bladveer.

- Als ik het goed heb vervangt dat gedeelte tremelo dat overblijft en waar je gleufjes in zaagt, dus eigenlijk de stopbar? Maar dit kan dan toch nog steeds bewegen naar boven en beneden? Of heb ik hier het systeem van de Maestro niet echt door?
Dat eerste klopt, door die sleufjes vervang je inderdaad de functie van de stopbar. Maar aangezien het alleen het uiteinde is van de veer die beweegt (dat stuk dat terug naar achter plooit, al de rest blijft stilstaan), en je die slipjes zaagt tot aan het scharnier (die scherpe bocht die erin zit), zal dat ding niet naar boven of beneden gaan ;).

cetse
28 augustus 2012, 19:47
Super! Hartelijk bedankt! Hier heb ik echt veel aan :)
Juist nog een vraagje: ik neem aan dat de sleufjes van de verschillende snaren niet perfect op de milimeter zelfde afstand van elkaar moeten staan omdat de snaren toch nog over de tune-o-matic lopen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze toch min of meer juist gezaagd zijn?

Gearjunkie
28 augustus 2012, 20:18
Super! Hartelijk bedankt! Hier heb ik echt veel aan :)
Juist nog een vraagje: ik neem aan dat de sleufjes van de verschillende snaren niet perfect op de milimeter zelfde afstand van elkaar moeten staan omdat de snaren toch nog over de tune-o-matic lopen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze toch min of meer juist gezaagd zijn?

Houd een stevig dun stukje karton tegen de zadels van de TOM en zet streepjes bij het midden van elk zadel. Knip het kartonnetje af precies op het eerste en zesde zadeltje. Leg dit op de veer en meet dat deze links en rechts evenveel uitsteekt. Plak het kartonnetje even vast met tape en zaag de sleufjes door het karton heen.

cetse
28 augustus 2012, 20:34
Allright dankjewel :)
Weet iemand eigenlijk toevallig hoeveel deze gitaar waard is?
Ik zie op ebay prijzen van rond de 700 euro.

Mr.Fingers
28 augustus 2012, 20:55
Het zal niet veel schelen, de epi VII is maar even gemaakt in een vrij beperkte oplage.