PDA

View Full Version : Ampeg geeft problemen



FruscianteFan
26 augustus 2012, 23:36
Vanmiddag tijdens de repetitie deed m'n Ampeg VT60 ineens vreemd.

Het geluid viel bij vlagen uit. Soms helemaal, soms heel weinig geluid, veel gekraak. Paar keer uit en aan gezet, verschillende kanalen geprobeerd, het mocht niet baten.

Vervolgens maar de Marshall Valvestate die in het hok staat erbij gepakt. Maar het begon toch te knagen, want die Valvestate klinkt schel, leeg en levenloos. Niks mis mee als het moet, maar toch wel jammer. Na verloop van tijd heb ik eens geprobeerd om - nadat ik overigens de buizen van de Ampeg allemaal even had aangeduwd - de preamp van de Marshall in de return van de Ampeg te pluggen, en dat werkte prima. Maar goed, later die repetitie deed de Ampeg het sowieso weer goed. Maar het blijft verontrustend.

(btw, tot grote ergernis van de bassist heb ik de Valvestate erbij gehouden... dus 2 versterkers. Met oordoppen in. Ging iets harder dan ik zelf inschatte)

Klinkt dit als een kwestie van nieuwe buisjes, preamp en/of poweramp?

BrianMay
26 augustus 2012, 23:50
Dat klinkt inderdaad alsof je een rot preamp buisje hebt. Hoe oud zijn je buizen?

FruscianteFan
27 augustus 2012, 00:15
Geen flauw idee, heb de versterker nog niet zo gek lang (iets langer dan een half jaar) en de verkoper wist me niet zoveel te vertellen.

BrianMay
27 augustus 2012, 20:38
misschien niet zo'n gek idee om er dan eens nieuwe buizen in te (laten) zetten. Je weet niet hoe lang die dingen er al in zitten, dus misschien hebben ze hun beste tijd wel gehad.

FruscianteFan
27 augustus 2012, 22:09
ja, dat klopt. Niettemin, als iemand denkt dat het iets anders zal zijn, dan hoor ik dat graag ;)

Little Jay
27 augustus 2012, 22:57
Hmm, na bijna 20 jaar op buizenversterkers gespeeld te hebben (en dat zal ik de komende 20 jaar nog wel doen ;-) herken ik deze verschijnselen niet als een rotte preamp-buis, dan zou de versterker er gewoon mee stoppen en het niet later alsnog gaan doen (denk ik). Het klinkt mij eerder in de oren als een breuk in een soldeerverbinding, die gaat werken als de versterker warm wordt. Dat geeft allerlei onvoorspelbare effecten: kraak, volumeverlies, uitval, het weer even doen, stotteren, etc.

Als je het aandurft - en je weet hoe een hoogspanningsopdonder te vermijden - haal 'm dan eens open en check op verdacht uitziende soldeerverbindingen. Die kun je dan opnieuw laten vloeien en wat nieuw soldeer toevoegen (beter is de oude soldeer weg te zuigen en helemaal opnieuw te solderen).

Heeft de versterker een printplaat? Met buizenvoeten, pots en inputs erop gesoldeerd? Dan zouden dat de plekken zijn die ik het eerst zou checken. Met een vergrootglas de soldeerpunten bekijken of je ringvormige breuken ziet.

Een ander ding dat me te binnen schiet: heb je een seriële effect-loop? Dan kan het simpelweg ook een kortsluitende jack van de in/out zijn (signaal van de preamp bereikt de poweramp niet meer, of slechts zachter of af en toe). Als het weer gebeurt kun je een patch-kabeltje in je effect-loop steken en kijken of het dan verdwijnt.

FruscianteFan
27 augustus 2012, 23:27
Maar als het een brakke soldeerverbinding is, dan kan het toch niet zijn dat-ie later op de repetitie het wel weer doet?

Btw, hij gaf problemen toen hij voor het eerst in een maandje of anderhalf weer aan stond. Na een paar uur deed-ie het weer prima, zoals gezegd.

(Ja, weet ongeveer hoe ik een versterker kan ontladen, maar dat heeft weinig zin: solderen van versterkers kan ik niet, al ben ik met gitaren erg bedreven. En ja, volgens mij zit de hele boel op printplaat)

Of de effectsloop serieel is weet ik niet. Zitten geen knoppen bij, alleen een 'line in' en 'line out' die ook als zodanig werken. Pas als je ze beide aansluit werkt het als effectsloop...

bluegate
27 augustus 2012, 23:33
Ik heb ook de VT 60 gehad, en heb een keer alle aansluitpinnen opnieuw moeten solderen.
Als je hem openmaakt zie je een hoop opsteekstekkers erin, die heb ik toen allemaal opnieuw gesoldeerd.
Een aantal waren niet in orde.
Na solderen geen problemen meer gehad.

cluseau
28 augustus 2012, 09:47
Maar als het een brakke soldeerverbinding is, dan kan het toch niet zijn dat-ie later op de repetitie het wel weer doet?

Das het leuke van zo'n verbinding, soms wel soms niet en met murphy in het achterhoofd wordt het "niet" op de meest ongelukkige momenten.

ApologyForPoetry
31 augustus 2012, 22:36
Misschien iets dat op het eerste gezicht stom klinkt, maar speel je met een actieve bas?

Ik heb ooit ook iets gelijkaardigs meegemaakt en ik dacht toen ook dat het aan mijn versterker lag, maar het bleek een slecht contact van de 9v batterij te zijn in mijn bas.

FruscianteFan
1 september 2012, 02:25
dank voor je bijdrage - en welkom op het forum - maar ik speel gitaar, doe dat zonder batterijen, en het was echt de versterker die moeilijk deed ;)