PDA

View Full Version : Vibrolux ruimt plaats voor super reverb?



barno
26 augustus 2012, 21:08
Zit in dubio

korte historiek:

Vroeger aantal Twins gehad.

In een helder moment een van die Twins ingeruild voor vroege 70 Vibrolux SF;

Dat ampje was (is) fantastisch (zit ook hele goede reverb in). Jaren gebruikt als main amp.

Dan kwam er een Bassman tweed (vroege RI) en fender reverb tank (ook RI) en da's mijn vaste setup alweer enkele jaren. af en toe voor kleinere gigs of voor studiowerk gebruik de SF nog. Sinds laatste onderhoud is hij wat minder hot afgesteld door een zeer bekwame tech (fyi: ik ken zelf Niks van amps...).
Ampje klinkt nog steeds super maar we spelen meestal grotere podia en vermits ik liefst zonder gitaarmonitor speel, lukt dat niet.

Ik overweeg hem nu in te ruilen voor een Super Reverb. Ik meen me te herinneren dat de RI een tijd een wat mindere reputatie hadden. Hoe zit dat tegenwoordig; of zoek ik gewoon een ouwe Blackface met het risico van minder bedrijfszekerheid (is voor mij als noob wel belangrijk).

Mr.Fingers
26 augustus 2012, 21:22
Ik zou de vibrolux bijhouden. Zijn geweldige versterkers met een al bij al toch vriendelijk volume. Ik zou gewoon voor een tweede kleine amp erbij gaan (allé, klein...). Ik zou de Vibrolux bijhouden, en daarnaast een Deluxe Reverb zetten. Beide amps gebruiken, dan ga je niets te kort komen qua volume, en een geweldige, ruimtelijke, open sound hebben.

barno
26 augustus 2012, 21:25
Ik zou de vibrolux bijhouden. Zijn geweldige versterkers met een al bij al toch vriendelijk volume. Ik zou gewoon voor een tweede kleine amp erbij gaan (allé, klein...). Ik zou de Vibrolux bijhouden, en daarnaast een Deluxe Reverb zetten. Beide amps gebruiken, dan ga je niets te kort komen qua volume, en een geweldige, ruimtelijke, open sound hebben.

tuurlijk zou 'k m het liefst houden, had zelfs ooit gezworen datik hem nooit zou wegdoen... maar have I got news for you: heb geen geld voor extra amp ... :)

en voor optredens hou ik het graag simpel met 1 amp met genoeg headroom en spreiding

Mr.Fingers
26 augustus 2012, 21:26
Vrouw aan de ketting met broek op de enkels achter het plaatselijke station laten plaatsnemen iedere weekendavond, en 75% van de inkomsten afromen?

Maar als ik het zo hoor, ik zou dan eerder voor de '65 Twin Reverb 2x12 gaan dan voor de 4x10 Super Reverb. (of voor de Vibroking).

Maar als je wat last begint te hebben van te weinig headroom, misschien eens binnenbrengen bij een amptech? Ik ken het verhaal van iemand (lees: die linkshandige bassistluis met z'n illustere bassen hier op't forum), die een Bassman 135 had, en die vond dat die niet luid genoeg was, en te snel opbrak. Bracht hem binnen, bleek dat ding nog maar rond de 60W output te hebben. Misschien is het het overwegen waard om hem eens bij FAD binnen te brengen.

barno
26 augustus 2012, 21:29
Vrouw aan de ketting met broek op de enkels achter het plaatselijke station laten plaatsnemen iedere weekendavond, en 75% van de inkomsten afromen?

Maar als ik het zo hoor, ik zou dan eerder voor de '65 Twin Reverb 2x12 gaan dan voor de 4x10 Super Reverb. (of voor de Vibroking)


:) vetlap

ah was ik nog vergeten te melden: heb tevens gezworen: nooit nog een Twin, en daar ga ik me aan houden. Moest ik nu niks anders dan hele grote podia doen, ok maar neen, te luid.

Pepe
26 augustus 2012, 21:45
Maar ik snap het niet. De vibro is voor kleinere podia, de grote zijn voor de Bassman. Nu wil je de vibro ook voor de grote podia gebruiken dus inruilen voor iets anders?
De Bassman is uit de gratie?

Als ik te weinig clean volume in een situatie heb zet ik de amp dichter bij. Dat tackelt 9 van de 10 keer het probleem.

barno
26 augustus 2012, 23:59
Maar ik snap het niet. De vibro is voor kleinere podia, de grote zijn voor de Bassman. Nu wil je de vibro ook voor de grote podia gebruiken dus inruilen voor iets anders?
De Bassman is uit de gratie?

Als ik te weinig clean volume in een situatie heb zet ik de amp dichter bij. Dat tackelt 9 van de 10 keer het probleem.

Nee, de Bassman blijft uiteraard; ik wil gewoon af en toe terug es wat BF/SF geluid. Het zou wel nog kunnen met de Vibrolux op grote podia, maar een ruim café met enkel zanginstallatie trekt ie het soms niet.
ach waarschijnlijk wil ik gewoon es andere spijs... dat moet herkenbaar zijn denkik. mss komt het omdat ik onlangs op een geweldige ouwe BF super gespeeld heb die in een backline stond. heb het ook gehad met een ouwe Bassman top (maar ik wil een combo)

edit: of mss moet ik 'm maar es terug binnendoen bij amptech, want naar mijn gevoel stond ie voor de laatste servicebeurt (nieuwe transfo...) veel hotter.

Pepe
27 augustus 2012, 10:06
Hotter afstellen geeft niet meer volume dus je probleem van te zacht los je daar niet mee op.
Maar ik lees tussen de regels dat het niet echt een probleem is, maar dat je de boel eens op wil schudden?
Naast een twin, super en Quad zijn er maar weinig mogelijkheden voor een volume upgrade bij Fender.

Freeqi
27 augustus 2012, 10:35
klopt ... AB763 is AB763, mits goed afgesteld (geen 10mA per buis wat je véél ziet uit veiligheid, wordt ie mak van) en tip-top haal je daar geen xdb meer uit, tenzij je zwaar begint te modden (rectif, meer headroom op FD etc maar dan is 't geen AB763 meer ?) Enige manier is efficientere 10"en steken (10" heeft op zichzelf, zeker de originele oxfords ed weinig relatief rendement). Het is dat of Pro Reverb of Super Rev of ... welke op zich weer zelfde circuit zijn met andere/meer speakers of bvb 12" met hoger rendement. Ben zelf niet gek van zwaar modden aan zo'n classics, speakers vervangen/upgraden is makkelijk reversible en als je originele bijhoudt in doos op de kast doe je weinig af aan zijn waarde. Kost ook weinig, 10" zijn niet zo heel duur.

Chris Winsemius
27 augustus 2012, 13:12
SR is luider, feller maar vervormd anders/eerder op de volume-schaal dan 'n stock VR.
VR is makkelijker open te draaien zonder volume-overlast en beduidend lichter/hanteerbaarder/portable., klank is ook wat softer/milder.

Paar Gutlins verkopen en gewoon beide nemen..... ;

Toaster
27 augustus 2012, 18:18
Pro reverb?

40 kneiterharde wattjes. Als die overstuurd stroomt het cafe leeg. Zo hard gaat dat.

lespaulnmarshall
27 augustus 2012, 19:20
Beetje off topic, over hard gesproken, ik was op het blues festival in gietgoorn een week terug, daar speelde gerry jablonski op een 40w hot rod deluxe, jezus christus dat was hard!! (en schel)

barno
27 augustus 2012, 20:27
Beetje off topic, over hard gesproken, ik was op het blues festival in gietgoorn een week terug, daar speelde gerry jablonski op een 40w hot rod deluxe, jezus christus dat was hard!! (en schel)

ah giethoorn, leuk festival. ik geloof vorig jaar gespeeld. met hele backline op een platbodempje over het water naar het podium: scary :)

Ik heb ook een Blues Deville hier staan die een Amerikaanse muzikant bij mij heeft achtergelaten en nu al vijf jaar niet meer komt ophalen... Maar da's een rockversterker waar ik niet gek op ben. Mocht mijn bassman in panne vallen, zal ik m wel es gebruiken maar ik vind 'm ook veel te luid.

Mr.Jay
28 augustus 2012, 22:52
ah giethoorn, leuk festival. ik geloof vorig jaar gespeeld. met hele backline op een platbodempje over het water naar het podium: scary :)

Ik heb ook een Blues Deville hier staan die een Amerikaanse muzikant bij mij heeft achtergelaten en nu al vijf jaar niet meer komt ophalen... Maar da's een rockversterker waar ik niet gek op ben. Mocht mijn bassman in panne vallen, zal ik m wel es gebruiken maar ik vind 'm ook veel te luid.

Ik heb vorige week nog een Silverface Vibroluxrev. hier gehad waarvan eigenaar ook beweedre dat ie eerst harder was en nu futloos. Na div. bekende zaken vernieuwd te hebben was het nog steeds niks. Aan mijn 2x10Vibroverb gehangen (met 2 nw. jensen C10Q's) was het ineens een volwaardige podiumamp opnieuw. Brutaal, hard, minder muzikaal dan de ouwe oxfords, meer zéér efficient.
Dus zoek het daarin zou ik zeggen, ik verwacht dat jouw speakers "op" zijn.
Je speelt over paar weken bij mij in de buurt, je mag altijd mijn TweedBassman lenen :-)
BfSR heb ik helaas niet meer, mij te "braaf".

greetz
Jay

lespaulnmarshall
28 augustus 2012, 23:24
ah giethoorn, leuk festival. ik geloof vorig jaar gespeeld. met hele backline op een platbodempje over het water naar het podium: scary :)

Ik heb ook een Blues Deville hier staan die een Amerikaanse muzikant bij mij heeft achtergelaten en nu al vijf jaar niet meer komt ophalen... Maar da's een rockversterker waar ik niet gek op ben. Mocht mijn bassman in panne vallen, zal ik m wel es gebruiken maar ik vind 'm ook veel te luid.

Mijn bassist heeft daar ook is gespeeld, ook op een puntertje over het water met alle spullen erop.
Ik hoop er volgend jaar te staan met mijn nieuwe band. Leuk festival is het zeker.

Ik Ben ook geen fan van de hotrod en blues deville en deluxe maar ik wil die blues deville wel hebben anders hoor :) (grapje)

PeeVee
29 augustus 2012, 00:03
Ik heb hier nog een '65 SR staan (géén reissue maar the real deal) en zoek een nette VR of tweed Super. PM of email even, misschien kunnen we tot overeenstemming komen

barno
29 augustus 2012, 00:34
Ik heb vorige week nog een Silverface Vibroluxrev. hier gehad waarvan eigenaar ook beweedre dat ie eerst harder was en nu futloos. Na div. bekende zaken vernieuwd te hebben was het nog steeds niks. Aan mijn 2x10Vibroverb gehangen (met 2 nw. jensen C10Q's) was het ineens een volwaardige podiumamp opnieuw. Brutaal, hard, minder muzikaal dan de ouwe oxfords, meer zéér efficient.
Dus zoek het daarin zou ik zeggen, ik verwacht dat jouw speakers "op" zijn.
Je speelt over paar weken bij mij in de buurt, je mag altijd mijn TweedBassman lenen :-)
BfSR heb ik helaas niet meer, mij te "braaf".

greetz
Jay

Hi Jay! even geleden. ja ik kom zelden op het amp forum hier, je zal je wel herinneren dat ik niet echt veel kennis heb van de technische kant van amps :), unlike yourself

Dat van die speakers zou mss kunnen, zijn nog de orginele denk ik en ik heb die amp toch aantal jaren behoorlijk op zijn flikker gegeven. mss is het ook een subjectieve kwestie, heb de laatste vijf jaar vooral op bassmans gespeeld en dat heeft natuurlijk stuk meer body.

kom zeker langs als je zin hebt als wij in venlo spelen, cheers

at peevee, ik overweeg het even. ga nog 's introspectief nagaan of het verstandig is een kleine amp weg te doen voor een grote, terwijl ik al twee andere dikke dozen heb.

edit: at Jay, wat is het kostenplaatje grosso modo van zo'n set Jensens?

nico verduin
29 augustus 2012, 08:13
75 euri voor 2. zie: http://jukebox-revival.eu/c10q.html

humbucker
29 augustus 2012, 09:39
Zoals ze bij ons zeggen: Daar kunde nie voor sukkelen :)

Mr.Jay
29 augustus 2012, 13:08
[QUOTE=barno;2882781]Hi Jay! even geleden. ja ik kom zelden op het amp forum hier, je zal je wel herinneren dat ik niet echt veel kennis heb van de technische kant van amps :), unlike yourself
Dat van die speakers zou mss kunnen, zijn nog de orginele denk ik en ik heb die amp toch aantal jaren behoorlijk op zijn flikker gegeven. mss is het ook een subjectieve kwestie, heb de laatste vijf jaar vooral op bassmans gespeeld en dat heeft natuurlijk stuk meer body.
kom zeker langs als je zin hebt als wij in venlo spelen, cheers]

Kom zekers, de kaarten liggen al klaar :-)

grtz
Jay

nico verduin
29 augustus 2012, 15:05
75 euri voor 2. zie: http://jukebox-revival.eu/c10q.htmlof je mag mij pmén. Kwam er nog een paar tegen.....

muziekschuur
30 augustus 2012, 10:14
Ik zou een 1x15 cabinet in elkaar sleutelen.... Je bent handig met hout dus dat zou het probleem niet mogen zijn...

Ik vind een Fender Twin ook schel.. Maar de mijne is als top. Op een 4x12 is dat heel lekker. Ik heb zelfs een 2x15, da's helemaal tegek...

Ik heb een evenement uitversterkt waar een Creedence Clearwater Revival (Fortunate sons) band het podium besteeg. En die had een Silverface twin met daaronder een 2x12 gesloten fender kast. Die combinatie temde het schelle van de twin perfect... Een gesloten 1x12 zou ook erg lekker kunnen zijn.... Ik heb hier een gesloten Bagend 2x12 en die gebruik ik vaak met de The twin top. En dat is echt smullen....

Omdat je hem als tweede speaker gebruikt kan een simpele goedkope tweedehands 15 inch prima werken...