PDA

View Full Version : strats kregen .012 snaren standaard uit de fabriek?!



SaferSephy
26 augustus 2012, 19:12
Op een boeken markt heb ik een boek over fender stratocasters gekocht. Hierin staan allerlei originele technische documenten waaronder 1 uit 67 waarin staat dat strats standaard met 012 uitgerust werden vanuit de fabriek. Weet iemand of dit in 54 ook al het geval was en wanneer men hier vanaf is gaan wijken? Zet je wel aan het denken want dit betekent dat de strat tone van origine geeikt is op veel dikkere snaren dan nu gangbaar is

Mr.Fingers
26 augustus 2012, 19:14
Klopt, 0.012 of zelfs 0.013, stainless steel FLATWOUND snaren (met omwonden G-snaar). Fenders kwamen pas begin jaren '70 standaard met roundwounds.

bass blom
26 augustus 2012, 19:17
zou zomaar kunnen ja

http://bigroadblues.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=8888

Rinze
26 augustus 2012, 19:35
De staggered polepieces zijn ook afgestemd op een snarenset met omwonden G-snaar. De wraparound bruggen (van een Les Paul Junior bijvoorbeeld) hadden daarom ook een intonatie voorgebakken waarbij de G-snaar verder naar de hals over het drukpunt liep dan de D-snaar (nodig om een omwonden G-snaar octaafzuiver te krijgen maar de pest met een onomwonden G-snaar)...

Dunne snaren kwamen pas in de mode toen men ging opdrukken, ergens in de tweede helft van de jaren 60. Opdrukken met dikke snaren vonden veel gitaristen te zwaar gaan dus schakelde men over op dunnere snaren.

Mr.Fingers
26 augustus 2012, 19:44
Wat ze deden was een gewone set kopen, de lage E-snaar dumpen, alle andere snaren 1 positie opschuiven, en voor de hoge E een banjosnaar gebruiken.

Oranjeaap
26 augustus 2012, 21:41
Wat ze deden was een gewone set kopen, de lage E-snaar dumpen, alle andere snaren 1 positie opschuiven, en voor de hoge E een banjosnaar gebruiken.

Ja precies. Ik hoorde dat verhaal ooit eens van een oude Engelsman. Geweldig!

Luke-wannabe
26 augustus 2012, 21:51
Is opzich logisch als je je bedenkt dat het bij akoestische gitaren heel gangbaar is om er 012 op te zetten. En omdat de elektrische gitaar toen nog niet per sé een heel ander instrument was dan een akoestische (in tegenstelling tot nu) werd daar gewoon het zelfde op gezet qua snaren.

allochthomas
26 augustus 2012, 22:09
Klopt, 0.012 of zelfs 0.013, stainless steel FLATWOUND snaren (met omwonden G-snaar). Fenders kwamen pas begin jaren '70 standaard met roundwounds.
Toen speelde nog echte mannen op stratocasters:seriousf:

Terminus
26 augustus 2012, 22:34
Het is volgens mij ook de reden dat de spanning van verschillende snaren totaal niet gelijk aan elkaar is op setjes als 9-42 of 10-46. Men heeft ooit redelijk goed uitgerekend hoe de verschillende spanningen en diktes moeten zijn, maar toen gitaristen banjosnaren etc. gingen gebruiken is dat allemaal teniet gedaan.

Mr.Fingers
26 augustus 2012, 22:44
Toen speelde nog echte mannen op stratocasters:seriousf:

Ik ben sinds kort overgestapt op 0.012 flatwounds op de telecaster, en het doet VEEL met je geluid. Veel voller & vetter, zonder de twang te verliezen, en je klinkt inderdaad zeer jaren '50' / '60.

Luke-wannabe
26 augustus 2012, 22:53
Punt is alleen dat benden echt een stuk moeilijker word. Ik speel 011 maar heb soms best moeite daar mee.

Rinze
26 augustus 2012, 23:00
Punt is alleen dat benden echt een stuk moeilijker word. Ik speel 011 maar heb soms best moeite daar mee.

Ik ben wegens pijnklachten als proef van .011 naar .010 terug gegaan maar vind het maar niks. Met .011 moet je veel oefenen en spelen om bends soepel en zuiver te krijgen maar het speelgevoel vind ik veel prettiger, plus dat het qua geluid meer knalt, meer attack, meer mid. De pijnklachten worden ook niet echt minder dus ik denk dat ik lekker weer terug ga naar .011.

Maar je hebt gelijk: een hele toon opdrukken is lastiger en helemaal om het "zeker" en zuiver te doen.

beruk
26 augustus 2012, 23:09
Punt is alleen dat benden echt een stuk moeilijker word. Ik speel 011 maar heb soms best moeite daar mee.
Als je de kans krijgt, doe een set INFELD 0.11 op je gitaar en verbaas je. Mocht je in de buurt zijn, ik heb een paar setjes 0.11 powerbrights tomastik over. Net zo soepel. Verbaas me er iedere keer weer over.

Mr.Fingers
26 augustus 2012, 23:11
TI's zijn inderdaad geweldig dun aanvoelende snaren (dat is dus ook de reden waarom ik er geen drol mee kan aanvangen), maar voor die echte feel is toch een dikke Stainless Steel nodig.

barno
26 augustus 2012, 23:54
Met 011 kan je prima benden, da's echt een kwestie van wat powertraining. Ik heb momenteel 013 op mijn strat (tijdelijk, halsissue dat ik hoop te verhelpen met extra spanning). heb er een optreden mee gedaan, dat ging net maar was niet meer leuk na een uur.

humbucker
27 augustus 2012, 09:48
Kan ik inkomen! Voor mij is 011 toch wel de limiet. Met zwaardere snaren wordt het (te) moeilijk om hele tonen te benden met m'n pink. Bij 011 gaat dit nog vlotjes.

Nuja, met wat oefenen zou het wel lukken, maar ik vind het wel goed zo :)

apekop
27 augustus 2012, 10:07
Ik ben sinds kort overgestapt op 0.012 flatwounds op de telecaster, en het doet VEEL met je geluid. Veel voller & vetter, zonder de twang te verliezen, en je klinkt inderdaad zeer jaren '50' / '60.

allemaal leuk en aardig, maar wel steeds pijn aan je klauwen als je wilt benden. Dus niet praktisch voor de gemiddelde bender.

kapepper
27 augustus 2012, 11:23
Ik gooi op alles 012 snaren. Akoestisch, electrisch...dat gaat mij het beste af en het switchen tussen electrisch en akoestich gaat dan ook heel vlot

Mr.Fingers
27 augustus 2012, 11:25
allemaal leuk en aardig, maar wel steeds pijn aan je klauwen als je wilt benden. Dus niet praktisch voor de gemiddelde bender.

Geen enkel pijntje hier... Kwestie van gewenning lijkt me.

Rinze
27 augustus 2012, 11:28
Hangt ervan af wat je speelt ook natuurlijk...

Luke-wannabe
27 augustus 2012, 11:30
En hoe sterk je bent.. Ik ben niet zo'n krachtpatser.

Mr.Fingers
27 augustus 2012, 11:30
http://www.youtube.com/watch?v=pmkv3ZFrMYg
Zitten toch wat bends in

Mr.Fingers
27 augustus 2012, 11:31
http://www.youtube.com/watch?v=pmkv3ZFrMYg
Zitten toch wat bends in

zoon van Piet
27 augustus 2012, 11:32
Kom op, watjes, trekken aan die touwen! ;)
Je hoort mij ook niet klagen dat ik nauwelijks met mijn hand mijn pik kan omvatten!

In de fifties en vroege sixties bestonden geen lichte sets, om die reden heet een setje 0.12 bij Martin nog steeds 'light'.
Maar daarnaast is nog iets van belang voor de originele tone van toen;


voor die echte feel is toch een dikke Stainless Steel nodig

nee, snaren waren tot eind jaren zestig van puur nikkel. Niet nickelwound, maar pure nickel. Instant bluessound..

apekop
27 augustus 2012, 12:01
Geen enkel pijntje hier... Kwestie van gewenning lijkt me.

of kwestie van blessures. Probeer maar eens bends van 1,5 of 2 tonen op 012

allochthomas
27 augustus 2012, 12:13
Ik ben sinds kort overgestapt op 0.012 flatwounds op de telecaster, en het doet VEEL met je geluid. Veel voller & vetter, zonder de twang te verliezen, en je klinkt inderdaad zeer jaren '50' / '60.
Precies de reden waarom ik ook met dikke snaren speel. Ik speel momenteel op 013(7snaar setje) en 012 roundwound in E

FruscianteFan
27 augustus 2012, 13:20
Ik vind het juist veel mooier voor je geluid als je niet op al te dikke snaren speelt. Heb het idee dat je met heel dikke snaren veel meer beperkt bent in je dynamiek, en ook nog eens alleen maar strak kunt klinken.

Moet ik wel zeggen dat ik 011 niet al te dik vind ;)

apekop
28 augustus 2012, 00:24
Dat laatste ben ik het wel mee eens. Met dunnere snaren heb je soms meer mogelijkheden qua aanslag. Je kan ze laten kletteren of juist niet, dit kun je dan beïnvloeden al naar gelang je aanslag. Daarom speel ik vaak ook op 009. Maar op sommige gitaren werkt 010 weer beter. Het is dus ook afhankelijk van het instrument, sommige gitaren reageren beter op 009 andere op 010. Maar dikkere snaren beperken mij persoonlijk te veel.

Luke-wannabe
28 augustus 2012, 01:12
Dat vind ik juist andersom. 009 zijn echt van die elastiekjes die altijd het zelfde klinken vind ik ;)
Het zal dus wel gewenning zijn.

FruscianteFan
28 augustus 2012, 01:22
Dat vind ik juist andersom. 009 zijn echt van die elastiekjes die altijd het zelfde klinken vind ik ;)
Het zal dus wel gewenning zijn.
Vandaar ook de opmerking erbij. Na een hele tijd alleen maar op 012 te hebben gespeeld, bleek het op 011 (op de jag, dus korte mensuur) ineens veel belangrijker wat je doet met je aanslag, en moest ik met links ineens een stuk subtieler doen. Maar goed, dan hebben we het wel over 011-049.

Met standaard-gitaarwinkel-009 kan ik ook niet zoveel...

humbucker
28 augustus 2012, 09:35
Toevallig gisteren de guitarrig van Billy Gibbons bekeken:
Standaard staat op al zijn gitaren een setje .007.. Hoezo dikke snaren, dikke tone?

Rutger
28 augustus 2012, 09:39
Dat maakt ff een hoop duidelijk voor mij. :) k Heb lang op 012 gespeeld (akoestisch) en nu alweer een poosje 010 (electrisch), maar die straffe aanslag en hard die snaren indrukken heb ik nooit helemaal afgeleerd. k Moet er altijd bewust op letten dat ik het wat subtieler aan doe.

apekop
28 augustus 2012, 10:43
Toevallig gisteren de guitarrig van Billy Gibbons bekeken:
Standaard staat op al zijn gitaren een setje .007.. Hoezo dikke snaren, dikke tone?

zo zie je maar weer; je moet de snaren aan passen aan je persoonlijke speelstijl. Wat voor iemand anders werkt, werkt misschien niet voor jou.

zoon van Piet
28 augustus 2012, 10:58
Toevallig gisteren de guitarrig van Billy Gibbons bekeken:
Standaard staat op al zijn gitaren een setje .007.. Hoezo dikke snaren, dikke tone?

Dat één (*) wereldgitarist erin slaagt een dikke sound te krijgen uit superdunne snaartjes wil nog niet zeggen dat de regel niet opgaat. Voor de normale modale gitarist blijft gelden dat dikkere snaren een dikkere tone geven. Probeer zelf eens 007's zou ik zeggen..

(*: twee wereldgitaristen, want Brian May is ook van de James Bond club: 007)

apekop
28 augustus 2012, 11:13
Alan Holdsworth speelt 008. Al deze gitaristen bewijzen toch dat je ook een goede toon kan krijgen uit dunnere snaren. Het hoeven niet perse van die dikke starttkabels te zijn.

humbucker
28 augustus 2012, 11:25
Ja, ik vind het niks, van die flosdraad. Ik heb zelf nogal een stevige aanslag en greep op de hals, dus .007 is helemaal niks voor mij. Ik hou het zelf liever bij 11-52, die vind ik ideaal!

Mr. Dynamite
28 augustus 2012, 18:36
Toevallig gisteren de guitarrig van Billy Gibbons bekeken:
Standaard staat op al zijn gitaren een setje .007.. Hoezo dikke snaren, dikke tone?

Ja maar de beste man heeft dan ook een flinke EQ in z'n signaal staan.
Hier haalt hij trouwens ook een deel van zijn gain vandaan ;)

humbucker
28 augustus 2012, 21:35
Elke live-gitaar heeft daarbij ook EQ presets zodat ze net dezelfde frequenties uitstoot als zijn Pearly Gates. Heb je een dikke 500 gitaren, moeten ze nog allemaal klinken als die ene... :)

Rinze
28 augustus 2012, 22:07
Als ik zo kon klinken als die ene had ik die 500 niet nodig..

humbucker
29 augustus 2012, 09:44
Tja, hij heeft een zieke collectie! Dat staat vast!

arnoldtims
29 augustus 2012, 15:37
Ik heb eigenlijk altijd op 009 gespeeld en ben sinds een jaar over gegaan op 010.
Dat vind ik op een strat wel beter klinken maar voor mij echt de max.
Bend veel en heb soms toch nog last van mijn vingers.
Als ik nu trouwens op 009 speel moet ik wel weer erg wennen en vind dat dan weer te licht.

vraag me altijd af waar bv. Timo Somers op speelt of zijn held Gary Moore, ze benden als een gek en ik kan me bijna niet voorstellen dat het meer is dan 010

allochthomas
29 augustus 2012, 16:04
Ik vind het juist veel mooier voor je geluid als je niet op al te dikke snaren speelt. Heb het idee dat je met heel dikke snaren veel meer beperkt bent in je dynamiek, en ook nog eens alleen maar strak kunt klinken.

Moet ik wel zeggen dat ik 011 niet al te dik vind ;)
Ach, ik heb de aanslag techniek van een houthakker. Gaat niks boven een E snaar die het flink te verduren krijgt(zoiets als in geek usa), voor mij voldoen dunne snaren het echt niet kwa sound.

Luke-wannabe
29 augustus 2012, 17:40
Ik heb eigenlijk altijd op 009 gespeeld en ben sinds een jaar over gegaan op 010.
Dat vind ik op een strat wel beter klinken maar voor mij echt de max.
Bend veel en heb soms toch nog last van mijn vingers.
Als ik nu trouwens op 009 speel moet ik wel weer erg wennen en vind dat dan weer te licht.

vraag me altijd af waar bv. Timo Somers op speelt of zijn held Gary Moore, ze benden als een gek en ik kan me bijna niet voorstellen dat het meer is dan 010
Timos speelt op 010 geloof ik!

TimoSomers
4 september 2012, 12:42
0,11 voortaan, om meer controle te hebben over m'n bends en vibrato.
Je went er aan, 0,10 voelt voor mij nu weer als spaghetti.
Het is trouwens ook zeker op alle gitaren verschillend!
Op m'n tele hou ik van 0,11, op m'n CS strat 0,105, op m'n 63 strat is 0,10 al redelijk zwaar. Op m'n Aristides gitaren heb ik 0,11 ook.
(Gibsons heb ik ff niet op gespeeld, maar dat zal 0,105 zijn).

Rinze
4 september 2012, 13:38
Ik heb nu drie weken op .010 gespeeld maar ik blijf het gevoel houden dat er iets mis is. Vooral qua aanslag, het gemakkelijker benden kan ik wel aan wennen al voelt dat ook raarrrr. Maar met mijn plectrumhand houd ik het gevoel dat ik in de lucht sta te maaien. Speel met een hard en dik plectrum, zal ook niet helpen. Maar ik ga er gewoon maar weer een setje .011 op zetten, zeker gezien het feit dat de pijnklachten niet afnemen en waarschijnlijk ergens anders vandaan komen.

E-J
4 september 2012, 15:00
Interessant topic. Ik wist niet dat men tot het einde van de jaren 60 nog op nikkel snaren speelden. Snaren en plectra zijn mijn inziens toch wel tamelijk onderbelichte onderdelen van je geluid en spel. Ik ben nooit dikker gegaan dan 0.011 maar heb dan ook een vrij lichte aanslag. De bekende gitaristen met dikke snaren die ik ken hebben allemaal een tamelijk brute aanslag.