PDA

View Full Version : Nieuwe Strat, goede keuze?



Braddie
26 augustus 2012, 17:08
http://www.bax-shop.nl/solid-body/squier-vintage-modified-70s-stratocaster-elektr-gitaar-zwart/product-details.html

Deze spreekt me énorm aan omdat het een exacte kopie lijkt van de gitaar die The Edge tegenwoordig gebruikt.
En van verschillende clipjes die ik heb gehoord klinkt de gitaar ook hartstikke goed (Maar dat komt mede door de Duncan Design Pickups denk ik)

Nou is mijn vraag.

is dit voor de 300 euro een goede gitaar naast m`n Ibanez Les Paul uit`74?
(Ik had hiervoor een Crafter Strat ST-200, dus er op vooruit gaan zal ik vast wel)

PS: Ik kan ook een Squier Affinity kopen voor 89euro, is dat veel kwaliteits verschil?

Oranjeaap
26 augustus 2012, 17:34
Voor 300 euro kun je wel wat beters krijgen lijkt me

Mr.Fingers
26 augustus 2012, 17:37
Die squier is wel erg goed (is van die Vintage Modified reeks, staat qua kwaliteit op gelijke voet met de Fender Mexican Standard, en de pickups zijn gewoon beter), ik zou het doen.

Die Affinity: hard weglopen en nooit meer omkijken, da's zonde van het hout, de materialen en manuren.

Braddie
26 augustus 2012, 17:41
Die squier is wel erg goed (is van die Vintage Modified reeks, staat qua kwaliteit op gelijke voet met de Fender Mexican Standard, en de pickups zijn gewoon beter), ik zou het doen.

Die Affinity: hard weglopen en nooit meer omkijken, da's zonde van het hout, de materialen en manuren.

Waarom die Affinity niet? voor 100 euro is dat toch niet heel slecht?
Maar inderdaad, die Vintage Modified spreekt me énorm aan :) En aangezien ik geen geld heb voor een Fender en het liefst een nieuwe gitaar koop is dit wel een goede stap!

(Is het veel beter dan die Crafter die ik had? ST-200)

MichaelSS
26 augustus 2012, 17:58
Voor 300 euro heb jij een Fender MIM hoor als je marktplaats en speurders goed in de gaten houdt.

Braddie
26 augustus 2012, 17:59
Voor 300 euro heb jij een Fender MIM hoor als je marktplaats en speurders goed in de gaten houdt.

Dat weet ik.. maar ik wil graag een nieuwe, en ik vind mezelf nog geen Fender waard... ik speel nu 2 jaartjes, en pas als ik echt als gitarist in een band kan gaan spelen wil ik iets duurders...

Die Squier lijkt me écht wel prima en daar ga ik ook wel voor, maarr ik wil puur even weten of de gitaar wel goed is :) Zeg maar.

Dephazer
26 augustus 2012, 18:41
Die Squier is een leuke starter, maar met z,n basswood body en goedekope afwerking geen concurentie voor een mex Fender. Ik zou voor hetzefde geld een Fender mex kopen, is een veel betere gitaar, is American alder body, goede mechanieken en brug, betere hals en een echte Fender. Basswood is bagger hout, geen toon, heel zacht, dus deukt snel en schroeven vallen er al uit als je er naar kijkt. Bagger tremelo met een piep klein gegoten blokje, dikke polyester lak...ja polyester, geen polyurethaan. Je kunt beter een Fender mim kopen...

Oh ja, de affinity...dont get me started...je kan er prima een pizza mee de oven inschuiven....

Sinner1980
26 augustus 2012, 18:48
2e hands mex idd, je beste optie.
Geen Fender waard?? Onzin!

Braddie
26 augustus 2012, 18:50
Ik vind mezelf geen Fender waard... dat vind ik pas als ik in een bandje speel, qua spel ben ik nog lang niet zo gevorderd dat ik kan zeggen JA ik ga NU een Fender aanschaffen...

Sinner1980
26 augustus 2012, 18:54
Maar als je van het geld wat je uitgeeft aan een nieuwe Squier gewoon een 2e hands mex kan kopen zie ik het punt niet zo; waarom zou je jezelf te kort doen?

MichaelSS
26 augustus 2012, 18:55
Je wilt schijnbaar 300 euro besteden. Je vraagt of de gitaar goed is, en krijgt van Dephazer daarop een heel mooi antwoord. Je kan dus de conclusie trekken dat een Fender beter is. Toch vind jezelf dat je geen Fender waard bent, dus koop je hem maar niet en koop je een gitaar die veel minder is.

??

Dephazer
26 augustus 2012, 18:56
Dus...je kan voor hetzelfde geld een Fender kopen, maar je koopt liever een stuk mindere gitaar (lees bagger) waar je hetzelfde voor moet betalen...laat maar...jou logica zal te wel te moeilijk zijn voor deze domme muzikant lol

Braddie
26 augustus 2012, 18:58
Je wilt schijnbaar 300 euro besteden. Je vraagt of de gitaar goed is, en krijgt van Dephazer daarop een heel mooi antwoord. Je kan dus de conclusie trekken dat een Fender beter is. Toch vind jezelf dat je geen Fender waard bent, dus koop je hem maar niet en koop je een gitaar die veel minder is.

??
Kijk weetje wat het is, ik vind een Squier nog wel ok voor mezelf qua hoe ik speel, maar als ik dalijk met een Fender sta te spelen ergens dan krijg ik sowieso reacties van mensen "Waarom heb je een Fender, dat ben je niet waard" Dat weet ik zeker, want dat doen ze nu ook al over mijn Ibanez...

Rinze
26 augustus 2012, 18:58
Die Squier is een leuke starter, maar met z,n basswood body en goedekope afwerking geen concurentie voor een mex Fender. Ik zou voor hetzefde geld een Fender mex kopen, is een veel betere gitaar, is American alder body, goede mechanieken en brug, betere hals en een echte Fender. Basswood is bagger hout, geen toon, heel zacht, dus deukt snel en schroeven vallen er al uit als je er naar kijkt. Bagger tremelo met een piep klein gegoten blokje, dikke polyester lak...ja polyester, geen polyurethaan. Je kunt beter een Fender mim kopen...

Oh ja, de affinity...dont get me started...je kan er prima een pizza mee de oven inschuiven....

Basswood wordt ook voor high-end gitaren gebruikt hoor. Of is een Music Man EVH ook bagger? En zo zijn er nog wel meer..

Mr.Fingers
26 augustus 2012, 19:04
Ik wil niet doodgevonden worden met een Fender MIM standaard. Je betaald erg veel voor de naam "Fender" op de kop. Die squiers zijn subliem (ik kan het weten, heb die gitaar nog eens gerecenseerd voor iemand die deze wou kopen, en twijfelde tussen deze en een MIM standard ;))

Dephazer
26 augustus 2012, 19:11
Basswood waar een Squier van gemaakt wordt is Aziatisch baggerhout, North American basswood is nog steeds geen echt toonhout, maar voor gitaren met high output elementen of active electronica prima geschikt. Combineer North Merican basswood met maple en dan heb je ook een prima combi.... Als ze die Squiers (en de rest van die made in hubabuba gitaren) van zulk basswood maakten zouden ze alleen ook een stuk duurder uitkomen. Heb je welleens van dat hout gezien waar ze modelbouw bootjes van maken? Dat hele lichte zachte spul? Dat is basswood waar ze Squiers van maken, serieus ga daar nou niet van roepen dat Music Man dat ook gebruikt ;-)

Sinner1980
26 augustus 2012, 19:15
Kijk weetje wat het is, ik vind een Squier nog wel ok voor mezelf qua hoe ik speel, maar als ik dalijk met een Fender sta te spelen ergens dan krijg ik sowieso reacties van mensen "Waarom heb je een Fender, dat ben je niet waard" Dat weet ik zeker, want dat doen ze nu ook al over mijn Ibanez...

Lekker belangrijk man, hoe oud ben je als ik vragen mag? 12?
Toen trok ik me namelijk ook nog wel eens aan wat een ander zei; snel afgeleerd gelukkig!

Lekker doen wat je zelf wilt joh.

Dephazer
26 augustus 2012, 19:17
Een Squier heeft wel een groot voordeel....elke keer dat ze de fabriek verplaatsen naar een ander land is de vorige generatie ineens steengoed geworden en mag je hem vintage noemen en er ineens twee keer zoveel voor vragen als ie nieuw heeft gekost... En dat alleen omdat ze heel vroeger in Japan een paar hele goede hebben gemaakt... Goed heh? ;-)

barno
26 augustus 2012, 19:44
Basswood waar een Squier van gemaakt wordt is Aziatisch baggerhout, North American basswood is nog steeds geen echt toonhout, maar voor gitaren met high output elementen of active electronica prima geschikt. Combineer North Merican basswood met maple en dan heb je ook een prima combi.... Als ze die Squiers (en de rest van die made in hubabuba gitaren) van zulk basswood maakten zouden ze alleen ook een stuk duurder uitkomen. Heb je welleens van dat hout gezien waar ze modelbouw bootjes van maken? Dat hele lichte zachte spul? Dat is basswood waar ze Squiers van maken, serieus ga daar nou niet van roepen dat Music Man dat ook gebruikt ;-)

Mag ik als gitaarbouwer even melden dat ik dit a load of bull vind? Afgezien van het feit dat de body houtsoort geweldig wordt overschat qua invloed op de sound van een solid body gitaar. En "Aziatisch baggerhout", wat betekent dat? heb je ermee gewerkt? is het hout van "minderwaardige" bomen omdat die niet in Amerika staan?

Ik heb recent zo'n Aziatische basswood body gestript (ja, er zit een belachelijk dikke laklaag op) en er een nieuwe hals voor gemaakt. en voorzien van goede pu's. klinkt als een klok.

Wat zou het handig zijn als mensen es niet constant quotes van het internet overnemen voor waarheid en spreken uit eigen ervaring.

Mr.Fingers
26 augustus 2012, 19:47
Heb je welleens van dat hout gezien waar ze modelbouw bootjes van maken? Dat hele lichte zachte spul?
Da's balsa... So far voor je geloofwaardigheid :stop:

Braddie
26 augustus 2012, 19:54
Lekker belangrijk man, hoe oud ben je als ik vragen mag? 12?
Toen trok ik me namelijk ook nog wel eens aan wat een ander zei; snel afgeleerd gelukkig!

Lekker doen wat je zelf wilt joh.

Ik ben 21...
Sure, ik trek me niet heel veel meer aan van wat ze zeggen en doe lekker m`n ding, maar toch... als veel mensen roepen dat ik een gitaar niet waard ben omdat ik niet kan spelen, sja.. Dan ga ik toch wel even nadenken of ik ook echt een Fender wel waard ben.

Ik ben de budget gitaartjes (Crafter Cruiser/Squier Bullet) al wel ontgroeid qua speelstijl denk ik... maar om nou gelijk naar de echt goede gitaren (Fender Japan/Mexico/Gibson LP Studio) te gaan.

Er worden trouwens meer Japanse Fenders aangeboden dat Mexicanen, waarom?

Rinze
26 augustus 2012, 19:57
Ik denk dat je het beste moet kopen wat je binnen je budget kunt krijgen. Who cares of anderen vinden dat je kunt spelen, een goeie gitaar kun je jaren mee verder en heb je een hoop plezier van. Ik heb wel mensen gezien en gehoord met dure Gibsons en PRS-sen die voor geen meter konden spelen. Nou en, als zij er lol in hebben? Het is ook maar een naam op de headstock he ;)

MichaelSS
26 augustus 2012, 20:02
Ik ben 21...
Sure, ik trek me niet heel veel meer aan van wat ze zeggen en doe lekker m`n ding, maar toch... als veel mensen roepen dat ik een gitaar niet waard ben omdat ik niet kan spelen, sja.. Dan ga ik toch wel even nadenken of ik ook echt een Fender wel waard ben.

Ik ben de budget gitaartjes (Crafter Cruiser/Squier Bullet) al wel ontgroeid qua speelstijl denk ik... maar om nou gelijk naar de echt goede gitaren (Fender Japan/Mexico/Gibson LP Studio) te gaan.

Er worden trouwens meer Japanse Fenders aangeboden dat Mexicanen, waarom?

Ik was 16/17 toen ik met gitaar spelen begon, verkocht mijn scooter en kocht een Amerikaanse Fender. Kon toen nog geen noot spelen.

Ben nu 22 en heb een PRS Custom 24 en een Ibanez Prestige s5470 en ik ga er echt niet bij nadenken of ik die gitaren wel waard ben. Ze zijn betaald met eerlijk geld, en dat is het belangrijkste.

Slechte eigenschap. Direct afleren!

Dephazer
26 augustus 2012, 20:07
Mag ik als gitaarbouwer even melden dat ik dit a load of bull vind? Afgezien van het feit dat de body houtsoort geweldig wordt overschat qua invloed op de sound van een solid body gitaar. En "Aziatisch baggerhout", wat betekent dat? heb je ermee gewerkt? is het hout van "minderwaardige" bomen omdat die niet in Amerika staan?

Ik heb recent zo'n Aziatische basswood body gestript (ja, er zit een belachelijk dikke laklaag op) en er een nieuwe hals voor gemaakt. en voorzien van goede pu's. klinkt als een klok.

Wat zou het handig zijn als mensen es niet constant quotes van het internet overnemen voor waarheid en spreken uit eigen ervaring.

Ok, dan...oordeel niet over mensen die je niet kent. Ik weet wel degelijk waar ik over praat, ik haal mijn info zeker niet van internet. Basswoon is geen toonhout, dat betekend niet dat een gitaar dan per definitie slecht klinkt. Heb ik ook in geen van mijn posts beweerd. Basswood heeft geen/nauwelijk een eigen toon, is erg neutraal, het hout is erg zacht, beschadigt snel. Schroeven draaien dol etc.
Als gitaarbouwer weet jij ook dat 70% van je toon uit de hals komt, niet van de body. Maar een alder body heeft wel een eigen toon, zo ook ash. Maar Body hout is inderdaad dus van een minder belang.
Maar....Een keuze tussen een basswood Squier met 2mm polyester overheen of een Fender van alder met polyuretheen van een paar micron...sorry...easy choice en dan heb ik het verder niet eens over de verschillen in hardware.

En verder, val niet zomaar iemand persoonlijk aan...

Braddie
26 augustus 2012, 20:08
Thanks voor die tip!
Ik ga gewoon kijken wat ik ga doen.

Maar even tussendoor:

Er worden ook Japanse Fenders aangeboden? is dat ook leuk spul of is dat net zoiets als een Squier Vintage Mod?

Martin_
26 augustus 2012, 20:09
Daar moet jij je echt niks van aan trekken. Ik neem aan dat het commentaar is op jouw youtube filmpjes of zo? Je kunt je dan beter af vragen of je daar wat minder moet gaan plaatsen of de commentaar mogelijkheid uit zetten.

Dephazer
26 augustus 2012, 20:12
Da's balsa... So far voor je geloofwaardigheid :stop:

Lol...ik bedoelde dat het even zacht is ;-)

Braddie
26 augustus 2012, 20:24
Daar moet jij je echt niks van aan trekken. Ik neem aan dat het commentaar is op jouw youtube filmpjes of zo? Je kunt je dan beter af vragen of je daar wat minder moet gaan plaatsen of de commentaar mogelijkheid uit zetten.

Het is vaak op Youtube comments, maar ook gewoon als ik m`n gitaar alleen al uit m`n tas haal...

barno
26 augustus 2012, 20:31
Ok, dan...oordeel niet over mensen die je niet kent. Ik weet wel degelijk waar ik over praat, ik haal mijn info zeker niet van internet. Basswoon is geen toonhout, dat betekend niet dat een gitaar dan per definitie slecht klinkt. Heb ik ook in geen van mijn posts beweerd. Basswood heeft geen/nauwelijk een eigen toon, is erg neutraal, het hout is erg zacht, beschadigt snel. Schroeven draaien dol etc.
Als gitaarbouwer weet jij ook dat 70% van je toon uit de hals komt, niet van de body. Maar een alder body heeft wel een eigen toon, zo ook ash. Maar Body hout is inderdaad dus van een minder belang.
Maar....Een keuze tussen een basswood Squier met 2mm polyester overheen of een Fender van alder met polyuretheen van een paar micron...sorry...easy choice en dan heb ik het verder niet eens over de verschillen in hardware.

En verder, val niet zomaar iemand persoonlijk aan...

Ik val niemand zomaar aan. Ik reageer op een aantal dingen waarvan ik uit eigen ervaring weet dat ze niet waar zijn. En ik vermoed derhalve dat jij niet spreekt uit eigen ervaring. Bv Vanwaar haal jij dat basswood "geen/nauwelijk eigen toon" heeft ? Wat is een "eigen toon"? Ik zou denken dat basswood klinkt als basswood en dus wel een eigen tone heeft...

Pepe
26 augustus 2012, 20:33
Lol...ik bedoelde dat het even zacht is ;-)

Zacht betekent niks, de lak beschermt het hout. Na een aantal bodies op een neck geschroefd te hebben kozen de gitaarbouwer en ik de balsa body. Dat was '82. De seventies alder en ash strats klonken dun en pinnig. We hadden ook een es/fichten body, ook mooi.
Maar goed, dat was voor de God Given Thruth van internet. Toen luisterde je nog naar je eigen oren want er was niks anders.

Kakihara
26 augustus 2012, 20:37
Tjonge... Er is iemand aan het draaien en keren ...
Over die Squier : tof gitaartje niets mis mee. Als je dat wil kopen, moet je dat vooral doen.
Dat Fender Mex-argument: een standaard Fender Mex schat ik niet hoger in dan de Vintage Modified van Squier. Een Classic (Player) is een ander paar mouwen.

Dephazer
26 augustus 2012, 20:43
Weer wat geleerd... basswood plank en dikke lak = goed

:-)

Braddie
26 augustus 2012, 20:46
Net 2 mailtjes gekregen van iemand over een `93er Fender Strat uit Mexico, kan hem overkopen voor 250 euro :)

Sinner1980
26 augustus 2012, 20:49
Net 2 mailtjes gekregen van iemand over een `93er Fender Strat uit Mexico, kan hem overkopen voor 250 euro :)

Daar kun je je geen breuk aan vallen.
Ik zeg doen al hebben zoals eerder vermeld de classic players mijn voorkeur.

Braddie
26 augustus 2012, 20:53
Hij is overigens van `94.. foutje van mijn kant net
Het word mijn eerste echt goede gitaar, niet zo`n ding van een starters pakket :)

Dephazer
26 augustus 2012, 20:57
Leuk man :-) goede deal

Braddie
26 augustus 2012, 21:08
1 dingetje waar ik nu op stuit is dat het een Squier Series is....
Fender Strat van de Squier Series.... zegt dit verder iets?

beruk
26 augustus 2012, 23:14
Nee, dat het volgens mij een squier uit mexico is.

beruk
26 augustus 2012, 23:19
Kijk weetje wat het is, ik vind een Squier nog wel ok voor mezelf qua hoe ik speel, maar als ik dalijk met een Fender sta te spelen ergens dan krijg ik sowieso reacties van mensen "Waarom heb je een Fender, dat ben je niet waard" Dat weet ik zeker, want dat doen ze nu ook al over mijn Ibanez...
Schijt aan hebben, hele emmers vol! Lutsers zijn het, wat kan jou dat gvd schelen! Spele! Met de beste gitaar die je je kunt veroorloven!

DOEN!

Midwolda
26 augustus 2012, 23:46
Wat Beruk zegt. :ok:

Oranjeaap
27 augustus 2012, 00:34
Ik ben 20, speel iets langer dan 4 jaar gitaar, en heb voor meer dan 3000 euro aan Gibson gitaren staan. Krijg altijd positieve reacties van vriendelijke gitaar enthousiasten die een mooi instrument wel kunnen waarderen. Heb ook wel eens negatieve reacties gehad hoor, maar dat is altijd van mensen die zichzelf veel te serieus nemen en bovendien gewoon stik jaloers zijn.

Doe lekker wat je zelf wil. Mensen die zeggen dat jij een gitaar niet waard bent zijn gewoon sukkels.

Braddie
27 augustus 2012, 01:27
BAM! Morgen een Squier Classic Vibe 60s in huis!

MichaelSS
27 augustus 2012, 10:34
Ben benieuwd wat je ervan vindt.

Ik denk nog steeds dat je beter had kunnen kijken naar een Fender MIM, maar volgens mij ben je gruwelijk koppig en eigenwijs.

/EDIT: Heb je nu toch een ander genomen dan die Squier waar dit topic over gaat?

Braddie
27 augustus 2012, 13:09
Ben benieuwd wat je ervan vindt.

Ik denk nog steeds dat je beter had kunnen kijken naar een Fender MIM, maar volgens mij ben je gruwelijk koppig en eigenwijs.

/EDIT: Heb je nu toch een ander genomen dan die Squier waar dit topic over gaat?

Ja, ik heb tóch een stap duurder genomen omdat ik heel veel goede verhalen hoorden over deze serie, en ook omdat ik ze bij de winkel waar ik ze veel verkocht (Kick Music in Hilversum) vaak heb getest en heerlijk vond spelen 9 van de 10 x.

Ik ben van een Vintage Modified alsnog voor een Classic Vibe gegaan.

Braddie
29 augustus 2012, 17:13
Nou.. hij had al binnen moeten zijn..
ik bellen met PostNL:

Ze hebben hem dus retour gestuurd zonder enige reden.. dus ik heb hem opnieuw besteld en verwacht hem vandaag of morgen binnen.

Het gaat om een Squier Classic Vibe 60s Sunburst.