PDA

View Full Version : Welke effecten in de basis?



petervdijk
26 augustus 2012, 12:26
Heb een line 6 X3 live die ik gebruik op een VOX AC15. Ik wil echter overstappen op een paar pedalen. Wat zou ik als basis moeten nemen? Ik speel slaggitaar in een rockbandje. Ik dacht zelf aan een overdrive, compressor, noise reduction en phaser. ANdere suggesties?

Groetjes,

Peter

bass blom
26 augustus 2012, 12:31
prima uitgangspunt.
noise reducer echt nodig?
reverb zit in de amp neem ik aan?
chorus misschien er bij?
of een auto wah, ook leuk.

barno
26 augustus 2012, 12:37
tja, wat heb je nodig voor je muziek?

ik gebruik een stempedaal en een TS, that's it.

Buzzel
26 augustus 2012, 13:16
Wat voor effecten gebruik je uit de line6?

petervdijk
26 augustus 2012, 13:16
@bass blom - noise reducer is niet echt nodig. Was idd een wah pedaal vergeten en een stemapparaat.

dan zou het worden een stemapparaat, wah, phaser, overdrive en een compressor. Reverb zit idd in de versterker.

gr.

Peter

petervdijk
26 augustus 2012, 13:18
@ Buzzel - ik probeer een tone te vinden/maken die lijkt op het origineel. We spelen dan ook covers.

gr.

Peter

Buzzel
26 augustus 2012, 13:29
Ik speel met mijn band ook covers. Wissel wel eens met de amp (lees: hoe hard het moet gaan)

Maar heb meestal een low gain tubescreamer achtig iets op het pedalboard.
Daarnaast een highgain pedaal (suhr riot).
Dan een chorus voor die paar nummers die een chorusje willen.
Delay voor de solotjes.
Tuner.
en een wah, ja die hoort er gewoon bij :D

jaguwar
26 augustus 2012, 16:59
ik speel ook in een coverband en op mijn board staan eveneens (auto)wah (mini q tron), low gain (fulltone fulldrive met boost optie), high gain (moon fuzz) en chorus (arion stereo chorus). in plaats van een delay heb ik een phase 100. en een tuner uiteraard. ook nog een a/b boxje om de tuner uit de geluidsketen te houden maar dat ga ik misschien nog eens opnieuw bekijken.

guitarkid
29 augustus 2012, 22:30
Heb een line 6 X3 live die ik gebruik op een VOX AC15. Ik wil echter overstappen op een paar pedalen. Wat zou ik als basis moeten nemen? Ik speel slaggitaar in een rockbandje. Ik dacht zelf aan een overdrive, compressor, noise reduction en phaser. ANdere suggesties?

Groetjes,

Peter

Ik zou gaan voor een tuner, overdrive (en/of een goede booster), delay en evt. een compressor. Misschien een chorus, maar phaser, wah etc. zijn m.i. effecten die je wat specifieker inzet. Echter, over smaak valt (zeker in dit geval) te twisten!;)

iWishmaster
30 augustus 2012, 10:12
Waar heb je de compressor voor nodig? Heb er nog nooit echt het nut van in gezien persoonlijk. Ik gebruik een wah, tuner, tubescreamer (soloboost), EQ (om het karakter van mijn amp wat aan te passen voor nummers die daarom vragen), delay (met tap tempo, snel voor bijna reverb-achtige sounds, langzaam voor solo's en spacey dingetjes) en een phaser. De phaser vooral omdat ik phasers cool vind, niet omdat het echt een nuttig pedaal is, behalve als je toevallig Aint talkin' 'bout love of Lighting crashes speelt.

SBe
30 augustus 2012, 22:26
Waar heb je de compressor voor nodig? Heb er nog nooit echt het nut van in gezien persoonlijk. Ik gebruik een wah, tuner, tubescreamer (soloboost), EQ (om het karakter van mijn amp wat aan te passen voor nummers die daarom vragen), delay (met tap tempo, snel voor bijna reverb-achtige sounds, langzaam voor solo's en spacey dingetjes) en een phaser. De phaser vooral omdat ik phasers cool vind, niet omdat het echt een nuttig pedaal is, behalve als je toevallig Aint talkin' 'bout love of Lighting crashes speelt.

Ik gebruik mijn compressor na m'n Fuzz en OD's vooral om het volume in toom te houden, met hier nog een extra boost achter voor solo's.
Zou niet zonder kunnen, zelf als ik clean speel staat hij zo goed als altijd aan, zorgt voor wat extra 'body'.
Keuze hierin is wel van belang, er zijn veel soorten voor vele toepassingen. Ik gebruikt de Wampler Ego Compressor, deze heeft een blend-knop die zeer handig is om de exacte hoeveelheid van compressie te bepalen.
Verder in volgorde: tuner-fuzz-wah-low gain OD-High gain OD-vibe-compressor-booster-chorus-phazer-delay

Midwolda
30 augustus 2012, 22:37
Ik gebruik m'n CS-2 als cleanboost en om een OD-3 naar Santana-sustains te duwen.

lespaulnmarshall
30 augustus 2012, 22:58
Ik heb alleen de paar eerste posts gelezen en neem aan dat je nog niet alle effecten hebt aangeschaft/al voorzien bent.

Die ac15 heeft al een lekkere drive sound van zichzelf dus een overdrive of distortion is niet nodig denk ik.
Misschien wel een boostertje voor het geval je een beetje extra nodig hebt. (ts-9, of juist een hele andere soort lichte od/booster)
De verb in de amp is dik in orde en te schakelen met de footswitch dus dat zit ook wel snor denk ik. Een delay is altijd goed om te hebben, een wah, tenzij die je neus uit komt, een tunertje en een modulatie naar keuze. Meer dan genoeg voor zo'n beetje elke muziekstijl lijkt me.

Edit: en een compressor als je dat lekker klinken vind.

Rick trodat
31 augustus 2012, 08:57
Als ik echt naar mijn basic doeleinden kijk, dan heb ik een buizentop, of combo nodig clean met minimaal 30 watt en een tubescreamer.

The Lo Lands
31 augustus 2012, 17:57
Ik gebruik mijn compressor na m'n Fuzz en OD's vooral om het volume in toom te houden, met hier nog een extra boost achter voor solo's.
Zou niet zonder kunnen, zelf als ik clean speel staat hij zo goed als altijd aan, zorgt voor wat extra 'body'.
Keuze hierin is wel van belang, er zijn veel soorten voor vele toepassingen. Ik gebruikt de Wampler Ego Compressor, deze heeft een blend-knop die zeer handig is om de exacte hoeveelheid van compressie te bepalen.
Verder in volgorde: tuner-fuzz-wah-low gain OD-High gain OD-vibe-compressor-booster-chorus-phazer-delay Ik heb ook de Wampler Ego Compressor en bij mij staat deze na mijn wah maar voor mijn overdrive en fuzz pedaal eigelijk altijd aan! Dit pedaal geeft naast body ook een extra sparkle (tone), en zoals gezegt de blend knob werkt hierbij super. Aanrader wbt compressor pedalen!

On topic: wah > tuner > compressor > OD > distortion of fuzz > phaser / chorus > delay

En eventueel een clean boost pedaal, alhoewel sommigen overdrive pedalen dit ook kunnen!