PDA

View Full Version : Wat maakt een cab toch zo duur?



davidof
26 augustus 2012, 01:29
Hai

Heb me onlangs een Marshall DSL100 aangeschaft 2dehands, zoek dus nog een leuke goedklinkende cab. Maar in mijn zoektocht komen er toch vragen naar boven. Waarom zijn Mesa, Engl cab's toch zo duur? Ik heb nu niet een meteen voorbeeld maar er zullen wel 4x12 cab's zijn van Mesa (of eender welk merk) die dezelfde speakers hebben zitten (V30, ..) en toch dubbel zo duur kunnen zijn.

Weet iemand hoe dit komt? Is dat puur door het merk? Of heeft de houtsoort er dan zoveel met te maken?

Bedankt
Groeten

David

DarknessAwaits
26 augustus 2012, 09:23
Speakers is de eerste kostenpost. Mesa zal heus geen 100 euro neer hoeven per speaker te leggen (zoals de gewone consument), maar ze zijn ook voor hen vast niet gratis.

Hout - zo'n 50 kg ervan, in de vorm van grade A berkenmultiplex. Ook niet goedkoop. Dan komt nog het arbeidsloon, verschepen en uiteraard betaal je ook voor de naam en de kwaliteit.

lespaulnmarshall
26 augustus 2012, 10:30
Speakers is de eerste kostenpost. Mesa zal heus geen 100 euro neer hoeven per speaker te leggen (zoals de gewone consument), maar ze zijn ook voor hen vast niet gratis.

Hout - zo'n 50 kg ervan, in de vorm van grade A berkenmultiplex. Ook niet goedkoop. Dan komt nog het arbeidsloon, verschepen en uiteraard betaal je ook voor de naam en de kwaliteit.

En natuurlijk ook het ontwerp, het vakmanschap, de constructie en de precisie.

DarknessAwaits
26 augustus 2012, 10:41
Het ontwerp hebben ze er inmiddels wel uit. Vakmanschap, precisie en constructie reken ik bij het arbeidsloon ;-)

Ik zit maar wat te geinen, je hebt gewoon gelijk natuurlijk. Maar er zullen nog veel meer factoren zijn: fabrieksruimte, marketing, stroomkosten, etc. Uiteindelijk betaal je gewoon veel voor de naam. Wat je daarvoor terug krijgt is een redelijk waardevast stuk kwaliteit - en daar gaat het uiteindelijk om.

YannickH
26 augustus 2012, 10:47
ik had eerst een harley benton cab met V30 speakers van een 2-300 euro en ik heb daarna een mesa cab met V30 gekocht en dat verschil was ongelooflijk!
het was als een fiat 500 naast een ferrari enzo:p

bass blom
26 augustus 2012, 11:07
ja ik heb ook een keer zo'n lange mesa cab gehoord, prachtig!

ik denk dat arbeidsloon in de fabriek het grootste deel van de kosten is.
maar vergeet niet de opslag/winst in alle volgende stappen..
importeur, groothandel, muziekwinkel.. in elke stap komt er 25 a 50% bij.

davidof
26 augustus 2012, 11:46
Hmm het is dus wel echt belangrijk voor je geluid.. dus beter even doorsparen tot zo'n goede €300 2dehands dan zoeken naar iets van de helft. Zijn er aanraders? Ik speel voornamelijk hardrock/metal

bass blom
26 augustus 2012, 11:54
ik had toen een dual rectifier en 2 niet door mij home made 212 cabs.
met 70's en 65's celestions.
die 70's vond ik al ruk, de 65's vond ik ok.
toen verkocht ik de recto en die gast die hem kocht had zo'n mesa tall cab met V30's bij zich om te testen.
man man wat een geluid :p
later kocht ik een TSL.
weer later een thomann HB 4 x v30, vond ik niks mis mee.
metal.. moet je dan niet 75's hebben?

MjS
26 augustus 2012, 11:55
Tja, het is lastig zo'n budget. Dan zit je in de prijsklasse van een tweedehands Marshall 1960. Dat is op zich niet echt een superstrak klinkende kast, maar het zou een goede tussenoptie zijn want je kunt hem voor hetzelfde bedrag weer verkopen.

Bij metal denk ik meer aan kasten zoals Mesa, ENGL, Bogner, Kool & Elfring, etc. Allen duurder dan 300 tweedehands.

minoin
26 augustus 2012, 11:56
Juist em, eventjes doorsparen en dan heb je meteen iets goeds. Mijn cabinet is misschien wel het goedkoopste grote onderdeel van mijn rig en ik heb een ENGL Pro V30 4 x 12 cabinet, dus ik vind cabs eigenlijk niet zo duur.

Aanraders zijn eigenlijk ENGL, Mesa, Bogner, Diezel, Kool & Elfring. Maar ze klinken allemaal wel iets anders, dus je zal je even goed moeten inlezen. Wil je een 4 x 12?

davidof
26 augustus 2012, 12:32
Juist em, eventjes doorsparen en dan heb je meteen iets goeds. Mijn cabinet is misschien wel het goedkoopste grote onderdeel van mijn rig en ik heb een ENGL Pro V30 4 x 12 cabinet, dus ik vind cabs eigenlijk niet zo duur.

Aanraders zijn eigenlijk ENGL, Mesa, Bogner, Diezel, Kool & Elfring. Maar ze klinken allemaal wel iets anders, dus je zal je even goed moeten inlezen. Wil je een 4 x 12?
hoeft niet persé 4x12 te zijn, repetitiekot is 2 verdiepen hoog dus 2x12 zou wel voordelig zijn dan.. als de klank er niet minder op wordt :)

minoin
26 augustus 2012, 17:42
Je gebruikt de cab als monitor tijdens de repetitie? Dan is het handig als je een 2x12 op een tafel kan zetten, of een slanted vertical 2x12 van ENGL of Mesa (de oudere versie met grill) aanschaffen. Een 2x12 klinkt iets minder vol dan 4x12, maar dat is mijns inziens verwaarloosbaar.
Opties IMO (van de vele mogelijkheden):
Bogner Oversized 2x12; klinkt donker met genoeg laag en kan goed samengaan met een Marshall, alleen tweedehands zo'n 500 euri.
ENGL Vertical Slanted; met V30's de beste vervanger van een 4x12 al is de goedkopere versie met V60's ook prima. Iets scheller, dat wel.
Mesa Vertical Slanted; oude versie heeft volgens mij een combinatie van EH speaker + C90 die voor metal uitstekend klinkt. De nieuwe met V30's zijn ook top :)

Maar misschien is dit boven je budget?

reckless_life
26 augustus 2012, 19:01
Nou, je moet niet noodzakelijk een Mesa of Engl kast hebben hoor.

Marshall maakt prima cabs hoor. Er zullen er wel betere zijn, maar Marshall cabs kosten je tenminste geen arm en een been.
Als 300 Euro je budget is zou ik kijken naar een 2de handse Marshall 1960, Marshall Mode Four of Peavey XXX cab. Allemaal prima hoor :)

zjanke
26 augustus 2012, 19:19
Een 2x12 klinkt iets minder vol dan 4x12, maar dat is mijns inziens verwaarloosbaar.

Een goede 2x12 klinkt misschien wel beter/voller/strakker (wat je ook maar belangrijk vindt) dan een mindere 4x12...

Ik heb een tweedehands 2x12 kingscab (http://www.guitarking-webshop.nl/246_0_11421/Speakercabinets/KINGSCABINET-212.aspx) gescoord voor 300 euro en die durf ik best naast de 2x12's van Mesa/Bogner/Engl etc te zetten. De vergelijking met een 4x12 kan hij in een aantal gevallen ook meer dan prima aan.

Prijsverschil? houtkwaliteit, bouwkwaliteit en al dan niet door internet gehypte mojo. Waarom kost een cab waar die-en-die op heeft gespeeld (omdat deze toevalllig op een festival heeft gestaan waar het bij de de grote hoop gehuurde apparatuur hoorde) meer dan een identiek exemplaar van marktplaats?

Ook nog een optie: koop dat tweedehands cabinet van 150 euro, spaar door tot je weer 150 euro hebt en verkoop dan je eerste cabinet weer voor 150 euro. GAS en gitaristen horen bij elkaar, zo is de lust ook een beetje te bevredigen...

Han S
26 augustus 2012, 19:27
Een goede 2x12 klinkt misschien wel beter/voller/strakker (wat je ook maar belangrijk vindt) dan een mindere 4x12...

Kan kloppen. Ik heb twee Stage Acompany 4*12 cabs zoals Adje vd Berg ze gebruikte en die bestaan in feite uit twee 2*12's aan elkaar. Ze zijn gemaakt van 32 laags berken welke trapsgewijs zijn verlijmd. Beide klinken hardstikke vol en strak, de een met V30's, de ander met V65's.

Binnenkort moeten ze weg omdat ik de studio ga verkopen. Ik heb er tweedehands 1000 gulden per stuk voor betaald.

zjanke
26 augustus 2012, 23:34
32 laags? Hoe dik zijn de wanden daar van? Mijn cab is 22 mm en al stevig in gewicht voor een 2x12 (maar heeft goede wielen :D )

davidof
27 augustus 2012, 01:37
Hey bedankt voor de info! heb hier iets gevonden: 2x12 cab's met dezelfde speakers, de ene is marshall gebouwd & de andere homemade..

De homemade cab is wel een pak goedkoper..

http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/gitaarbox-marshall-stereo-2x12-extension-129609924.html
http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/212-cabinet-celestion-g12t-70-127130794.html?utm_content=0&utm_campaign=link_advertentie&utm_source=bod_ontvangen&utm_term=0&utm_medium=email

zjanke
27 augustus 2012, 07:24
Tussen deze twee zou ik gaan voor de home made, de prijs voor de Marshall 1922 is wel erg hoog.

the sure thing
27 augustus 2012, 08:00
Neem de Brunetti 2x12 dual cab ook mee in je vergelijk. Super cab!

blademan
27 augustus 2012, 10:48
+1 voor Kool en Elfring, erg goede 2x12 cabs, meer spreiding en basweergave dan andere destijds door mij geteste cabs zoals Koch en Bogner

MjS
27 augustus 2012, 12:39
Ik heb een 1x12 en ben daar erg tevreden over. Sta op het punt hun nieuwe 2x12 te bestellen. Mooi spul.

Sarco
27 augustus 2012, 14:00
Misschien zoeken naar een Marshall Mode Four cab? Heeft V30's, is oversized net zoals de recto-cab en moet wel te vinden zijn voor 350-400 euro.

Klinkt naar mijn mening iets strakker en voller dan een standaard Marshall cab.

muziekschuur
27 augustus 2012, 16:34
Ik heb veel Bagend cabs. Er is echt wat te zeggen voor een goed gebouwd cabinet. Ook de oude groene 4x12 cabinetten van Trace Elliot zijn meesterlijk... De Fender cabinetten zijn niet duur tweedehands en ook erg goed. Ook zie ik regelmatig Rivera cabinetten voor weinig. Simpelweg niet veel mensen kennen het...

Henri H
2 september 2012, 22:39
Neem de Brunetti 2x12 dual cab ook mee in je vergelijk. Super cab!
+1
Soms kom je ze 2e hands tegen voor rond de €300,-. Let er wel op dat je de uitvoering met de metalen handvatten hebt. Die met kunststof handvatten is een andere/mindere kwaliteit, met andere/mindere speakers.

Ik gebruik zelf in de oefenruimte een 4x12 Marshall 1960B (Bottom), en thuis en op kleine podia een Marshall 2x12 1936, beide met G12-65.
Ik speel ook rock/metal.
De 2x12 heb ik 1/3 open back gemaakt. Dit levert naar mijn idee een betere overall sound, betere spreiding van het geluid, en ik heb de indruk ook meer laag.
Ik heb verschillende kasten getest, en vind het verschil in geluidskwaliteit tussen b.v. een HOOK/Bogner 4x12 (V30) niet opwegen tegen het gemak wat ik heb van het geringe gewicht van mijn Marshalls.
ENGL/Bogner/Mesa gebruiken dikker/beter hout dan Marshall, en de afwerking is ook beter, waardoor ze wat strakker klinken.

V30 speakers worden over het algemeen veel gebruikt door metal-gitaristen, maar ik vind ze te scherp, en er zit zo'n typisch "randje" in het geluid van die speakers. Vooral met Marshalls zijn G12-65's erg lekker, maar het is natuurlijk een kwestie van smaak....
Oude G12-65's zijn lastig te vinden, omdat Marshall ze maar een jaar of 3 ('78 - '81?) in productie heeft gehad.
Tegenwoordig zijn er reissue's te koop, G12-65 Heritage: http://celestion.com/product/26/heritage_series_g1265/
Ik heb wel 's "gelezen" dat deze niet zo goed klinken als de oudjes, maar volgens mij is dat onzin.
Nogmaals, kwestie van smaak.

scabiosa
3 september 2012, 17:34
Je leest overal dat je voor een goed cabinet berken multiplex nodig hebt. Dit is duur.

Ik vraag me af of het nu werkelijk een groot verschil zou zijn moest je met gewoon multiplex van dezelfde dikte een cabinet bouwen? Weet er iemand dat?

lespaulnmarshall
3 september 2012, 18:45
Je leest overal dat je voor een goed cabinet berken multiplex nodig hebt. Dit is duur.

Ik vraag me af of het nu werkelijk een groot verschil zou zijn moest je met gewoon multiplex van dezelfde dikte een cabinet bouwen? Weet er iemand dat?

Ik probeer niet bij de hand te doen of zo, gewoon zomaar een eerste ingeving, maakt de houtsoort verschil bij een gitaar? Dan zal dat vast ook zo zijn bij een cab?

scabiosa
3 september 2012, 19:26
Maar een cabinet mag net niet te hard resoneren dacht ik, wat bij een gitaar dus wel het geval moet zijn. Dus ik vraag mij gewoon af of het dus een verschil in klank zal maken. Ook daar het in beide gevallen om multiplex gaat...
Volgens mij heeft het eerder te maken met gewicht/stevigheid...

Maar soit, ik weet er weinig van, vandaar de vraag...?

DarknessAwaits
3 september 2012, 20:10
Maar een cabinet mag net niet te hard resoneren, wat bij een gitaar dus wel het geval moet zijn. Dus ik vraag mij gewoon af of het dus een verschil in klank zal maken. Ook daar het in beide gevallen om multiplex gaat...
Volgens mij heeft het eerder te maken met gewicht/stevigheid...

Is dat ook echt zo? Als het niet zou moeten resoneren zouden ze ook MDF kunnen gebruiken. Zelf heb ik een klein zelfbouwcabje van MDF en een grote van multiplex, maar die vergelijking loopt meteen al stuk op afmetingen (en aantal speakers). Ik heb wel een redelijk interessante en vergelijkbare discussie hier (http://www.tdpri.com/forum/amp-central-station/121994-mdf-vs-solid-pine-amp-cab.html) gevonden.

Wat ik verwacht, en ook uit bovenstaande link begrijp, is dat het gebruik van het juiste hout (wat dus wel resoneert) toch zeker een tonale bijdrage levert. Hoewel ik niet denk dat het mogelijk is om te zeggen welk hout perfect is voor een specifieke cab (aangezien afmetingen en massa hun invloed zullen hebben op de resonantie) vermoed ik dat berkenmultiplex een mooie middenweg vormt die iedereen dan ook graag bewandelt.