PDA

View Full Version : Goedkope tweedehands gitaar



IneH
25 augustus 2012, 17:42
Hello!
Ik verbleef onlangs lange tijd in Spanje en daar had ik een oude versleten gitaar gekregen van iemand. Ik kon ze helaas niet terug meenemen naar huis, maar ik heb de smaak wel te pakken gekregen.
Nu zou ik graag een goedkope tweedehands gitaar op de kop tikken om gewoon rustig wat akkoorden op te spelen. Ik heb geen wilde plannen, ik vond het gewoon zeer aangenaam om te doen als ik mijn gedachten wou verzetten.
Bij deze vraag ik dus raad aan kenners omtrent de prijs van de gitaar (ik ben student en verdien nog geen geld, daarom wil ik dus echt gewoon zo weinig mogelijk uitgeven maar toch nog een ietwat degelijke gitaar kopen).

1)

http://img.2dehands.be/f/normal/129921054-symphonie-gitaar-te-koop.jpg

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/overige-instrumenten/symphonie-gitaar-te-koop-129921054.html?utm_content=0&utm_campaign=link_advertentie&utm_source=ad_reactie&utm_term=0&utm_medium=email
--> deze persoon stelde 50 euro voor (Symphonie). kan ik hier best nog wat proberen afdingen of is 50 euro wel een redelijke prijs?

2)

http://img.2dehands.be/f/preview/122277712-gitaar-te-koop.jpg

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/akoestische-gitaar/gitaar-te-koop-122277712.html?utm_content=0&utm_campaign=link_advertentie&utm_source=ad_reactie&utm_term=0&utm_medium=email
--> voor deze vragen ze 100 euro. Zoveel wil ik liever niet betalen, tenzij jullie van mening zijn dat dit écht een topdeal is ofzo.

3)

http://img.2dehands.be/f/preview/128833801-gitaar.jpg

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/akoestische-gitaar/gitaar-128833801.html?utm_content=0&utm_campaign=link_advertentie&utm_source=ad_reactie&utm_term=0&utm_medium=email
--> hiervoor vraagt men slechts 30 euro. De gitaar is wel al bijna 30 jaar oud (1985) maar heeft naar verluid geen verborgen gebreken, vertoont amper slijtage en is nog nooit hersteld moeten worden.

Wat raden jullie mij aan?

Alvast bedankt!

-Martijn-
25 augustus 2012, 17:56
Je moet eerst kiezen of je nylon of stalen snaren wilt hebben. ;)

IneH
25 augustus 2012, 18:08
Ik denk dat ik nylon verkies (klinkt beter, meen ik mij te herinneren), maar veel ken ik er niet van. Dus zoveel maakt het mij niet uit, denk ik. Of is dat wel iets héél belangrijks?

bass blom
25 augustus 2012, 18:39
best wel.
nylon, klassiek, met vingers spelen..
staal, country, pop, meestal met plectrum..

het is geen wet maar het is wel ongeveer zo.

IneH
25 augustus 2012, 19:19
Ok, dus ik ga best voor nylon. Dat kan ik dus best eerst eens vragen aan de verkopers zeker? Of zien/weten jullie dat zo?

bass blom
25 augustus 2012, 19:24
die tweede is nylon. dat zie je aan die sleuven in de kop.

IneH
25 augustus 2012, 19:45
Enkel de tweede? Of informeer ik ook nog eens over de eerste en de derde?
Is 100 euro veel voor zo'n gitaar?
Alvast bedankt :)

-Martijn-
25 augustus 2012, 20:05
Met alle respect, maar als je zó weinig van gitaren weet dan moet je ze dus niet tweedehands van het internet halen... Het zijn drie goedkope, merkloze gitaren waaraan van alles mis kan zijn. De 1e en 3e zijn bovendien hartstikke oud.

peppie55
25 augustus 2012, 20:14
Hahah, oud is niet altijd slecht, maar merkloos wel. Voor 100 euro kan je ook een nieuwe kopen.

IneH
25 augustus 2012, 20:41
Met alle respect, maar als je zó weinig van gitaren weet dan moet je ze dus niet tweedehands van het internet halen... Het zijn drie goedkope, merkloze gitaren waaraan van alles mis kan zijn. De 1e en 3e zijn bovendien hartstikke oud.

Inderdaad, ik ken er echt werkelijk niks van. Anders zou ik hier niet zitten om raad te vragen hé... En waarom zou ik ze dan niet tweedehands van internet halen? juist wel. omdat ik gewoon niet veel geld wil uitgeven en niet veel belang hecht aan de "kwaliteit van het geluid". ik wil gewoon een gitaar om wat doelloos op te tokkelen (en die hopelijk nog minstens een jaar meegaat), volgens mij heb je mijn eerste post niet zo goed gelezen. En so what dat ze oud zijn? Mijn neef heeft een gitaar die al zeker 40 jaar oud is en die gaat nog perfect. En ik koop al mijn hele leven merkloze kledij, merkloos eten, merkloze eender-wat-toestellen, dus waarom zou merkloos slecht zijn?

Ik zei eerder al: 100 euro wil ik er niet aan uitgeven, dus wil ik ook geen nieuwe kopen voor 100 euro...
Maar jullie besluiten dus dat 100 euro voor die 2e gitaar teveel is? Hoeveel zou ik er dan voor geven?

Is het trouwens zo dat een gitaar met nylon-snaren altijd van die sleuven heeft?

Grts

Ernest01
25 augustus 2012, 21:02
Oud hoeft niet slecht te zijn, inderdaad. Mijn Yamaha 100A is b.v. 42 jaar oud.
Maar is dan ook een gitaar van een goed merk. Dus daar zit het verschil in.

100 euro lijkt mij aan de hoge kant. 50 komt meer in de richting. Eens vragen welk merk het ding is ?
Kan je meer een richting voor de vraagprijs geven.

Niet alle gitaren hebben een tuner-mechaniek zoals deze, maar wel de meeste met nylon snaren.
De brug geeft een betere indicatie. Bij een steelstring heb je pinnen, die via de brug de gitaar in gaan.
Nylon snaren moet je 'knopen' op de brug. Zoals - waarschijnlijk - op jouw gitaar in Spanje het geval was.

Dus even info vragen betreffende het merk - if any - aan de aanbieder lijkt mij niet onverstandig.

zoon van Piet
27 augustus 2012, 16:14
Marktplaats zegt:

76 resultaten in Snaarinstrumenten | Gitaren | Akoestisch
Uw zoekcriteria:
tot: € 50


Daarvan zullen enkele vast bij jou in de buurt vallen..even Marktplaats in de gaten houden en je koopt een leuke klassieke gitaar voor pakweg 25 euro..
( want die van 100 euro is echt te hoog geprijsd..)

IneH
27 augustus 2012, 20:53
De gitaar is van het merk Vinca, model 4/4? De tas van de gitaar is van het merk Stagg.

Dus als ik er 50 euro voor bied, komt dat beter in de buurt? (ze is volgens de verkoopster slechts 1 jaar oud en nieuw heeft ze 200 euro gekost).

@Zoon van Piet: het probleem is dat ik van Belgie ben en dat ik enkel gitaren geselecteerd heb bij mij in de buurt. Als ik mij ver moet verplaatsen dan kan je er al gauw 20 euro bijgooien aan vervoerskosten, dat vermijd ik liever.. Toch bedankt :)

Zjef
27 augustus 2012, 23:01
Als ik vragen mag, waar in België?

Er is altijd wel ergens een winkel in de buurt waar je een goedkope nylonsnarige (= klassieke) gitaar op de kop kan tikken.

En anders kan je gewoon een goedkope gitaar online kopen. het prijsverschil van een goedkope nieuwe ten opzichte van een goedkope 2e handsgitaar is verwaarloosbaar.

Voorbeeldje van een inlineshop: Thoman uit Duitsland
Hier hun klassieke gitaren geordend op prijs: http://www.thomann.de/be/cat.html?gf=4-4_size_classical_guitars&oa=pra
Verzendingskosten naar België zijn maar 8 euro.

IneH
27 augustus 2012, 23:44
Ah wow, da's echt goedkoop. Ik woon in Gent, hier zijn wel wat muziekwinkels in de buurt. Ik heb nog niet echt gekeken omdat ik wel erg pro tweedehands ben.

Maar is het dan niet beter om 50 euro te geven aan een tweedehands gitaar die 200 euro gekost heeft en slechts enkele keren gebruikt is, dan om 50 euro te geven aan een nieuwe gitaar?

Plant
28 augustus 2012, 00:05
Maar is het dan niet beter om 50 euro te geven aan een tweedehands gitaar die 200 euro gekost heeft en slechts enkele keren gebruikt is, dan om 50 euro te geven aan een nieuwe gitaar?

Ik zou dat zeer zeker doen.

Zjef
28 augustus 2012, 00:10
Die kan je gerust kopen, maar ik zou er dan toch eens mee langsgaan bij een gitaarwinkel.
Snaren vervangen zal waarschijnlijk toch nodig zijn.
In Gent is Kurt Decorte goed (http://www.lutheriedecorte.be/).
Succes! Gitaar is een zalig instrument :)

zoon van Piet
28 augustus 2012, 10:52
Een beetje googlen leert dat een Vinca 4/4 165 kost. Dan is 100 ruim veel voor tweedehands. ook al is ze niet gebruikt - dat is de schuld van de luie ongeïnteresseerde eigenaresse, niet van jou.
Of het is de schuld van de gitaar, vals en niet inspirerend. Ook in dat geval: omlaag met die prijs.

Je mag er echter wel van uitgaan dat je Vinca een beter instrument is dan een gitaar die gloedjenieuw 50 euro kost..