PDA

View Full Version : Ideaal toerental polijstmachine / polijstschijf



Ike57
24 augustus 2012, 17:50
Binnenkort kan ik beginnen met het polijstwerk van de teles.
Ik heb een grote polijstschijf gekocht om in de kolomboor te zetten (met commandant nr. 4).

Weet iemand wat het beste toerental is voor het polijsten?

Ypma
24 augustus 2012, 18:51
Vrij langzaam. Maximaal 1800 toeren per minuut dacht ik.

Han S
24 augustus 2012, 19:07
Er is ook Commandant waarmee je nat kunt polijsten. Je moet uitkijken dat je de lak niet verbrandt. Voor auto's heb je 3M polijstpasta's in verschillende korrels en nog beter is Farecla, maar wel prijzig.

Ik polijst nat met de machine en het toerental laag omdat het anders alle kanten opspat. :D

Danieldg
24 augustus 2012, 19:22
Commandant 4 is geen aanrader om met zo'n schijf te doen. Het is te visceus, je kan beter iets nemen speciaal voor machinaal polijsten (bijv. iets van MeGuiar/3M)

oigun
24 augustus 2012, 19:33
Wat voor schijf is het? lappen/flanel of schuim?? Voor lappenschijven gebruik je geen vloeibare polijstmiddelen maar wasachtige (oa menzerna) voor schuim kan je finesse-it van 3m gebruiken (alleen in liters te krijgen en dus duur) Ik heb een grote lappenschijf maar ik vind het eigenlijk net zo snel om na het vlakschuren (1200/1500/2000) direct met de hand te polijsten. minder risico dat je door de lak heen gaat waardoor je een dunnere laklaag kan spuiten.

Ike57
24 augustus 2012, 20:07
Het is zo'n dikke zwarte (zachte uitvoering dus) schuim"pad" die je met klitteband op een steunschijf zet. De kolomboor kan ik instellen op een snelheid tussen de 200 en 2300 tpm.

Het is trouwens Commandant voor polijstmachines, dus dat moet in principe toch met zo'n schijf te doen zijn (?)

http://www.atgp.nl/eigengitaar/thinline133.jpg

http://www.atgp.nl/eigengitaar/thinline134.jpg

De steunschijf heeft M14 schroefdraad (voor haakse polijstmachines). Als ik de kop van de M14 bout zaag past het geheel goed in de kolomboor. De uitlading is groot genoeg.

Han S
24 augustus 2012, 20:13
Je kunt ook een handboormachine gebruiken met regelbare snelheid en een echte polijstmachine van Ferm kost rond 50 a 60 euro. Ik werk al jaren met zo'm Ferm machine en die blijft het prima doen.

Cocobolo
24 augustus 2012, 20:18
volgens mij is het het beste om niet harder dan 1400 toeren te gaan

Ike57
24 augustus 2012, 21:30
Thanks! Ik zal het eens gaan proberen. Hopelijk dit weekend als mijn rug weer een beetje wil meewerken .

@Han: Op één of andere manier werk ik liever met een stationaire machine waarbij ik het werkstuk in de hand heb. Weet niet waarom. Ik heb het gevoel dat ik dan meer controle over het geheel heb. Maar dat kan best tussen de oren zitten ;)

bass blom
24 augustus 2012, 21:42
gewoon toetkalluman op die 200 toeren beginnen :ok:

oigun
24 augustus 2012, 21:45
Gewoon op laagste toerental beginnen, als je wat zekerder word/handigheid krijgt kan je wat sneller gaan.
Met die commandant gaat het dan vast wel lukken.

Han S
24 augustus 2012, 22:00
Ik snap je. Als ik iets moet polijsten van metaal, een sierlijst ofzo, dan zet ik een boormachine met lappenschijf in de bankschroef. Maar een auto op die manier polijsten is wat ingewikkeld. :D

Een gitaar polijsten en zeker de body daarvan kan met de polijstmachine prima denk ik. Maar het is een keus en die maak je helemaal zelf.

Succes!

Danieldg
24 augustus 2012, 23:02
Excuses, ik dacht dat je de 'groene' commandant 4 bedoelde. Met deze die je hebt zou het zeker moeten lukken!

Overigens doe ik het volgende: ik klem de body vast op mijn werktafel en gebruik dan een zware boormachine (veel vermogen en op laag toerental dus veel koppel) met daarin zo'n schijf. De body ligt op een laag badkamerhanddoeken. Op deze manier kan ik zeer gecontroleerd de body polijsten, alsook de zijkanten.