PDA

View Full Version : Leren soleren



mazarine
24 augustus 2012, 16:31
Hallo,
Ik speel al een 3tal jaar gitaar & heb al de basis toch wel onder de knie. 'K heb het gevoel dat ik het laatste jaar terplaatse blijf trappelen. Ik soleer wel al een beetje gewoon pentatonisch, maar wil nu echt verder gaan. Echt willen leren soleren. Ik heb de solo van californication geleerd en lukt aardig ( niet perfect natuurlijk).
Maar ik weet niet hoe ik verder moet. Moet ik oftewel solo's blijven leren of moet ik eerst theoretisch beginnen?
Ik ben geen kei in theorie, ECHT NIET. Maar ik wil zeker leren soleren, niet te snel, maar stap voor stap.
Iemand tips? :)

alvast bedankt!

B~Rock
24 augustus 2012, 16:38
Ik zou zeggen: beide (en misschien maar eens les nemen). Door solo's van anderen te leren spelen doe je iedeeen op uit de praktijk en werk je aan je techniek. Aan de andere kant is een beetje theorie (en ook al lijkt het misschien intimiderend, het valt heus wel mee. Als ik het goed heb is er hier ergens een topic aan gewijd) wat mij betreft wel een absolute must. Door de basis te leren weet je i.i.g. wat je aan het doen bent op je gitaar en je zult merken dat je hierdoor veel sneller vooruit komt en er je leven lang plezier van hebt.

Harald
24 augustus 2012, 17:09
http://www.youtube.com/watch?v=3yRMbH36HRE

Robin...
24 augustus 2012, 17:15
Rustig beginnen met solo's te coveren om alvast gevoel in je vingers te krijgen met bends enz. Als dat een beetje goed gaat moet je beginnen om de pentatonische ladder te leren en dan ook over heel je fretboard. Als je dat weet moet je leren om dat te kunnen spelen in bijna alle toonsoorten zoals G E of A. En als je dat onder de knie heb gewoon spelen spelen en nog eens spelen. Op een gegeven moment wil je natuurlijk meer weten over de theorie en waarschijnlijk wil je dan ook meer ladders weten en dan begint het gitaar spelen echt leuk te worden. Want je gaat verschillende dingen ontdekken en je krijgt ook meer controle over je gitaar.

kassie
24 augustus 2012, 18:35
Hey Mazarine

allereerst welkom,

Ik kan erg de lessen van Licklibrary aanbevelen.. die staan ook op youtube. Voor de rest op gehoor solo's naspelen is uitstekend om zowel kennis en ideeën op te doen als ook je gehoor te trainen. Het oefenen van toonladders lijkt me ook geen overbodige luxe, omdat je dan ook wat meer begrip hebt welke noten je speelt en waarom. Begin eerst maar eens met pentatonisch mineur, daarna de bluesnoot erbij, en daarna pentatonisch majeur. Van daaruit naar de gewone majeur en mineurtoonladders. Je zult snel zien dat het steeds dezelfde patronen zijn op je fretboard.

Oja, als je pentatonisch gaat oefenen kan ik je erg het spel van BB King aanraden (Zelfs als de muziek absoluut niet je ding is). Die man verteld een heel verhaal met heel weinig noten. Ideaal om wat feeling te trainen, de snelheid komt vanzelf. En kun je eventueel ook oefenen met een metronoom. Beste is om je versterker redelijk clean af te stellen omdat je dan fouten beter hoort. En je plectrumtechniek lekker losjes te houden.


http://www.youtube.com/watch?v=UOnzDKvn7YI


Succes!

piker
24 augustus 2012, 18:39
Plectrum down up down up proberen te spelen. Win je snelheid mee op den duur.