PDA

View Full Version : harrie speelt the loner



harrie-beton
24 augustus 2012, 11:16
http://youtu.be/I8QAqxN6grA

vervolg op mijn HNGD filmpje maar nu met gesproken intro (speciaal voor Blom) en het hele liedje.
Opgenomen met zoom Q3

Sounds uit pod hd pro.

Jeffrey Kroonenberg
24 augustus 2012, 11:29
gaaf hoor;)
Klinkt ook erg lekker

bass blom
24 augustus 2012, 11:38
:cheerup:
CID tip: volgende keer iets minder duidelijk spreken, mompelen :seriousf:
:cheerup:

Rinze
24 augustus 2012, 11:44
Het is een Ibanez Studio, geen Artist. Een ST50 zo te zien. Goeie gitaren en niet duur, toen al niet en nu ook niet. Zou er twee jaar geleden eentje in Grunn oppikken voor 100 euro maar die gast was domweg niet thuis :dontgeti:

Klinkt lekker BTW.

MichaelSS
24 augustus 2012, 13:18
Dit vind ik nou echt van die planken waar niks van uitstraalt.

Verder is het wel aardig gespeeld toch? Jammer dat je de snaren hoort bij de aanslag die niet zijn uitversterkt.
Dat tremolo effect met je vingers vind ik ook irritant ; -). Net iets "te".

barno
24 augustus 2012, 13:41
cool

vibrato doen vanuit de pols ipv de arm aub :) nu beweegt de hele neck soms mee, dan kan het niet stabiel klinken

nak
24 augustus 2012, 15:43
Tja weet niet, het doet mij helaas ook niet zoveel, terwijl het een nummer is om lekker mee te soleren.
Het mist imo een beetje gevoel, en het kan aan mij liggen maar ik vermoed dat de gitaar niet helemaal in tune is met de backing track.
De hogere noten vind ik er wel weer fraaier uitkomen dan de lagere.

Gert-Jan
25 augustus 2012, 10:02
Beste Harrie,

Ik heb in beginsel voor iedereen respect die het lef heeft iet te posten. Maar dat daar ongezouten kritiek op kan komen is een consequentie ;-)

Ik raad je aan nog een keer of 20 heel erg goed naar het nummer te luisteren (niet meespelen maar slechts luisteren) en misschien ter ondersteuning de tabs eens op te zoeken. In mijn optiek sta je dit meesterwerkje behoorlijk te ruineren. Je timing is ronduit slecht en je mist de essentie van de melodielijn. Dat je m niet zo als Moore speelt is een handicap die we allemaal delen op dit forum maar je kunt er wel voor zorgen binnen jouw eigen kunnen het onderste uit de kan te halen. Dat wou ik ff kwijt. Cheers.

Gert-Jan

Overigens heb ik wel een mega goed voorbeeld van wat ik bedoel met timing & feel. Hoe laid back kun je spelen? Maar ja dan hebben we het ook wel over Timo ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=RVngnYJd6bs

Han S
25 augustus 2012, 12:00
Ik vind dat wel heel erg ongezouten Gert Jan. HB doet het helemaal niet verkeerd in mijn beleving en het is natuurlijk een kwestie van smaak. Jij haalt Timo er bij en ik vind Timo een waanzinnig goede gitarist en met alle respect, ik vind dat wel een beetje over de top.

Ik moet met Harrie denken aan de heer Akkerman, die een van zijn mooiste opnamen maakte in 1990. Luister vanaf 3:22 en je hoort wat ik bedoel.


http://www.youtube.com/watch?v=Zb40QAAuCvk

Gert-Jan
26 augustus 2012, 14:37
Han,

Het gaat niet om verkeerd of goed maar mijnsinziens om hoe je de dingen doet. Wat ik bedoel is dat Harrie niet de moeite heeft genomen om de melodielijn uit te zoeken waardoor hij op veel plekken de plank misslaat. Datzelfde geldt voor de timing. Harrie zou denk ik door meer tijd te stoppen in het uitzoeken van en oefenen op deze track een veel beter resultaat kunnen krijgen. Nu is het een beetje afgeraffeld. Zo van 'het lijkt er op, laten we het maar opnemen'. Dat vind ik zonde. Dat Timo er een eigen draai aan geeft gaat in ieder geval niet ten koste van het resultaat. Bij Harrie duidelijk wel. Dat heeft niets te maken met hoe goed je bent maar alles met perfectie (althans het streven naar).

Prachtig stuk van Akkerman trouwens, de relatie met HB ontgaat mij volledig.

Cheers

GJ

pasqual
26 augustus 2012, 15:00
In deze volg ik Gert Jan helemaal op alle punten. Ook de relatie met het stuk van jan Akkerman ontgaat mij volledig of het zou moeten zijn dat Akkerman ook zijn eigen weg bewandeld.

minoin
26 augustus 2012, 17:19
Ik snap jullie kritiek zeker, maar je kan bij elke gitarist filmpjes posten hoe het wel moet, dat is geen kunst. Iedereen heeft zijn eigen niveau en moet daar gepast doch kritisch op verbeteringen gewezen kunnen worden.
Ik vind het mooi geprobeerd Harrie, maar let op de frasering en kracht van Gary Moore zelf. Als je een cover doet, zul je altijd vergeleken worden.

harrie-beton
26 augustus 2012, 17:55
Heb alle opmerkingen gezien, waarvoor dank. Kritiek vragen is kritiek krijgen. Het nummer is lastiger dan je denkt, buigen op de dikke snaren lukt me niet zoals ik wil. Ik heb een tweede poging opgenomen. Hopelijk is deze beter, blijft een lastig nummer. Ik leerde hem herwaarderen door de versie van Timo en is leuk om na te spelen.

http://youtu.be/-q77av3tMWI

bass blom
26 augustus 2012, 18:09
heel stoer/dapper :makeup:
ik mis de geiligheid, het klinkt wat mechanisch..
maar vraag me af of ik die geiligheid niet ook al in de backingtrack mis en het mechanische daar ook al in hoor :chicken:

repelsteeltje
26 augustus 2012, 18:11
Ik breek ook nog steeds mijn vingers op dit nummer, klinkt zo lekker simpel (hoewel) maar wat is het een moeilijk nummer.
ik vindt je timming niet altijd even lekker maar er zitten toch ook wel sterke stukken in. zonder meer een van Gary's ,mooiste nummers om dat goed neer te zetten is rete moeilijk. dus alle respect voor jouw versie waarvan ik ook vindt dat er iets van jezelf terug te vinden is!

Zie mijn gekloot. hoe vaak ik daar niet uit de bocht vloog, uiteindelijk toch maar op youtube gezet. moeilijk nummer!


http://www.youtube.com/watch?v=YDHt5iCHSWw&list=UUADDnp3oYf-27bVYyvGq9eg&index=12&feature=plcp

MichaelSS
26 augustus 2012, 18:12
Ik beluister nu het filmpje. Maar echt.. het is niet verkeerd, maar stem alstjeblieft je gitaar. Daar klinkt het geheel al zoveel beter van. Snaren zijn niet zuiver te benden als je gitaar niet zuiver gestemd staat.

repelsteeltje
26 augustus 2012, 18:15
Ik breek ook nog steeds mijn vingers op dit nummer, klinkt zo lekker simpel (hoewel) maar wat is het een moeilijk nummer.
ik vindt je timming niet altijd even lekker maar er zitten toch ook wel sterke stukken in. zonder meer een van Gary's ,mooiste nummers om dat goed neer te zetten is rete moeilijk. dus alle respect voor jouw versie waarvan ik ook vindt dat er iets van jezelf terug te vinden is!

Zie mijn gekloot. hoe vaak ik daar niet uit de bocht vloog, uiteindelijk toch maar op youtube gezet. moeilijk nummer!


http://www.youtube.com/watch?v=YDHt5iCHSWw&list=UUADDnp3oYf-27bVYyvGq9eg&index=12&feature=plcp


eerlijk gezegd is mijn Dikke Rotkop nog wel de beste overeenkomst met Gary..:D

barno
26 augustus 2012, 18:37
Ik beluister nu het filmpje. Maar echt.. het is niet verkeerd, maar stem alstjeblieft je gitaar. Daar klinkt het geheel al zoveel beter van. Snaren zijn niet zuiver te benden als je gitaar niet zuiver gestemd staat.

ja, de stemming stoort heel erg. mss heb je de gitaar wel gestemd maar zit de backingtrack net iets naast standaard tuning

harrie-beton
26 augustus 2012, 23:00
ik dacht al zoiets te horen, mijn gitaar is 440 gestemd, die backing heb ik gisteren gevonden en zal hem eens meten.

Han S
26 augustus 2012, 23:12
Ik let meer op het gevoel dat HB in zijn spel legt en dat deed mij denken aan Akkerman, die dat ook in zijn Prima Donna doet. Ik vind dat voor Akkerman vrij zeldzaam want meestal boeit hij me niet. HB raakt mij met zijn spel en of dat nou wel of niet stemt (dat hoor ik ook wel) of goed getimed is vind ik minder belangrijk dan het gevoel wat hij uitdrukt. En zijn zender en mijn ontvanger staan op hetzelfde punt en daar gaat het om bij mij. Muziek raakt je wel of raakt je niet.

Kakihara
28 augustus 2012, 09:18
Ik heb het grootste respect voor mensen die hun filmpjes hier laten tonen. Ik zou het niet durven. Mijn gitaarspel is daarvoor te zeer ondermaats.
Ik heb wel vaker de indruk dat de backingtracks net wat off zijn, qua stemming. Zo ook hier.
Wat betreft het spel: ik vind je een rare vibrato-techniek hebben. Dat gaat bij momenten zo hard dat een goed aangeslagen noot ineens begint vals te klinken. Dat de timing hier en daar wat mis is, valt niet altijd op. Het is een kunst om op zo'n momenten de kluts niet kwijt te geraken en gewoon stoer verder te doen, en dat doe je ook.
Toch wel petje af, hoor.

peter_heijnen
28 augustus 2012, 10:25
Wat een gezeur van uit de hoogte M'SS en GJ. En dan met Timo komen aankakken. Timo speelt de loner goed maar dus ook niet zo mooi als Gary zelf. Moet ik dan met Gary komen aankakken en tegen Timo zeggen dat ie zijn loner niet moet posten?

Als Harry dit wil posten moet ie dat doen. Maar eerlijk is eerlijk: in het m9/13 topic vraagt ie zelf ook iemand aub niet iedere scheet te posten. ;)

Gert-Jan
30 augustus 2012, 21:25
Tuurlijk Peter, als we alles gewoon mooi en geweldig vinden kunnen we het net zo goed op het Tina forum knallen.

peter_heijnen
31 augustus 2012, 09:50
Daar gaat het toch niet om Gert Jan? Dit is een gitaarforum maar wel een amateur gitaarforum.

Degenen die hier posten bouwen daarmee een eigen feestje. Als jou dat feestje dan niet aanstaat loop je toch gewoon linea recta weer naar buiten? Als je binnen blijft mag je zeker kritisch zijn, maar je hoeft iemand ook niet af te branden. Resultaat is mooi, maar iemands enthousiasme en plezier is altijd belangrijker.

Termen als 'meesterwerk ruineren' liegen er m.i. niet om, of interpreteer ik dan je toon helemaal verkeerd?

Han S
31 augustus 2012, 11:46
Dat is nou weer zo'n botte reactie Gert Jan. Je zult het ongetwijfeld goed bedoelen, maar een wijsgeer zei eens: de weg naar de hel ligt geplaveid met goede bedoelingen.

Ik ben het wel met Peter eens, we moeten de amateur gitaristen hier niet gaan beoordelen alsof het profs zijn en het is de toon die de muziek maakt. En dan heb ik het over de toon waarop mensen iets schrijven.

Harrie Beton ken ik persoonlijk en ik weet dat hij een paar keer flink door de hel heeft moeten gaan. En dat hoor ik terug in zijn spel. Ik let sowieso veel meer op het gevoel dan op de timing. Als ik met hem een CD aan het opnemen zou zijn zou ik hem ook wijzen op de tuning en de timing, maar dat is hier niet zo belangrijk.

Ik heb achter de mengtafel regelmatig brokken moeten wegslikken en dat kwam niet omdat iemand zoveel noten in een seconde kon proppen. Dat kwam omdat hij zijn hele hebben en houden in zijn spel stopte en zijn zender zo krachtig stond dat elke ontvanger met de juiste afstelling dat hele portie emotie vol over zich heen kreeg gesmeten. En dat vind ik het belangrijkste in muziek, dat je voelt wat de muzikant er mee bedoelt.

En of het 100% klopt? Erwin Musper zegt daarover: doodgespeelde perfectie.

pasqual
31 augustus 2012, 22:24
Misschien is Gert-Jan's laatste reactie niet de meest tactische uit zijn carrière maar is dan weer een reactie op eerdere reacties, dus...maar hij heeft hier wat mij betreft wel gelijk. Harrie wordt hier dan ook niet beoordeeld als prof maar wordt gewoon beoordeeld op het gene wat hij hier neerzet en dat is in dit geval niet echt geweldig. Ik weet nog van een van mijn eerste posts hier in sounds dat ik een beetje bits reageerde op kritiek wat ik hier kreeg. Ik heb mij toen gerealiseerd dat als je hier niet tegen kunt, je dan ook beter niet iets moet posten om te laten beoordelen. Dit geval is in mijn ogen niet anders. En als Han een bepaalde sympathie heeft voor TS vanwege een persoonlijke band begrijp ik heus wel. Dit neemt niet weg dat Harrie zelf heeft gekozen om dit te posten ter beoordeling.
Kortom, Gert-Jan reageert hier gewoon eerlijk en correct naar mijn mening.

Gert-Jan
1 september 2012, 08:39
Daar gaat het toch niet om Gert Jan? Dit is een gitaarforum maar wel een amateur gitaarforum.

Degenen die hier posten bouwen daarmee een eigen feestje. Als jou dat feestje dan niet aanstaat loop je toch gewoon linea recta weer naar buiten? Als je binnen blijft mag je zeker kritisch zijn, maar je hoeft iemand ook niet af te branden. Resultaat is mooi, maar iemands enthousiasme en plezier is altijd belangrijker.

Termen als 'meesterwerk ruineren' liegen er m.i. niet om, of interpreteer ik dan je toon helemaal verkeerd?

Ik weet niet of jij het verkeerd interpreteert, waarschijnlijk niet. Wat ik bedoel te zeggen is dat je naar mijn mening bij alles wat je doet er het beste voor jou uit moet halen. De enige grens waar je dan tegenaan loopt is je eigen grens maar doe je dat vaak genoeg verleg je die grens ook steeds.

Ik denk dat Harrie, wanneer hij meer tijd stopt in het uitzoeken en eigen maken van een track, in casu the Loner, het resultaat beter zou zijn geweest. Dat heeft dus niets met pro/amateur/niveau/talent te maken maar met ambitie.

Als dit het maximaal haalbare voor Harrie is dan heb ik me vergist.......maar daar ben ik nog niet van overtuigd dus blijf ik bij mijn eerste reactie.

peter_heijnen
1 september 2012, 10:29
Wat ik bedoel te zeggen is dat je naar mijn mening....
Precies, jouw mening.

Maar wanneer je met jouw mening in iemand anders zijn topic zit dan mag dat best met enig respect. Gebruik van 'meesterwerk ruineren' heeft bijv weinig met opbouwende kritiek te maken. Zelfs de 'kwaadste' docent op het conservatorium komt daar niet meer mee weg. En laat ik er meteen bij vermelden dat ik verre van tegenstander ben van strenge docenten.

harrie-beton
1 september 2012, 10:41
Jullie hebben allen goede punten. Ik zal het toelichten. Ik ben 43 en kan wel wat hebben.

Er zit inderdaad een reflectie in het gitaarspel van mijn vervelende jaar. Dat hoor je wel terug. Ik speelde de latere versies met minder gevoel, dat hoor ik zelf ook terug. Ik ben nog niet de oude. Ook met gitaarspelen niet.
Ik heb door mijn behandelingen last van mijn beide onderarmen, een aantal bloedvaten zijn kapot gegaan en veranderd in litteken. Dat voelt als een strak touw in je arm. Ik kan ze geen van beide goed strekken. Wordt wel iets beter maar met knijpen heb ik minder kracht.
Ik heb ook tijd minder gespeeld. Het petje heeft een goede reden.

Dit is wel een gitaarforum en de medegitaristen hebben rake kritiek. Ik had meer op de melodie moeten studeren en op de timing van Gary zijn uitvoering. De vibrato moet ik weer op oefenen en bends helemaal. Ik gebruik deze technieken bijna nooit en juist bij Gary Moore is dat kenmerkend van zijn speel stijl.

Stratman70
1 september 2012, 10:43
Ik sluit me toch even aan bij Gert-Jan en pasqual. Van mij mag het ook wel lekker ongezouten zijn.
Ik kan me nog herinneren dat ik hier iets plantte, waar ik helemaal super enthousiast over was en dan gaat GJ zomaar even zeggen hoe vals het is... nou en bedankt!
Maar hij had gewoon gelijk en daar kon ik dus wat mee; ik ben er verder aan gaan sleutelen en het is er alleen maar beter op geworden! Ik hoorde het door het vele terugluisteren op een gegeven moment gewoon echt niet meer, maar zo was ik er dus wel mee geholpen en dat is gewoon fijn! Natuurlijk is kritiek niet leuk om te horen, maar GJ staat bij mij toch bekend als iemand die terechte kritiek geeft waar je serieus iets mee kunt. En bij hem (en pasqual en meer mensen hier, die eerlijk zijn), weet je dat als er een compliment komt, dat die ook gewoon echt ook waardevol is en geen kontelikkerij.

En dat moeten we hebben hier... eerlijkheid. Daar leren we van! En daar komen we hier toch voor? Om van elkaar te leren? Ook op het amateurniveau.

ik had bovenstaand bericht van HB nog niet gelezen

johantipker
1 september 2012, 10:52
gents, ff back on topic....


Harrie,

ik vind het niet verkeerd, maar dit is niet je specialiteit, maar dat kan het wel worden:

- timing, soms speel je wat teveel vooruit, maar daar heb ik zelf ook last van. Ik zou het thema van Gary eerst gaan zingen en daarna al zingend, scattend, meespelen, dan ga je vanzelf al veel meer natural en laid back spelen.
- vibrato: je brengt je emotie beter over als je gebruik maakt van uitgestelde vibrato, dus een lange toon, zet je eerst "kaal" in en pas na een tijdje ge je voorzichtige, aanzwellend vibreren.
Voorbeel: Wijlen Whitney: ..." I'm saving all my love for... you....... (houdt aan en dan pas vib) oehoeoeoeooe...hoewoehoewoehhhhhhhhh...
-pitch: intonatie, tuning klopt niet, ik heb deze backingtrack wel op 440hz

http://www.gitaaropschool.nl/03-The_Loner_B.mp3

http://www.gitaaropschool.nl/11-The_Loner.mp3

eentje is met voorbeeld gitaar en een is zonder.. suc6!