PDA

View Full Version : Vocal strip: alles behalve de stem wegfilteren



tidalwave_sideburns
24 augustus 2012, 07:32
Dag iedereen,



Het principe is bekend. Door een geluidsgolf om te draaien (invert) en af te spelen op precies hetzelfde moment als het origineel worden de golven met zichzelf gecompenseerd en hoor je niks. Voor stereotracks betekent dit dat alles wat precies in het midden is geplaatst, vaak vocalen, gefilterd worden.

Ik probeer door hetzelfde truukje nog een keer toe te passen, dus de track zonder stem *-1 tegenover het origineel, alleen de stem over te houden, maar kennelijk werkt dit niet.

Ik heb al geprobeerd het stereo origineel in een dual-mono track om te zetten,dan hebben rechts en links geen verschil meer, en zou in theorie alleen de zangpartij over moeten blijven. Maar toch is dit niet zo.

Waar ga ik de mist in?

bass blom
24 augustus 2012, 07:47
de track zonder stem is dan al een keer gefilterd?

guhlenn
24 augustus 2012, 09:23
Wat hou je wel over als je dat doet?

showband
24 augustus 2012, 09:48
Deze truuc werkt alleen als de opname van het bronmateriaal het toestaat.
(Dus bijvoorbeeld nooit bij mono opnames)

Tegenwoordig is dat bijna nooit het geval door computerprocessing op het geluidsbeeld.

populaire uitleg.
op oude opnames stond er een professionele opnametechnicus uiterste zorg te dragen dat de opname op de fasemeter netjes opgenomen werd. Anders kon je er geen goede LP's van maken omdat het een mechanisch geheel was van een stereogroef en een X/Y aftastnaald+element. Rare dingen in de fase zouden ervoor zorgen dat je over grenzen van het mechaniek heen gaat.

Met CD / MP3 / Flac / DvD enz. Is die mechanische stap zelden meer nodig. Eenvoudig omdat vrijwel nooit meer van de mix een LP geperst gaat worden.

tegelijk is de computer zo ver gevorderd dat er eenvoudiggeavancerde kunstjes uitgehaald kunnen worden via fasetruucs. (bv in het geluidsbeeld spatiaal plaatsen in 3D buiten en achter de speakers) De eerste de beste chip in een gitaardoos kan al een stereobeeld genereren die totaal niet meer met de werkelijkheid te maken heeft maar wel lekker klinkt.
Als de huidige generatie opnametechnici, die dus nooit voor LP hebben opgenomen, tekeer gaan met effecten. Houden ze zelden rekening met fase van de opname of mono compatibiliteit. (de loudness war valt al bijna niet uit te leggen ;) )

Kortom,
geflipt een stereo opname afdraaien om de zangstem in het midden te cancellen werkt niet als die zangstem voor links en rechts met allemaal vage computergegenereerde foefjes is behandeld.

tidalwave_sideburns
24 augustus 2012, 09:59
@Bass, Precies, de track zonder stem is dan al een keer gefilterd. Kan je in bijvoorbeeld audacity doen, heb je een speciale functie voor onder fx.

@Guhlenn, eigenlijk het origineel, maar dan mono. Ik heb na wat experimentjes ook de gitaarpartijen weg kunnen filteren.
Het gaat trouwens om Overkill van Motorhead, mochten jullie het zelf eens willen proberen.

bass blom
24 augustus 2012, 10:03
@Bass, Precies, de track zonder stem is dan al een keer gefilterd. Kan je in bijvoorbeeld audacity doen, heb je een speciale functie voor onder fx.

dat is dan dus waar je de mist in gaat.

tidalwave_sideburns
24 augustus 2012, 10:59
@Showband, interessant, bedankt!


Ik heb niet tweemaal op een track het center panned weggehaald, dat heeft inderdaad geen zin.

Ik zal alles nog even op een rijtje zetten

Origineel= stereo, met vocals netjes in het midden.
>>>vocal filter toegepast: resultaat: drums bas, gitaar, met een beetje echo/galm op de vocals

Links en rechts verschilt een beetje, dus
>>>stereotrack naar dual mono, dus elke kant hetzelfde.

Om te zorgen dat ook het origineel aan beide kanten heeft
>>> stereotrack origineel naar dual mono

Zou ik dan het origineel inverten, en die samenvoegen met de track zonder vocals, dan zou ik logischerwijs dus de vocalen over moeten houden. Toch werkt het niet. Misschien dan maar gewoon zelf inzingen?

showband
24 augustus 2012, 11:49
ik lees nu pas goed wat je wil.

eh, nee. dat kan niet.

want je inverteert met zo hard de restjes vocaal mee.

tidalwave_sideburns
25 augustus 2012, 18:55
Het is gelukt. Heb er wat vocal isolator software, kn0ck_out, op moeten loslaten. Freeware trouwens.

Je kan niet alles eruit filteren, en maar in de mix valt het eigenlijk niet op. Geen goeie monitors hier, dus kan het niet met 100% zekerheid zeggen. Leuk speelgoed is het wel. OVERKILL!!

The Bertman
26 augustus 2012, 18:37
Theoretisch zou het moeten werken, al snap ik die stap naar dual mono niet.
Stereotrack >>> vocal filter erover >>> stereotrack zonder midden (zang dus). Deze nieuwe track in tegenfase met de originele track: alle L/R informatie verdwijnt, en het midden blijft over.

[EDIT] Effe geprobeerd in Audition, en het werkt vlekkeloos.

tidalwave_sideburns
27 augustus 2012, 06:28
Ik eigenlijk ook niet, leek me logisch om aan beide kanten dezelfde data te hebben, dan filter je meer weg. AChteraf blijkt dat dat dus geen reet uitmaakt.

Wat hou jij over dan? Ik heb nu nog het nodige afval ertussen zitten, klinkt als hele slechte mp3 compressie. Op zich klinkt het wel gaaf,past wel in het nummer.

The Bertman
27 augustus 2012, 12:29
Tja, je hoort altijd troep, maar wat je al zei, in de mix valt dat al veel minder op.
Hier drie voorbeelden:
1, het origineel (http://www.sleepwalkers.nl/MP3/fietser1.mp3)
2, het midden eruit gesloopt (http://www.sleepwalkers.nl/MP3/fietser2.mp3)
3, eerste en tweede bestand over elkaar (http://www.sleepwalkers.nl/MP3/fietser3.mp3), in tegenfase.

Als dat niet goed genoeg is, kan je alleen nog maar Boudewijn de Groot bellen. :)

tidalwave_sideburns
27 augustus 2012, 12:51
aha, beduidend beter dan die van mij:

*kuch* alleen de stem (http://soundcloud.com/burp-von-hurken/export-16#)

In de mix (http://soundcloud.com/burp-von-hurken/test-export-1#)

En ja, dit is met de tong uit de bek, kwijlend achter de computer, :D. Is nog lang niet af, dus ik post het eigenlijk liever nog niet maar goed.

The Bertman
27 augustus 2012, 14:19
Het hangt ook heel erg af van het origineel. Als daar de stem niet perfect in het midden zit heb je meteen een probleem. Kan je een stukje van het origineel posten? Kijken wat er van te maken is.
Ik heb het trouwens gedaan met Audition, versie 1.5