PDA

View Full Version : Mic voor akoestische gitaar + zang



Applerised
23 augustus 2012, 04:14
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een goeie mic voor zowel gitaar als zang. Naar wat ik gelezen heb, zou ik hiervoor graag twee mic's gebruiken om

- één te gebruiken voor gitaar (SDC? LDC?) en één voor zang (LDC? SDC?)
- twee te gebruiken voor gitaar stereo

Ik zou dus kortweg twee mic's willen die ik voor beide gevallen kan gebruiken. Moet dit dan een zgn. 'matched pair' zijn? En zoja, is 2x SDC of 2x LDC te verkiezen? Of passen eender welke SDC en LDC eigenlijk wel bij elkaar?

Ik ben een beginner en heb een budget van om en bij de 200€, hoogstens 300€. Wat zouden jullie me aanraden?

Heb al m'n oog laten vallen op onder meer de Rode NT2-A en Oktava Mk 012-01 MSP2 Matched Pair, maar bv. ook de goedkopere Behringer...

Alleszins bedankt!

Harald
23 augustus 2012, 09:46
Als je met stereo opname een natuurgetrouw stereobeeld bedoelt heb je een set van 2 dezelfde microfoons nodig. Dan zou ik ook voor een matched pair gaan, al vermoed ik dat bij de goedkopere microfoons verder ook niet zo heel nauwkeurig zal gebeuren. Dan zou je dus ook werken met XY ORTF of dergelijke varianten. Ik gok dan dat SDC de betere keuze zijn, maar Han, Guhlen en anderen, correct me if I'm wrong.

Als je een opname bedoelt met meerdere microfoons, zonder dat dat noodzakelijk natuurgetrouw stereo is kun je op zich van alles mengen.

Han S
23 augustus 2012, 10:28