PDA

View Full Version : Mic voor akoestische gitaar + zang



Applerised
23 augustus 2012, 04:14
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een goeie mic voor zowel gitaar als zang. Naar wat ik gelezen heb, zou ik hiervoor graag twee mic's gebruiken om

- één te gebruiken voor gitaar (SDC? LDC?) en één voor zang (LDC? SDC?)
- twee te gebruiken voor gitaar stereo

Ik zou dus kortweg twee mic's willen die ik voor beide gevallen kan gebruiken. Moet dit dan een zgn. 'matched pair' zijn? En zoja, is 2x SDC of 2x LDC te verkiezen? Of passen eender welke SDC en LDC eigenlijk wel bij elkaar?

Ik ben een beginner en heb een budget van om en bij de 200€, hoogstens 300€. Wat zouden jullie me aanraden?

Heb al m'n oog laten vallen op onder meer de Rode NT2-A en Oktava Mk 012-01 MSP2 Matched Pair, maar bv. ook de goedkopere Behringer...

Alleszins bedankt!

Harald
23 augustus 2012, 09:46
Als je met stereo opname een natuurgetrouw stereobeeld bedoelt heb je een set van 2 dezelfde microfoons nodig. Dan zou ik ook voor een matched pair gaan, al vermoed ik dat bij de goedkopere microfoons verder ook niet zo heel nauwkeurig zal gebeuren. Dan zou je dus ook werken met XY ORTF of dergelijke varianten. Ik gok dan dat SDC de betere keuze zijn, maar Han, Guhlen en anderen, correct me if I'm wrong.

Als je een opname bedoelt met meerdere microfoons, zonder dat dat noodzakelijk natuurgetrouw stereo is kun je op zich van alles mengen.

Han S
23 augustus 2012, 10:28
Ik moet een artikel schrijven voor een nieuw blad op het gebied van opnametechniek en dat moet gaan over vroeger. Je moet je voorstellen dat men vroeger geen multitrack opnamegear had en heel vroeger nam men een heel orkest op met één microfoon. Of een bandje werd opgenomen rond een enkele microfoon en dat doet men nog steeds zo. Bij bijvoorbeeld bluegrass muziek staat men om de microfoon heen en degene die de solo doet gaat op dat moment een stap naar voren. Neumann had al in 1928 een subliem klinkende condensatormicrofoon waarvan het kapsel vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt in de duurdere exemplaren.

Je kunt dus denken dat je meerdere microfoons nodig hebt, maar voor echt stereo is twee genoeg. Ga je zang en akoestisch gitaar tegelijk opnemen, dan zul je merken dat de overspraak een probleem kan vormen. Hangt af van hoe hard je zingt, maar heb je een harde stem, dan komt die ook binnen op de gitaarmicrofoon en als je daar wat hoog op zet om het te laten sprankelen zul je merken dat je stem niet fraaier gaat klinken.

Misschien is het in dat geval beter om een stereo opstelling te gebruiken en de juiste balans te vinden tussen zang en gitaar door het hoger en lager plaatsen van het stereopaar.

Ik mag wel eens microfoons testen en ik merk dat als je echt moeilijke instrumenten gaat opnemen als piano, viool of cello, dan winnen de duurdere exemplaren het meestal.

De grootmembraan is stiller dan de kleinmembraan die dus meer ruist, maar de grootmembraan kleurt meer. De goedkopere jongens kunnen heel redelijk tot goed klinken, maar ga je Neumann, Schoeps of Sanken proberen, kom je er achter dat die echt beter zijn.

Probeer ook de Audio Technica 2020 van rond 100 euro, heel aardige goedkope microfoon.

Applerised
23 augustus 2012, 17:19
Bedankt voor de antwoorden.

Zou dit bv. een goede keuze voor me kunnen zijn?
http://www.thomann.de/be/samson_c01c02_cl_studio_kit.htm

sly
24 augustus 2012, 16:23
Bedankt voor de antwoorden.

Zou dit bv. een goede keuze voor me kunnen zijn?
http://www.thomann.de/be/samson_c01c02_cl_studio_kit.htm

Ik heb deze set (http://www.thomann.de/nl/the_tbone_sc140_stereoset_bundle.htm) en vindt ze goed klinken!

Groet Silvester