PDA

View Full Version : Echoplex EP3 in pedaalvorm



Don Olivier
22 augustus 2012, 19:30
Welke PEDAAL komt het dichts bij de sound van Echoplex EP3?

Ik heb zelf een Strymon El Capistan, echt een goed ding totdat je het clipje van een van onze forumleden ziet: http://www.youtube.com/watch?v=MXLu_qlrsJQ

Dus...afgezien van de verschrikkelijk dure Fulltone, what's the next best thing?

muziekschuur
22 augustus 2012, 19:47
Danelectro... De REEL ECHO dacht ik...
http://www.youtube.com/watch?v=pU8NPnp8gzU

DemolitionColorScheme
22 augustus 2012, 23:33
Welke PEDAAL komt het dichts bij de sound van Echoplex EP3?

Ik heb zelf een Strymon El Capistan, echt een goed ding totdat je het clipje van een van onze forumleden ziet: http://www.youtube.com/watch?v=MXLu_qlrsJQ

Dus...afgezien van de verschrikkelijk dure Fulltone, what's the next best thing?
Leuk om m'n eigen clipje hier terug te zien!

Tja ... de EP-3 ... het blijft een uniek ding door zijn high pass filter. De progressieve low-end roll-off in de feedback slope is echt iets wat de EP-3 zo mooi en helder maakt. Ik heb nooit een pedaal-versie van de EP-3 kunnen vinden, om eerlijk te zijn. Eigenlijk komt een digital delay nog het meest in de buurt.

Klinkt gek, maar de Line 6 DL-4 (en zijn rack broer, de Echo Pro) hebben een delay genaamd Lo Res Delay, die - als ik me niet vergis - een bass en treble functie heeft onder de Tweak en Tweez knobs en deze vond ik altijd vrij EP-3 achtig omdat je de delay lichtelijk kunt uitdunnen en wat meer high end kan geven.

onrust nv
22 augustus 2012, 23:47
Ik heb de EP3 als toneprint op de TC flashback zitten, klinkt lekker heb't origineel nooit gehoord maar deze blijft zitten.

DemolitionColorScheme
22 augustus 2012, 23:47
Wat je ook eventueel kunt doen, maar wat dan wel weer niet een pedaal is, zijn oudere rack digital delays pakken zoals de Roland SDE series of de Korg SDD series. Vooral de Korgs zijn cool omdat de SDD-1000 en 3000 een filter hebben. Allen hebben een vrij clean character, maar omdat ze 12 bit zijn hebben ze toch wel weer charme. Daarbij hebben ze ook modulatie om een beetje de wow & flutter te simuleren. Vaak hebben deze units ook een klein beetje een low-end roll-off in de feedback slope waardoor ze me altijd wel herinneren aan een EP-3.

onrust nv
23 augustus 2012, 02:36
http://www.tcelectronic.com/toneprintdownload.asp?AjrDcmntId=12052

Don Olivier
23 augustus 2012, 06:40
Ik heb ook een ouwe Korg SDD3000, maar die vind ik niet zo klinken als een EP3. Veel meer hifi.
Anyway, die TC Electronic lijkt me erg interessant. Volgens mijn gebruikt ene EvH (oud Echoplex gebruiker) die tegenwoordig ook

toddzilla
23 augustus 2012, 09:47
Ik heb zeker niet zo veel verstand van oude tape units als DemolitionColorScheme, en als hij zegt dat ie nooit een pedaal heeft gevonden die in de buurt komt van de EP-3 dan geloof ik dat wel. Maar ik ga toch proberen met je mee te denken.
Als ik het goed begrijp uit de commentaren hier maakt vooral minder laag in de repeats de EP-3 uniek? De El Capistan heeft een secondary function om iets dergelijks in te regelen, de 'low end contour'. Die functie zit onder de 'tape age' knop. Misschien lukt het je met behulp daarvan om dichter in de buurt te komen...

DemolitionColorScheme
23 augustus 2012, 11:32
Ik heb zeker niet zo veel verstand van oude tape units als DemolitionColorScheme, en als hij zegt dat ie nooit een pedaal heeft gevonden die in de buurt komt van de EP-3 dan geloof ik dat wel. Maar ik ga toch proberen met je mee te denken.
Als ik het goed begrijp uit de commentaren hier maakt vooral minder laag in de repeats de EP-3 uniek? De El Capistan heeft een secondary function om iets dergelijks in te regelen, de 'low end contour'. Die functie zit onder de 'tape age' knop. Misschien lukt het je met behulp daarvan om dichter in de buurt te komen...
Als je de clip ziet zie je mijn vergelijking met de Strymon en de EP-3. Ik weet dat de El Cap secondary functions heeft en zelfs door de unit te under-biasen (wat hem dunner en brighter maakt) is hij nog niet bright genoeg on als een EP-3 te klinken. Ik dacht ook dat het vrij makkelijk zou zijn om dat voor elkaar te krijgen met de El Cap, maar naar mijn mening komt hij niet echt geheel in de buurt van de EP-3. De El Cap kan daarentegen wèl wat meer klinken als een EP-1, EP-2 en ook een EP-4.


Ik heb ook een ouwe Korg SDD3000, maar die vind ik niet zo klinken als een EP3. Veel meer hifi.
Mensen denken altijd dat tape donker en gruizig is, maar veel tape units, zoals de EP-3 zijn nu netjuist hi-fi. Een vriend van mij maakte de juiste opmerking dat een EP-3 klinkt als 'hi-fi tape' en naar mijn mening klopt dit eigenlijk wel.

Ik blijf dus bij mijn advies: kijk naar een digital delay met een 2 band EQ en als het kan, zelfs een LFO voor de modulatie.
Oh ja! Dat was ik vergeten te vermelden: de Ibanez DML series is vrij EP-3-ig! Ik heb eens een demo gedaan van de DML:

http://youtu.be/XA2tS9cuVUs


Here are a few clips of the first Ibanez DML Digital Modulation Delay - not the DML10 or DML20. This is an old digital delay with modulation straight from the 80ies. Great little unit that can do some really nice and shimmery modulated digital delays. This unit actually reminds me of my old Echoplex EP-3 because of the way these units cut bass in the feedback slope. Granted, the EP-3 does it a lot more.
For the buck, this unit does kinda cop the feel of a Deluxe Memory Man, but more digital and clean, tone wise, obviously.

De DML series kunnen vrij helder zijn en de ze hebben ook een LFO. Okay, het klinkt niet echt als een EP-3, maar naar mijn mening zijn het goede dingen. Zijn niet al te duur en het is in pedaalvorm. Hij heeft dan wel geen EQ, maar hij heeft wèl een kleine low-end roll-off in de feedback slope èn een LFO (wel voorzichtig mee zijn, deze kan echt héél erg wacky ingesteld worden, dus depth erg laag houden en rate aanpassen naar smaak).

onrust nv
23 augustus 2012, 11:37
Of FF sparen voor een nieuwe tape delay, weet niet of deze precies als EP-3 klinkt maar het is wel de real deal.

http://www.fulltone.com/products/tube-tape-echo

DemolitionColorScheme
23 augustus 2012, 11:43
Of FF sparen voor een nieuwe tape delay, weet niet of deze precies als EP-3 klinkt maar het is wel de real deal.

http://www.fulltone.com/products/tube-tape-echo
In dat geval kun je ècht veel beter gaan voor de EP-3, waarschijnlijk ben je dan goedkoper uit. EP-3's kun je zo voor rond de €600,- krijgen en een TTE, is meestal geprijsd rond de de €700,- / €900,- tweedehands, soms volgens mij zelfs meer.
De TTE is eigenlijk meer een combinatie tussen een EP-2 en een beetje EP-3.

onrust nv
23 augustus 2012, 12:31
Ja maar een echt echoplex heeft door zijn leeftijd gedonder met de bewegende delen, dus voor het strakke geluid denk ik dan toch TTE.

Of als je geld teveel hebt deze
http://futuremusic.com/blog/2007/07/20/blue-coconut-readying-hardware-echoverb-tape-echo/

DemolitionColorScheme
23 augustus 2012, 12:58
Ja maar een echt echoplex heeft door zijn leeftijd gedonder met de bewegende delen, dus voor het strakke geluid denk ik dan toch TTE.
Onzin. Gewoon een keer goed servicen en hij loopt gewoon fatsoenlijk. En 'het strakke geluid' - een TTE is geen EP-3. Als je een EP-3 klank wilt en je kunt een EP-3 betalen, dan ga je niet voor iets anders.

Die EchoVerb is trouwens een WEM / Watkins Copicat-like clone. Heeft niks te maken met een EP-3.

Dreverhaven
23 augustus 2012, 13:23
Danelectro... De REEL ECHO dacht ik...
http://www.youtube.com/watch?v=pU8NPnp8gzU

Wat geef jij toch een onbegrijpelijke tips aan mensen. Heb je zelf zo'n Reel Echo gehad? Ik wel, en ik kan je vertellen dat het een draak van een pedaal is. Het ding geeft een hartstikke lelijk digitaal geluid, dat komt in de verste verte niet in de buurt van een tape delay.

DemolitionColorScheme
23 augustus 2012, 14:15
Wat geef jij toch een onbegrijpelijke tips aan mensen.
Inderdaad ... in de 2 jaar dat ik hier nu zit is me dit onderhand toch wel lichtelijk gaan irriteren.

onrust nv
23 augustus 2012, 17:24
De reelecho is inderdaad geen tape clone, maar meer een tape probeersel(eh, netniet hey?) maar opzich heeft hij ook welwat. Maar mijn flashback doet het wel beter op dat gebied, en ook die is duidelijk geen echte tape delay. Hoe die toneprint tegenover de echte EP-3 houdt weet ik niet, maar ik vind het wel een toffe toneprint.

muziekschuur
23 augustus 2012, 17:56
Als iemand aangeeft geen centen te hebben voor een echte tape delay zoek ik iets "budgets" uit.... Een echte tape delay is een echte tape delay. Zelfs een dure TC Electronics rack unit komt daarbij niet in de buurt...

Die toneprint is misschien iets, maar nog nooit geprobeerd. Ik ben blij dat er hier allemaal gasten zitten die rustig 300 euro aan een effect uitgeven. Ik heb 3 kinderen... Er zijn nou eenmaal mensen die dat geld niet aan een effect uit KUNNEN geven....

muziekschuur
23 augustus 2012, 18:10
Echte tape delay niew voor zo'n 800 pond. Een echte ESE (service organisatie voor Binson tape delay's)

http://www.binson.com/#/echomatic-iv/4520486367

toddzilla
23 augustus 2012, 18:10
Als je de clip ziet zie je mijn vergelijking met de Strymon en de EP-3. Ik weet dat de El Cap secondary functions heeft en zelfs door de unit te under-biasen (wat hem dunner en brighter maakt) is hij nog niet bright genoeg on als een EP-3 te klinken. Ik dacht ook dat het vrij makkelijk zou zijn om dat voor elkaar te krijgen met de El Cap, maar naar mijn mening komt hij niet echt geheel in de buurt van de EP-3. De El Cap kan daarentegen wèl wat meer klinken als een EP-1, EP-2 en ook een EP-4.
Ah cool, dank je voor de uitleg. Interessant wel. Ik heb maar een klein beetje door de video heen geskipt, zal m vanavond even helemaal bekijken.

DemolitionColorScheme
23 augustus 2012, 18:10
Als iemand aangeeft geen centen te hebben voor een echte tape delay zoek ik iets "budgets" uit.... Een echte tape delay is een echte tape delay. Zelfs een dure TC Electronics rack unit komt daarbij niet in de buurt...

Die toneprint is misschien iets, maar nog nooit geprobeerd. Ik ben blij dat er hier allemaal gasten zitten die rustig 300 euro aan een effect uitgeven. Ik heb 3 kinderen... Er zijn nou eenmaal mensen die dat geld niet aan een effect uit KUNNEN geven....
Mijn aanrader, een Ibanez DML, kost je gemiddeld zo'n €75,- dus lijkt me wel budget-waardig ...

Don Olivier
23 augustus 2012, 18:24
De TC Flashback lijkt mij een zeer interessante optie!

kassie
24 augustus 2012, 12:44
Wel bijzonder zo'n echoplex, zag net in filmpjes dat Eric Johnson er ook 2 van in zijn rig heeft, maar hij gebruikt ook een doodnormale Boss dd-2 en een oude EHX memoryman, dus delays zat. Het zijn wel grote bakken zeg die Echoplexen, beetje lastig mee te nemen naar gigs lijkt me.

Is het door de high pass filter van die echoplexen dat Eric zo'n kristalhelder clean geluid heeft? Maar toch helder? Het lijkt wel alsof er wat 'heldere belletjes' bovenop zijn warme clean toon zitten. En zou dit al niet vaker gekopieerd/geëmuleerd zijn op moddeling gebied? Bijvoorbeeld lexicon rack reverbs, of wellicht de line6 dl4?

En nog een vraag, al die analog delays in pedaal vorm, hebben juist donkere delays, terwijl een echte tape delay als de echoplex dat dus niet heeft? Is dat dan gewoon een verkooppraatje wat niet klopt? Of is de Echoplex gewoon 'one of a kind' onder de tapedelays?

DemolitionColorScheme
24 augustus 2012, 13:03
Wel bijzonder zo'n echoplex, zag net in filmpjes dat Eric Johnson er ook 2 van in zijn rig heeft, maar hij gebruikt ook een doodnormale Boss dd-2 en een oude EHX memoryman, dus delays zat. Het zijn wel grote bakken zeg die Echoplexen, beetje lastig mee te nemen naar gigs lijkt me.

Is het door de high pass filter van die echoplexen dat Eric zo'n kristalhelder clean geluid heeft? Maar toch helder? Het lijkt wel alsof er wat 'heldere belletjes' bovenop zijn warme clean toon zitten. En zou dit al niet vaker gekopieerd/geëmuleerd zijn op moddeling gebied? Bijvoorbeeld lexicon rack reverbs, of wellicht de line6 dl4?

En nog een vraag, al die analog delays in pedaal vorm, hebben juist donkere delays, terwijl een echte tape delay als de echoplex dat dus niet heeft? Is dat dan gewoon een verkooppraatje wat niet klopt? Of is de Echoplex gewoon 'one of a kind' onder de tapedelays?
Okay, even een lesje. ;)

'De Echoplex' bestaat niet, er zijn namelijk meerdere versies, waaronder de meest bekenden: EP-1, EP-2, EP-3 en EP-4. EP-1 en 2 zijn buizen en 3 en 4 SS. De EP-3 is de meest unieke in de familie door zijn low-cut in de feedback slope. De EP-1, 2 en 4 zijn veel wolliger en dus ook donkerder. De EP-4 heeft wèl een 2 band EQ, dus die kan ook erg helder zijn door de bass terug te draaien en de treble omhoog te draaien.

Hier zijn 2 oudere kleine demo's die ik heb gedaan voor de EP-4:

http://www.youtube.com/watch?v=fOZt3HVMyU8
(deze laat voornamelijk het repeat karakter zien van de EP-4)


http://www.youtube.com/watch?v=oxyk3c9YXQM
(dit is een demo van de El Músico Loco Little Angel, al de delay in dit filmpje is de EP-4)

EJ gebruikt een Strat door Fender Twin(s) voor zijn clean sound, dat samen is ongelofelijk helder. De EP-3 gebruikt hij meestal maar met 2 á 3 repeats en die voegen zeer zeker toe aan het 'heldere belletjes geluid'. Haal de EP-3 weg en hij heeft nogsteeds een helder geluid hoor. Komt simpelweg door de Strat en de TR.

De Memory Man is overigens een van de minst donkere analoge delays out there, maar nogsteeds niet zo crisp als een EP-3 of, inderdaad, een gewone digital delay als de DD-2 (die hij vaak gebruikt voor zijn hold functie).

Betreffende Line 6, zoals ik zei in een comment in dit topic heeft Line 6 met de DL-4 en Echo Pro wel aardig wat EP-3 klanken in zich, beter dan ik uit bijv. uit een TimeFactor heb kunnen krijgen.

kassie
24 augustus 2012, 13:56
Okay, even een lesje. ;)



Dank voor het prachtige antwoord. Ik heb zelf persoonlijk zo'n dl-4 op het oog... het apparaat heeft veel mogelijkheden en een redelijk gebruiksgemak.

Bernardduur
24 augustus 2012, 14:31
En niet iedere EP-3 is identiek. Ik heb er een paar onder service gehad....... allemaal klonken ze net anders. De laatste versies van de EP3, een van de laatste die ik geserviced heb, waren gemaak met de left over parts. Deze mistte eigenlijk die bass rolloff / treble enhance doordat 1 van de 2 coils die oa hier verantwoordelijk voor waren er niet inzaten. Ik moet wel zeggen dat deze unit wel zo een hele eigen (lees mooie) sound had.

Mitch
24 augustus 2012, 15:12
Ik blijf dus bij mijn advies: kijk naar een digital delay met een 2 band EQ en als het kan, zelfs een LFO voor de modulatie.
Oh ja! Dat was ik vergeten te vermelden: de Ibanez DML series is vrij EP-3-ig! Ik heb eens een demo gedaan van de DML:

http://youtu.be/XA2tS9cuVUs



De DML series kunnen vrij helder zijn en de ze hebben ook een LFO. Okay, het klinkt niet echt als een EP-3, maar naar mijn mening zijn het goede dingen. Zijn niet al te duur en het is in pedaalvorm. Hij heeft dan wel geen EQ, maar hij heeft wèl een kleine low-end roll-off in de feedback slope èn een LFO (wel voorzichtig mee zijn, deze kan echt héél erg wacky ingesteld worden, dus depth erg laag houden en rate aanpassen naar smaak).

Ah, ik ben dus te laat. Ja, de DML (en DML10 en DML20) hebben allemaal een lichte dosis laag-af in zich. Dat werkt erg goed, het maakt alles net een beetje helderder en zeker met een minimaal beetje modulatie (zowel speed als width op 1) geeft het een prachtig geluid. Helemaal EP3? Nee, dat natuurlijk niet, maar het zit wel in dezelfde hoek. En het is sowieso een redelijk uniek pedaal met vele funkties. Aanrader.

DemolitionColorScheme
24 augustus 2012, 15:41
Dank voor het prachtige antwoord. Ik heb zelf persoonlijk zo'n dl-4 op het oog... het apparaat heeft veel mogelijkheden en een redelijk gebruiksgemak.
Graag gedaan! Je kunt eventueel ook kijken naar een M5 of M9 al is mijn mening dat deze niet exact klinkt als een DL-4 of een Echo Pro (rackversie DL-4, maar dan nòg ietsjes beter).


En niet iedere EP-3 is identiek. Ik heb er een paar onder service gehad....... allemaal klonken ze net anders. De laatste versies van de EP3, een van de laatste die ik geserviced heb, waren gemaak met de left over parts. Deze mistte eigenlijk die bass rolloff / treble enhance doordat 1 van de 2 coils die oa hier verantwoordelijk voor waren er niet inzaten. Ik moet wel zeggen dat deze unit wel zo een hele eigen (lees mooie) sound had.
True, ook onder de EP-3's hebben je verschillen. Maar die van mij was eigenlijk wel een classic EP-3 zoals ze eigenlijk allen wel (horen te) klinken.


Ah, ik ben dus te laat. Ja, de DML (en DML10 en DML20) hebben allemaal een lichte dosis laag-af in zich. Dat werkt erg goed, het maakt alles net een beetje helderder en zeker met een minimaal beetje modulatie (zowel speed als width op 1) geeft het een prachtig geluid. Helemaal EP3? Nee, dat natuurlijk niet, maar het zit wel in dezelfde hoek. En het is sowieso een redelijk uniek pedaal met vele funkties. Aanrader.
Ja, wat mij betreft dus ook zeker een aanrader. Leuk geprijsd en vrij veelzijdig! Geen tap tempo etc. maar dat heeft een EP-3 ook niet. ;)

lespaulnmarshall
25 augustus 2012, 22:01
Als je het geld hebt, een ep booster van xotic in de paralelle loop naar keuze met daarachter een digitale delay naar keuze.

lespaulnmarshall
25 augustus 2012, 22:03
Kassie, eric johnson gebruikt ook nog een mxr rack delay.

DemolitionColorScheme
26 augustus 2012, 10:10
Kassie, eric johnson gebruikt ook nog een mxr rack delay.
Niet om als een betweter over te komen, maar die MXR Rack Delay wordt alleen gebruikt voor zijn gain sounds met zijn Marshall(s).


Als je het geld hebt, een ep booster van xotic in de paralelle loop naar keuze met daarachter een digitale delay naar keuze.
De EP Booster is een leuk ding, maar voegt alleen een beetje treble of bass toe (ligt aan de keuze van de DIP switch) en doet dus totaal niets met de kleur van de delay. De kleur van een delay ligt in zijn design, vooral in de feedback slope. De EP-Booster in combinatie met iets kan zeker leuk klinken, maar het maakt iets niet EP-3 achtig, naar mijn mening. (ik heb de EP Booster gehad, maar ook dingen zoals de Nocturne).

lespaulnmarshall
26 augustus 2012, 10:35
Niet om als een betweter over te komen, maar die MXR Rack Delay wordt alleen gebruikt voor zijn gain sounds met zijn Marshall(s).

Ja maar goed, die delay heeft hij dus ook nog erbij. Eric staat bekend om zijn 3 signaal keten rigs. De ene delay in de ene keten, de andere delay in de anere, chorus in de cleane fuzz op de rhythm, tubedriver op de lead etc...,

DemolitionColorScheme
26 augustus 2012, 11:03
Ja maar goed, die delay heeft hij dus ook nog erbij. Eric staat bekend om zijn 3 signaal keten rigs. De ene delay in de ene keten, de andere delay in de anere, chorus in de cleane fuzz op de rhythm, tubedriver op de lead etc...,
Maar de persoon die begon over EJ is geïnteresseerd in de EP-3 en in de clean sound van EJ, dus dat heeft dus eigenlijk niks te maken met die MXR rack delay. :)

kassie
26 augustus 2012, 11:44
Maar de persoon die begon over EJ is geïnteresseerd in de EP-3 en in de clean sound van EJ, dus dat heeft dus eigenlijk niks te maken met die MXR rack delay. :)

Dat was ik...

Dit filmpje...
http://www.youtube.com/watch?v=VZruE7E_4OU

Op 3.50 kun je zijn cleane delay goed horen. Inderdaad minder bas, en daardoor een heldere delay, dat kun je goed horen door de repeats van zijn aanslag, ze zijn wat dunner, en daardoor blijft zijn spel wat strakker geloof ik. 3 repeats in iets van 2 seconden tijd ofzo.

Overigens wel interessant dat hij zijn cleane sound so 'hifi' mogelijk wil met alle dynamics. En met zijn overdrive juist het tegenovergestelde. Lo fi fuzz achtig. Soms vind ik de overgang wat raar klinken. Clean geluid zelfs wat luider als zijn lead sound. Dan denk ik op mijn beurt; man trek dan toch ook wat meer dynamiek uit die plexi.. Maarja wie ben ik t.o.v. Eric Johnson.

Mitch
26 augustus 2012, 11:48
Klinkt als een kortere delaytijd dan je noemt, maar er zit ook een dotje reverb overheen. Hoe dan ook: ik vind het eigenlijk niks bijzonders :???:

kassie
26 augustus 2012, 11:57
Hoe dan ook: ik vind het eigenlijk niks bijzonders :???:

Daarmee hebben we het gebruik van de echoplex dan ook weer gerelativeerd?

Mitch
26 augustus 2012, 12:21
Ik bedoel het niet negatief: het zal vast aan de opname liggen dat het niet spectaculair overkomt. Een bepaald type delay kan in real life een stuk fijner overkomen dan op een opname. Maar als je dus specifiek op zoek bent naar dit geluid, op die paar seconden na 3:50, dan verbaas ik mij erover, vandaar de 'ik snap het niet' smilie.
Zonder voorkennis over zijn rig zou ik gewoon zeggen: oud digitaal delaytje met een beetje laag-af. De reden dat digitale delays door analoog-homies wordt afgeschilderd als "kil en steriel" zeg maar :D

DemolitionColorScheme
26 augustus 2012, 12:53
Dat was ik...

Dit filmpje...

Op 3.50 kun je zijn cleane delay goed horen. Inderdaad minder bas, en daardoor een heldere delay, dat kun je goed horen door de repeats van zijn aanslag, ze zijn wat dunner, en daardoor blijft zijn spel wat strakker geloof ik. 3 repeats in iets van 2 seconden tijd ofzo.

Overigens wel interessant dat hij zijn cleane sound so 'hifi' mogelijk wil met alle dynamics. En met zijn overdrive juist het tegenovergestelde. Lo fi fuzz achtig. Soms vind ik de overgang wat raar klinken. Clean geluid zelfs wat luider als zijn lead sound. Dan denk ik op mijn beurt; man trek dan toch ook wat meer dynamiek uit die plexi.. Maarja wie ben ik t.o.v. Eric Johnson.
Geheel mee eens. Ik heb best wel een schurfthekel aan zijn gain sound, haha.


Daarmee hebben we het gebruik van de echoplex dan ook weer gerelativeerd?
Tja, wellicht. Smaken verschillen. Ik snap ook wel dat EJ over is gegaan op de DD-2, want zijn EP's - door het velen giggen - gingen vaak ook kapot.


Ik bedoel het niet negatief: het zal vast aan de opname liggen dat het niet spectaculair overkomt. Een bepaald type delay kan in real life een stuk fijner overkomen dan op een opname. Maar als je dus specifiek op zoek bent naar dit geluid, op die paar seconden na 3:50, dan verbaas ik mij erover, vandaar de 'ik snap het niet' smilie.
Zonder voorkennis over zijn rig zou ik gewoon zeggen: oud digitaal delaytje met een beetje laag-af. De reden dat digitale delays door analoog-homies wordt afgeschilderd als "kil en steriel" zeg maar :D
Ben ik het gedeeltelijk wel mee eens. Zoals eerder al gezegd is - inderdaad - oude digitale delay met een lichte low-cut is ook prima te doen.

Maar laten we wel eerlijk zijn, de EP-3 heeft gewoon zijn klank en heeft naar mijn mening echt een charme door de lichte modulatie en de helderheid:

http://www.youtube.com/watch?v=_BuIeMf7mXQ


http://www.youtube.com/watch?v=tq1zH0-ZQ5Y&feature=plcp

Ik vind overigens EJ's clean sound wel echt prachtig, maar dat komt meer door de combinatie van de Strat, Twin, DMM, EP-3 en SCF. Dat samen is gewoon een lekkere combinatie. Ik ben overigens geen EJ fan. Ik luister nooit naar z'n muziek, maar kan z'n clean tone wel waarderen.

Liquid_Metal
26 augustus 2012, 13:15
Even inhaken met een lichte offtopic post. Ik ken de EP-3 helemaal niet maar ben helemaal fan van de tape delay in de TCE Flashback. Voor mij exact de juiste hoeveelheid modulatie, precies dik genoeg en bruikbaar voor al mijn sounds. Bij clean geeft 'ie diepte, bij overdrive geeft ie dikte en bij solo's geeft 'ie ruimte.
De Line6 M5 heeft voor mij te weinig modulatie en klinkt ook eigenlijk te dun. Digitale delays vind ik vaak te subtiel terwijl analoge delays vaak te donker zijn (clean heel vet, maar met overdrive niet zo).
Demo: heb jij de Flashback wel eens met een echte tape vergeleken?

kassie
26 augustus 2012, 13:18
Jazeker erg mooi apparaat, ik ben fan.

FF oftopic: Overigens nog een andere manier om dat 'heldere belletjes' zonder al dan niet een delay.
Simpelweg een piëzobrug op je gitaar en dan blenden met je pickups, lovely.

DemolitionColorScheme
26 augustus 2012, 16:13
Demo: heb jij de Flashback wel eens met een echte tape vergeleken?
Nope. Ook totaal geen behoefte aan. Ik vind die delay ècht totaal niet boeiend. Niet dat TC gear slecht is hoor, maar ik gebruik o.a. een G-System waar ik de mod en delay sectie in Serial2 mode heb staan waar ik de delays kan kleuren met hun eigen highpass en lowpass filters èn nog eens kan kleuren met de modulatie sectie, die ook zijn eigen filter heeft. Ik kan dus uitgebreid verschillende soorten delays creeëren.

Daarbij hebben we het hier over een EP-3, die netjes als 'dun' gezien kan worden. Als je een dikke tape delay wilt in een compacte behuizing met veel features, dan vind ik de Line 6 Echo Park (niet te vergelijken met de DL-4/etc. omdat dit pedaal geheel zijn eigen algoritme heeft) nogsteeds een van de betere en naast de vele dure delays die ik heb gebruik ik deze nogsteeds erg vaak.

Kleine clip met de Line 6 Echo Park in actie:

http://www.youtube.com/watch?v=NmmoWskCZPg
... naar mijn mening blijft het een uniek ding. Veel van die donkere tape delay simulaties zijn nog te clean voor mijn smaak, deze heeft wat meer 'grit'. [totaal off-topic, want dit klinkt totaal niet als een EP-3 :D]

DemolitionColorScheme
26 augustus 2012, 16:14
FF oftopic: Overigens nog een andere manier om dat 'heldere belletjes' zonder al dan niet een delay.
Simpelweg een piëzobrug op je gitaar en dan blenden met je pickups, lovely.
Of gewoon een gitaar waar je de phase van 2 pickups kan beïnvloeden, a la een Strat. Die mid-dip geeft wat meer pressence.

Dreverhaven
26 augustus 2012, 18:06
Pfff... heb door dit topic toch best GAS gekregen voor een DML. Klinkt best wel tof.

Dreverhaven
26 januari 2015, 21:03
GAS kan blijkbaar lang blijven hangen. Paar keer achter het net gevist, maar nu toch een DML op de kop weten te tikken. Ik ben erg benieuwd.

Mitch
26 januari 2015, 22:21
Gefeli! :ok:
Kan subtiel, kan over the top, kan slap back, flanger, chorus, langere delays, you name it.
Het enige pedaal dat op zowel mijn kleine als mijn grote board staat. En da's niet voor de flauwekul :D

Dreverhaven
26 januari 2015, 22:26
Dat lijkt mij ook het mooie ervan. Op zich heb ik die effecten analoog wel voor elkaar met m'n Polychorus, Ekko 616 en Echoflanger, maar soms wil je net even een ander geluid. M'n Digitech Spacestation levert dat ook, maar nu wil ik het graag ook iets minder weird. Daarnaast werk ik ook veel met synths en drumcomputers, en soms klinkt een digidelay daar net even beter bij.

Afijn, lekker compact pedaaltje qua omvang en qua prijs. Hij moet nog verzonden worden, dus heb hem nog niet in huis. Maar ik laat nog wel even weten hoe hij bevalt. Nog een vraagje, die chorus, is dat echt zo'n gelikte eighties chorus?

Pepe
5 februari 2015, 13:31
Het ziet er in ieder geval goed uit.

https://www.bax-shop.nl/images/T-Rex_Replicator_analoge_tape_echo_nieuws.jpg

Mitch
5 februari 2015, 21:27
Dat lijkt mij ook het mooie ervan. Op zich heb ik die effecten analoog wel voor elkaar met m'n Polychorus, Ekko 616 en Echoflanger, maar soms wil je net even een ander geluid. M'n Digitech Spacestation levert dat ook, maar nu wil ik het graag ook iets minder weird. Daarnaast werk ik ook veel met synths en drumcomputers, en soms klinkt een digidelay daar net even beter bij.

Afijn, lekker compact pedaaltje qua omvang en qua prijs. Hij moet nog verzonden worden, dus heb hem nog niet in huis. Maar ik laat nog wel even weten hoe hij bevalt. Nog een vraagje, die chorus, is dat echt zo'n gelikte eighties chorus?

Oh yes! Héél goed instelbaar, dat wel. Door te spelen met het aantal repeats en de hoeveelheid feedback kun je 'm zo wobbly, extreem als rechttoe-rechtaan maken als je wil. Ik heb 'm regelmatig in een beetje tussen flanger en chorus in staan met een fractie detune erin. Klinkt subliem.

apekop
5 februari 2015, 21:51
Het ziet er in ieder geval goed uit.

https://www.bax-shop.nl/images/T-Rex_Replicator_analoge_tape_echo_nieuws.jpg

Benieuwd naar de specs van deze....en uiteraard de klank. Prijs 699$ heb ik ergens gelezen. Ziet er veelbelovend uit inderdaad.

Dreverhaven
5 februari 2015, 22:49
Oh yes! Héél goed instelbaar, dat wel. Door te spelen met het aantal repeats en de hoeveelheid feedback kun je 'm zo wobbly, extreem als rechttoe-rechtaan maken als je wil. Ik heb 'm regelmatig in een beetje tussen flanger en chorus in staan met een fractie detune erin. Klinkt subliem.

Klinkt heel mooi. Het jammere is alleen dat er wat mis was met het pedaal. Ik werd getipt door een forumlid. Bleek van hem te zijn geweest en zelfs DH kon hem niet meer fixen. Die verkoper op marktplaats had hem middels een ruil verkregen en wilde hem in eerste instantie als 100% in orde aan mij verkopen. Dat is niet gebeurd. Het geld is netjes terug, maar ik baal er wel van dat het nu weer niet door gegaan is. Ik probeer er al een beste tijd eentje te pakken te krijgen. Afijn, nog even wachten dus...

Mitch
6 februari 2015, 20:07
Bummer. ...

Dreverhaven
27 februari 2015, 15:06
Gelukkig is er ook goed nieuws. Ik heb deze week een DML20 gescoord en vandaag binnen gekregen. Ik moet nu helaas een essay eruit wurmen tot 23.59, maar heb nog even kunnen soggen en met het pedaal kunnen spelen. Lekkere delays, fel, clean en digitaal, maar niet digitaal op een lelijke manier. Mooie eighties chorus en flange. Niet de warmte van bijvoorbeeld mijn 70's Deluxe Electric Mistress, maar dat verwacht ik niet van dit pedaal en wil ik ook niet. Hij doet eigenlijk precies wat ie moet doen.

Ook kun je er flink gewarpte echo's uithalen. Wat dat betreft lijkt hij een beetje de digi variant van een Poly Chorus te zijn. Heel cool. Veel mogelijkheden en dat voor negen tientjes. Met een fuzz ervoor klinkt het eveneens goed, beter dan over een analoge delay vind ik. Je kunt er goed mee shoegazen. Ik ben blij.

MarkS
27 februari 2015, 20:58
Tis je gegund na zo'n zoektocht!

Mitch
27 februari 2015, 22:01
Ja, met vervorming blijft -ie 't ook top doen. Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

Dreverhaven
28 februari 2015, 11:40
Bedankt heren!

Ik merk dat het wel oppassen is met die width knop. Wil je een beetje zoete chorus over je delays dan kun je bijna een pincet pakken om hem af te regelen, zo weinig speling is er. 90% procent van het bereik van die knop gaat over zware detune.

Mitch
28 februari 2015, 22:24
Da's een kwestie van het aantal delays terugdraaien; op 1 delay kun je een stuk makkelijker de andere regelaars indraaien.

Dreverhaven
28 februari 2015, 22:45
Ik ga het proberen.

MarkS
1 maart 2015, 02:48
Dat je al vrij snel een stevige detune te pakken hebt herken ik wel