PDA

View Full Version : Microfoon die kan recorden op meerdere instrumenten?+ software



CrossroadsJM
22 augustus 2012, 19:28
Hoi,

Ik schrijf sinds kort mijn eigen nummers uit de inspiratie en ik ben super blij dat het lukt.
Alleen ik moet het echt kunnen vastleggen.

Ik speel elektrisch en acoustisch gitaar,daar heb ik nu zo'n 3 jaar les in.

Maar ik speel ook wel es op de piano en op een drumstel.

Mijn vragen zijn:

A. Is er een microfoon die op die 3 instrumenten het geluid kan recorden?
Of moet ik dan aparte microfoons kopen?

B. Wat voor software ben ik nodig om het geluid te editen?

Alvast bedankt.

Terminus
22 augustus 2012, 19:48
Een drumstel is bijna niet op te nemen met één microfoon. Het kan wel, maar verwacht geen geweldige resultaten.

hjh360
22 augustus 2012, 21:46
Inderdaad, een drumstel zou ik niet opnemen met 1 microfoon. Voor een goede opname is er meestel voor elk onderdeel een aparte mic nodig.

Als je voor de rest van je instrumenten een mic nodig heb, zou ik gewoon een condensator mic kopen. Hiermee kun je je acoustische gitaar opnemen, en je zang. Je electrische gitaar kan natuurlijk ook, maar het is het makkelijkst om deze gewoon rechtstreekt op te nemen, zonder mic.

Qua software kun je gewoon elke DAW nemen (bijvoorbeeld Reaper, deze is gratis te gebruiken)

CrossroadsJM
22 augustus 2012, 22:15
Bedankt voor de hulp iedereen:), je zei dat ik rechtsreeks mijn elektrische gitaar kan opnemen.
Bedoel je daarmee , dat ik mijn kabel in het record gat moet inpluggen op mijn versterker? En wat volgt daarna?
En hoe koppel ik software aan een microfoon?

hjh360
23 augustus 2012, 00:38
Oké, ik neem aan dat je geen bijzondere geluidskaart in je computer hebt. Daarom heb je dus een audio-interface nodig. Iets als dit bijvoorbeeld: http://www.thomann.de/nl/tascam_us122mk2.htm (er zijn goedkoperen ;))

Wat dit ding doet: Het zet het analoge signaal waar jouwn gitaar en versterker mee werken om in een digitaal signaal. Iets waar jouw huidige geluidskaart waarschijnlijk niet (goed) toe in staat is. Je kunt je gitaar aansluiten op je versterker, deze vervolgens via jack-kabeltjes in deze interface pluggen. Deze interface zet het hele gebeuren om in een digitaal signaal, wat vervolgens via een standaard usb kabel je pc in wordt gestuurd.

Eenmaal in je pc heb je dan je DAW (bijv. Reaper) waarop je dat signaal ontvangt. Hiermee kan je vervolgens in goede kwaliteit opnemen/mixen/wat dan ook.

Met rechtstreeks opnemen bedoel ik dat je dus geen mic voor je versterker hoeft te plaatsen, maar gewoon gelijk het signaal via de kabels verstuurt.

Stel, je koopt die audio-interface, en een condensator mic, dan heb je al een aardig complete opname set, die (waarschijnlijk) aan al jouw eisen voldoet ;)

Heeft iemand hier nog wat aan toe te voegen?

CrossroadsJM
23 augustus 2012, 15:15
Dankje wel man voor je uitgebreide moeite. Het is me volkomen duidelijk. Alleen wat is nou het verschil kwa kwaliteit met een opname microfoon bij zowel akoestisch als elektrische gitaren opnemen.

hjh360
23 augustus 2012, 22:25
Voor electrische gitaar maakt het niet veel uit. Mensen willen soms de electrische gitaar opnemen met een mic, om de sound, of de warmte van de versterker op te nemen. Dit mis je natuurlijk als je het via een jack kabel doet. Ikzelf doe het gewoon rechtstreeks zonder mic, omdat er zoveel vst's (programma's die je in de DAW kan gebruiken voor bv. effecten/eq/amp presets) zijn die gewoon het geluid aanpassen zodat het als een bepaalde amp klinkt. Ik neem bijvoorbeeld meestal gewoon mijn e. gitaar clean op, en voeg in mijn DAW al de effecten toe, zodat ik het altijd kan aanpassen, zonder het hele stuk opnieuw op te nemen.

Qua acoustische gitaar vind ik het een ander verhaal. Als je een acoustisch-electrische gitaar hebt, zoals mij, zou je gewoon de line-out van je gitaar gelijk in je interface pluggen. Dit vind ik alleen niet half zo goed klinken als met het gebruik van een microfoon. Ook kan je op deze manier de acoustische gitaar niét stereo opnemen, wat ik toch vaak gebruik.

Ik hoop dat dit je duidelijk is.

VLP
23 augustus 2012, 22:40
En in welke prijsklasse kijk je best voor een goede interface kwa prijs/kwaliteit ?

hjh360
23 augustus 2012, 23:07
Op zich zal er qua audiokwaliteit nauwelijks verschil zitten tussen de verschillende interfaces. Het prijsverschil komt volgens mij vooral door de verschillende opties die de interface te bieden heeft, en hoe makkelijk het in gebruik is. Wat ik je sowieso aanraadt is een interface met tenminste 2 line ingangen, en 2 XLR ingangen, zodat alles altijd in stereo op te nemen is.

Mijn interface heb ik voor 60 euro op marktplaats gekocht, dus zoveel geld hoef je hier niet kwijt voor te zijn.

CrossroadsJM
24 augustus 2012, 13:14
Op zich zal er qua audiokwaliteit nauwelijks verschil zitten tussen de verschillende interfaces. Het prijsverschil komt volgens mij vooral door de verschillende opties die de interface te bieden heeft, en hoe makkelijk het in gebruik is. Wat ik je sowieso aanraadt is een interface met tenminste 2 line ingangen, en 2 XLR ingangen, zodat alles altijd in stereo op te nemen is.

Mijn interface heb ik voor 60 euro op marktplaats gekocht, dus zoveel geld hoef je hier niet kwijt voor te zijn.


Maar Reaper,is een software die ik dus nodig ben(gratis).

Alleen met een microfoon erbij vind ik toch mooier,ook veel handiger want ik speel ook akoestisch.
Dan moet ik dus nog een kabel of een nieuwe sd kaart kopen om de geluidgolven naar mijn laptop goed te kunnen opvangen?Of nog meer?

En wat is een interface?

Ernest01
24 augustus 2012, 13:22
Interface is een externe geluidskaart, waar ingangen voor kabels en mics zitten. En sluit je aan op de computer via USB.
Ik heb een M-audio fast track pro, die goed voldoet.
Als SW kan je ook Audacity gebruiken. Heeft een iets eenvoudiger user interface, vind ik dan.

Succes !

Han S
24 augustus 2012, 15:52
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?122996-Topic-voor-mensen-die-een-interface-willen-kopen!

VLP
24 augustus 2012, 15:54
Audacity vind ik persoonlijk ook heel handig, makkelijk te download en in het Nederlands denk ik.

muziekschuur
24 augustus 2012, 16:22
Een pakket van Cakewalk, Steinberg of vergelijkbaar. Native instrumenst guitar rig of vergelijkbaar. Je gitaar via een HI-Z input opnemen in de computer. Drums via Addictive drums of Toontrack of BFD ECO. En dan via midi een digitaal drumstel of drumpad aan de computer. En een klein keyboard met pads kan ook. En een SM58 als je een lage stem hebt, of een condenser als je een wat hogere stem hebt... (een Beta 58 zou kunnen (ben ik niet weg van....) Dan zou ik een microfoon van Beyer of Sennheiser nemen... (heb je wel phantoom nodig)... Een redelijke geluidskaart van Steinberg of Cakewalk kun je in een bundel kopen... Dat zou een mooie start zijn. Als je het goed wil doen ben je ongeveer 1000 euro kwijt. Het kan goedkoper.... Maar vanwege snelle upgrades kan goedkoop duurkoop blijken... Een goeie pc is wel het begin...


Een sennheiser E945 vind ik een onwijs goeie microfoon op zang. Maar heb je een lage stem dan is een SM58 helemaal top...

Je kan ook volledig analoog opnemen, dan is een kleine buizenversterker met een SM57 ervoor tegek... VHT heeft een 6 watt combo... Heel betaalbaar en leuk. Maar een Marshall JTM1 is ook heel lekker. Of een 4 watt Vox is ook heel top... E.e.a. hangt echt van je stijl af...

Succ6...

CrossroadsJM
24 augustus 2012, 16:38
Dus wat moet ik kopen voor gewoon elektrisch en acoustisch op te nemen?
Interface?
Kabels?
Microfoon?
Reaper software (gratis)

Terminus
24 augustus 2012, 17:02
REAPER is niet gratis, en daar zal het je ook elke keer dat je het gebruikt aan herinneren. Het is $60 voor normale gebruikers, maar je kunt het wel gewoon gratis gebruiken.
Kabels is vrij simpel, als je interface zowel XLR als jack inputs heeft heb je alleen XLR-kabels en jackkabels nodig. Anders moet je kabels van het apparaat (jack voor elektrische gitaar, XLR voor microfoons) naar wat er op je interface zit hebben.

muziekschuur
25 augustus 2012, 00:40
Handig is een interface van Steinberg (=Yamaha) of Cakewalk (=Roland) te kopen, komt een licentie bij. Verder een SM57 en een Sennheiser 945... Dan nog wat Korg mini controllers en voila...

De cakewalk VS100 is een heel mooie geluidskaart, controller, sdcard recorder...

10Man
25 augustus 2012, 09:54
Een leuke mic is de Studio Projects B1. Het is een betaalbare grootmembraan condensator microfoon die ideaal is voor akoestische instrumenten: in ieder geval akoestisch gitaar, maar waarschijnlijk ook piano. Elektrische gitaar (als je het geluid van je versterker wilt opnemen) kun je er ook prima mee opnemen, maar daarvoor hebben dynamische microfoons zoals de Shure SM57 en de Sennheiser MD421 net wat meer karakter. Drums is zoals gezegd een lastiger karwei, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Succes!

CrossroadsJM
25 augustus 2012, 13:04
Ja maar een maat van mij neemt ook op. Voor 50 euro met microfoon en software in totaal. En het is prima kwaliteit. Alleen zal ik zeggen dat mijn budget daar uiterlijk 100 voor zou zijn nu. Ja,als ik een baan heb zal dat anders zijn maar nu nog niet haha.

muziekschuur
25 augustus 2012, 13:59
http://www.feedbackmusic.com/computer-en-recording/esi-u-24-xl/100006223/112139

http://www.feedbackmusic.com/SupplyImages/Normal/112139_01_ESI_U24XL.jpg

Deze ESI interface is 95 euro. En het heeft onwijs goeie drivers.

Zit steinberg Cubase LE bij. Daar kun je VST's in gebruiken. Zoek maar naar gratis VST plugins en je kan je eindeloos vermaken.

Sennheiser HD201 hoofdtelefoon (25 euro, zeer goed geluid)
http://www.kijkshop.nl/product/108799/sennheiser-hoofdtelefoon-hd-201/?channel_code=210&utm_source=adcore-v4&product_code=5117878

En een SM58 ofzo...

Han S
25 augustus 2012, 14:24
Sommige goedkope microfoons klinken heel goed, maar maak nou niet de fout door te denken dat ze het onder moeilijke omstandigheden net zo goed doen als een betere die stukken meer kost. Zo heb ik laatst een paar Shure KSM 137's getest welke als paar rond 800 euro kosten en die deden het echt stukken beter op akoestische instrumenten dan een paartje CO2's van Samson. Wat niet betekent dat die slecht zijn, maar zet je die samen met een KSM137 op een mooie vleugelpiano dan hoor je een groot verschil.

Ik heb 60 microfoons en niet zonder reden.

Edit: ik heb één SM57 die ik nooit gebruik, de SM58 heb ik weggegeven.

N.D.
25 augustus 2012, 14:26
http://www.feedbackmusic.com/computer-en-recording/esi-u-24-xl/100006223/112139

http://www.feedbackmusic.com/SupplyImages/Normal/112139_01_ESI_U24XL.jpg

Deze ESI interface is 95 euro. En het heeft onwijs goeie drivers.

Zit steinberg Cubase LE bij. Daar kun je VST's in gebruiken. Zoek maar naar gratis VST plugins en je kan je eindeloos vermaken.

Sennheiser HD201 hoofdtelefoon (25 euro, zeer goed geluid)
http://www.kijkshop.nl/product/108799/sennheiser-hoofdtelefoon-hd-201/?channel_code=210&utm_source=adcore-v4&product_code=5117878

En een SM58 ofzo...

Je raadt een interface aan met lijn-ingangen, zonder koptelefoonuitgang en een SM58 terwijl de topicstarter zegt dat hij akoestische gitaar, electrische gitaar en piano wilt opnemen?!?
Man man man, je posts in dit topic sloegen al nergens op, maar dit....


Dus wat moet ik kopen voor gewoon elektrisch en acoustisch op te nemen?
Interface?
Kabels?
Microfoon?
Reaper software (gratis)

Interface, ja. Zoals al eerder werd aanbevolen bijv. een M-Audio uit de Fast Track serie. Die hebben ook een instrumentinput zodat je je gitaar direct kunt aansluiten en via de interface en computer kunt spelen met versterkersimulatie (de VST's/Plugins waarover eerder werd gesproken).
Kabels: Heb je ook nodig, een microfoon aansluiten zonder microfoonkabel gaat lastig ;)
Microfoon: In jouw geval zou ik gaan kijken naar een mooie grootmembraam condensator. Werkt prima voor gitaar, piano, zang en andere dingen. Dat past voorlopig nog het beste bij je eisen.
En qua software zit je met Reaper wel goed ja.

bass blom
25 augustus 2012, 14:31
Je raadt een interface aan met lijn-ingangen, zonder koptelefoonuitgang en een SM58 terwijl de topicstarter zegt dat hij akoestische gitaar, electrische gitaar en piano wilt opnemen?!?
Man man man, je posts in dit topic sloegen al nergens op, maar dit....



Interface, ja. Zoals al eerder werd aanbevolen bijv. een M-Audio uit de Fast Track serie. Die hebben ook een instrumentinput zodat je je gitaar direct kunt aansluiten en via de interface en computer kunt spelen met versterkersimulatie (de VST's/Plugins waarover eerder werd gesproken).
Kabels: Heb je ook nodig, een microfoon aansluiten zonder microfoonkabel gaat lastig ;)
Microfoon: In jouw geval zou ik gaan kijken naar een mooie grootmembraam condensator. Werkt prima voor gitaar, piano, zang en andere dingen. Dat past voorlopig nog het beste bij je eisen.
En qua software zit je met Reaper wel goed ja.

daar moet ik dan even voor muziekschuur, ook al staat hij om duidelijke redenen al een tijd op mijn negeerlijst, in de bres springen.

dat ding heeft gebalanceerde ingangen en 1 van de uitgangen is als koptelefoon uitgang bruikbaar.
als je ff in de specs op de linkt kijkt..

maar het blijft wel krom om dat aan een amateur met heel beperkt budget aan te raden :D

Terminus
25 augustus 2012, 14:42
Ik kan trouwens de Sennheiser HD201 ook als koptelefoon afraden, tenzij je graag mixt zonder je bas en tophoog te horen terwijl al je gitaren steeds net niet zijn. Die koptelefoon lijkt in het begin vrij neutraal, maar als je hem leert kennen kom je erachter dat het een heel gekleurd en vermoeiend geluid is. Ik kan er niet op mixen.

N.D.
25 augustus 2012, 14:43
daar moet ik dan even voor muziekschuur, ook al staat hij om duidelijke redenen al een tijd op mijn negeerlijst, in de bres springen.

dat ding heeft gebalanceerde ingangen en 1 van de uitgangen is als koptelefoon uitgang bruikbaar.
als je ff in de specs op de linkt kijkt..

maar het blijft wel krom om dat aan een amateur met heel beperkt budget aan te raden :D

Okee, foutje van mijn kant. Maar alsnog onbruikbaar omdat 'ie geen instrument of microfooningang heeft.

bass blom
25 augustus 2012, 14:45
Okee, foutje van mijn kant. Maar alsnog onbruikbaar omdat 'ie geen instrument of microfooningang heeft.

jawel maar met gebalanceerde jacks dus. niet echt handig :D

N.D.
25 augustus 2012, 14:47
jawel maar met gebalanceerde jacks dus. niet echt handig :D

Instrumentingang is wat anders dan een lijningang ;) daar heeft 'ie er inderdaad wel 2 van. Kortom, leuk apparaatje voor DJ's.

Han S
25 augustus 2012, 14:52
Heren, ik heb een Neumann M149 buizenmicrofoon, een MXL V77 buizenmicrofoon, een MXL V69 buizenmicrofoon, AKG C451's, een berg dynamische microfoons van hoge kwaliteit als de Sennheiser MD441, Beyer M201 en M88, diverse ribbons. Maar ook de Samson CO2, de Studio Projects B1 en de Audio Technica 2020.

De goedkope condensators doen het allemaal redelijk tot goed op diverse akoestische instrumenten, maar de Shure KSM 137 is wel de mooiste die ik op een akoestische bas heb gebruikt.

Een echte piano, een viool, cello of contrabas stelt zeer hoge eisen aan de kwaliteit van de microfoon en als je goed luistert en niet alleen op sprankelend hoog en strak laag let, maar ook op het zo belangrijke middengebied, dan vallen er veel af.

Als je serieus met opname bezig wilt zijn en blijven, koop dan tenminste een echt goede microfoon. Daar krijg je geen spijt van.

Dynamische microfoons zijn ideaal voor harde geluiden als een gitaarcab of bascab, gaan ze lekker van in de verdediging.

bass blom
25 augustus 2012, 15:00
Instrumentingang is wat anders dan een lijningang ;) daar heeft 'ie er inderdaad wel 2 van. Kortom, leuk apparaatje voor DJ's.

oeps, inderdaad.
wat een maf apparaat :D
inderdaad alleen geschikt als je ook een mixer met microfooningangen hebt.
of een losse pre-amp.

nee, beter als han gaan doen, gewoon een mega collexie aanleggen :p

CrossroadsJM
25 augustus 2012, 15:25
Je raadt een interface aan met lijn-ingangen, zonder koptelefoonuitgang en een SM58 terwijl de topicstarter zegt dat hij akoestische gitaar, electrische gitaar en piano wilt opnemen?!?
Man man man, je posts in dit topic sloegen al nergens op, maar dit....



Interface, ja. Zoals al eerder werd aanbevolen bijv. een M-Audio uit de Fast Track serie. Die hebben ook een instrumentinput zodat je je gitaar direct kunt aansluiten en via de interface en computer kunt spelen met versterkersimulatie (de VST's/Plugins waarover eerder werd gesproken).
Kabels: Heb je ook nodig, een microfoon aansluiten zonder microfoonkabel gaat lastig ;)
Microfoon: In jouw geval zou ik gaan kijken naar een mooie grootmembraam condensator. Werkt prima voor gitaar, piano, zang en andere dingen. Dat past voorlopig nog het beste bij je eisen.
En qua software zit je met Reaper wel goed ja.

Hehe,eindelijk duidelijk.

Ik snap echt wel dat iedereen wil helpen,maar ik heb niks aan informatie van bijv. 10 verschillende software etc. en prijzen.

Ik snap wat je nodig bent. Maar net zoals gitaarspelen moet je ergens beginnen en uitproberen.
Maar wat zouden jullie zeggen,als ik een totale set zou kopen bij een zaak als Tonika? Ik hoef geen proffessionele kwaliteit,ik wil mijn eigen nummers opnemen en van alles wat voor de lol nu nog puur.