PDA

View Full Version : Heeft het bouwvirus je immuun gemaakt voor het GAS ?



barno
22 augustus 2012, 18:28
Zag een thread in die aard op tdpri, dacht mss ook leuk voor hier.

Ik heb sinds ik bouw erg weinig gitaren gekocht. Nu, ik had ook al wel wat gitaren en de meeste heb ik nog. Ik hoor wel es mensen roepen dat ze op niks anders meer spelen dan zelfbouw, maar dat kan ik niet zeggen. Wel voel ik me op een of andere manier verplicht elk optreden minstens één zelfbouw mee te nemen. Beetje onnozel, maar soit.

Bij mij is het GAS niet volledig dood, maar meestal toch zwaar verdoofd. Af en toe steekt die smeerlap zijn kop weer even door de haag en meestal weersta ik hem omdat ik geld moet geven aan tools... :)
maar ik vrees dat het niet echt volledig te killen valt. Ooit koop ik een dikke ouwe Guild ofzo

pasqual
22 augustus 2012, 18:50
Ik denk dat je dit zo wel kunt stellen. Ik heb nog niet een volledig eigenhandig gebouwde gitaar maar wel zijn al mijn gitaren zelf in elkaar gezet van losse onderdelen of zelfgemaakte delen ( body ). Omdat je weet dat een zelfgebouwde of geassembleerde gitaar minstens net zo goed is als een "echte" gitaar, zal je minder last hebben van GAS...denk ik:sssh:

Tabula Rasa
22 augustus 2012, 18:51
Gas is hier helemaal verdwenen. Enige dat ik van een fabrikant in huis heb is mijn Toneport GX.

Versterkers, pedaaltje en gitaren zijn allemaal zelfbouw. Kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst iets anders gkocht heb dan snaren.

Ik kan echt zeggen dat ik helemaal geen GAS meer heb.

barno
22 augustus 2012, 19:08
Ik kan me voorstellen dat je geen GAS meer hebt voor een tele/strat, maar wat doe je als je een acoustische gitaar wil, of een archtop? wacht maar... GAS komt altijd terug... zeker als je denkt dat je genezen bent! :)

Ike57
22 augustus 2012, 19:23
Hier drastisch achteruit gegaan. Wij koken al jaren electrisch.

D3nnis
22 augustus 2012, 19:44
Ik heb nog wel niet veel zelfbouw spullen, misschien ligt het daar aan, maar speel alleen thuis op mijn zelfbouw meuk, niet met de band.

Ik ben op gekochte gitaren wel veel zuiniger dan op zelfbouw spul. Is dat herkenbaar?

DaanW
22 augustus 2012, 20:54
GAS is zeker niet verdwenen. Maar ik heb wel in mn achterhoofd: zo'n gitaar kan ik zelf ook bouwen.
Dus eigenlijk koop ik niks, maar ik maak wel meteen een kostenplaatje met alle onderdelen, zodat als ik ga bouwen ik meteen alles kan bestellen en kan gaan bouwen.

Versterker-GAS is zéker nog aanwezig :)



Ik ben op gekochte gitaren wel veel zuiniger dan op zelfbouw spul. Is dat herkenbaar?

Yep..

oigun
22 augustus 2012, 21:38
Nope, alleen maar toegenomen... Maar heb als excuus dat het studieobjecten zijn :D

oknarb180
24 augustus 2012, 00:01
Hey,

Leuk onderwerp.
Ik ervaar hetzelfde als Barno.

Ik speel te weinig, maar wanneer ik speel, dan speel ik regelmatig op al m'n gitaren.
Hangt wel eens een beetje van het nummer af welke gitaar ik pak.
GAS zal bij mij zeker blijven.

vr.gr.

Branko

Rizz
24 augustus 2012, 07:00
Nou is m'n eerste gitaar nog niet klaar, maar zit nog steeds te gassen op en aantal gitaren die ik allang had kunnen kopen, als ik geen gereedschap had gekocht de afgelopen tijd.. Nu is het wel zo dat ik zit te balen van m'n hoofdgitaar, deze gaat eruit en daar moet een ander voor komen, dus ik zal wel moeten toegeven.. vervelend zeg... :D

We zullen zien!

fred dons
24 augustus 2012, 08:47
Gas is er nog steeds maar ik ben wel veel kritischer geworden door mijn zelfbouw en dat vertaald zich helaas meestal wel in een hoger kostenplaatje

Nagramoth
27 augustus 2012, 16:32
GAS is helaas een recividerend progressieve aandoening, dat gaat nooit meer weg.
Je kan het alleen zo lang mogelijk proberen te onderdrukken met één tegengif: het zelfbouw-virus...

Wat Fred Dons zegt kan ik me wel in vinden: Door zelfbouw heb ik mijn eigen standaard voor aan te schaffen spulletjes wel omhoog moeten bijstellen, ja...

Woml
28 augustus 2012, 16:17
Ik kan me voorstellen dat je geen GAS meer hebt voor een tele/strat, maar wat doe je als je een acoustische gitaar wil, of een archtop? wacht maar... GAS komt altijd terug... zeker als je denkt dat je genezen bent! :)

Ik heb tegenwoordig vooral last van hout-, onderdelen- en gereedschaps-GAS! Qua instrumenten heb ik er inderdaad hoegenaamd geen last meer van, maar daar staat tegenover dat ik JUIST allerlei verschillende dingen wil gaan bouwen (in verschillende gradaties van onzin). Mijn verzameling bestond altijd al uit allerlei verschillende soorten gitaren, vanuit het idee "zo'n ding moet ik toch eigenlijk ook hebben!" Denk aan een resonator, een 12-string, een mandoline, een banjo, een lapsteel, ...
Tegenwoordig heb ik nog steeds zo'n lijstje, maar die heb ik dus allemaal op de zelfbouw-lijst gezet :D

KoenB
28 augustus 2012, 16:28
Ik heb het ook: hoe meer je zelf bouwt, hoe minder GAS. Maar wat Woml heeft heb ik ook: enorm gereedschapsGAS. Ik vind het heerlijk om door de gamma te sjokken en een beetje allerlei tools te bekijken, gewoon omdat het kan. Gratis kopje koffie erbij, mijn dag is weer goed.

Wat ik wel prachtig vind: mijn zelfbouw telecaster is nu 99% af, en wat vrienden hebben 'm al even kunnen proberen. Die zaten vervolgens op mijn zelfbouw te gassen, dat is dan wel weer goed voor je ego

Mattia
3 september 2012, 12:31
GAS is omgezet in inspiratie voor dingen die ik zelf maar moet gaan bouwen.

Daarentegen is TAS (Tool Acquisition Syndrome) en WAS (Wood Acquisition Syndrome) enkel erger geworden...

stijnkenens
3 september 2012, 14:07
Hier ook: WAS en TAS zijn alleen maar toegenomen ...

Het leuke hieraan is dat mensen je bellen omdat ze 'nog wat hout' hebben staan: meestal eik en grenen (minder interessant)
Maar als je telefoon krijgt van een houtsnijder die balken mahonie in z'n schuur heeft liggen (40 jaar oud, 3 tot 4 duim dik, 40 cm breed en 3 meter lang) dan begin je toch te kwijlen ...

Net als gereedschap ... Ik haal sneller de portefeuille boven als ik ergens een koopje kan doen, dan met gitaren ...

Het laatste instrument dat ik gekocht heb is een Otwin Olymp van de jaren 50, gewoon omdat er wat aan hersteld moet worden :)




s.

RS-Rik
4 september 2012, 13:57
Gas is niet he-le-maal weg, maar als ik iets vets zie gaat t in mn hoofd al spoken hoe ik 't moet bouwen ipv het geld sparen om het te kopen.

Zaken als aparte electronica en aparte hardware (mooie staartstukken op hollowbodies) zijn in verhouding extreem duur als je ze los koopt. Neem nou een Hagstrom Viking II of een Deusenberg of Gretsch, in onderdelen issie bijna meer waard dan hoe je'm in de winkel aantreft. Absurd

stijnkenens
5 september 2012, 21:20
Voorbeeldje van WAS:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/DSC01968.jpg

1,7 kuub afrikaans mahonie ...

Euh ...


3,5 meter lang, 50 breed en 8 dik
Dat ligt hier, niet allemaal van mij, maar ik denk toch binnenkort de helft ...


:crazyhappy:




s.