PDA

View Full Version : Expressie pedaal op effecten



Vickman
22 augustus 2012, 17:15
Ik ben o.a. in het bezit van zowel een Diamond Vibrato als een Way Huge Ringworm. Op beide pedalen is een expressiepedaal aan te sluiten. Nu zijn er veel expressiepedalen te vinden, van goedkoop tot duur, van plastic tot aluminium. Ik krijg bij meerdere zaken te horen dat niet ieder expressiepedaal op een gitaarpedaal is aan te sluiten.

Ooit heb ik een Roland expressiepedaal geleend die ik o.a. op een Boss FT-2 kon aansluiten, maar die heb ik niet meer. Is er een universeel expressiepedaal? En is die Roland EV-5 een goede keuze?

Kieftenbelt
22 augustus 2012, 18:07
Betreft gitaarpedalen is het allemaal hetzelfde verhaaltje. Bij toetswerk kan dat nog wel is verschillen.
Je kan ook gewoon een volumepedaal aanschaffen met een insertie kabel(2x jack mono -> 1x jack stereo), werkt ook top!

Vickman
22 augustus 2012, 20:22
Testen dan maar! Dat van die volumepedalen wist ik niet, kan ik ook eens een Ernie Ball proberen.

onrust nv
23 augustus 2012, 17:32
Vraagje: die Ringworm blijft door fiedelen wanneer je niet speelt? Want ik heb 2 pogingen gedaan om er een aan te schaffen en dat was bij mij de grote dealbreker. Ik ben toen voor 10euro meer een EHX frequency analizer en een Maxon CS-550 gekocht.

Moog EP-2 is ook een goede of als je helemaal wild wil doen koop je de CP-251 CV control unit erbij, dan kan je hele vreemde expressie dingen doen. Die werken gewoon met stereo jacks.

Vickman
23 augustus 2012, 22:20
Je hoort hem wel een beetje, ligt er aan wat je erbij plaatst denk ik. Ik heb een Diamond delay jr. en een fuzz erbij gezet. Heerlijke noise, die chorus van Maxon is trouwens wel een goed idee.

Ik vond de EHX een beetje beperkt. Ik heb hem jaren geleden gehad. Bij die Ringworm heb je veel keuze uit geluiden, heerlijk.

onrust nv
24 augustus 2012, 00:38
Ik hb nu 2 Moog MF-102's en de ehx, die zijn allemaal stil dus helaas ddat ze dit niet hebben aangepakt maakt hem voor mij onbruikbaar in de studio.

Fucko
3 september 2012, 00:35
http://www.pigtronix.com/products/dual-expression-pedal/

Deze gebruik ik voor mijn Rate en Freq op mijn moogerfooger ringmodulator.
Werkt als een trein en je kan hem ook nog eens reverse zetten wat betekent:
Rate omhoog en Freq omlaag.

titzenpitzer
3 september 2012, 01:02
Heb ooit het pedalboard van Josh Klinghoffer gechecked; die had een soort looperbakje waar alle EXP-uitgangen van zijn pedalen waren aangesloten, zodat ie maar één expressiepedaal nodig had. Ik dacht dat je bij de diamond vibrato zowel speed als depth kon regelen? Lijkt me handig!

Die pigtronix lijkt trouwens een erg goeie deal, ziet er robuust uit. Ik heb de EV5 een tijd gebruikt, die doet het ook fantastisch en tegen een zeer leuke prijs :)

Cageman
3 september 2012, 22:08
Heb ooit het pedalboard van Josh Klinghoffer gechecked; die had een soort looperbakje waar alle EXP-uitgangen van zijn pedalen waren aangesloten, zodat ie maar één expressiepedaal nodig had. Ik dacht dat je bij de diamond vibrato zowel speed als depth kon regelen? Lijkt me handig!

Die pigtronix lijkt trouwens een erg goeie deal, ziet er robuust uit. Ik heb de EV5 een tijd gebruikt, die doet het ook fantastisch en tegen een zeer leuke prijs :)

Dit ding bedoel je: http://missionengineering.com/shop/expressionator/ was eerst van een eigen bouwertje, maar wordt dus binnenkort in grotere getallen gemaakt.

titzenpitzer
3 september 2012, 22:24
Oooooh vet vet vet. Was vergeten dat je die verschillende opties had. Super super. Er komt trouwens een diamond vibrato in mijn richting en ik wil op mijn nieuwe board mijn boss ps3 nog eens kunnen bedienen met de expression pedaal; zo'n expressionator komt dan perfect van pas.

onrust nv
4 september 2012, 11:35
Heb ooit het pedalboard van Josh Klinghoffer gechecked; die had een soort looperbakje waar alle EXP-uitgangen van zijn pedalen waren aangesloten, zodat ie maar één expressiepedaal nodig had. Ik dacht dat je bij de diamond vibrato zowel speed als depth kon regelen? Lijkt me handig!

Gewoon een multiple module gebruiken(of zelf maken).
http://www.synthesizers.com/q124.html