PDA

View Full Version : Pickup ontwaxpotten?



Stos
22 augustus 2012, 16:07
Ik ben bezig aan een project om Neil Young's old black zowat proberen na te bouwen,
ik heb daarvoor een Seymour Duncan SM-1 Mini Humbucker erin gestoken.
Ik ben op zich wel heel tevreden van de klank,
maar al wat ik lees over de echte Firebird Minihumbucker in Old Black,
is dat die zo extreem microfonisch is.
Nu heb ik wat opgezocht en zag ik dat men dat normaal net wil vermijden,
en men daarom de meeste pickups waxpot.
Ik heb naar Seymour Duncan gemailed 3 dagen geleden, om te fragen of dezen gewaxpot zijn,
maar heb geen antwoord gekregen.

Nu mijn vraag: weet iemand of deze pickups gewaxpot zijn?
En indien ja: hoe kan je dit ongedaan maken indien zelfs mogelijk?
En indien nee: is er een ander alternatief voor een niet-gewaxpotte heel microfonische Mini Humbucker?


Ik heb hier nog geen andere topics over gevonden, vond maar 1 topic als ik waxpot intypte, maar misschien zijn er andere zoektermen hiervoor?

Alvast bedankt voor de hulp

PS: Neil zegt dat zijn pickup zo microfonisch is, dat hij erdoor kan praten.

aaronstonebeat
22 augustus 2012, 16:18
Peper en zout scheiden zoals Assepoester dat moest doen, lijkt me nog makkelijker.

Gearjunkie
22 augustus 2012, 16:41
Misschien is dhr. Young te lui om naar de gitaardokter te gaan. Lijkt me echt helemaal niets zo'n microfonisch element. Ik zou me vooral focussen op het uiterlijk van de gitaar.

Tabula Rasa
22 augustus 2012, 16:42
Ik zou zelf zeggen: In warm water +/- 65 graden, niet veel warmer.... Wax zal smelten, gaan drijven en dan eruit scheppen. Daarna laten drogen.... Ontwaxpotten heb ik geen ervaring mee, waxpotten zelf wel. Houdt dan als max 65 aan om vervormen van de bobbin te voorkomen.

Misschien zeg ik iets heel erg riskants, maar zelf zou ik het op deze manier voorzichtig proberen met een extra oud elementje dat rondslingert in huis (gelukkig heb ik er daar veel van.

Gearjunkie
22 augustus 2012, 16:44
Ik zou zelf zeggen: In warm water +/- 65 graden, niet veel warmer.... Wax zal smelten, gaan drijven en dan eruit scheppen. Daarna laten drogen.... Ontwaxpotten heb ik geen ervaring mee, wapotten zelf wel. Houdt als max 65 aan om vervormen van de bobbin te voorkomen.

Vraag blijft of je het moet willen. Die gitaar zal er toch niet beter op worden?

Tabula Rasa
22 augustus 2012, 16:45
Vraag blijft of je het moet willen. Die gitaar zal er toch niet beter op worden?

Geen idee of de boel er beter op wordt. Mijn eigen gewonden elementen heb ik maar lichtjes gewaxpot, maar heb geen vergelijk met hoe het zonder wax was.

Stos
22 augustus 2012, 17:08
Vraag blijft of je het moet willen. Die gitaar zal er toch niet beter op worden?

Neil's technieker Larry Cragg (ook Santana's technieker) zegt dat zijn sound net zo speciaal is doordat zijn pickup zo microfonisch is.
Dus daarom dacht ik dat in mijn specifieke geval, het geluid er wel 'beter' op zou worden...

Maar iemand die weet of die ouwe FB pickups ook echt niet gewaxpot waren?

fred dons
22 augustus 2012, 18:05
Seth Lovers van SD zijn ook niet gewaxpot en licht microfonisch en schijnen hun specifieke geluid hieraan te ontlenen, het risico dat je loopt is dat je pickups als een gek gaan piepen als je je versterker maar een beetje open zet (hoeft niet)
ik heb eerder wax laten smelten in gewaxed puppies door ze in een hete luchtoven te leggen (bij 60 graden) maar nog nooit volledig ontwaxt dus ik kan je alleen succes wensen

Stos
22 augustus 2012, 18:33
Seth Lovers van SD zijn ook niet gewaxpot en licht microfonisch en schijnen hun specifieke geluid hieraan te ontlenen, het risico dat je loopt is dat je pickups als een gek gaan piepen als je je versterker maar een beetje open zet (hoeft niet)
ik heb eerder wax laten smelten in gewaxed puppies door ze in een hete luchtoven te leggen (bij 60 graden) maar nog nooit volledig ontwaxt dus ik kan je alleen succes wensen

Bedankt voor de info! Dit zal ik dan eerst eens proberen, lijkt me veel minder riskant dan in het warme water =D

bass blom
22 augustus 2012, 18:36
pics or it didn't happen :cheerup:

Stos
22 augustus 2012, 19:19
pics or it didn't happen :cheerup:

Voor ik mijn pickup lossoldeer wil ik wel eerst zeker zijn of die toch zeker van de fabriek af gewaxpot zijn,
en eerst nog een paar herexamens afwerken =D

bass blom
22 augustus 2012, 19:28
Voor ik mijn pickup lossoldeer wil ik wel eerst zeker zijn of die toch zeker van de fabriek af gewaxpot zijn,
en eerst nog een paar herexamens afwerken =D

ik doel meer op de hele gitaar :D

aaronstonebeat
22 augustus 2012, 19:58
Voor ik mijn pickup lossoldeer wil ik wel eerst zeker zijn of die toch zeker van de fabriek af gewaxpot zijn,
en eerst nog een paar herexamens afwerken =D

Zingen ze snel rond of piepen ze snel? Kun je jezelf horen via de versterker als je in je elementen spreekt? Zo nee, dan kun je er vanuit gaan dat ze gewaxpot zijn.

Stos
22 augustus 2012, 20:09
Zingen ze snel rond of piepen ze snel? Kun je jezelf horen via de versterker als je in je elementen spreekt? Zo nee, dan kun je er vanuit gaan dat ze gewaxpot zijn.

Nope geen een van beide, wel als ik de Big Muff met de sustainknop vol open opzet, maar ik denk dat er weinig pickups zijn, die dan niet piepen. Maar erdoor praten gaat niet...
Voor Bass Blom: de foto's http://s1145.photobucket.com/albums/o504/Stos91/?action=view&current=0593563d.jpg Voor de operatie, en http://s1145.photobucket.com/albums/o504/Stos91/?action=view&current=0593563d.jpg#!oZZ1QQcurrentZZhttp%3A%2F%2F s1145.photobucket.com%2Falbums%2Fo504%2FStos91%2F% 3Faction%3Dview%26current%3Dcd36fe63.jpg na de operaties
Met dank aan Mr Fingers ;)
Ja de humbucker moet er nog uit.
En het merk: Yasuki, een ouwe jap, zo bekend dat ik zelfs op google nog nooit een afbeelding heb gevonden van een andere yasuki Les Paul

Rinze
22 augustus 2012, 20:24
Door een element te veel in de was te zetten schijnt het geluid minder levendig te worden. Vandaar dat er inderdaad weer steeds meer niet of minder gewaxpotte elementen op de markt komen.

Bij ome Neil lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat ie een erg microfonisch element in zijn gitaar heeft want hij speelt op een idioot hoog volume (140 dB op het podium :eek:). Zelf krijg ik op oefenvolume (ook hard maar niet zo hard) al problemen met mijn (gewaxte) halspups op de metalstand. Kan me dus niet voorstellen dat Neil op zijn volume nog iets bruikbaars uit een microfonisch element haalt.

bass blom
22 augustus 2012, 20:33
ha, gaaf :p

http://i1145.photobucket.com/albums/o504/Stos91/cd36fe63.jpg

Stos
22 augustus 2012, 20:43
Door een element te veel in de was te zetten schijnt het geluid minder levendig te worden. Vandaar dat er inderdaad weer steeds meer niet of minder gewaxpotte elementen op de markt komen.

Bij ome Neil lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat ie een erg microfonisch element in zijn gitaar heeft want hij speelt op een idioot hoog volume (140 dB op het podium :eek:). ... Kan me dus niet voorstellen dat Neil op zijn volume nog iets bruikbaars uit een microfonisch element haalt.

Geen idee of je door niet microfonische elementen helemaal niet kan praten, maar hier doet hij het duidelijk, op het einde...
Het is inderdaad wel straf dat hij het kan controleren op die 140dB (is nu al geminderd, want nu moet bijvoorbeeld zijn gigantische deluxe reverb tank niet meer zoals vroeger in een gat onder het podium opgehangen worden om hem tegen het volume te beschermen),
maar Larry Cragg zei dat Neil daar een speciale skill voor heeft ontwikkeld om al die extra feedback enzo in zijn voordeel te gebruiken
http://www.youtube.com/watch?v=4jglwB1dt2A
En elk beetje extra 'levendigheid' is mooi megenomen vind ik...

bass blom
22 augustus 2012, 21:09
http://www.youtube.com/watch?v=4jglwB1dt2A

whoeii :cheerup:

Stos
22 augustus 2012, 21:21
Whoei of niet laat ik even terzijde, maar bewijst dit filmpje nu met zekerheid dat zijn pickup wel degelijk microfonisch is, of niet per sé?

bass blom
22 augustus 2012, 21:23
Whoei of niet laat ik even terzijde, maar bewijst dit filmpje nu met zekerheid dat zijn pickup wel degelijk microfonisch is, of niet per sé?

nee, of nouja, ik hoor soms wel wat gegil waarvan ik denk, huh? mondharmonica?
dat kan een gillende pup zijn.

aaronstonebeat
22 augustus 2012, 22:53
Vaak hoor je zeggen 'het zit vooral in de vingers' en ik ben het daar een heel eind mee eens. Neil Young geselt zijn gitaren zoals weinig anderen; ik heb een opname van 'A Day in the Life' gezien, inclusief Sir Paul, waarbij hij aan het eind van het nummer alle zes snaren heeft gebroken:


http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_470040&feature=iv&src_vid=U6SSR3YY-rc&v=ZCjWa7ypZMc

Microfonische pickups of niet, die stijl van aanslaan hoor je ook ;)

stijnkenens
22 augustus 2012, 23:28
Nah, die 6 snaren: dat is expres, net op het einde van die move, no way dat dat niet afgesproken is !!!

Pickup ontwaxen: laten herwikkelen, dat is de enigste manier om zeker te weten dat hij geen wax bevat.
Door hem in warm water te leggen, ben je volgens mij nooit zeker ...

Zelfs een pickup met was kan rondzingen, en soms zelfs zeer vervelend, De recente fender mex heeft zeer licht gewaxte pups, die vaak door een 2e x in de was te stoppen (+/- 15 min) van dat microscopisch gedoe af zijn !



s.

Stos
23 augustus 2012, 00:09
Nah, die 6 snaren: dat is expres, net op het einde van die move, no way dat dat niet afgesproken is !!!

Pickup ontwaxen: laten herwikkelen, dat is de enigste manier om zeker te weten dat hij geen wax bevat.
Door hem in warm water te leggen, ben je volgens mij nooit zeker ...

Zelfs een pickup met was kan rondzingen, en soms zelfs zeer vervelend, De recente fender mex heeft zeer licht gewaxte pups, die vaak door een 2e x in de was te stoppen (+/- 15 min) van dat microscopisch gedoe af zijn !



s.

Die 6 snaren door doet hij inderdaad vrij vaak expres, soms trekt hij ook zijn lage E snaar door om die dan als soort van plectrum te gebruiken om de overgebleven 5 snaren mee te bespelen...
En stijn, ik had me er al bij neergelegd dat ik de wax waarschijnlijk nooit helemaal zou kunnen verwijderen, maar voor hem eventueel te laten herwikkelen, ga ik toch eerst het effect van de 65 graden oven eens afwachten.

Heeft dat warm water trouwens geen enkel risico? Gaat die braided wire dan niet roesten bijvoorbeeld, wat voor slechtere geleiding van de aardingskant zorgt? (of maakt die hier niet echt uit?)

Trouwens over zijn manier van aanslagen: hij gebruikt 0.50mm Herco Flex plectrums, indien hij iets dikkers gebruikt breekt hij naar eigen zeggen zijn snaren te vaak...

stijnkenens
23 augustus 2012, 00:16
Ik denk dat je met herwikkelen minder kans op problemen hebt dan in water of oven.
Voor die braided wire heb ik geen schrik, maar vocht versnelt het corrosie proces van de koper draad, dacht ik, of was het lucht, of beide?

Normaal komt er op koper een beschermlaag in contact met vocht of lucht, die het afschermt, maar daar is de koper draad van een element veel te dun voor.

Droogte (oven) heb ik geen ervaring mee.


s.

Stos
23 augustus 2012, 00:27
En wat kost zo'n herwikkeling ongeveer? Maar zowiso zal ik eerst wel eens in droogte oven proberen, als die koperdraad dan toch beschadigd geraakt, zorgt dat toch niet voor extra problemen bij eventueel herwikkelen lijkt me

stijnkenens
23 augustus 2012, 00:44
Ik heb net gechecked:
Zo'n pickup is vacuüm gewaxpot.

Volgens mij ga je met een oven nooit alles eruit krijgen, het hangt er natuurlijk vanaf hoe ver ze zijn gegaan...

Waxpotting in een vacuüm zorgt er normaal voor dat echt alle lucht eruit is gezogen, en vervangen door was, volgens mij krijg je dat nooit met gewoon potten, maar dat is maar een gevoel (gesmolten was blijft toch altijd een beetje stroperig). Maar het is ook niet nodig, zolang alles maar aan elkaar 'plakt'.

Herwikkelen van een humbucker ... even rond surfen, maar ik denk +/- 35 per spoel. (dus 70 voor een humbucker).


s.

aaronstonebeat
23 augustus 2012, 01:07
Er is wel het verschijnsel capillaire werking (http://nl.wikipedia.org/wiki/Capillariteit), volgens mij heeft het ook met adhesie te maken: de ruimtes tussen de wikkelingen zuigen zich vol met de vloeistof (was, schellak of wat dan ook).

Ik denk dat je dat hoe dan ook niet helemaal weg krijgt, ongeacht hoe het is aangebracht.

Stos
23 augustus 2012, 09:23
Ok bedankt allemaal!

Voor 70 euro een pickup van 88 euro laten herwikkelen vind ik vrij veel geld,
dan wordt het al bijna interessanter om deze pickup voor een andere gitaar te gebruiken,
en dan een andere mini humbucker te kopen die wel microfonisch is.
Maar dan blijft de vraag: dewelke?
En als het dan tot een andere pickup zal komen, gaat waarschijnlijk eerst mijn geld wel gaan naar een P90 id nekpositie.

Dan nog iets: de oven, hoe zouden jullie dat aanpakken, gewoon de pickup met zijn langsrichting onder een hoek van 45 graden in de oven leggen, zodat alles (ok niet alles) er kan uitdruppen?
En aangezien de pickup op die temperatuur toch niets afziet, kan ik hem er gewoon een uurtje in laten staan zonder problemen?

De reden waarom ik hem er zo lang in zou leggen is, je moet hem zowiso schuin zetten om de wax er beter uit te laten druppen dacht ik, maar als je hem er dan niet lang genoeg in laat liggen, kan het volgens mij zijn dat aan de laagsthangende kant (van de schuingelegde pickup) er uiteindelijk meer wax hangt, omdat die wax van de hoogsthangende kant via daar naar beneden loopt.

stijnkenens
23 augustus 2012, 15:30
Geen idee, ik heb niks met het oven gedoe ...

Let wel dat het plastiek door de warmte kan vervormen, het wordt zachter, het koper zet uit, en begint tegen de spoel te duwen.

Te lang in een was-pot is ook niet goed voor een pup (eigen ondervinding, had schrik dat hij niet meer werkte, maar gelukkig deed hij het toch, en kon met moeite onder het kapje ...)


s.