PDA

View Full Version : Tremelo of vaste brug?



Marshall0611
21 augustus 2012, 23:07
Hi mensen, ik sta op het punt om aan een stratocaster bouwproject te beginnen maar ik twijfel of ik als vrij beginnende gitarist een Tremelo of een vaste brug moet nemen?
Ik weet niet of je als beginner misschien meer nadelen dan voordelen ervaart aan een Tremelo?
Daarom dacht ik zelf voor nu een vaste brug, maar wat zegt jullie ervaring?

Gearjunkie
21 augustus 2012, 23:10
Hi mensen, ik sta op het punt om aan een stratocaster bouwproject te beginnen maar ik twijfel of ik als vrij beginnende gitarist een Tremelo of een vaste brug moet nemen?
Ik weet niet of je als beginner misschien meer nadelen dan voordelen ervaart aan een Tremelo?
Daarom dacht ik zelf voor nu een vaste brug, maar wat zegt jullie ervaring?

Maak je de body helemaal zelf?

JaKemp
21 augustus 2012, 23:34
Ik zou denken, pak een tremolo: die kun je gewoon vastzetten met wat extra veren in het begin om langer op toon te blijven en als je toch zin hebt om wat te gaan experimenteren haal je er gewoon een veer uit! Bij een vaste brug heb je die optie niet natuurlijk.

Euhm, ik spreek nu natuurlijk wel uit opzicht van speler en niet bouwer, als het gaat om de moeilijkheidsgraad van het bouwen dan ken ik er niks vanaf!

mesaman
21 augustus 2012, 23:47
gewoon doen, tis niet zo moeilijk, eventjes inlezen hoe zoiets goed werkt, en gewoon proberen!

veel succes.

Marshall0611
21 augustus 2012, 23:53
Ja ik maak de body zelf, het hout is inmiddels al verlijmd, en ga volgende week de body uitzagen.

En de Tremelo vastzetten is inderdaad een goed idee, dank je.
Denk dat ik dan toch maar voor een Tremelo ga, Thanks voor de tip.

MichaelSS
21 augustus 2012, 23:53
Als beginnende gitarist had ik zeker niet voor een zwevende brug gegaan, zeker in de beginstadia kun je met een zwever niet zo veel.
Een vast brug scheelt je daarnaast een boel stemwerk, al worden de zwevende bruggen van tegenwoordig wel steeds eenvoudiger en makkelijker te stemmen.

Tabula Rasa
22 augustus 2012, 08:04
Vanuit het oogpunt van de bouwer:

Met tremelo is vele malen makkelijker dan zonder tremelo. Frezen moet je toch al voor de neckpocket en de elementruimte, dan kan je net zo goed de ruimte voor de tremelo frezen. Da is vele malen gemakkelijker dan met een dun boortje 6x exact recht door een dikke plak boren voor de stringferules.

guitarkid
22 augustus 2012, 08:48
Vanuit het oogpunt van de bouwer:

Met tremelo is vele malen makkelijker dan zonder tremelo. Frezen moet je toch al voor de neckpocket en de elementruimte, dan kan je net zo goed de ruimte voor de tremelo frezen. Da is vele malen gemakkelijker dan met een dun boortje 6x exact recht door een dikke plak boren voor de stringferules.

Ik heb het nog nooit zelf bij de hand gehad, maar het lijkt me dat zes gaatjes boren met behulp van een boorkolom toch simpeler is dan het frezen van een cavity etc. voor de tremolo.... Ik bedoel maar: als je zelf een gitaar gaat en kunt bouwen mag dat toch het probleem niet zijn! ;)
Overigens zou ik (ook) voor de tremolo-variant gaan. Met een goed systeem is de stemvastheid geen issue en ik persoonlijk vind een tremolo op een Strat horen.... :makeup:
Hoe dan ook: succes!

Tabula Rasa
22 augustus 2012, 09:11
Ik heb het nog nooit zelf bij de hand gehad, maar het lijkt me dat zes gaatjes boren met behulp van een boorkolom toch simpeler is dan het frezen van een cavity etc. voor de tremolo.... Ik bedoel maar: als je zelf een gitaar gaat en kunt bouwen mag dat toch het probleem niet zijn! ;)
Overigens zou ik (ook) voor de tremolo-variant gaan. Met een goed systeem is de stemvastheid geen issue en ik persoonlijk vind een tremolo op een Strat horen....

Hoe dan ook: succes!
Dat zou je wel denken als je het niet zelf aan de hand hebt gehad. Heb nu 2x een tele met stringthrough gebouwd en heel veel strats. Omdat je toch al moet frezen voor de elementruimte, de electronicacavity en de neckpocket.... is zoŽn grote rechte ruimte als voor de tremelo een eitje.

Stringthrough gaten boor je met een heel dun boortje door een stuk van 44mm. Hout heeft altijd een grillige structuur en het boortje wil dat gaan volgen. Aan de achterkant liggen de busjes zo goed als tegenelkaar aan. Een afwijking van 1 mm is onmiddelijk heel erg goed te zien, en mogelijk past het dan al niet meer.

Ik denk zelf dat de meeste bouwers dit stukje op een gitaar als lastigste, frustrerendste ervaren.

Bovendien heb je best een flinke kolomboor nodig omdat de gaten erg ver van de rand van de body zitten. Met zoŽn standaard kollometje waar je een boormachine in zet, red je het niet.

barno
22 augustus 2012, 09:32
Ja, voor niet bouwers lijkt het gek maar stringferrules goed boren is idd moeilijker dan het lijkt. Gelukkig zijn er ook dingen die makkelijker te bouwen zijn dan het lijkt (bv . een hals)


at TS: een tremgat frezen is niet echt moeilijk maar als je het eenvoudig wil houden (en bv de trem niet zou gebruiken) doe dan een toploader strat brug.

Gearjunkie
22 augustus 2012, 18:35
Of een Kahler als je dat wat lijkt.

D3nnis
22 augustus 2012, 19:37
Eerlijk gezegd zou ik kijken naar wat ik functioneel wil hebben, en niet je eisen mbt de te bouwen gitaar bijstellen, alleen omdat het iets makkelijker te bouwen is.
En stel dat je dan een string through body brug wilt hebben, zou ik het ook niet laten, omdat het lastig is die ferrules netjes op een rij te krijgen. Stel dat het niet helemaal super netjes zit, heb je in ieder geval een leermoment, en ook nog een gitaar die je wilt hebben!
Of zeg ik nu iets raars?

barno
22 augustus 2012, 20:13
als ik de OP herlees, vraagt TS ook niet wat het makkelijkst te bouwen is (dat maakten wij ervan .. :) maar wat hij als beginnend gitarist nodig heeft...

dan is het simpel: bouw eentje met een trem, zet de trem in het begin vast. als je wat verder bent met gitaarspelen, kan je het tremgebruik gaan oefenen.

guitarkid
22 augustus 2012, 21:28
Dat zou je wel denken als je het niet zelf aan de hand hebt gehad. Heb nu 2x een tele met stringthrough gebouwd en heel veel strats. Omdat je toch al moet frezen voor de elementruimte, de electronicacavity en de neckpocket.... is zoŽn grote rechte ruimte als voor de tremelo een eitje.

Stringthrough gaten boor je met een heel dun boortje door een stuk van 44mm. Hout heeft altijd een grillige structuur en het boortje wil dat gaan volgen. Aan de achterkant liggen de busjes zo goed als tegenelkaar aan. Een afwijking van 1 mm is onmiddelijk heel erg goed te zien, en mogelijk past het dan al niet meer.

Ik denk zelf dat de meeste bouwers dit stukje op een gitaar als lastigste, frustrerendste ervaren.

Bovendien heb je best een flinke kolomboor nodig omdat de gaten erg ver van de rand van de body zitten. Met zoŽn standaard kollometje waar je een boormachine in zet, red je het niet.


Ja, voor niet bouwers lijkt het gek maar stringferrules goed boren is idd moeilijker dan het lijkt. Gelukkig zijn er ook dingen die makkelijker te bouwen zijn dan het lijkt (bv . een hals)


at TS: een tremgat frezen is niet echt moeilijk maar als je het eenvoudig wil houden (en bv de trem niet zou gebruiken) doe dan een toploader strat brug.

Kijk, weer wat geleerd! Snap ik nu dat de ferrules van mijn 1969 Tele zo beroerd geplaatst zijn....!
http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/FenderTelecaster70back.jpg

Tabula Rasa
22 augustus 2012, 21:37
Kan je na gaan... door Fender zelf al prutswerk geleverd. Mijne zitten er een stuk netter in.

Buzzel
23 augustus 2012, 19:30
Was zeker maandagochtend toen die geboord werden :seriousf:

Marshall0611
23 augustus 2012, 21:14
Als je voor het boren van die stringferrules een alluminium gemaakte boormal zou gebruiken, zou het dan niet beter gaan?

Tabula Rasa
23 augustus 2012, 21:19
Als je voor het boren van die stringferrules een alluminium gemaakte boormal zou gebruiken, zou het dan niet beter gaan?
Absoluut. Je boort eerst de buitenste twee gaten door en door, plaatst de mal. Boort de 6 gaten voor de ferrules en werkt dan naar de vookant toe door de gaten vanaf achter naar voren toe, naar de andere gaten te boren. Maar het blijft altijd een hoop gepruts om de gaten op elkaar aan te laten sluiten.

Marshall0611
23 augustus 2012, 21:42
Ik vind eigenlijk zelf ook dat op een strat een tremelo hoort, en vind daarom het idee om in het begin de trem vast te zetten wel een goed idee en denk dat ik dat ook mar ga doen.
Kunnen jullie misschien dan nog wat tips geven over wat voor trem ik wel of niet zou moeten nemen?
Er is zoveel keus dat ik als beginnend bouwer en gitarist door de bomen het bos niet meer zie. :confused: