PDA

View Full Version : probleempje: SC + HB = niet het verwachtte resultaat?



KoenB
21 augustus 2012, 17:41
Mijn zelfbouw tele is zo goed als klaar, vandaag heb ik de electronica (op de volumepot na) gesoldeerd en getest. Er zit zo'n verchroomde tele neck pickup in (GFS), en een humbucker in de brug (Seymour Duncan). Nu zou ik verwachten dat in de middenstand de humbucker zou overheersen en de single coil maar een kleine bijdrage zou hebben aan de sound. Niks is minder waar, het geluid klinkt bijna hetzelfde als wanneer alleen de single coil neckpickup wordt gebruikt. Is dit normaal, en is hier eventueel wat aan te doen?

Gearjunkie
21 augustus 2012, 17:49
Mijn zelfbouw tele is zo goed als klaar, vandaag heb ik de electronica (op de volumepot na) gesoldeerd en getest. Er zit zo'n verchroomde tele neck pickup in (GFS), en een humbucker in de brug (Seymour Duncan). Nu zou ik verwachten dat in de middenstand de humbucker zou overheersen en de single coil maar een kleine bijdrage zou hebben aan de sound. Niks is minder waar, het geluid klinkt bijna hetzelfde als wanneer alleen de single coil neckpickup wordt gebruikt. Is dit normaal, en is hier eventueel wat aan te doen?

Vrij normaal lijkt me. Luister maar eens naar de tussenstandjes van een Strat.

Mr.Fingers
21 augustus 2012, 17:51
pickups staan niet perongeluk in tegenfase?

stijnkenens
21 augustus 2012, 18:34
Tik eens met een schroevendraaier op de elementen in de midden stand: werken ze beide?

Staat de humbucker niet te laag, t.o.v. de enkel spoel in de nek?



s.

Gearjunkie
21 augustus 2012, 19:24
pickups staan niet perongeluk in tegenfase?

Dan klinkt hij toch veel dunner dan de neck pu?

Meneer I.
21 augustus 2012, 21:12
Twee pickups in parallel resulteert in een impedantie die lager wordt dan de laagste waarde van de twee pickups.
Stel een brug HB van 15kohm en een nek SC van 5kohm resulteert in de middenstand in: (15x5)/(15+5)= 75/20 = 3,75kohm.

Je zou de nekpup kunnen blenden met een blendpot, volle HB plus een beetje nek erin draaien.

EDIT: je zou in de tussenstand de brugpup kunnen splitsen (SC) en dan in SERIE zetten met het (SC) nekelement. Geeft een volle HB-achtige sound. Hiervoor heb je een superswitch nodig, die van Schaller passen prima in een tele control cavity.

Plant
22 augustus 2012, 12:27
Nu zou ik verwachten dat in de middenstand de humbucker zou overheersen en de single coil maar een kleine bijdrage zou hebben aan de sound. Niks is minder waar, het geluid klinkt bijna hetzelfde als wanneer alleen de single coil neckpickup wordt gebruikt.

Bedoel je dat je nauwelijks klankverschil hebt (ik spreek dus niet over geluidsterkte) tussen alleen neckpup of beide aan? Ik verwacht toch wel een duidelijk verschil.

KoenB
26 augustus 2012, 14:40
Okee, even wat dingen verduidelijken:

Ik bedoel klankverschil, niet geluidssterkte.

De pickups staan niet in tegenfase. Ik had de neck pickup in de eerste instantie verkeerd om gesoldeerd, wat resulteerde in die dunne antifase sound. Ik heb de draden toen even omgewisseld, toen klopte het wel, maar dus wel met het neckpickup-overheerst-probleem.

Qua hoogte/output: de neckpickup staat ongeveer op gelijkte hoogte met de brugpickup, ietsje hoger, om een beetje voor de hogere HB output te compenseren. Met clean geluid levert de brugpickup grofweg 150% van het volume van de neck.



Over de serie stand ga ik eens nadenken, ik heb op dit moment een pushpull pot die de brughumbo kan splitten, maar ik vind de single coil mode tegenvallen. Kan best eens een nuttige feature zijn.