PDA

View Full Version : netspanning en bias



bass blom
21 augustus 2012, 14:54
hoe zit dat nou?
ik heb hier 219 volt uit de muur.
ik stel mijn bias af (JTM45).

maar dan ga ik optreden..
dan kan het zijn dat ik wel 235 volt tegenkom.
hoeveel verschil maakt dat?

patrick0108
21 augustus 2012, 15:30
nou ben ook wel benieuwd hoe dat zit daar ik een JTM 60 2x10 verkocht heb en mischien wel onnodig dus..... ik dacht toen dat mijn groepenkast het probleef gaf (aardfout)...:???:

Plant
21 augustus 2012, 17:04
Dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146093-Netspanning-was-220V-maar-is-nu-230V-Wat-doet-dit-met-mijn-buizenversterker&highlight=variac) topic al gelezen?

bass blom
21 augustus 2012, 17:17
Dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146093-Netspanning-was-220V-maar-is-nu-230V-Wat-doet-dit-met-mijn-buizenversterker&highlight=variac) topic al gelezen?

nee, hoop info.
ik kwam er op omdat het me wel stoer leek een miliampèremeter in mijn versterker in te bouwen, zodat ik de bias altijd kan zien.
maar zo simpel is het niet, ik moet ook de volts gaan zien en dan rekenen, hmm.
eigenlijk zou ik dus hier thuis de boel te koud moeten zetten om het meer elders aan te kunnen.
maar i speel vaker hier dan elders.
een variac zie ik, kan het ook doen, ik dacht dat die dingen netspanning alleen omlaag konden brengen.
en die zijn niet goedkoop :chicken:

patrick0108
21 augustus 2012, 17:28
Dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146093-Netspanning-was-220V-maar-is-nu-230V-Wat-doet-dit-met-mijn-buizenversterker&highlight=variac) topic al gelezen?

bedankt voor de link..

Frits van Mourik
22 augustus 2012, 00:33
Mannen toch...

We hebben het hier toch niet over precisie-apparatuur, waarmee ze karretjes op Mars doen landen?

Alsjeblieft, zeg; we praten hier over gitaar-buizenamps, die "ontworpen" (lees: in elkaar geswoinkt)
zijn om toleranties tot zo'n 20% te ehhh... tolereren, zowel qua waarden van onderdelen,
als van spanning/stroomwaarden.
Het zal Oom Leo & Oom Jim i.i.g. een rotzorg zijn geweest!

bass blom
22 augustus 2012, 08:08
inderdaad, ik heb besloten voorlopig niets te doen.
heb wel kans dat elders mijn JTM ineens lekkerder klinkt.
maar ik speel toch vaker hier dan elders.
misschien komt er ooit een variac om de spanning hier op te krikken.
dan bias ik hem iets kouder.

7ender
5 september 2012, 07:00
hoe zit dat nou?
ik heb hier 219 volt uit de muur.
ik stel mijn bias af (JTM45).

maar dan ga ik optreden..
dan kan het zijn dat ik wel 235 volt tegenkom.
hoeveel verschil maakt dat?

Nou ,....daar hoef je je helemaal geen zorgen over te maken hoor.
Als de netspanning op een andere locatie iets hoger is, dan zal wel de hoogspanning op de buizen iets toenemen ( waardoor het versterkervermogen een beetje toeneemt ) ,
maar tegelijkertijd neemt dan ook de negatieve roosterspanning toe , waardoor de reeds ingestelde ruststroom ( bias ) vrijwel gelijk blijft.

( gelukkig maar , anders zou je d'r op het letzt een bias-complex aan over houden :) )