PDA

View Full Version : Aardeprobleem in 5E3



driftkop
21 augustus 2012, 14:45
Ik heb hier geloof ik al eens eerder over gepost, maar heb nog steeds een probleem met een ruis/kraak in mijn 5E3.

Het is een zelfgebouwde Mission Amps 5E3 kit, zonder enige mods, klinkt fantastisch, maar wanneer ik de volume potmeters voorbij de 9-10 draai, hoor ik een geruis en gekraak. Dat is erg vervelend, want dat is juist het punt wanneer de potmeters elkaar gaan beinvloeden, en je een minder overstuurd geluid krijgt.

Ik vermoed dat er *ergens* een aarde probleem is, heb alles rond de inputjacks en potmeters al opnieuw gesoldeerd, maar dat veranderde niets. Alle aarde aansluitingen gaan via het chassis, en het koperen plaatje dat tussen de potmeters en het chassis zit, er is dus geen centraal aardepunt waar alles naar toe gaat. Dit is de aanbevolen manier van Mission Amps.

Nu kan ik de weerstand meten tussen bv het chassis en de body van een potmeter, bij welke waarde weet ik dat er een aardeprobleem is? Is 0.5 Ohm al teveel, of ligt de drempel hoger, bv bij 5 of 10 Ohm?

Ik neem aan dat ik dit kan meten terwijl de amp uitstaat?

Andere tips zijn ook welkom :ok:

cluseau
21 augustus 2012, 15:41
Nu kan ik de weerstand meten tussen bv het chassis en de body van een potmeter, bij welke waarde weet ik dat er een aardeprobleem is? Is 0.5 Ohm al teveel, of ligt de drempel hoger, bv bij 5 of 10 Ohm?

Een overgangsweerstand van een paar tienden ohm kun je niet zomaar met een gewone DVM meten. Alleen al je meetsnoeren hebben weerstand en als je de pennen tegen elkaar houd is er ook een weerstand welke afhankelijk is van de contact oppervlakken en druk op de pennen. Maar zelfs een weerstand van een paar ohm heeft geen enkele invloed op het signaal. Een ander verhaal wordt het als daar ook een flinke gloeistroom door het chassis zou lopen. Dit alles is niet erg waarschijnlijk. Je zal je probleem op een andere manier moeten benaderen. Probeer eerst eens uit te zoeken waar exact de brom geintroduceerd wordt.

arcane
21 augustus 2012, 16:05
Ik heb hier geloof ik al eens eerder over gepost, maar heb nog steeds een probleem met een ruis/kraak in mijn 5E3.

Het is een zelfgebouwde Mission Amps 5E3 kit, zonder enige mods, klinkt fantastisch, maar wanneer ik de volume potmeters voorbij de 9-10 draai, hoor ik een geruis en gekraak. Dat is erg vervelend, want dat is juist het punt wanneer de potmeters elkaar gaan beinvloeden, en je een minder overstuurd geluid krijgt.

Ik vermoed dat er *ergens* een aarde probleem is, heb alles rond de inputjacks en potmeters al opnieuw gesoldeerd, maar dat veranderde niets. Alle aarde aansluitingen gaan via het chassis, en het koperen plaatje dat tussen de potmeters en het chassis zit, er is dus geen centraal aardepunt waar alles naar toe gaat. Dit is de aanbevolen manier van Mission Amps.

Nu kan ik de weerstand meten tussen bv het chassis en de body van een potmeter, bij welke waarde weet ik dat er een aardeprobleem is? Is 0.5 Ohm al teveel, of ligt de drempel hoger, bv bij 5 of 10 Ohm?

Ik neem aan dat ik dit kan meten terwijl de amp uitstaat?

Andere tips zijn ook welkom :ok:

https://i.chzbgr.com/completestore/12/8/9/AkBnk05MGEuLhspAOb63sQ2.jpg

Buzzel
21 augustus 2012, 16:16
Volume voorbij de 9-10=oorlogsvolume? Lijkt mij bijna onmogelijk dat je dan geen ruis hebt.

driftkop
21 augustus 2012, 16:24
Volume voorbij de 9-10=oorlogsvolume? Lijkt mij bijna onmogelijk dat je dan geen ruis hebt.

Niet bij een 5E3, voorbij de 9/10 wordt het geluid weer zachter, met een heerlijke zwoele toon.

Het is niet alleen geruis, ook gekraak tijdens het draaien van de pots, en dan vooral op die hogere stand.

@cluseau: het is geen brom, maar ruis en kraken.

cluseau
21 augustus 2012, 16:40
@cluseau: het is geen brom, maar ruis en kraken.

Hmmm, oke. Geen aarde probleem dan hoor. Lijkt meer op brakke soldeerverbinding, rotte weerstand(en) of lekke cap. Op dezelfde manier benaderen: Waar ontstaat het probleem, als je dat kan uitzoeken kun je het probleemgebied verkleinen. Het is allemaal een kwestie van elimineren. Is de kraak in luidheid regelbaar kun je het deel na de potmeter al uitschakelen. Al eens buisjes gewisselt? Buisvoetje kan ook nog, zeker als dit kunststof voetjes zijn.

driftkop
21 augustus 2012, 17:26
Hmmm, oke. Geen aarde probleem dan hoor. Lijkt meer op brakke soldeerverbinding, rotte weerstand(en) of lekke cap. Op dezelfde manier benaderen: Waar ontstaat het probleem, als je dat kan uitzoeken kun je het probleemgebied verkleinen. Het is allemaal een kwestie van elimineren. Is de kraak in luidheid regelbaar kun je het deel na de potmeter al uitschakelen. Al eens buisjes gewisselt? Buisvoetje kan ook nog, zeker als dit kunststof voetjes zijn.

Hoe meet ik of een weerstand rot is of een cap lek?

Als ik het me goed herinner is de luidheid van het gekraak zo een beetje hetzelfde, maar ik zal het vanavond nog even voor de zekerheid testen. Alle buizen behalve de gelijkrichter zijn al eens vervangen.

7ender
5 september 2012, 05:26
Ik vraag me af of dat wel zo op te lossen is.
Die volume potmeters staan een beetje "vreemd" aangesloten bij zo'n 5E3 versterker , omdat hier de lopers niet op het rooster van de
2e buis zijn aangesloten .
Die 2e buis staat met de parallel-vervangingswaarde van die twee potmeters als 500k roosterweerstand constant open .
Het zit 'm een beetje in het ontwerp .
( ik zou het zelf wijzigen )

cluseau
5 september 2012, 07:07
Ik vraag me af of dat wel zo op te lossen is.....
Het zit 'm een beetje in het ontwerp .
( ik zou het zelf wijzigen )

Is dat dan wel een oplossing? Alle 5E3's werken zonder kraak dus waarom deze niet. De potmeterschakeling is wat ongebruikelijk maar werkt verder goed hoor en draagt zelfs bij aan het karakter van een 5e3.


@driftkop. Kraak in een component meten is erg lastig omdat de variatie zo gering kan zijn dat je het niet kan waarnemen op de meter. De kleine vriatie wordt door jouw versterkertrappen wel meeversterkt en zijn dus wel hoorbaar. Door te signaltracen kun je er achter komen waar het probleem ongeveer zit. Hiermee kun je je beperken tot enkele overgebleven componenten die je dan domweg zal moeten wisselen. Jij had toch een scoop? Is daar niets op te zien dan?

scartube
5 september 2012, 22:42
Het is niet alleen geruis, ook gekraak tijdens het draaien van de pots, en dan vooral op die hogere stand.

Naar mijn ervaring komt dit wel eens voor als de lampen nog niet warm genoeg zijn (vraag me ook niet waarom). Een vervuiling op de aarding van het net kan ook... Probeer eens met een net-ontstoorder ertussen of op een kring waar niets anders opstaat...

@ Buzzel: Volume voorbij de 9-10=oorlogsvolume? Lijkt mij bijna onmogelijk dat je dan geen ruis hebt.
Ik krijg de champs momenteel gebouwd zodat er bijna geen brom of ruis meer merkbaar is, ook niet op oorlogsvolume ;-) . Dit kan zonder extra mods of dergelijke. Gewoon een goede lay-out, goede soldeerverbindingen, steraarde (2-puts/ 1 verbonden met chassis) en het creëren van een CT op de 6,3VAC.

Als bewijs:
https://www.youtube.com/watch?v=W0scndxX8S8

cluseau
5 september 2012, 22:47
Ik krijg de champs momenteel gebouwd zodat er bijna geen brom of ruis meer merkbaar is, ook niet op oorlogsvolume ;-) . Dit kan zonder extra mods of dergelijke. Gewoon een goede lay-out, goede soldeerverbindingen, steraarde (2-puts/ 1 verbonden met chassis) en het creëren van een CT op de 6,3VAC.

Als bewijs:
https://www.youtube.com/watch?v=W0scndxX8S8

Ahaaa, en wat kost zoiets dan?

scartube
5 september 2012, 22:50
De Acer Allegro is te koop voor +- 250euro... maar ik denk dat ze in Nederland goedkoper zijn... Fijn toestel WIFI en de hele rimram.

7ender
6 september 2012, 09:39
Als "wijzigen" geen optie is , probeer dan eens de 1e en 2e buisjes te vervangen door het type 12AX7A of 12AX7WA ,

misschien heb je nou per-ongeluk wel een paar herrie-makers in zitten , ...er zit best wel een hoop troep tussen die hedendaagse russische en chinese ecc83 buisjes

scartube
8 september 2012, 19:09
Drifkop ben je er nu uit?

driftkop
22 september 2012, 19:33
Helaas geen tijd meer gehad om eea nog eens goed te testen en meten. Ik meld me later weer.

driftkop
22 september 2012, 19:35
@driftkop. Door te signaltracen kun je er achter komen waar het probleem ongeveer zit. Hiermee kun je je beperken tot enkele overgebleven componenten die je dan domweg zal moeten wisselen. Jij had toch een scoop? Is daar niets op te zien dan?

Nee, ik heb geen scoop. Wel zo iets: http://www.buildyourownclone.com/probe.html, kan ik daar wat mee?

driftkop
22 september 2012, 20:26
Naar mijn ervaring komt dit wel eens voor als de lampen nog niet warm genoeg zijn (vraag me ook niet waarom).

Dit kan wel eens de juiste diagnose zijn. Toch maar even de amp aangesloten en wat gespeeld, en warempel, na zo'n 10 min werd het gekraak tijdens het draaien van de potmeters een stuk minder.

cluseau
23 september 2012, 15:35
Wel zo iets: http://www.buildyourownclone.com/probe.html, kan ik daar wat mee?


Bitter weinig :(

Psychomantis
23 september 2012, 16:18
Nee, ik heb geen scoop. Wel zo iets: http://www.buildyourownclone.com/probe.html, kan ik daar wat mee?

Misschien kan je dat ding hiermee gebruiken: http://www.zeitnitz.de/Christian/scope_en
Da's een scope die je op je pc installeert, gebruik de ingang van je geluidskaart. Is heel primitief, de absolute meetwaarden kun je niet gebruiken want het ding is niet geijkt, en frequenties hoger dan 20 kHz kan je niet meten. En je kan de geluidskaart van de pc kapot doen. Een echte scope is in elk mogelijk opzicht beter. Maar met dit programma 'zie' je toch al wat meer. En het is gratis.
Heb het zelf met mijn stokoude pentium II laptop gebruikt (niet gebruiken met een pc waar je waarde aan hecht), een probeje gemaakt met daarachter een hoogspanningscap om de geluidskaart tegen DC te beschermen en een potmeter om de ingangsgevoeligheid te regelen.