PDA

View Full Version : Vibrato met de hele arm door broeder Justin Sandercoe



aaronstonebeat
20 augustus 2012, 23:35
Ik kom op youtube net een nieuwe bijdrage door Justin Sandercoe tegen:


http://www.youtube.com/watch?v=GoP37ge1rFU&feature=g-high-u

Voor mij een enigszins opmerkelijk verhaal omdat dit de manier was waarop ik ook bij bends vibrato deed (en nog steeds wel eens doe omdat ik het zo sneller kan, klinkt meer alsof je onder stroom staat - Angus Young of het eind van de eerste solo van 'I'm Down' van The Beatles bijvoorbeeld alhoewel die laatste misschien wel met behulp van een Bigsby is gedaan) voordat ik het leerde te doen met de methode 'opwaarts-met-scharnierpunt'.
Ik heb lang gedacht dat ik iets verkeerd deed, of iets nog niet beheerste. Het laatste was waar, het eerste niet; ik ben er al een hele tijd achter dat elke techniek die op termijn niet tot blessures leidt en goed klinkt ook goed is. Ieder zijn ding.
Ik vind het leuk om het uit zijn mond te horen en hoe anders zijn geschiedenis daarin is dan de mijne. Ik noem het een aanrader voor wie met vibrato bezig is.

Robin...
21 augustus 2012, 00:11
de schanier techniek is wel leuk en aardig maar de tofste zijn echt die met de arm. daar kan je echt zingende noten maken wat echt een heerlijk gevoel geeft. maar het is leuk om allebij te kunnen om veelzijderiger te wezen. en ik vindt nog steeds dat vibratos, bends en aanslag de belangrijkste dingen zijn die je kan leren op gitaar.

terrasbeest
21 augustus 2012, 09:14
Eigenlijk heb ik er nooit eerder op gelet, maar dit is de enige techniek die ik ken.
Bij wie je het goed kan zien is Philip Catherine :

http://www.youtube.com/watch?v=UHNOdsnErAk

Rinze
21 augustus 2012, 09:25
Ik gebruik eigenlijk altijd de techniek met het scharnieren, dus niet met de hele arm.

Wat ik daarnaast ook doe is een soort viool-vibrato waarbij ik de vinger op de snaar niet dwars op de snaar maar juist in de lengterichting van de snaar laat "wiebelen". Dat geeft een erg fijn effect met natuurlijk maar vrij kleine zwevingen in toonhoogte.

Merk bij de AC/DC nummers die we spelen wel dat sommige trademark Angus-bends lastig echt goed te krijgen zijn dus misschien moet ik ook eens gaan oefenen op het zwengelen met de hele arm.