PDA

View Full Version : Paul Reed Smith of Fender '57 strat?



Gilmour-strat
20 augustus 2012, 15:29
Ben me aan het oriënteren voor een gitaar.

Ik kan een Fender '57 USA strat kopen voor 1300 euro (nieuw in de winkel), normaal nieuw Euro 2050,-
maar...

Ik kan ook een Paul Reed Smit gitaar kopen voor wat meer eurootjes, ook nieuw in winkel.. echter zit er nu 50% korting op die PRS gitaren, het gaat om de onderstaande 4:

Paul Reed Smith (PRS) Custom 24: Euro 1587,50 (normaal: Euro 3175,-)
Paul Reed Smith (PRS) Custom 22: Euro 1425,- (normaal: Euro 2850,- )
Paul Reed Smith (PRS) Singlecut: Euro 1445,- (normaal: Euro 2890,-)
Paul Reed Smith (PRS) 513 : Euro 1797,50 (normaal: Euro 3595,-)

Wat me tegenstaat bij de Paul Reed Smith's is het uiterlijk, ik ben wat betreft meer een Fender fan.
De Fender '57 vind ik geweldig mooi :mmmm:

Maar zou qua geluid, afwerking, ect, etc een Paul Reed Smit (een van bovenstaande) een veel betere aankoop zijn?

Iemand adviezen?

Matthijs24
20 augustus 2012, 15:33
Zo enorm anders, in alles, wat zoek je voor geluid?

Gilmour-strat
20 augustus 2012, 15:36
Zo enorm anders, in alles, wat zoek je voor geluid?

ben Fender geluid gewend.... zoek het gilmour/pink floyd geluid.. en tja dat zijn allemaal Fender strat geluiden...
Maar daar is buiten de gitaar met FX apparatuur veel aan te sleutelen

access
20 augustus 2012, 15:40
Misschien ben ik heel erg ouderwets. Ik ga meestal naar de winkel en speel op de gitaren die ze hebben hangen......

Je weet waarschijnlijk zelf het best welke je wilt hebben als je ze allemaal hebt geprobeerd. Als je het dan nog niet weet, hing "jouw" gitaar die dag niet in de winkel.

allochthomas
20 augustus 2012, 15:45
Als je het strat geluid wilt dan zal ik absoluut geen prs kopen. Ik snap je hele punt niet echt, ga gewoon testen.

Gilmour-strat
20 augustus 2012, 15:46
Misschien ben ik heel erg ouderwets. Ik ga meestal naar de winkel en speel op de gitaren die ze hebben hangen......

Je weet waarschijnlijk zelf het best welke je wilt hebben als je ze allemaal hebt geprobeerd. Als je het dan nog niet weet, hing "jouw" gitaar die dag niet in de winkel.

Natuurlijk ga ik naar de winkel... het was meer van dat die PRS gitaren nu enorm aantrekkelijk geprijsd zijn... dat scheelt gewoon de helft.

allochthomas
20 augustus 2012, 15:49
Wil je nou een gitaar die bij je past of wil je iets wat aantrekkelijk geprijst is maar waarschijnlijk niet jouw ding?

Matthijs24
20 augustus 2012, 15:49
Maar alles is anders dan bij een strat. Mahonie hout (zo anders), humbuckers (de meesten), en alle andere dingen. Dan kan je misschien wel een goedkope PRS nemen, maar ben je daar dan blij mee? Ik denk het niet, als het een compleet ander geluid is dan dat je wilt....

bass blom
20 augustus 2012, 15:49
gewoon hebberigheid dus die je doet afleiden van wat je echt wilt.
PRS zijn MOR gitaren, middle of the road. perfect als je in een top 100 band speelt.

Gilmour-strat
20 augustus 2012, 15:52
gewoon hebberigheid dus die je doet afleiden van wat je echt wilt.

dat is het eigenlijk dus wel ja haha.
Ik ga gewoon voor de Fender!

Sinner1980
20 augustus 2012, 15:58
Je ging toch al voor een 57 strat in je vorige topic??

Gilmour-strat
20 augustus 2012, 16:07
Je ging toch al voor een 57 strat in je vorige topic??

Ja klopt, maar zag ineens die PRS voorbij komen...

Schedel
20 augustus 2012, 21:04
Sinds ik een custom 24 heb heb ik mijn fender niet meer aangeraakt, sterker nog ik heb hem inmiddels ingeruild om nog een PRS te kopen een McCartney SingleCut. In tegenstelling tot vele hier vind ik dat je met een Custom 24 wel degelijk een Strat achtige sound kunt krijgen. Wat de Custom 24 imo beter maakt is de bespeelbaarheid en de diversiteit. hij heeft namelijk ook een Tele in zich en met een beetje verbeelding ook nog wel een Les Paul. Ik was in een klap verliefd!!

Als je een strat geluid wilt koop dan niet de Singlecut deze is echt een opgevoerde Les paul.

Matthijs24
20 augustus 2012, 21:11
Je vind dat het op een strat kan lijken en op een tele, maar een Les Paul met een beetje verbeelding? Van deze gitaar lijkt het toch het meest op een Les Paul hoor :seriousf::seriousf:. En ook, jij bent misschien naar de sound van een PRS opzoek, maar deze TS niet. Dat is smaak, een PRS is niet beter, maar anders. En ik vind ook zoveel dingen mooi, maar dat zoekt de TS niet.

arjanb01
20 augustus 2012, 21:53
Ik heb een prs ce24 te koop staan passend binnen je budget, pm me maar!

arjanb01
20 augustus 2012, 22:03
[QUOTE=arjanb01;2878752]Ik heb een prs ce24 te koop staan passend binnen je budget, pm me maar, ook nieuw met alles erbij, 5way rotary switch dus van strat tot tele en les paul geluid!

FruscianteFan
20 augustus 2012, 23:26
Je vind dat het op een strat kan lijken en op een tele, maar een Les Paul met een beetje verbeelding? Van deze gitaar lijkt het toch het meest op een Les Paul hoor :seriousf::seriousf:. En ook, jij bent misschien naar de sound van een PRS opzoek, maar deze TS niet. Dat is smaak, een PRS is niet beter, maar anders. En ik vind ook zoveel dingen mooi, maar dat zoekt de TS niet.
Hangt een beetje af van het model, maar de PRS'en waar ik op heb gespeeld (zijn er een stuk of wat) vond ik echt minder lomp en zwaar dan Les Pauls.

Des Fenders vind ik ze ook niet. Zoals gezegd, je kunt ongeveer alles er wel op benaderen - en je kunt er best mooie authentieke klanken uit halen - maar als je die Fender wilt, moet je die Fender nemen. Tenzij je denkt dat je winst kunt maken op zo'n PRS.

Matthijs24
20 augustus 2012, 23:28
Ik heb het niet over hoe het gebouwd is, maar over de tone en wat voor kenmerken qua specs overeen komen met een LP.

FruscianteFan
21 augustus 2012, 00:17
Ik heb het niet over hoe het gebouwd is, maar over de tone en wat voor kenmerken qua specs overeen komen met een LP.
Ik heb het over de klank.

Matthijs24
21 augustus 2012, 00:38
Oke, ik dacht eerder aan constuctie bij lomp en zwaar, maar klank kan natuurlijk ook. Maar dan zijn we het gewoon niet met elkaar eens :). Natuurlijk zijn het andere gitaren, maar....

Kingfisher
21 augustus 2012, 12:19
PRS zijn MOR gitaren, middle of the road. perfect als je in een top 100 band speelt.
Ketterij! Godslastering! Brengt het hooi, de staak en den toorts!


PRS zit tussen Les Paul en Strat. bv de mensuur van de strat is 25.5, die van de LP is 24.75, die van een PRS CU24 is...25 (ok, er zijn variaties).
Uit een goede PRS (waarbij ik dus al aangeef dat je zeker moet testen, ik heb er 4 aan de kant gezet voor ik de mijne vond) krijg je zowel strat-achtige tonen als LP-scheur. ik zeg wel strat-*achtig*: alleen een strat klinkt als een strat. Een PRS CU24 kan wel een single coil geluid krijgen (coil split op standje 2 en 4), maar het blijft mahonie.

Ik vind mijn PRS naar de LP kant leunen, dat was ook de bedoeling, want ik heb een fijne Fender (ziehier de oplossing van uw dilemma: koop beiden).

Alleen een strat klinkt als een strat, en klinkt dan ook als niks anders. Dus de Fender '57 doet maar een ding, maar wat ie doet, doet ie super.

Let goed op bij de aanschaf van de PRS: er zijn er met wide thin neck en regular. Een enorm verschil. Als je graag op een dikke nek speelt (ik kan me niet inbeelden dat een 57 reissue een fijn plankje heeft), dan zal een wide thin niets voor jou zijn.

Wat ook speelt bij de waarde van een PRS is of het een ten-top is (er staat in "10" bovenaan de headstock).

Ook de rotary switch is niet iedereen zijn ding.

Matthijs24
21 augustus 2012, 12:41
+1 alleen een strat klinkt als een strat. Een PRS is wel een prachtige gitaar.

petpas
21 augustus 2012, 12:54
PRS gitaren zijn geweldig. heb zelf een custom 24 en die klinkt en speelt super. Echter als ik thuis oefen pak ik automatisch mijn fender 62 hotrod reissue.

Je zegt zelf dat je weg bent van de 57 strat. Ik zou die als ik jou was gewoon testen en als ie bevalt kopen. Bevalt die gitaar niet of twijfel je dan zou ik er een paar PRSjes naast testen en dan een weloverwogen keuze maken.

Thyrif
21 augustus 2012, 12:57
Als je echt van die strat sound houdt, zou ik die Customs niet zo zeer als concurrent zien, maar eerder de 513! Anyways, allemaal andere beestjes met andere klanken en karakter.

Kortom: Gewoon allemaal bespelen en kopen waar je verliefd op bent.

Pepe
21 augustus 2012, 13:24
Koop toch dat PRS ding... kwaliteit kost gewoon een hoop maar nu is het binnen je bereik!

http://3.bp.blogspot.com/-byUpQ1vCH6M/TZ3olz3QJdI/AAAAAAAAEoo/eWmcIOezA68/s1600/Greed-is-Good-I-Create-Nothing-I-Own.jpg

Matthijs24
21 augustus 2012, 13:40
Dat zoekt ie toch niet muts

Gilmour-strat
21 augustus 2012, 16:57
Dat zoekt ie toch niet muts


waar slaat die opmerking op?
Als je hiermee doelt dat ik geen kwaliteit zoek, dan heb je het mis.

Matthijs24
21 augustus 2012, 17:14
Dat zeg ik toch niet. Ik zeg dat je niet het geluid van een PRS zoekt maar van een strat. En dan kan het wel goede kwaliteit zijn, je zegt dat je het geluid van een echte strat zoekt. En Fender is natuurlijk ook kwaliteit, dus je hebt het verkeerd geïnterpreteerd.

Mr.Fingers
21 augustus 2012, 17:33
Hey gore ingedroogde pisvlek, zet eens niet zo'n groot bakkes op (@Matthijs24)

Matthijs24
21 augustus 2012, 18:31
Hahaha pardon???? En over je sig, serieus, die man is net zo overschat als The Rolling Stones (imo).

Edit: ik hoop dat het sarcasme was want ik zei toch niets verkeerd :) .

Gilmour-strat
21 augustus 2012, 18:42
Dat zeg ik toch niet. Ik zeg dat je niet het geluid van een PRS zoekt maar van een strat. En dan kan het wel goede kwaliteit zijn, je zegt dat je het geluid van een echte strat zoekt. En Fender is natuurlijk ook kwaliteit, dus je hebt het verkeerd geïnterpreteerd.

ah ok... no hard feelings

Matthijs24
21 augustus 2012, 18:50
......:ok:

MichaelSS
21 augustus 2012, 20:18
Ik ben toch wel erg benieuwd waar je voor dik 1500 euro een nieuwe PRS Custom 24 hebt... dat heb ik er 2 jaar geleden 2ehands voor betaald. Wat is de winkel?

Pepe
21 augustus 2012, 20:31
Dat zoekt ie toch niet muts

Muts?
Ze noemt me Muts!
Afgezien daarvan, je hebt de titel niet gelezen denk ik.

Maar schattig hoor. :D

Gilmour-strat
21 augustus 2012, 20:33
Ik ben toch wel erg benieuwd waar je voor dik 1500 euro een nieuwe PRS Custom 24 hebt... dat heb ik er 2 jaar geleden 2ehands voor betaald. Wat is de winkel?

zie hier, die muziekzaak moet ermee stoppen (crisis)

http://www.tierolff.nl/winkel/index.php?name=paul-reed-smith&page=afdeling&afdelingID=136

Matthijs24
21 augustus 2012, 20:39
Afgezien daarvan, je hebt de titel niet gelezen denk ik.


Dan heb jij niet gelezen wat voor sound hij zoekt :).

MichaelSS
21 augustus 2012, 20:39
Wow, wat een koopjes.

Ik zou zeker voor de PRS gaan, maar trek je van mij niks aan. Ik heb niks met Fender. Kan je wel vertellen dat een PRS Custom 24 een fantastische gitaar is die voor iedere stijl is in te zetten. Daarnaast zijn ze verschrikkelijk goed afgewerkt.

Hendriks
21 augustus 2012, 20:50
Inderdaad , wat een koopjes AVRI's voor 2dehands prijzen.

TimoSomers
21 augustus 2012, 21:15
zie hier, die muziekzaak moet ermee stoppen (crisis)

http://www.tierolff.nl/winkel/index.php?name=paul-reed-smith&page=afdeling&afdelingID=136

Tering, die 513 wil ik.


EDIT:

Ik zou voor de strat gaan btw.
Ik heb ooit een gitaar verkocht om een strat te kopen.
Tegelijkertijd viel m'n oog op een ongelooflijk vette Gibson. (Gibson Les Paul Black Widow)
De gibson was 1 uit de 20, gelimiteerd model met ongelooflijk mooie rode flame, rode binding, bijzonder resonant. En teringduur. En ik had al 3 Les Pauls.
Ik ben toen voor de strat gegaan, en dat is de beste keuze die ik ooit gemaakt heb gezien dat heel lang mn nr1 gitaar is geweest. Gewoon afgaan op je gevoel qua sound, niet qua looks of waarde of whatever.

Gilmour-strat
22 augustus 2012, 11:30
Tering, die 513 wil ik.


EDIT:

Ik zou voor de strat gaan btw.
Ik heb ooit een gitaar verkocht om een strat te kopen.
Tegelijkertijd viel m'n oog op een ongelooflijk vette Gibson. (Gibson Les Paul Black Widow)
De gibson was 1 uit de 20, gelimiteerd model met ongelooflijk mooie rode flame, rode binding, bijzonder resonant. En teringduur. En ik had al 3 Les Pauls.
Ik ben toen voor de strat gegaan, en dat is de beste keuze die ik ooit gemaakt heb gezien dat heel lang mn nr1 gitaar is geweest. Gewoon afgaan op je gevoel qua sound, niet qua looks of waarde of whatever.

thanks Timo, heb gisteren de knoop doorgehakt en voor de Fender '57 gekozen!
aanbetaling gedaan, dus die is mooi voor mij straks

Nu alleen flink aan het balen: mijn Mesa Triaxis is kapot

Matthijs24
22 augustus 2012, 11:43
Yesss, gefeliciteerd!

MichaelSS
22 augustus 2012, 15:23
thanks Timo, heb gisteren de knoop doorgehakt en voor de Fender '57 gekozen!
aanbetaling gedaan, dus die is mooi voor mij straks

Nu alleen flink aan het balen: mijn Mesa Triaxis is kapot

Ben nooit fan geweest van de combi Fender en Mesa. Prs en Mesa klinkt dan wel weer lekker, imo.

Heb altijd het idee dat een Fender pas echt haar herkenbare geluid krijgt in combinatie met een oude fender-bak.

Matthijs24
22 augustus 2012, 15:28
Jimi, SRV en al die anderen hadden dat geluid niet? (ik zeg niet dat ze nooit Fender-bakken gebruikten). Vind het ook wel het mooist, maar deze 2 mannen hebben het ook al anders bewezen toch?

barno
22 augustus 2012, 15:42
Jimi, SRV en al die anderen hadden dat geluid niet? (ik zeg niet dat ze nooit Fender-bakken gebruikten). Vind het ook wel het mooist, maar deze 2 mannen hebben het ook al anders bewezen toch?

als Jimi en SRV op niet fender amps speelden, waren het marshalls die uiteraard in oorsprong bassman copies zijn :)

MichaelSS
22 augustus 2012, 15:44
Het maakt niet uit wat voor Gear die twee gebruikten. Ik heb een bepaald beeld van het geluid van Fender, en dat vind ik alleen bij de combinatie Fender en Fender.

barno
22 augustus 2012, 15:46
Het maakt niet uit wat voor Gear die twee gebruikten. Ik heb een bepaald beeld van het geluid van Fender, en dat vind ik alleen bij de combinatie Fender en Fender.

ik weet perfect wat je voelt, quintessential fender geluid komt idd uit een strat / tele icm een goede BF/SF. maar Hendrix is toch ook wel fender qua sound imo

MichaelSS
22 augustus 2012, 15:53
Jimi gebruikte volgens mij voornamelijk een Twin Reverb. Youtube staat vol met Woodstock filmpjes, en daar gebruikte hij volgens mij die Marshall's waar jij het over hebt. Als dat inderdaad Bassman copies zijn, dan is het ook niet zo raar dat zijn sound naar Fender neigt.

Maar ik moet heel eerlijk zeggen, ik ben geen Jimi freak dus ik kan er niet over mee praten. Maar nogmaals; Fender + Fender zijn voor mij de beste ingrediënten om de Fender sound te krijgen. Net zoals ik dat vind met Marshall en Gibson.

Gilmour-strat
22 augustus 2012, 16:11
ik heb ook nog een Epiphone Les paul goldtop 1960

Gilmour-strat
23 augustus 2012, 16:30
Yesss, gefeliciteerd!

dit wordt hem :mmmm:
http://cdn1.gbase.com/usercontent/gear/3108841/p1_uihxszl3o_so.jpg

bass blom
23 augustus 2012, 17:01
ja, dat is een mooie strat, feli! :cheerup:

Scarface
23 augustus 2012, 17:15
Mooie Strat, dat wit heeft iets............:supercool:

arjanb01
23 augustus 2012, 17:20
dit wordt hem :mmmm:
http://cdn1.gbase.com/usercontent/gear/3108841/p1_uihxszl3o_so.jpg

Is het een customshopper of niet ? Supermooie gitaar ! Ga je veel plezier aan beleven ! Ik neem aan een 9,5 inch radius voor de toets ?

Matthijs24
23 augustus 2012, 17:53
Te gek! Ben jaloers, het is een beauty en de juiste keus!

muziekschuur
23 augustus 2012, 18:03
Mooi.... Nou Sensor Laces?

wireman
28 augustus 2012, 20:21
Hehehehe... ben terug van ff weg geweest en heb met een glimlach dit topic zitten lezen bitches!!
Maar iemand met de naam Gilmour Strat koopt toch geen PRS man!! Valt me alleen tegen dat je geen tinted neck hebt gekozen op jouw '57 'er.. Anderzijds proef ik dat je meer voor de gilmour likes ben gegaan dan jouw eigen 'ding'? (correct me if i'm wrong) maar tof dat je voor Fender ben gegaan. (en deze heeft wel wat weg van de nr1 Gilmour strat he?! Dat is volgens mij alleen een Desert sand met gouden pickguard) Die van mij ('57 er) bespeel ik nog met veel liefde.. Dankzij Pepe zn Chubtones is het nu echt een sweeeet gitaartje.. Welkom bij de Fender club!! en de rest.. Good to be back!

wireman
28 augustus 2012, 20:23
En witte Nitro wordt wel heeeeeeeul mooi oud!!