PDA

View Full Version : Podium-sound: opstelling van je versterker



Little Jay
20 augustus 2012, 12:13
Ik heb dit weekend 2 optredens achter elkaar gedaan op 2 totaal verschillende podia. En heb ik toch weer een fout gemaakt in het opstellen van de m'n versterker (Twin Reverb) op het laatste podium.

Het eerste optreden was op een boot, een diepe metalen schuit, waarin de hele band dus in een soort badkuip stond. We hadden daar een te gekke sound! Versterkers op de banken langszij, beetje gekanteld naar onszelf toe en niet te hard. Je hebt denk ik een hoop indirect geluid dat achter uit de versterker komt en wordt gereflecteerd door de wand van de boot. We stonden vrij dicht op elkaar, geen monitors oid. Klonk echt super!

Later die avond een wat kleiner buitenpodium met monitors. Erg vol met mensen, dus geen last gehad van reflecties van de PA. Maar daar was m'n geluid weer een stuk minder, tenminste zo als ik het zelf hoorde/ervoer. Er was weinig ombouwtijd, had m'n versterker gewoon achter me op de grond gezet (en later bleek de technicus geen tijd gehad te hebben mij uit te versterken.... duh!). Ik vond zelf het geluid dun, ik miste de volheid en sprankel en de reactie van de versterker op m'n spel, dus ik ging veel harder aan de snaren trekken, waardoor je gewoon niet lekker speelt, de subtiliteit gaat verloren.

Op de gemaakte YouTube filmpjes vanuit de 'zaal' klinkt het echter wel weer prima! Lekker volle sound, goed in balans met de band.

Ik had denk ik beter de tilt-back legs van de amp kunnen gebruiken of ik had 'm ergens op moeten zetten denk ik. Waarschijnlijk is het meeste geluid gewoon onder me door gegaan omdat ik niet genoeg in de 'beam' stond. Omdat het podium verder rondom helemaal open was, heb je ook geen indirecte reflecties.

Ik moet hier nog wat meer ervaren in gaan worden, want ik merk dat de plaatsing van de versterker m'n avond toch kan maken of breken. Ik denk er ook over om toch eens beam-blockers te proberen.

Iemand nog nuttige tips in deze? Herkenbare situatie?

bass blom
20 augustus 2012, 12:17
je oren zijn slechte meters.
na dat eerste optreden 'horen' ze flink anders, bij dat tweede optreden.
maar hoe dan ook zijn die twee situaties nauwelijks met elkaar te vergelijken.
het beste is altijd opnames te maken op de plek van een gemiddelde luisteraar, daar heb je dan enig houvast aan.
maar vaak is dat niet makkelijk.
sterkte ermee :D

barno
20 augustus 2012, 15:16
ik doe het al zo lang en mis ook nog regelmatig. tilt back doe ik nooit meer, verhogen ook niet. wel amp verder naar achteren zetten. en als het echt niet anders kan, draai ik 'm weg van het podium en vraag wat gitaar in de monitors.

humbucker
20 augustus 2012, 15:24
Waarom niet Barno?

Rutger
20 augustus 2012, 15:38
Ik zet m dan weer nooit achter me neer, dan sta ik continu met mn hoofd naar achter gedraaid om mezelf te horen. Het liefst nog voor me, wat helaas vaak niet gaat. Dan in elk geval naast me en inderdaad liefst een eind van je vandaan, aan de zijkant van het podium bijvoorbeeld. Scheelt ook dat de knoppenman dan weinig last van je heeft met het inregelen van de zaal.

Maar verder wat BB zegt: 2 totaal andere situaties en soms is het lastig inschatten wat het geluid gaat doen.

barno
20 augustus 2012, 15:51
Waarom niet Barno?

omdat ik niet zoutpilaargewijs op dezelfde plek blijf staan tijdens een show. met een amp gericht naar je oren is het contrast heel groot als je uit de geluidsbeam stapt.

humbucker
20 augustus 2012, 16:22
Ah, op die manier! Was aan het denken aan amps die omflikkerden oid :)

Little Jay
20 augustus 2012, 16:37
Hm, tsja, het is dan toch iets ik waar ik mee moet leren leven denk ik. Het verschilt inderdaad heel erg per ruimte en voor al op grote podia, waar je geen 'akoestische' situatie hebt maar moet leven met monitoring, heb ik er veel last van. In dit geval zat ik gewoon niet op de monitor, omdat we al werden aangekondigd voordat de geluidsman klaar was. Het podium was ook net weer te klein om ver genoeg naar voren te lopen om in de beam te gaan staan. Met een monitor voor m'n snuffert was het vast een heel ander verhaal geweest...

Om nog wat aan het scenario toe te voegen: erna kwam een jamsessie die ik moest leiden. Omdat zowiezo het gas toen een stap terug zou gaan heb ik een stoel voor de versterker gezet ('t was een jazz-sessie, dus dan mag dat, toch? :D ). Omdat ik toen weer in de beam zat, was het geluid weer perfect in mijn oren.

Het vervelende vind ik dat m'n spel er zo onder lijdt als ik mezelf niet lekker genoeg hoor....

(oh, voor de geïnteresseerden, zo klonk het in de "zaal":
http://www.youtube.com/watch?v=LhK0AwYSBPg
http://www.youtube.com/watch?v=VK3PgB88ZTA)

Eko
20 augustus 2012, 20:29
Tijdens optredens is jou geluid niet van belang , maar van de zaal wel. Richt je daar op. Een geluidsman kan beoordelen of je te hard staat of niet , jij niet. Dan sta je namelijk continue te draaien aan je amp en heb je de hele avond een klo.. geluid. Alsje beter hoorbaar wilt zijnvoor jezelf is verhogen wel een optie. Flightcase of krat er onder doet wonderen.
Het lijkt een dooddoener ,maar optreden doe je voor publiek en dus niet voor jezelf. Als je jezelf goed wilt horen , draai dan maar aan de knoppen tijdens repetities.
Het is niet om te pesten , maar ik zie veel gitaristen een optreden verpesten door in zichzelf gekeerd te spelen met hun concentratie gericht op de amp i.p.v. de aanstaande fans. In tegenstelling tot wat een hoop gitaristen denken let het publiek eerder op een song , met tekst of zo , waar ze herkenning in vinden. Of je treble iets hoger moet of je drive iets minder....... het zal ze een worst zijn. Het moet een geheel zijn en daar heb je geluidsmensen voor. Zorg voor een goede , scheelt de helft van je geluid en uiteindelijk is iedere zaaleigenaar je dankbaar , als ie het goed doet.
Als je goed repeteerd hebt kun je spelen op het geluid van en snare( drum ) om te tellen. Toonhoogte is lastiger , maar zelfs van feedback uit een zaal kun je dat nog afleiden. Voor de rest doet ervaring wonderen. Ook wij hebben rgelmatig optredens waarbij het podium geluid naadje is, terwijl de zaal stik tevreden is. dat laatste zorgt voor de inkomsten. Sommige nummers heb ik wel meer dan 500 keer gespeeld ,ik weet hoe ik klink in een zaal , daar hoef ik het dus niet voor te doen.

Little Jay
20 augustus 2012, 20:59
Ben het grotendeels wel met je eens hoor Eko, maar ik speel dan gewoon minder lekker. Zeker in de soort muziek die wij spelen, wil het publiek ook solo's horen, en ik speel dan niet op de top van m'n kunnen en dat is toch ook wat ik het publiek wil bieden. De songs lijden er niet onder, we zijn inmiddels ervaren genoeg om gewoon onder alle omstandig door te grooven, gelijk te stoppen, zuiver te spelen, etc. Het publiek vond het ook een geweldig optreden verder.

Maar mensen die het optreden 's middags en 's avonds hadden bijgewoond vonden het middagoptreden - waar het geluid dus perfect was - wel net iets beter en groovier. Publiek voelt het spelplezier dat je hebt ook aan hè!

nak
21 augustus 2012, 16:58
Ik ben allang overstag, amp komt bij mij aan de zijkant.
Ik heb een combo en die zet ik op de flightcase, liefst zo ver mogelijk weg.
De beam richt ik tussen de drummer en zanger in en straalt net onder mij door als de amp dichtbij staat.
Voor mij de beste opstelling omdat het volume niet zo hard hoeft(hekel aan oordopjes) en ik de drummer ook goed kan horen op het podium.
De PA man is er ook vaak content mee.

pasqual
21 augustus 2012, 21:04
Als ik jullie muziek zo hoor, wat trouwens bijzonder goed klinkt, moet het toch niet zo moeilijk zijn om een "acceptabel" podium geluid te krijgen? Er zit behoorlijk wat ruimte tussen de instrumenten en dynamiek. Met mijn band spelen we een stuk heftiger en wij zitten ook nog wel eens te stoeien met de juiste opstelling maar doorgaans horen we elkaar goed.
@Eko: ik begrijp heel goed wat je eigenlijk wilt zeggen maar als je je zelf niet lekker hoort ( ik heb het niet over "hard" maar duidelijk ) sta je toch niet lekker te spelen en dat kan zijn invloed hebben op hoe je uiteindelijk presteert, zoals Little Jay ook al aangaf. Natuurlijk speel je voor je publiek maar een lekker podium geluid is wel zo prettig.
Maar even terug komende op Jay's probleem: zet je versterker eens iets hoger i.p.v. op de grond; ik heb dit ook jaren gedaan en dat klinkt op oor hoogte ook lekker maar diegene die recht in jouw beam staan voor het podium horen toch echt iets anders. Veel van je geluid gaat onder jouw door, hoewel ik toch denk dat het met deze muziek niet zo'n vaart zal lopen als met rockmuziek.

Robin...
22 augustus 2012, 01:40
Ik heb ook af en toe zo'n probleempje maar weet nu de oorzaak. ga niet proberen om versterkers harder te zetten dat brengt alleen maar een kettingreactie om zich heen. meestal ligt het aan de basgitarist die te hard staat. vraag volgende keer of die iets zachter kan dan zul je zien dat de gitaar meer ruimte krijgt. en mids zijn ook je vriend op het podium. wat andere ook hebben gezegt zet hem ergens op de speaker meer op oorhoogte tr krijgen

Little Jay
22 augustus 2012, 11:05
Dank voor alle reacties allemaal! Misschien was mijn post een beetje een retorische vraag, omdat ik het antwoord natuurlijk al wist. Ik gaf ook al aan dat ik in de haast van het opstellen van de amp een fout had gemaakt: die had inderdaad omhoog gemoeten of misschien zelfs gekanteld met de tilt-backs.

Het ging mij er meer om dat ik een inschattingsfout had gemaakt qua opstelling, en analyserend nu de volgende lessen geleerd:
- op dit type podium heb je nihil indirecte reflecties - voor mij erg belangrijk voor het speelgevoel - en ben je dus van de "beam" van versterker afhankelijk;
- hoewel het podium vrij groot was, kon ik toch niet ver genoeg naar voren lopen om m'n oren in de "beam" te krijgen;
- volgende keer op een podium als dit toch beter checken of ik wel over de monitor sta.

Qua volume hoorde ik mezelf wel prima (we zijn niet zo hard) en het podiumgeluid was ook meer dan acceptabel. Maar op een podium als dit, is het geluid van de amp net buiten de 'beam' kennelijk toch zo anders dat het een heel ander speelgevoel oplevert.

Bij deze gig speelden dan weer andere zaken ook een rol: er was geen soundcheck vooraf, het was slechts één vrij korte set van 45 minuten, anders had ik in de pauze wel even de versterker anders opgesteld. En in de haast van het ombouwen (meerdere acts op dat podium) heeft de geluidsman dus geen kans gekregen een mic ervoor te zetten (we werden gewoon al aangekondigd en moesten snel aftikken). Allemaal verre van ideaal dus.

Overigens een paar weken ervoor buiten gespeeld zonder PA, zelfde opstelling met versterker op de grond en dat klonk voor mij veel beter, omdat het podium uit dikke houten balken bestond en er een massieve achterwand was. Dat is dus kennelijk genoeg om middels indirecte reflecties wél het speelgevoel/geluid uit m'n amp te horen waar ik happy van wordt.

Nou, komend weekend weer 2 gigs op totaal verschillende podia, dus dan maar eens kijken of ik de nu opgedane kennis kan toepassen :D

ellisvertellis
22 augustus 2012, 13:24
Wat wij soms doen is een kleine plank, scherm, koffer of iets dergelijks voor de amp te zetten. Het "obstakel" hoeft niet groter te zijn dan de amp zelf. 't Is een noodoplossing , maar de beam wordt onderbroken en het geluid wordt meer de hoogte in geprojecteerd, wat interessant kan zijn op kleine podia. Dan is het kwestie van wat met de plaatsing te spelen om het geluid te krijgen dat je wenst... (toegegeven: zonder soundcheck wordt dat idd moeilijk).

Heel onorthodox allemaal, maar soms is dat al wat je nodig hebt. Jammer wel dat je dan je mooie Twin niet meer ziet! :-)

Little Jay
22 augustus 2012, 14:05
Wat ik in het verleden ook al geleerd heb, is dat een open-back versterker voor een muur plaatsen ook soms verkeerd kan uitpakken.

Al wel eens meegemaakt dat je sound ineens gewoon raar, niet meer dynamisch, en hol is, terwijl je versterker voor een muur, ruit o.i.d. staat? Grote kans dat het geluid achteruit de versterker wordt weerkaatst door de muur en precies uit fase bij jou terecht komt! De oplossing is je versterker iets naar voren of achter te schuiven et voilà! Daar is je sound weer!

Klinkt misschien gek, maar ik heb het al meerdere malen meegemaakt en het leek me eerst haast onmogelijk tot ik me realiseerde dat de golflengtes van vooral de lagere noten al snel enkele centimeters kunnen bedragen!

barno
22 augustus 2012, 14:39
je ziet het bijna niemand doen maar ik verplaats mijn amp wel es tussen twee nummers door. er zit geen reverb in dus dat kan. soms kan kleine wijziging hoek veel doen. of een boek onder de amp voor een kleine kantel.

pasqual
22 augustus 2012, 16:59
Plaatsing, zoals Barno hierboven meldt kan veel doen. Maar ook andere instellingen op verschillende podia zijn soms nodig. Afgelopen weekend eerst gespeeld met midboost aan maar klonk niet mooi. Toen uitgezet: nog steeds niet goed.. Toen midboost weer aan en de mids een aanzienlijk stuk teruggedraaid en toen was het wel goed. Anyway...blijven proberen!

Oranjeaap
23 augustus 2012, 16:41
Zag laatst een optreden die kerel had eigenlijk veel te dikke versterkers voor in de kleine kroeg waar het was, maar die had dus alles speakers naar de muur gericht, en dan ook bijna tegen de muur aan. Wel gewoon versterkers op volle kracht blijkbaar want het was snoei en snoei hard. Het werkte wel goed want of je nou voor, achter, links of rechts van de band stond, het klonk mooi gebalanceerd qua tonen en volume.

Little Jay
23 augustus 2012, 21:00
Zag laatst een optreden die kerel had eigenlijk veel te dikke versterkers voor in de kleine kroeg waar het was, maar die had dus alles speakers naar de muur gericht, en dan ook bijna tegen de muur aan. Wel gewoon versterkers op volle kracht blijkbaar want het was snoei en snoei hard. Het werkte wel goed want of je nou voor, achter, links of rechts van de band stond, het klonk mooi gebalanceerd qua tonen en volume.

Da's een interessant idee zeg! Ziet er alleen niet uit natuurlijk....

nak
23 augustus 2012, 23:01
Da's een interessant idee zeg! Ziet er alleen niet uit natuurlijk....

Jaaa, maar stel dat je de kast wel normaal laat staan maar de voorkant achter het doek dicht timmert en de speakers zet je in de achterkant.
Iets om over na te denken wellicht?

mrweird
24 augustus 2012, 09:32
Ik heb op dit moment weinig optredens.. (coverbandje voor de lol, zanger vertrokken etc.. ) maar mocht 't weer gaan lopen als een speer dan vind ik dit ampje errug interresant:

http://www.premierguitar.com/Handler.ashx?Item_ID=47744F2D-E0F4-4D47-847B-ED296D079D8C&type=large

Een wedge amp van Jet City. Bruikbaar als eigen monitor.

heinz3110
24 augustus 2012, 11:34
Je versterker achter je zetten als je met PA werkt vind ik eigenlijk wel de slechtste plek. Vaak vond ik het dat het een kalig geluid had en een slechte projectie opleverde. Met een pa zet ik mijn versterker (ook) aan de zijkant op een verhoging. Ideaal vind ik -voor mezelf, mijn bandleden én de geluidsmens.


Da's een interessant idee zeg! Ziet er alleen niet uit natuurlijk....

Moet het eruit zien dan? De meeste mensen uit publiek maakt dat toch niet veel uit denk ik. Ik heb het ook veel gedaan hoor, met een openback combo. Gewoon naar de muur richten, of een beetje naar de drummer zelfs, alstie dat leuk vond. In bepaalde tenten en podia werkte dat beter- voor band én publiek.

FruscianteFan
24 augustus 2012, 11:46
tsjah, de ideale-ampplaatsing is natuurlijk verre van rock n roll. Ik merkte het gister weer, in merleyn (150 man) waar de gitaristen hun amps op de nodige kratjes achter zich hadden staan. Resultaat: afhankelijk van waar je in het publiek stond, kreeg je de volle lading. Niet fijn...

heinz3110
24 augustus 2012, 11:50
Misschien is rock n roll wel juist dat je niet dat moet doen wat anderen maar voorschrijven wat rock n roll is. ;)

Little Jay
24 augustus 2012, 13:36
Ik heb op dit moment weinig optredens.. (coverbandje voor de lol, zanger vertrokken etc.. ) maar mocht 't weer gaan lopen als een speer dan vind ik dit ampje errug interresant:

http://www.premierguitar.com/Handler.ashx?Item_ID=47744F2D-E0F4-4D47-847B-ED296D079D8C&type=large

Een wedge amp van Jet City. Bruikbaar als eigen monitor.

Cool! Toch een beetje dit idee:

http://www.lilypix.com/photos/data/14bfa6bb14875e45bba028a21ed38046/482_p28724.jpg

Ik heb al mijn amps ook van tilt backs voorzien, werkt in de meeste situaties pefect, maar soms niet als er geen PA is en je amp dus de zaal moet voorzien van geluid. Ik zeg soms, omdat in de meeste kroegen en zaaltjes er voldoende reflecties zijn om een versterker die niet op het publiek gericht staat toch goed hoorbaar te maken. Reflectie via het plafond wordt vaak onderschat volgens mij.

Little Jay
24 augustus 2012, 13:39
Je versterker achter je zetten als je met PA werkt vind ik eigenlijk wel de slechtste plek. Vaak vond ik het dat het een kalig geluid had en een slechte projectie opleverde. Met een pa zet ik mijn versterker (ook) aan de zijkant op een verhoging. Ideaal vind ik -voor mezelf, mijn bandleden én de geluidsmens.


Ik zet met een PA de versterker zelfs wel eens achterovergekanteld vóór me! (Als een monitor dus). Werkt vaak ook perfect!

FruscianteFan
24 augustus 2012, 14:02
Ja... stiekem had ik zo ongeveer het beste geluid (voor mezelf) bij een serie optredens met een koor. Drummer zat achter schermen, en omdat ik van de dirigent niet mijn versterker het podium op mocht richten (combo stond in de coulissen, beetje jammer), zette ik hem voor me neer, gekanteld met m'n standback.

Die standback ligt sowieso standaard in m'n versterker, is vaak een mooie uitkomst. Al is het lang niet altijd ideaal, zeker niet als ik niet al te hard mag van de geluidsman.

edit: misschien even wat nuanceren: bij die optredens stonden er wel blazers in mn oren te toeteren, en had ik dus niets van monitoring.

pim raaijmakers
26 augustus 2012, 22:06
Ik heb altijd al gezongen met in-ear. Nu ik ook gitaar speel, is in-ear ook een genot. Ik ben nogal een renner op het podium en idd. jezelf horen is een must om jezelf lekker te voelen en je vrij te voelen. Zonder in ear ben ik in ieder geval ook wat gebonden aan de plaats waar ik mij het beste hoor.