PDA

View Full Version : Desktop PC voor muziekopnames: wat mag het kosten?



hjh360
20 augustus 2012, 08:33
Aangezien ik tot nu toe op een Netbook (met een 10.1 inch scherm !) al mijn opnames heb gemaakt, in combinatie met gratis vst'tjes, ben ik nu toe aan een wat proffesionelere setup.

Mijn vraag is: Hoeveel geld ben ik ongeveer kwijt voor een degelijke setup?

Mijn Netbook crashed namelijk al waarneer ik wat reverb op was sporen tegelijk laat afspelen.. Best frustrerend om op die manier werk te verliezen.

Ik zou dus een degelijke desktop willen, waar ik (gemakkelijk) professionele vst's mee kan gebruiken ( denk aan addictive drums). Ik zou namelijk ook een eletrische drumkit erbij willen, zodat ik eens een keer géén gratis drum vst hoef te gebruiken ;)

2e vraagje: ik heb een samsung monitor van 20 inch ongeveer. Deze gebruik ik vooral als tv, maar is het ook mogelijk deze aan te sluiten op de pc, zodat deze als monitor zou dienen?

Terminus
20 augustus 2012, 10:47
Elke fatsoenlijke desktop PC (dus geen gekke Mini PC's en zo) zal al geschikt zijn voor opnemen. Meer RAM en een snellere processor is beter, en flink wat schijfruimte kan ook geen kwaad. Wat je wel moet doen is er een goede geluidskaart bij kopen, daar is op dit forum al meer over te vinden.

En die Samsung monitor: lees de handleiding, daar is vast wel iets over te vinden. Tegenwoordig hebben wat duurdere PC's HDMI uitgangen, dus het zal waarschijnlijk geen probleem zijn. Of het beeld je bevalt is een ander verhaal.

Baker
20 augustus 2012, 16:33
Ik gebruik voor mijn thuis studio een HP werkstation van meer dan 5 jaar oud, met een Intel duo Core CPU, windows Xp, en 2 gig ram. Niks bijzonders dus. Maar Reaper draait hierop als een zonnetje. Ook als ik 12 tracks, inclusief reverb, drumkit from hell, midi en de hele klerezooi tegelijk laat draaien. Ik heb ook een 20" samsung. De PC heb ik gratis van de buurman gekregen. Het scherm heb ik van marktplaats. Voor 75 euro was ik dus klaar. Ik heb wel, (zoals terminus ook aanbeveelt) een goede audio interface. Hier heb ik niet op bezuinigd. Hoewel, deze heb ik voor 100 Euro van Marktplaats gehaald, dus daar zitten de kosten ook niet in. Ok, ik heb dan mazzel dat mijn buurman systeembeheerder is, maar voor laten we zeggen 100 Euro moet je toch wel iets moois kunnen scoren hoor dacht ik zo..

Ik zou zeggen, check marktplaats, en sla je slag.

De tip van Terminus om geen mini pc of iets deregelijks te kopen vind ik wel een goeie. Mijn PC is dan wel een oud bakkie, maar het is ooit het vetste van het vetste geweest, waardoor ook de harde schijf en dat soort dingen nog steeds redelijk mee kunnen draaien.

Baker
20 augustus 2012, 16:38
deze (http://computer-software.marktplaats.nl/desktop-pc-s/585360042-workstation-hp-xw4300-p4-3-6ghz-2gb-150gb-dvdr-8x-usb2-0-qu.html?return=eJwtjMsKgzAQRf9F0KVJFLuISNE%2FCWpJy GvIjFha%2Bu8daVf33HuGMVrpt9NyRK2Gm65wN2W1oyUCLYTPs Kc2muIJgjGEbQrid9KChfszTKrZcKJc97Oq%2B2VzDJyBOF8OG PGx4d%2FCtUqGyGJOR9yLW7n6k6uFuhs6eebikQy5nNhkvB52D cAxyWr8fAFs0Dee&df=1&fta=eNpFkF1uwyAQhO%2BC1DzD4t9FuUKvEC0sJFad2ApOY7XK 3evFrfr2McvMSEPY4nfGDtXjPp4%2BaczKZWy39zoezYHzcZnQ OB7QjQt%2BDbPLifOmzAtqd53x9rjG%2BxDcxxMv8xvo53T%2F yAstw3RzUx4QDvP8OGpJrVDNdI7KDZs%2Fo0U1cKkD6bPedzHY egWrITZABcC2IGC6OpSTTpGLon1Hu9I0ploBUmLWBaJOTRRgTh UJ9N5rWP8rINWVta1A1XLqd0UTCBjbRbHHmEInf2JoQpCc6Llu bVHAU9gBNOwnw5IT277TpoCtQQvYCFTslpP1AoaqXdEmkXSxj3 0lyYGp0W0B48HIPGZbaplm4nwa4%2B28XP4W7FFdaT3JqNuOjC BboqKncu%2B%2F%2BKkcocbv1%2BsHjx%2BUHA%3D%3D&fta_ind=25&fs=1)heb ik dus.

hjh360
20 augustus 2012, 18:07
Ik ga binnenkort maar eens kijken. Hoewel mijn netbookje trouwens ook gewoon 2 gb aan ram heeft.. Dat is toch het onderdeeltje wat het werk verricht? Eerst had dat ding namelijk 1gb aan ram, wat de gemiddelde smartphone tegenwoordig al heeft, en daarmee was dat ding niet vooruit te krijgen.. Voor 40 euro zo'n 2gb ram kaart gehaald, en hij liep al iets sneller (vooral het opstarten ging sneller). Maar hoe jij dan 12 tracks, met midi, reverb, drum vst's, en de hele klerezooi tegelijk laat draaien snap ik niet? ;)

Baker
20 augustus 2012, 18:32
Het gaat niet alleen maar om Ram geheugen he, het systeem is zo sterk als de zwakste schakel. Er zit een goede interface bij (Tascam US-144) en omdat het een degelijke machine betreft zo'n HP workstation zijn alle onderdelen goed op elkaar afgestemd. Ook is de harde schijf redelijk snel. Daarnaast staat Reaper bekend om zijn efficiënte systeembronnen gebruik, dus ja, bij mij loopt het als een zonnetje...

Maar het is soms wel even vogelen hoor. Ik had eerst alles geinstalleerd op mijn zakelijke laptop. Deze had ongeveer dezelfde specs (duo core + 2 gig ram) Met windows vista. Dat liep dus voor geen meter.... schokkerdepokker. Vraag me niet waarom, maar ik denk dat het iets met vista te maken had + het feit dat het een laptop betrof. Iets met de harde schijf en/of data-overdracht ofzo...

Terminus
20 augustus 2012, 18:56
Ik ga binnenkort maar eens kijken. Hoewel mijn netbookje trouwens ook gewoon 2 gb aan ram heeft.. Dat is toch het onderdeeltje wat het werk verricht? Eerst had dat ding namelijk 1gb aan ram, wat de gemiddelde smartphone tegenwoordig al heeft, en daarmee was dat ding niet vooruit te krijgen.. Voor 40 euro zo'n 2gb ram kaart gehaald, en hij liep al iets sneller (vooral het opstarten ging sneller). Maar hoe jij dan 12 tracks, met midi, reverb, drum vst's, en de hele klerezooi tegelijk laat draaien snap ik niet? ;)
De processor verricht het rekenwerk (bijna al het werk dus). RAM is werkgeheugen wat hij gebruikt om dingen tijdelijk en snel op te slaan. Als het RAM vol is moet hij over op de hardeschijf, die veel langzamer is. RAM heeft wel verschillende snelheden maar die zijn voor de meeste toepassingen irrelevant, het wisselen tussen hardeschijf en RAM is de factor die meer geheugen meestal sneller maakt omdat hij dan minder moet wisselen.

harrie-beton
20 augustus 2012, 23:27
Een netbook heeft een zeer lichte energie zuinige CPU en die trekt gewoon geen grote hoeveelheid rekenwerk tegelijk. Als jij voor 500 euro een laptop haalt met een Sandy Bridge i5 quad core CPU (bv de k53 van ASUS) zit je voor paar jaar goed.
Je kunt ook een Desktop halen maar hier zit je voor ongeveer dezelfde kosten, je hebt dan wel meer CPU kracht. Een Desktop CPU is meestal iets hoger geklokt omdat deze zijn warmte beter kwijt kan.

Baker
21 augustus 2012, 09:04
Maar zoveel hoeft het echt niet te kosten als je marktplaats opgaat.
maar HJH360, wat is je budget eigenlijk? Wat heb je over voor een Desktop? En heb je al een goede interface + eventueel monitoren?

hjh360
21 augustus 2012, 12:16
Ik heb een Tascam 122 U nogwat als audio interface. Ik heb een stel oude philips monitoren staan, maar wil nog wel investeren in een beter setje. Ik gebruik ook Reaper, net als Baker.

Wat budget betreft had ik het volgende bedacht: Ik ben van plan een simpel midi keyboardje erbij te halen, zodat ik met behulp van goede software dat als volwaardig keyboard kan gebruiken. Ook wil ik een electronische drumkit aanschaffen, om dan met bijv addictive drums eindelijk eens goede drums op mijn opname te kunnen zetten. Het zou fijn zijn als dit alles zo rond de 1000-

guhlenn
21 augustus 2012, 14:33
De processor verricht het rekenwerk (bijna al het werk dus). RAM is werkgeheugen wat hij gebruikt om dingen tijdelijk en snel op te slaan. Als het RAM vol is moet hij over op de hardeschijf, die veel langzamer is. RAM heeft wel verschillende snelheden maar die zijn voor de meeste toepassingen irrelevant, het wisselen tussen hardeschijf en RAM is de factor die meer geheugen meestal sneller maakt omdat hij dan minder moet wisselen.

Als je in real-time audio mixt zit je toch continu op je HD performance max te hikken?

-Martijn-
21 augustus 2012, 15:27
Als je in real-time audio mixt zit je toch continu op je HD performance max te hikken?

Is het niet zo dat de interface dat mixen voor zijn rekening neemt, als je bijvoorbeeld door een koptelefoon mee wilt luisteren tijdens het opnemen?

bass blom
21 augustus 2012, 15:51
Als je in real-time audio mixt zit je toch continu op je HD performance max te hikken?

max?
75 KB/seconde voor 1 44.1K 16 bit track..
hudige HD's halen zomaar (meer dan) 90MB/seconde..

maar als er moet worden geswapt omdat er te weinig ram is is dat natuurlijk niet handig.

Baker
21 augustus 2012, 19:49
Zomaar even wat bij elkaar gesprokkeld.

-Die interface is prima, die hoef je niet te vervangen.

-monitoren:
http://www.thomann.de/nl/yamaha_hs50m.htm
2x155 = 310 Euro

-Master keyboard:
http://www.thomann.de/nl/maudio_oxygen_61_3rd_gen.htm
149 euro

-Addictive drums:
http://www.thomann.de/nl/xln_audio_addictive_drums.htm
145 euro

-Desktop PC:
http://cpscomputers.nl/multimedia-pc
399 euro

1000-310-149-145-399=-3

kom je 3 euro te kort ;)

hjh360
21 augustus 2012, 23:10
Wauw, super bedankt.

Zit er bij die desktop wel de optie om de monitor die ik al heb (met hdmi-ingang) aan te sluiten?

muziekschuur
21 augustus 2012, 23:55
Je hebt twee harde schijven nodig.... (OS schijf en opname/weergave schijf) En USB3 is aan te bevelen ivm met snelle opslag..

Een I3 is niet aan te bevelen. Een I5 is denk ik nu het minimum. Waarom? Omdat een gemiddeld project best een beetje power kan gebruiken en een quadcore is gewoon veel beter in VST's uitrekenen en tegelijkertijd andere dingen voor je doen. Dus ga voor 8GB windows 7 64 bit en een quadcore met twee harde schijven over SSD en harde schijf...

Het is een paar honder euro meer. Ik weet het. Maar dan ben je wel meteen klaar. Eind dit jaar komen de eerste thunderbolt en USB3 interfaces uit. En die kunnen op 32 samples werken. Maar alleen als ze een sterke CPU treffen.... De meeste DAW's (Cubase, Sonar, Samplitude.....) hebben graag veel schermruimte. Dus een HD scherm is aan te raden (1920*1080 of groter)... Zo'n scherm is er in 20 inch al voor 100 euro... 23" is een lekkere grootte...

guhlenn
22 augustus 2012, 09:13
Is het niet zo dat de interface dat mixen voor zijn rekening neemt, als je bijvoorbeeld door een koptelefoon mee wilt luisteren tijdens het opnemen?

Dat is geen mixen, dat is simpelweg een rerouting van je signaal naar een sub-buss. Mixen is het afspelen van je opgenomen audio files terwijl je ermee zit te kutten.

@bass: nou ja, max is wat overdreven, maar ik gebruik veel sporen, werk in een hogere resolutie, dan is een snelle harddrive wel fijn. Soms krijg ik hem wel over z;n nek hoor :). Maar ik heb nu een SSD laptop, die wil ik binnenkort gaan inrichten voor audio. Dan zou er geen enekl probleem meer moeten zijn

Baker
22 augustus 2012, 09:15
@hjh360
Geen idee, zul je zelf even uit moeten zoeken. Zoals gezegd heb ik zomaar wat bij elkaar gesprokkeld. Ik weet ook niet of de harde schijf die erin zit snel genoeg is, misschien moet je daarvoor een expert raadplegen. (anyone?)

@muziekschuur
Op zich een goed advies, maar voor TS wellicht wat overdreven. TS wil gewoon lekker kunnen opnemen, meerdere sporen gebruiken, tegelijkertijd effect VST's en Drum vst's gebruiken. En dat in een hobbymatige setting, zonder verder toeters en bellen. (toch?)
Daarvoor kun je een supermachine nemen zoals jij voorstelt, maar een wat simpeler PC kan dit ook makkelijk aan. Sterker nog, een 2e hands duo core HP workstation met 2 gig intern, en 1 harde schijf kan dit ook makkelijk aan. (Spreek uit ervaring)

Trouwens, hij heeft al een (goede) USB2 interface, dus als hij ook nog een USB3 of thunderbolt interface moet kopen gaat ie zeker buiten zijn budget.

bass blom
22 augustus 2012, 09:41
Dat is geen mixen, dat is simpelweg een rerouting van je signaal naar een sub-buss. Mixen is het afspelen van je opgenomen audio files terwijl je ermee zit te kutten.

@bass: nou ja, max is wat overdreven, maar ik gebruik veel sporen, werk in een hogere resolutie, dan is een snelle harddrive wel fijn. Soms krijg ik hem wel over z;n nek hoor :). Maar ik heb nu een SSD laptop, die wil ik binnenkort gaan inrichten voor audio. Dan zou er geen enekl probleem meer moeten zijn

zijn het niet meer de VST plugins die de boel over de nek jagen? :D

guhlenn
22 augustus 2012, 09:53
zijn het niet meer de VST plugins die de boel over de nek jagen? :D

Nee natuurlijk niet, ik heb gewoon een CPU meter. Bijdehand ;). Overigens, ik heb een oude quad core en het is vrij knpa om die over de zeik te krijgen. Soms max ik twee van de vier, verder kom ik eigenlijk nooit.

muziekschuur
22 augustus 2012, 12:02
Het is onwijs tof om realltime je sound te bewerken. Met 64 samples kan dat. De nieuwe USB3 interfaces zullen dat, icm een snelle computer kunnen. Dat geeft een geheel nieuwe ervaring. (Probleemloos). Je besteed dan ongeveer 2x zoveel. Dat klopt. Ik heb nu een quadcore met 4GB en een RME kaart (lees ontzettend goeie drivers (kaart is alleen al 600 euro). Die performance komt ook naar nieuwe pc's en dan betaal je daar naar verwachting zo'n 200 euro voor. Als je nu zo'n pc aanschaft met USB3 dan hoef je dan niets meer aan te schaffen. Mijn quadcore kan mixen van 40 tracks makkelijk aan. Dus elke huidige quadcore overtroeft dat met gemak.

Ik heb wel zo'n beetje de meest stabiele asiokaart uit de industrie, dus dat scheelt heel veel...

M.a.w. ik zou gewoon even voorzichtig om je heen kijken en een pc met quadcore met 4 tot 8 GB geheugen en twee harde schijven is echt geen extreme eis. Een AMD phenom II is nog geen 100 euro...

guhlenn
22 augustus 2012, 12:24
Waar is dat geleur met USB3 nu eigenlijk goed voor?

hjh360
22 augustus 2012, 14:18
Oke, nu ik dit zo lees heb ik het volgende besloten. Ik wil "real-time" effecten kunnen toevoegen terwijl ik dingen speel.

Met mijn netbookje was het bijvoorbeeld al zo dat als ik een track alleen al afspeelde met reverb, dan ging ie moeilijk doen. Wanneer ik bijvoorbeeld iets qua zang op wou nemen, op een spoor waar al reverb op stond, en ik maakte dat spoor actief (dus dat ie meteen over de input die reverb moest gaan verwerken "reall-time") kreeg ik een blauw scherm, en sloot ie zichzelf af. Zou ie dat niet doen, dan zou mijn netbookje allang gesmolten zijn volgens mij.. ;)

Dus wat ik wil van mijn aanstaande pc, is dat ie dit gewoon aan kan. Dus wanneer ik iets zing in de mic, dat ik dat via mijn koptelefoon (zonder latency) gelijk met het effect hoor, of het nou reverb/flanger/chorus/delay of wat dan ook is.

Is dit realistisch met mijn budget?

guhlenn
22 augustus 2012, 14:22
Het signaal wordt EERST naar de computer gestuurd, die vervolgens het éffect' berekent en weer terugstuurt. Daar zit altijd latency in, maar soms is die latency zo klein dat je het niet merkt. De zangers die ik heb opgenomen, merkten het. Als je daarentegen met een hardware reverd werkt, is het weer geen probleem :).

B~Rock
22 augustus 2012, 14:38
Misschien ook maar even homerecording.be checken. Staat vol met informatie m.b.t. dit soort vragen:

http://www.homerecording.be/forum/f20/

Braddie
22 augustus 2012, 15:15
Heb zelf nergens last van:
Core i-7 met 16GIG Ram (Is een 3,4ghz) En binnenkort een SSD.
Hangt een M-Audio Fasttrack MK2 aan, Realtime Reverb/Delay toevoegen op 4-5 sporen tegelijkertijd is geen probleem :)

Baker
22 augustus 2012, 15:29
@B~rock,
Inderdaad een mooie site. Met name deze link is ook interessant:
http://www.homerecording.be/gids/hardware/computers

Maar, ook hier wordt een I5 en 2 harde schijven aangeraden. Ik blijf erbij dat dat niet nodig is als je Reaper gebruikt.
Ik heb een duo core met 1 harde schijf, en ik draai ook 12 sporen met vst's, effecten etc.
Maar, het is natuurlijk wel zo dat een beetje extra snelheid geen kwaad kan. Het is aan TS om een keuze te maken...

Waar ik nog niet aan gedacht had, is de mogelijkheid om twee schermen aan te sluiten. Dat kan niet zomaar bij elke PC, (bij die van mij toevallig wel), maar dat is toch wel verrekte handig hoor voor recording. Ik heb de DAW altijd op het grote scherm, en de mixer op een kleiner scherm. Dat kleine scherm gebruik ik ook om word documenten met teksten etc op te zetten.

guhlenn
22 augustus 2012, 15:34
Heb zelf nergens last van:
Core i-7 met 16GIG Ram (Is een 3,4ghz) En binnenkort een SSD.
Hangt een M-Audio Fasttrack MK2 aan, Realtime Reverb/Delay toevoegen op 4-5 sporen tegelijkertijd is geen probleem :)

MEt real time wordt bedoeld dat je het effect afluistert terwijl je het inspeelt. dus je zag moitoren met effect

Terminus
22 augustus 2012, 18:54
Het maakt voor je CPU niet uit of je je effecten toepast op een opgenomen spoor of bij een monitorspoor, in het laatste geval wil je alleen minder latency hebben. Sommige effecten voegen zelf latency toe, dan kun je meestal niet monitoren.

En je CPU begint al moeilijk te doen (resultaat: kraken, stotteren) voordat hij 100% belasting aantikt, afhankelijk van je latency en drivers is meestal 70-80% wel genoeg.

Braddie
30 oktober 2012, 18:13
MEt real time wordt bedoeld dat je het effect afluistert terwijl je het inspeelt. dus je zag moitoren met effect

Gaat hier prima hoor.
Track openen voor zang, daar wat Reverb/Delay/Autotune overheen, en gaan zingen, geen vertraging, en hij loopt ook zéker niet vast.

Oké een SSD is wél handig want die 7200RPM die er in zit is soms wat traagjes.. maargoed