PDA

View Full Version : Transparante slag plata



jos geers
19 augustus 2012, 19:46
Hallo menses
Heb een guitar geknutseld en daar wil ik een transparante dune slagplaat op maken. ik Heb nu een soort stickers Maar wil eigenlijk iets degelijkers wie heeft tips over material en Lijm ?

Gearjunkie
19 augustus 2012, 20:35
Hallo menses
Heb een guitar geknutseld en daar wil ik een transparante dune slagplaat op maken. ik Heb nu een soort stickers Maar wil eigenlijk iets degelijkers wie heeft tips over material en Lijm ?

Een slagplaat uit een stuk plexiglas misschien?

oigun
19 augustus 2012, 20:56
Dat zeg ik: GAMMA.

barno
19 augustus 2012, 21:46
ja gamma, alleen opletten dat je geen krassen maakt bij uitzagen frezen, want dat die krassen eruit schuren polijsten is a PITA

spirit
19 augustus 2012, 21:55
En opletten welke plaat je mee neemt. Je hebt plexiglas en acrylaat. Het ene is heel goed te bewerken, frezen boren. het andere niet, dat breekt heel snel en versplinterd. Welke je precies moet hebben, kan ik je zo niet zeggen, maar is vast te vinden op Google. Of iemand anders kan het je vast vertellen.

Maar om wat voor gitaar gaat het? ALs het een standaard strat of tele is, kan je ook een kant en klare transparante slagplaat kopen.

Ukeloeder
19 augustus 2012, 21:55
ja gamma, alleen opletten dat je geen krassen maakt bij uitzagen frezen, want dat die krassen eruit schuren polijsten is a PITA
inpakken met;
http://www.topa-verpakking.nl/images/product/Masking_tape_rol.png

Plant
19 augustus 2012, 22:05
Maar om wat voor gitaar gaat het? ALs het een standaard strat of tele is, kan je ook een kant en klare transparante slagplaat kopen.

Misschien mis ik iets, maar gaat het wel om een elektrische gitaar? Of bedoel je zoiets:

http://www.tfoa.eu/user_files/images/Lowden%20F50%20Koa%20Redwood%20100010103.jpg

Duhsjaak
20 augustus 2012, 10:25
inpakken met;
http://www.topa-verpakking.nl/images/product/Masking_tape_rol.png

+

Bewerken (zagen/boren) met heeeeeeel veel geduld. Anders gaat de zooi smelten. Verder plexi... pracht materiaal.
Vriendelijke groet, Gus

Ukeloeder
20 augustus 2012, 14:31
[...]
Bewerken (zagen/boren) met heeeeeeel veel geduld. Anders gaat de zooi smelten. [...]

@OP; Learn all you can from the mistakes of others. You won't have time to make them all yourself. ~Alfred Sheinwold

oknarb180
20 augustus 2012, 23:59
En opletten welke plaat je mee neemt. Je hebt plexiglas en acrylaat. Het ene is heel goed te bewerken, frezen boren. het andere niet, dat breekt heel snel en versplinterd. Welke je precies moet hebben, kan ik je zo niet zeggen, maar is vast te vinden op Google. Of iemand anders kan het je vast vertellen.

Maar om wat voor gitaar gaat het? ALs het een standaard strat of tele is, kan je ook een kant en klare transparante slagplaat kopen.

Hey,

Ik heb acrylaat gebruikt voor m'n JEM, en dat freesde prima langs een mal.
Let wel op dat je er geen krassen in maakt, want dan kun je net zo goed opnieuw beginnen i.p.v. polijsten.

N.a.v. die plaat ben ik ook m'n gitaarbouwmallen/werkmallen van plexiglas gaan maken, freest perfect.
Ik gebruik daar plexiglas van 5mm voor.

Net als een hals of een body van hout, eerst grofweg om je mal uitzagen (zet je decoupeer dan niet te snel want dan smelt het!!) en daarna frezen. Frezen is geen probleem want de stukjes kunststof / plastic worden gewoon door de frees weg gesneden en weg geslagen.

Tips:
Alleen wanneer je gaat boren moet je er rekening mee houden voor beide materialen dat je boor de plaat omhoog kan trekken en dan kun je zomaar de hele mal verkloten.
Je moet ze ook niet laten vallen, want wellicht dat er dan een hoek uit spat (o.i.d.).

Rarara hoe ben ik daar nu achter gekomen....?

vr.gr.

Branko

jos geers
21 augustus 2012, 21:21
Ja sorry realiseer me dat mijn vraag wat specifieker moet het gaat hier om een akoestische gitaar dus ik denk dat plexiglas het niet wordt :supercool:

stijnkenens
21 augustus 2012, 21:31
Die stickers zijn normaal genoeg voor een akoestisch instrument, daar zit je niet snel doorheen.

Het dempt zowiezo je klankblad, dus iets dikker maakt het alleen maar erger !


s.

jos geers
25 augustus 2012, 22:36
Ja ik denk het ook wel alleen het is voor een gipsy jazz gitaar en daar speel je met zon dikke plectrum dus vraag ik me af of de sticker zeg maar mechanisch gezien sterk genoeg is. Ik heb ooit een flamenco gitaar gehad en daar zat een net iets dikkere plaat op ik denk drie tiende mm of zo alleen geen idee welk materiaal dat was en welke lijm je nodig hebt

Menk
26 augustus 2012, 20:18
Jep, heb ook een flamenco gitaar met zo'n 'golpeador', en toen ik met mijn klassieke gitaar, met zeer zuinig gepolitoerd ceder bovenblad, in Spanje was heb ik er gauw ook daar een opgezet. Want voor je het weet zitten die gasten door je bovenblad met hun nagels.

Ik weet dat die slagplaten als stickers al lijm aan de onderkant hebben, en waarschijnlijk zijn er ook verschillende diktes. Maar waar? Als voorlopige oplossing lijkt een micca plaatje er misschien nog het meeste op.

Begin ook wel benieuwd te worden naar je gitaar, en zeker als ze zelf geknutseld is!

K

jos geers
28 augustus 2012, 20:27
ik zou zeggen kom naar de meeting ik neem mijn knutselguitaar