PDA

View Full Version : Princeton aansluiten op Marshall cabinet?



Difficulttocure
19 augustus 2012, 17:20
Hallo. Korte vraag.
Ik heb een hele mooie Fender Princeton 5F2A uit 1960. (tweed, narrow panel).
Deze wil ik koppelen aan mijn 1982 Marshall 1960AX cabinet.

Gaat er dan iets stuk?:)

gr, Reinier

bass blom
19 augustus 2012, 18:49
als je het goed doet en de ohm's kloppen gaat het goed.

Gearjunkie
19 augustus 2012, 19:26
Nou vermoed ik dat die princeton enkel een uitgangsimpedantie van 4 ohm heeft. Dus wellicht toch geen match met de Marshall.

Rinze
19 augustus 2012, 19:50
De Fender heeft waarschijnlijk een 4 ohm uitgang. Marshall 4*12 kasten zijn meestal 16 ohm ,dat is een mismatch van 400 %, liever niet zonder aanpassing lijkt mij. Als in de Marshall kast 4 speakers van 16 ohm zitten kun je ze omsolderen naar alle 4 parallel en zo op 4 ohm uitkomen. Als je dit niks zegt kun je er beter iemand bij halen met enige kennis van zaken.

Difficulttocure
20 augustus 2012, 14:02
aha, jammer dan. bedankt iedereen!

Chris Winsemius
21 augustus 2012, 20:03
!!! Princetons, ook tweeds hebben een andere uitgangstrafo en andere speakers dan (tweed) Champs.

Meestal 8 ohm.

Met wat gesoldeer aan je Marshall cab (het parallel zetten van twee 16 ohms speakers) zou je cab qua belasting geschikt zijn maar wees voorzichtig ivm. de zeldzaamheid van je tweed.

Rinze
21 augustus 2012, 20:21
!!! Princetons, ook tweeds hebben een andere uitgangstrafo en andere speakers dan (tweed) Champs.

Meestal 8 ohm.

Met wat gesoldeer aan je Marshall cab (het parallel zetten van twee 16 ohms speakers) zou je cab qua belasting geschikt zijn maar wees voorzichtig ivm. de zeldzaamheid van je tweed.
Ik kon via Google ook al niet echt uitsluitsel vinden over de Tweed Princeton qua impedantie. Staat het er niet achterop?

Midwolda
21 augustus 2012, 20:32
Dan meet je toch even op de speaker die er nu in zit? :chicken:

Chris Winsemius
21 augustus 2012, 20:56
+1!

met multimeter op laag ohms-bereik

+/- 3 ohm op meter: 4 ohms speakers
+/- 6 ohm op meter: 8 ohms speaker
+/- 12 ohm op meter: 16 ohms speaker

verschil komt door gelijkstroomweeerstand vs. wisselstroomweerstand

flo123
22 augustus 2012, 00:01
Dan meet je toch even op de speaker die er nu in zit? :chicken:
En dan zonder dat de speaker op de versterker is aangesloten (anders staat de secundaire wikkeling van de OT er parallel overheen en dat beinvloedt de weerstand meting).

Difficulttocure
22 augustus 2012, 18:42
ok, bedankt!
volgens mij heeft mijn schoonpa een multimeter, dus dat ga ik dit weekend checken.
wat kan er stuk gaan als het niet 'kan' maar ik doe het wel?

bass blom
22 augustus 2012, 18:46
ok, bedankt!
volgens mij heeft mijn schoonpa een multimeter, dus dat ga ik dit weekend checken.
wat kan er stuk gaan als het niet 'kan' maar ik doe het wel?

als je het goed doet niet echt veel.
als inderdaad die fender 8 ohm wil en je geeft hem die marshall 16 ohm en je gaat niet meteen een hele avond volop staan blazen is er niets aan de hand.
een buizenversterker kan een dergelijke mismatch makkelijk (even) aan.
als je waar je 4 ohm zou moeten hebben 16 gaat gebruiken dat is minder, dan kan er best wat stuk gaan. je output trafo bijvoorbeeld.

Rinze
22 augustus 2012, 19:53
Dan meet je toch even op de speaker die er nu in zit? :chicken:

Ja natuurlijk kan dat. Ik ben alleen gewend dat het bij Fenders altijd bij de uitgang staat, in iedere geval bij Black- en Silverfaces.

Difficulttocure
23 augustus 2012, 11:37
hij heeft trouwens wel in '62 in de fender fabriek een speaker upgrade gekregen van 8" naar 10". ik weet niet of dat wat uitmaakt?
ik heb iig niks bij de uitgang gevonden, dus ik ga dit weekend meten.

Midwolda
23 augustus 2012, 14:36
Nee, dat maakt niets uit.
Als ie het al zo lang goed doet hebben ze er toen een speaker met de correcte impedantie in gehangen.

Difficulttocure
23 augustus 2012, 20:05
het lukt trouwens wel met mn Vox cambridge (15W). Die geeft 8ohm aan bij de ext speaker uitgang.

Difficulttocure
25 augustus 2012, 09:34
ok het werkt! en klinkt echt te gek. die princeton (8Ohm) heeft zo veel meer in zich en dat cabinet laat dat er heel mooi uit komen. zoals verwacht meer laag, body maar ook strakker.