PDA

View Full Version : Wat is dit voor fuzz ? (geluidsfragment)



V!N
13 juni 2003, 23:12
Ik heb even de intro van een live opname van Bleeding Heart neergezet. Dit nummer is samen met (een volslagen bezopen) Jim Morrison en staat op zo'n beetje elke Hendrix' compilatie die je voor vijf piek bij de benzinepomp kunt kopen :)

Maar ik dwaal weer af .. Waar het om gaat is: Wat is dit voor fuzz ? Germanium, Silicium .. beide ?

http://users.alwaysaccess.nl/~eisen/bleeding_heart.mp3

Het fuzzt echt de pan uit en zo hup het dak door ! Veel aggressiever dan bijv. de Marshall Supafuzz (weet iemand hier misschien ook meer van ? schema's etc.)

danks alvast namens alle fuzzfeesters hier :)

V!N

basswasp
14 juni 2003, 00:20
Klinkt als een silicium, maar schiet me niet als ik het fout heb :(

Negative K3 fan
14 juni 2003, 01:30
ik vind hem niet echt heel agressief eigelijk, vrij weinig gain etc. Heeft wel een scherpe attack, maar dat ligt ook aan de gitaar en speelstijl. Maar ik weet het zo niet.

jpb
14 juni 2003, 10:18
Klinkt alsof vooral de versterker (Marshall, kan niet missen) flink wordt aangestuurd met maar weinig fuzz. Mooi geluid, vind ik niet scherp/hard. Sil. of Gem. fuzz kan ik niet horen.

sash
14 juni 2003, 16:12
Ik denk dat het eerder een Marshall amp is die te zacht staat en daar fuzz op. Zo klinkt het namelijk bij mij thuis ook als m'n amp niet hard genoeg staat voor de fuzz :)

Siliconen of Germanium zou ik niet met zekerheid durven zeggen. Ik denk siliconen

Dirtypool
14 juni 2003, 18:04
Wat is daar in godsnaam het verschil eigenlijk tussen?

hoofd
14 juni 2003, 18:18
Hehehe, dan moet je 's Morrison's Lament horen, loopt Morrison ook stomdronken te schreeuwen (Fuck your baaaaby, in the assshooooole!) :D

V!N
14 juni 2003, 19:36
Wat is daar in godsnaam het verschil eigenlijk tussen?

Gain, bass, middle, trebble, betrouwbaarheid, invloed van temperatuur.

De ene peer is niet alleen de appel met iets andere waardes van de electronica binnenin.

basswasp
15 juni 2003, 11:10
Ik denk dat het eerder een Marshall amp is die te zacht staat en daar fuzz op. Zo klinkt het namelijk bij mij thuis ook als m'n amp niet hard genoeg staat voor de fuzz :)

Siliconen of Germanium zou ik niet met zekerheid durven zeggen. Ik denk siliconen
Siliconen? :-?

sash
15 juni 2003, 14:02
This unit produces more available gain due to
the silicon transistors used also a different texture of fuzz which can be adjusted by means of an internal trimmer.

Siliconen dus :)

V!N
15 juni 2003, 16:57
Ja, siliconen: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=16892&start=11 .. uit de doe-het-zelf-fuzz-thread waar dit bericht een radicale afscheiding van is.


Het blijft lastig, maar het is volgens mij wel duidelijk dat het niet om een overtuurde Marshall gaat. De amp staat te zacht om na de fuzz er zelf nog overheen te scheuren.

Maar wat het is :???: Waarschijnlijk een van Arbiter of Roger Mayer (DUH) maar of het hier nu gaat om ger of sil blijft nog even een raadsel.


Zijn er geen fustfeesters die zelf deze dingen ooit hebben gehoord/gemaakt die horen wat hier zo fuzzt ?

En dan niet de re-issues he, met een beetje handig rekenwerk kom je snel tot de conclusie dat de bezopen Jims uit het fragment niet niet met de re-issues op het podium stonden te kotsen.

Dirtypool
15 juni 2003, 19:02
Ik heb een andere versie van Bleeding Heart en dan staat Mr H. echt wel snoeihard..maar welke Fuzzversie is ook alweer erg gevoelig voor radiofrequenties, ik had altijd een elpee waaop je tussen zijn geniale licks door Radio Moskou kon horen.

Grtz Richard

V!N
15 juni 2003, 21:08
Ik heb een andere versie van Bleeding Heart en dan staat Mr H. echt wel snoeihard..maar welke Fuzzversie is ook alweer erg gevoelig voor radiofrequenties, ik had altijd een elpee waaop je tussen zijn geniale licks door Radio Moskou kon horen.

Grtz Richard


Leuk, ik barst ook van de boots waarop hij de ene keer nog luider dan de andere keer staat. Maar toen de fuzz-het-zelf draad begon, herinnerde ik me ineens deze versie van Bleeding Heart weer.


En zoals de fuzz daar klinkt, in het bovengenoemde fragment, daar gaat het me nu om. Niet om al die andere versies die weer kunnen varieëren omdat iemand anders ze uitzendt, maar om zoals de fuzz klink in dat kleine stukje MP3 hierboven.

Kun je daar misschien een sil of ger in herkennen ?

Mitch
15 juni 2003, 21:41
Echt fel is -ie niet, ik begrijp niet zo waarom je 'm ontzettend fuzzig vind. Maar goed: mijn gok is juist een niet te ver openstaande Marshall die met een silicon fuzz is aangescherpt. De attack is vrij hard, germ. fuzz neigt toch eerder naar wat doffere klank. Silicon geeft toch wat eerder een scheller geluid.
Belachelijk ver zal de amp niet open staan, want ik hoor nog een redelijke dynamiek :)

V!N
15 juni 2003, 23:07
Echt fel is -ie niet, ik begrijp niet zo waarom je 'm ontzettend fuzzig vind. Maar goed: mijn gok is juist een niet te ver openstaande Marshall die met een silicon fuzz is aangescherpt. De attack is vrij hard, germ. fuzz neigt toch eerder naar wat doffere klank. Silicon geeft toch wat eerder een scheller geluid.
Belachelijk ver zal de amp niet open staan, want ik hoor nog een redelijke dynamiek :)

Het lekker fuzzen zit hem voor mij niet te betekenen dat het om meer gain/fuzz gaat dan andere fuzzboxen. Anders gebruik ik dat wespennest in m'n Coloursound wah/fuzz/straight wel. :)

Ik heb eerst nog twee pedaaltjes op de stapel te liggen om voor mezelf in mekaar te zetten en daarna volgt misschien nog een klassieke fuzz. Hiervoor had ik de Marshall Supafuzz in gedachten (van Pete Townshend op Who's Next ? en andere albums), maar de dronken Jims fuzz, fuzzt me net iets lekkerder en geef toe, deze klinkt wel feller en agressiever dan die van Pete.


Maar dit is wel een post in de juiste richting, een sterk vermoeden dat het om siliconen gaat. Maar dan nog twijfel ik. Siliconen zitten in vergeljking met Germanen altijd enorm in de gain maar dat valt in dit fragment wel weer mee.

AllodoX
17 juni 2003, 23:54
Wat is daar in godsnaam het verschil eigenlijk tussen?

Silicium = harde clipping
Germanium = zachte clipping

germanium klinkt dus iets warmer, omdat het signaal niet afgekapt wordt.

Dirtypool
18 juni 2003, 00:04
Ah..en hoe kom je erachter welk pedaal welk type onderdeeltje gebruikt?

Grtz Richard

sash
18 juni 2003, 00:49
Staat meestal in de omschrijving naast het plaatje :razz:

V!N
3 augustus 2003, 20:41
Het mysterie is opgelost:

Ik wou het potverdrie nou wel eens weten, dus heb ik heb Fuzzmeester Phillip Bryant van Fuzz Central (http://fuzzcentral.tripod.com) het fragmentje ook even gestuurd.

Phillip houdt zich bezig met het klonen van klassiekers en verzint hier dikwijls aanpassingen bij die het p'daaltje net zo handig maken als een moderne, maar toch het échte geluid hebben van toen, niet de re-issues van nu.
Al zijn bevindingen, schema's PCB's en de hele mikmak staat op de site en is gratis voor alle zelfbouwers en ander gespuis toegankelijk.

Maar toch .. Ook een man die zo'n beetje elk fuzzpedaal uit de gouden jaren heeft nagemaakt in alle mogelijke variaties, kan het niet met 100% zekerheid zeggen:


Hendrix used a lot of different types of fuzz pedals, but it very well could have been a Roger Mayer modified circuit. It could also be a Colorsound ToneBender...maybe a 3-Knob. My guess would probably be either a silicon Fuzz Face (or some Roger Mayer modification thereof). The ToneBenders tend to be way more fuzzy sounding than anything I've heard Hendrix use in studio recordings or live recordings.

Phillip

Zo ! Dan ben ik nu bijna zover dat ik weet hoe mijn Fust Feest gaat worden :D

Het fragment zal ik onlijn laten staan voor de andere feestgangers. :)

groetz,

V!N

basswasp
4 augustus 2003, 14:53
Ik zei 't toch :D