PDA

View Full Version : Strats slijten lang niet zo hard als relic bouwers vaak doen laten geloven



SaferSephy
19 augustus 2012, 12:23
Ik heb mijn Fender CS '60s relic nu anderhalf jaar, en ik dacht eens kijken of er nu verschil zit in de hoeveelheid slijtage ten opzicht van 1,5 jaar terug. Ik bespeel deze gitaar sowieso wekelijks 2/3 uur intensief op repetitie, 1 a 2 keer in de maand gaat ie de buhne op en thuis wordt ie regelmatig betast.

Conclusie; het enige echte duidelijk zichtbare verschil zit em in de arm rest en voor de rest valt er nog weinig verschil te zien.

http://farm9.staticflickr.com/8282/7814015134_af7a6137eb_z.jpg

Tenzij je een gitaar echt 10+ jaar dagelijks 3 uur lang helemaal aan gort speelt, krijg je echt niet de extreme ravage die de meeste relic bouwers vaak fabriceren.

Tip dus voor als je zelf een relic wilt gaan bouwen; overdaad schaadt!

zoon van Piet
19 augustus 2012, 13:26
Laat me raden: jij bent iemand die niet van die klamme zweetklauwen heeft? En die niet over zn gitaar kwijlt tijdens het spelen. Want dat maakt natuurlijk wel een verschil tussen de ene gitarist en de andere. Mijn start heb al 15 jaar en veel bespeeld.maar hij kan zo als nieuw de winkel in. Tot mijn grote verdriet.. terwijl een kennis dus gewoon afbijtmiddel in zijn zweet heeft, zijn gitaar ziet eruit alsof het ding veertig jaar on the Road is geweest.
Overigens heb je wel gelijk in je stelling. De meeste relicszijn weinig fijnzinnig.

Dephazer
19 augustus 2012, 13:37
Sorry, maar dit is een van de meest ondoordachte topics ooit. Als jij met 2 uurtjes repeteren per week en 1 a 2 keer per maand een optreden, zegt dat jij als conclusie kan zeggen hoe een gitaar slijt is grote onzin. Plus, als ik zo naar die slijtage verschillen kijk, denk ik dat na 40 jaar jij geen lak meer op die gitaar hebt zitten.

SaferSephy
19 augustus 2012, 13:38
Laat me raden: jij bent iemand die niet van die klamme zweetklauwen heeft? En die niet over zn gitaar kwijlt tijdens het spelen. Want dat maakt natuurlijk wel een verschil tussen de ene gitarist en de andere. Mijn start heb al 15 jaar en veel bespeeld.maar hij kan zo als nieuw de winkel in. Tot mijn grote verdriet.. terwijl een kennis dus gewoon afbijtmiddel in zijn zweet heeft, zijn gitaar ziet eruit alsof het ding veertig jaar on the Road is geweest.
Overigens heb je wel gelijk in je stelling. De meeste relicszijn weinig fijnzinnig.

ik heb juist wel afbijt middel in m'n zweet. Mijn bril is helemaal mat zwart en wit geworden, volgens de opticien te wijten aan extreem agressief huidzuur. Zelfde verhaal met m'n snaren en fretten. Snaren houden het bij mij maar een paar weken vol en dan zijn ze zwart en dood. Frets zijn na 2 jaar toe aan vlakken en kronen, dus op zich..

Maar houdt rekening met het lak type. Als jij poly lak hebt en je vriend nitro, dan is het logisch dat dit een verschil oplevert.

barno
19 augustus 2012, 13:43
er zijn in feite maar enkel "mother strats" waarop de meeste relics gebaseerd zijn en die waren van ongewone kerels als SRV en Rory en Keef (rephrase, de meeste relics zijn gebaseerd op andere relics).

the sure thing
20 augustus 2012, 08:05
N=1, heet dit in de wetenschap. Hier is geen enkele conclusie op valide. En de opmerking over zweet is een juiste. Verder denk ik dat veel dronken zijn en leven alsof elke dag je laatste kan zijn, ook bevordelijk is voor mate van slijtage.

Harry
20 augustus 2012, 09:53
vergeet ook niet dat die gitaristen van vroeger wat meer uurtjes maken dan de internetgeneratie van nu. Optredens duurden wat langer dan tegenwoordig en er moest echt geoefend worden, niet alleen dingen nadoen van youtube. Gitaren sleten dus harder!

iWishmaster
20 augustus 2012, 10:20
Wat ik dan vreemd vind, als ze vroeger harder sleten enzo, dan moeten die gitaren toch al 100 refrets gehad hebben? Of gebruikte ze toen titanium als fret wire? Daar hoor je namelijk nooit iets over.

FruscianteFan
20 augustus 2012, 12:20
Tsjah, het hangt er helemaal van af hoe je met de gitaar omgaat. Zweet is daar één onderdeel van.

Ik heb mijn Jaguar nu een kleine 5 jaar en hoewel de lak (dikke poly natuurlijk) niet oplost in mijn zweet, ziet ze er behoorlijk afgeragd uit. Veel repeteren en optreden draagt daar zeker aan bij, maar ook hoe je sowieso met de gitaar omgaat. Zo leg ik de mijne vaak op de grond, etc.

Luke-wannabe
20 augustus 2012, 12:27
3 uurtjes in de week spelen en 1 keer in de maand het podium op gaat je gitaar niet van naar de klote..
Ik heb een Road Worn Tele en dat ding is al best wel afgebeukt in de anderhalf jaar dat ik hem heb. En zoals Barno zei zijn de meeste relics gebaseerd op Rory, Stevie, Bruce, etc. Mannen die zo'n gitaar enkele decennia lang elke dag úren lang gebruiken.

Mr.Fingers
20 augustus 2012, 12:32
Wat ik dan vreemd vind, als ze vroeger harder sleten enzo, dan moeten die gitaren toch al 100 refrets gehad hebben? Of gebruikte ze toen titanium als fret wire? Daar hoor je namelijk nooit iets over.

Dat niet, maar ze gebruikten wel vaak flatwounds, en die zijn erg vriendelijk voor de frets. Maar het merendeel van de slijtage komt gewoon van het slecht behandelen. Velen zagen hun gitaar gewoon als een gebruiksvoorwerp, en dat werd tussen twee sets gewoon op een amp gelegd. Viel ze eraf, tsja, dan zat er een kap of deuk in de gitaar, so be it...

Liquid_Metal
20 augustus 2012, 12:46
Weinig slijtage? Man, je hebt dat ding pas 1,5 jaar. Bij elk ander soort object zou dit never nooit mogen gebeuren.

Kakihara
20 augustus 2012, 12:53
Zo deed Rory Gallagher het (vanaf 8:20min ongeveer)

http://www.youtube.com/watch?v=GHzOJKn7vnc
Overigens ben ik van die strat nooit een afbeelding tegengekomen met de originele sunburst (of kleur) er nog min of meer op.

bass blom
20 augustus 2012, 13:05
:D geweldig dat filmpje :p

zoon van Piet
20 augustus 2012, 13:30
Overigens ben ik van die strat nooit een afbeelding tegengekomen met de originele sunburst (of kleur) er nog min of meer op.

U vraagt, wij tonen:
http://www.rorygallagher.com/media/images/early_days/18.jpg

als nieuw, meneer!
100 pond kostte dat ding, zijn ouders hebben jarenlang afbetaald aan die gitaar.
Maar het was een prima investering...

jannest
20 augustus 2012, 13:42
koel stoer stoerest

Kakihara
20 augustus 2012, 13:48
U vraagt, wij tonen:
http://www.rorygallagher.com/media/images/early_days/18.jpg

als nieuw, meneer!
100 pond kostte dat ding, zijn ouders hebben jarenlang afbetaald aan die gitaar.
Maar het was een prima investering...

Top! Onherkenbaar, zowel Rory als de strat. Zeer wijze investering geweest van die ouders.

SaferSephy
20 augustus 2012, 14:09
Prachtig die filmpjes en foto's!!

En inderdaad is het geen exacte wetenschap en zegt dit allemaal niet zoveel, maar boeiend

stijnkenens
20 augustus 2012, 14:32
Op het filmpje ook perfect de oorzaak te zien van geen 100 refrets nodig te hebben: Rory speelt met zijn vingers en niet met een plectrum.

Fretdraad was toen even hard als nu, er is in de loop der jaren geen andere legering gebruikt.
Maar nu heeft men gewoon een veel hardere aanslag dan in de jaren 50, 60, 70 ...

en 1,5 jaar ...
Laten we over 30 jaar nog eens spreken, want op de gitaren van toen zijn die relics gebaseerd, niet op een gitaar van 1,5 jaar oud die, lees ik het goed, vooral in de zetel wordt bespeeld.


s.

bass blom
20 augustus 2012, 14:36
en ik altijd maar denken dat frets slijten door bends en vibrato, nee, de aanslag doet het hem :D

barno
20 augustus 2012, 15:05
ik meen trouwens dat veel van die legendarische strats helemaal niet meer de originele neck hadden, er zullen ook toen best vaak refrets gedaan zijn, en als het op was: nieuw halsje, dat hoefde zelfs niemand te weten , want niemand vond dat interessant...

Jasper.
20 augustus 2012, 16:11
Op het filmpje ook perfect de oorzaak te zien van geen 100 refrets nodig te hebben: Rory speelt met zijn vingers en niet met een plectrum.


Waarom slijt het harder met plectrum? Ik zit niet met mijn plectrum over het fretdraad te schrapen hoor...

stijnkenens
20 augustus 2012, 17:06
Waarom slijt het harder met plectrum? Ik zit niet met mijn plectrum over het fretdraad te schrapen hoor...

Een veel hardere aanslag dan met de vingers, waardoor de snaren harder over de frets schuren / trillen = snellere slijtage.

Speelstijl / muziekstijl heeft er ook mee te maken.

Rory klinkt wel hard, maar als je kijkt hoe hij de snaren aanraakt, kan je dat vergelijken met strelen, als je ziet wat de gemiddelde gitarist tegenwoordig met z'n gitaar doet.



s.

Buzzel
20 augustus 2012, 18:16
Een veel hardere aanslag dan met de vingers, waardoor de snaren harder over de frets schuren / trillen = snellere slijtage.

Speelstijl / muziekstijl heeft er ook mee te maken.

Rory klinkt wel hard, maar als je kijkt hoe hij de snaren aanraakt, kan je dat vergelijken met strelen, als je ziet wat de gemiddelde gitarist tegenwoordig met z'n gitaar doet.



s.

Fretwear dat ik op mijn gitaren zie komt toch echt voornamelijk van bends, vaak vrij duidelijk te zien welke snaren en posities ik graag bend.

spirit
20 augustus 2012, 18:40
Wat ook heel veel verschil uit maakt, sta je in je T-shirtje met blote armen te spelen, of heb je meestal een spijkerblouse aan met koperen knopen aan de boorden aan. Of heb je veel sieraden aan je handen/polsen. Sta je veelal op dezelfde plaats op het podium, of spring je als een dolle rond. Leg je je gitaar na afloop netjes in de koffer, of neem je het niet zo nauw en laat je je gear overal rondslingeren.

Dit zijn allemaal factoren, waardoor een gitaar bij de een harder zal slijten dan bij een ander.

FruscianteFan
20 augustus 2012, 18:42
Ohja, in mijn metalperiode had ik van die spikes om mijn armen. Toen bleek de lak op mijn Jackson best kwetsbaar te zijn...

bass blom
20 augustus 2012, 19:06
ik draag pas sinds twee jaar regelmatig een riem.
altijd spijkerbroeken.
er zijn wel krassen achterop mijn (36+ jaar) oude :lp: maar alle lak zit er nog op.

zoon van Piet
20 augustus 2012, 19:37
Een veel hardere aanslag dan met de vingers, waardoor de snaren harder over de frets schuren / trillen = snellere slijtage.

Speelstijl / muziekstijl heeft er ook mee te maken.

Rory klinkt wel hard, maar als je kijkt hoe hij de snaren aanraakt, kan je dat vergelijken met strelen, als je ziet wat de gemiddelde gitarist tegenwoordig met z'n gitaar doet.



s.

Wie lust er nog wat kul? ;)
Gallagher is in dat filmke al niet bepaald zachtzinnig voor zijn gitaar. En de aanslag is niet echt de doorslaggevende factor in fretslijtage. Bovendien 'streelde' hij jaarlijks heel wat meer uren dan de gemiddelde gitarist.

Ijselrobo 07
20 augustus 2012, 19:49
mijn stratje is anders, in de 2 jaar tijd dat ik 'm heb, al best versleten.
je ziet op de toets die soort worn wat je vaak bij maple ziet (voorbeeldje (http://i23.photobucket.com/albums/b362/samcorbin/IMG_0204.jpg)). maar omdat ik rosewood en geen maple heb valt dat lastiger te zien.
Verder zijn de frets al bijna aan een herfret toe, zijn her en der al wat schroeven en elementen roestig aan het worden en op de body zitten meerdere blutsen van vallen, tegen voorwerpen aankomen en de combinatie gitaar + gigbag + fiets wil ook nog wel eens wat krassen en blutsen opleveren

Het kan dus wel :crazyhappy:

Eko
20 augustus 2012, 20:14
Bij de meeste gitaren die regelmatig gebruikt worden op het podium kun je de butsen en deuken aardig tellen. Ook diegene met polylak. Ik speel , draaf en rag wat af op een podium. Er wordt gewoon mee gespeeld of ze nu duur zijn of niet. Ik heb ze om te gebruiken. Sommigen zijn na 4- jaar al herfret ( Walter Trouts beroemde 70`s hardtailword dat iedere 18 maanden !) . Het leuke is dat sommige Fender iets sneller lijken te slijten dan anderen. Lijkt wel of ze daar meerdere leveranciers hebben van draad.
Het hangt inderdaad nogal wat af van bv kleding. Blote armen of spijkerjasje maakt nogal wat uit.

stijnkenens
21 augustus 2012, 08:39
Wie lust er nog wat kul? ;)
Gallagher is in dat filmke al niet bepaald zachtzinnig voor zijn gitaar. En de aanslag is niet echt de doorslaggevende factor in fretslijtage. Bovendien 'streelde' hij jaarlijks heel wat meer uren dan de gemiddelde gitarist.

Kul of niet, als ik het hoor van een uiterst gerenommeerd gitaarbouwer, die er al ettelijke decennia mee bezig is, ondertussen ook nog Jim Dunlop persoonlijk kent, dan wil ik hem gerust geloven.

Trouwens, ik heb al meerdere toetsen gezien waarbij het hout is uitgesleten (met de nagels in het hout gegraven) waarbij de overeen komende fret ook meer is afgesleten dan ergens anders op de toets.

En dan gaat het hier niet over een stratje dat maar enkele decenia is bespeeld, maar over gitaren die een pakje ouder zijn.



s.

bass blom
21 augustus 2012, 09:27
Kul of niet, als ik het hoor van een uiterst gerenommeerd gitaarbouwer, die er al ettelijke decennia mee bezig is, ondertussen ook nog Jim Dunlop persoonlijk kent, dan wil ik hem gerust geloven.

Trouwens, ik heb al meerdere toetsen gezien waarbij het hout is uitgesleten (met de nagels in het hout gegraven) waarbij de overeen komende fret ook meer is afgesleten dan ergens anders op de toets.


precies, de druk van de vinger, de vibrato en de bend doen dat.
niet de aanslag.
je begint je af te vragen of ze dat drukken benden en vibreren in belgoland aanslag noemen :dontgeti:

oigun
21 augustus 2012, 09:37
en ik altijd maar denken dat frets slijten door bends en vibrato, nee, de aanslag doet het hem :D

Frets slijten IMO ook bij gebruik van een gitaarhoes die vaak met de snaarkant ergens tegenaan word gezet. Ook zie je soms nieuwe gitaren die al deuken in de frets hebben opgelopen tijdens het transport. (worden niet allemaal even goed verpakt...)

bass blom
21 augustus 2012, 09:50
Frets slijten IMO ook bij gebruik van een gitaarhoes die vaak met de snaarkant ergens tegenaan word gezet. Ook zie je soms nieuwe gitaren die al deuken in de frets hebben opgelopen tijdens het transport. (worden niet allemaal even goed verpakt...)

dan heb je het over echt een heel scherp deukje, niet over een zachte 'kuil'.

B-stone
21 augustus 2012, 09:51
mijn stratje is anders, in de 2 jaar tijd dat ik 'm heb, al best versleten.
je ziet op de toets die soort worn wat je vaak bij maple ziet (voorbeeldje (http://i23.photobucket.com/albums/b362/samcorbin/IMG_0204.jpg)). maar omdat ik rosewood en geen maple heb valt dat lastiger te zien.
Verder zijn de frets al bijna aan een herfret toe, zijn her en der al wat schroeven en elementen roestig aan het worden en op de body zitten meerdere blutsen van vallen, tegen voorwerpen aankomen en de combinatie gitaar + gigbag + fiets wil ook nog wel eens wat krassen en blutsen opleveren

Het kan dus wel :crazyhappy:


krijg je toch wel weer weg met een beurtje lemon oil? hoevaak is die gitaar al gevlakt dat hij nu al een herfret nodig heeft?

Rick trodat
21 augustus 2012, 09:55
Ligt ook aan je lak. Ik heb een highway strat. Eerste serie, volgens mij uit 2007.

Lak is geen nitro, maar heel dun en gevoelig voor bier en zweet. Ik heb al aardig wat bier erover heen gekregen en veel gezweet. 2x per week een gig ( gitaar in/uit auto van heet naar koud, van vochtig naar droog ) Daarnaast is ie ook een keer gevallen ( door mijn kat) van de standaard. Gevolgens zijn talloze krasjes en deuken. Compleet vergeelde pickguard. Brug al een keer vervangen, helemaal doorgeroest ( bier denk ik ). Putjes in de hals van mijn vingers. Noem maar op. Vooral optreden met dat warme weer laat een gitaar slijten.

stijnkenens
21 augustus 2012, 10:35
precies, de druk van de vinger, de vibrato en de bend doen dat.
niet de aanslag.
je begint je af te vragen of ze dat drukken benden en vibreren in belgoland aanslag noemen :dontgeti:

Je hebt ook de trilling van de snaar nodig, voor die slijtage. Met enkel wat op je snaar te duwen, wat 'heen en weer' (vibrato) en 'op en neer' (bend) zal het wel wat langer duren.

Ik heb nog nooit een fret gezien die over de lengte van +/- 1,5 cm (dat is de afstand waarover je bend) afgesleten is.
Het is enkel op de plek waar de snaren 'standaard' over de fret lopen. Dus dat benden gaat niet op.

Vibrato, daar kan ik dan nog in komen, wat eigenlijk ook de beweging is van een trillende snaar (die wordt ook korter en langer, en beweegt dus heen en weer over de fret)
Maar dus: hardere aanslag (plectrum) geeft sneller schade dan zachte aanslag: vingers.

En bij mijn vorig voorbeeld: je kon perfect de akkoorden lezen op de toets, benden op de eerste 3 frets ... bwa, ik weet niet.


Precies vechten tegen de bierkaai: mensen die iets lezen op een forum en dat al te snel als waarheid rond strooien, tegenover eigen ondervinding en degelijke artikelen ...


Soit, dat is mijn idee.



s.

zoon van Piet
21 augustus 2012, 11:19
Kul of niet, als ik het hoor van een uiterst gerenommeerd gitaarbouwer, die er al ettelijke decennia mee bezig is, ondertussen ook nog Jim Dunlop persoonlijk kent, dan wil ik hem gerust geloven.

Trouwens, ik heb al meerdere toetsen gezien waarbij het hout is uitgesleten (met de nagels in het hout gegraven) waarbij de overeen komende fret ook meer is afgesleten dan ergens anders op de toets.

En dan gaat het hier niet over een stratje dat maar enkele decenia is bespeeld, maar over gitaren die een pakje ouder zijn.



s.

inderdaad, het D akkoord staat uitgetekend op de frets van mn strat. en zelfs in de toets is het te zien. Maar dat is het gevolg van dat ik maar een akkoord speel! ;)
De meest gespeelde noten zijn te zien op oudere en vooral veelbespeelde gitaren. Dat veel spelen doet het 'm, de linkerhand doet het 'm. dat fingerpicken of plectrum een verschil maken geloof ik niet zo. Daar zal mijn ( al even gerenommeerde) gitaarbouwer ook zo over denken: hij slaat met zijn vingers harder aan dan ik met plectrum. En dan is mijn plectrum nog hard en spelen de meeste watjes van nu met van die halfzachte flapjes die je bijna op kunt rollen.

Vreemd genoeg zie ik geen enkele fretslijtage op mijn oudste gitaar (http://www.bertusborgers.nl/index.php?id=10&instrument=8). terwijl daar al veel meer dan enkele decennia flink op gespeeld wordt. Ik kan alleen maar concluderen dat de legering van frets wel degelijk veranderd is sinds WOII..

Mr.Fingers
21 augustus 2012, 11:38
Ik kan alleen maar concluderen dat de legering van frets wel degelijk veranderd is sinds WOII..
De afgedankte Duitse tanks van die kleine Oostenrijker met z'n opvliegende arm zijn stilletjesaan ook opgebruikt ;)

stijnkenens
21 augustus 2012, 11:42
Ha, dat is dan grappig, want ik heb een Gibson L30 uit 1938 gerestaureerd, en nog steeds in m'n bezit, waarbij de fretjes echt op waren.
De barsten die erin zaten waren redelijk recent, wat mij doet geloven dat ze tot kort (+/- 10 jaar) redelijk intensief bespeeld is geweest (ook serieuze krassen op het klankblad.)

L30 was de budget archtop van Gibson, dus zeer summier afgewerkt. Maar dan blijkbaar met zachtere fretdraad dan de jouwe. Hoewel ik Frank Ford van Frets.com toch geloof als hij zegt dat er bijna niets aan de legering:18% nickel, 80% copper, is veranderd. Hij heeft het laten onderzoeken, en rond gevraagd bij zijn fret-leveranciers.

Je zou dan denken dat er minder koper in zou zitten (tijdens de oorlog werd het aangeslagen voor obussen) maar het is het nikkel dat de hardheid maakt, koper is te zacht.

Daarnaast: zachte plectra is iets van de laatste jaren, dacht ik, ervoor waren ze veel harder, en groter, naar analogie van mandoline plectra.



s.

Mr.Fingers
21 augustus 2012, 11:46
De 1928 L1 waar ik wel eens op pleeg te spelen heeft ook nog de originele frets, en die zijn volledig puntgaaf (en je kunt niet zeggen dat er weinig op die gitaar gespeeld is... Die frets zijn denk ik het enige wat nog in orde is :D)

zoon van Piet
21 augustus 2012, 12:32
Zo'n L 30 zou in principe een duurdere gitaar moeten zijn dan mijn Kalamazoo. En dus geen slechtere fretjes mogen hebben. Maar de tolerantie was destijds groter, mogelijk hebben mijn frets een hogere nikkelcontent. Maar het kan ook aan andere omstandigheden liggen, het valt me vaak op dat de frets op oudere fenders - die smalle fretjes op necks met hogere radius- langer goed blijven dan de moderne dikkere frets op de vlakkere halzen van nu.

Mijn ervaring met plectra is anders. ook vroeger al gebruikten veel gasten dunne plectra. en anderen harde picks, of die oberekenbaar variabele herco's. en weer anderen als Gibbons en May de plaatselijke valuta.

muziekschuur
21 augustus 2012, 14:28
Leuk onderwerp. Goeie foto's....

barno
21 augustus 2012, 14:47
gaat wat richting nerdy uit, imo: zowel vroeger als nu waren/zijn er gitaristen die heel hard fretten, anderen die het zacht doen met dito gevolgen voor de frets. ik kan me wel voorstellen dat men gemiddeld wat harder is gaan drukken naargelang het gemiddeld volume steeg (en het lijkt me dat dat nu een pak hoger ligt dan in de jaren 60 bv)

zoon van Piet
21 augustus 2012, 14:52
gaat wat richting nerdy uit, imo: zowel vroeger als nu waren/zijn er gitaristen die heel hard fretten, anderen die het zacht doen met dito gevolgen voor de frets. ik kan me wel voorstellen dat men gemiddeld wat harder is gaan drukken naargelang het gemiddeld volume steeg (en het lijkt me dat dat nu een pak hoger ligt dan in de jaren 60 bv)

het is hier een gitaarforum, dus nerds all over da place! ;)
Ik kan me juist niet voorstellen dat men 'harder is gaan drukken'. Vroeger werden vaak dikke kabels gebruikt en was een goede afstelling eerder uitzondering dan regel. Met volume lijkt het me weinig van doen te hebben. En trouwens: in het pre-PA tijdperk speelde een beetje gitarist op een hele stack, vol open. Lijkt me hard genoeg, toch? ;)
Maar zeker is dat de ene gitarist sneller door zijn fretten vreet dan de andere.. kwestie van techniek, speeluren en intensiteit, denk ik..

Ijselrobo 07
21 augustus 2012, 15:35
krijg je toch wel weer weg met een beurtje lemon oil? hoevaak is die gitaar al gevlakt dat hij nu al een herfret nodig heeft?

Lemon oil gebeurt regelmatig en de frets zijn nooit gevlakt geweest. voor sommige fretten is het zelfs te laat voor een herfret..

Buzzel
21 augustus 2012, 15:43
Lemon oil gebeurt regelmatig en de frets zijn nooit gevlakt geweest. voor sommige fretten is het zelfs te laat voor een herfret..

Te laat voor een herfret??? Wat wil je dan doen, een nieuwe hals kopen?

stijnkenens
21 augustus 2012, 16:45
Lemon oil gebeurt regelmatig en de frets zijn nooit gevlakt geweest. voor sommige fretten is het zelfs te laat voor een herfret..

Het is nooit te laat voor een herfret, of de toets moest al helemaal opgeschuurd zijn, of bij het uitdiepen van de fretsleuven in de trussrod zagen ...



s.

barno
21 augustus 2012, 16:50
je moet ijselmans altijd hineininterpretieren :) hij bedoelt waarschijnlijk vlakbeurt...

Ijselrobo 07
21 augustus 2012, 16:52
je moet ijselmans altijd hineininterpretieren :) hij bedoelt waarschijnlijk vlakbeurt...

inderdaad.. klein foutje :sssh:

stijnkenens
21 augustus 2012, 17:27
Haha, ik neem m'n woorden terug :)


s.