PDA

View Full Version : schroefgaten hals maken



Ijselrobo 07
18 augustus 2012, 22:24
Toenet heb ik via gitaarmarkt een halsje gekocht. alleen moeten daar nog schroefgaten in komen. Iemand een idee hoe ik die ga maken? boren en schroevendraaiers e.d. heb ik wel thuis liggen..

barno
18 augustus 2012, 22:33
houtboortje met diameter van binnenring schroefdraad van de schroeven. Hals in de pocket zetten en fixeren (check dat ie perfect uitlijnt met de brugzadels !), aftekenen door de pocketgaten, stukje tape rond het boortje dat de max. diepte aangeeft. De hals klemmen op een manier dat ie niet schommelt (radius toets) en vooral kaarsrecht boren.

Ijselrobo 07
19 augustus 2012, 12:25
nog een vraagje: er zit ook nog geen string guide op de hals. hoe kan ik die het beste erop zetten? de hoge E en de B snaar erop zetten en dan erin schroeven?

Gearjunkie
19 augustus 2012, 12:32
Of gewoon weglaten en staggered tuners gebruiken.

Maar wil je hem wel, dan inderdaad uitlijnen op de e en b snaren en met een 1 of 1,5 mm boortje voorboren.

Ijselrobo 07
19 augustus 2012, 12:53
Of gewoon weglaten en staggered tuners gebruiken.

Maar wil je hem wel, dan inderdaad uitlijnen op de e en b snaren en met een 1 of 1,5 mm boortje voorboren.

ok. en maakt de positie van de string guide uit? bij mijn Fender strat zit 'ie zo'n 7.5cm van de nut af.

Gearjunkie
19 augustus 2012, 15:36
ok. en maakt de positie van de string guide uit? bij mijn Fender strat zit 'ie zo'n 7.5cm van de nut af.

Ik denk niet dat je dat zo moet bepalen. Leg de gitaar plat op tafel, ga door je knieën en kijk vanaf de zijkant tegen de kop van de gitaar aan. Nu zie je de hoek die de snaren maken na de topkam. De dikke E gaat snel naar beneden en bijvoorbeeld de G heeft een wat minder sterke hoek.

Probeer nu met de string retainer de plek te zoeken waarbij de b en e snaar een ongeveer zelfde hoek maken als de d en g snaar.
Overigens denk ik niet dat het exacte wetenschap is en wellicht moet je met een decal/logo rekening houden dat je niet net in een letter uitkomt.