PDA

View Full Version : Hoe Boost ik mijn distortion..?



Ricky B
18 augustus 2012, 21:28
Lieve Allemaal,

Mijn vraag zal voor veel mensen hier dood eenvoudig te beantwoorden zijn, voor mij blijft het een raadsel.
Daar gaan we. Ik ben in het trotse bezit van een jcm 800 2210 (2 Channel/ reverb). Nu wil ik op het distortion channel een pedaal gaan gebruiken wat mij meer volume geeft voor solo's en dergelijke.
Ik heb menig pedaal geprobeerd, mxr boost line driver, tube screamers, maar deze gaven mij enkel een 'dikker geluid, meer gain. Qua volume gebeurde er vrijwel niks. Op channel 1 (clean) gaven deze pedalen mij wel het juiste effect.

Hoe kan ik dus mijn distortion 'boosten, opkrikken, meer volume geven?
Alvast bedankt voor het lezen!

Big E
18 augustus 2012, 21:51
Als je meer volume wil moet je je boostpedaal in de effectsloop zetten. Voor je scheurkanaal krijg je inderdaad alleen meer gain.

Mitch
19 augustus 2012, 11:15
Kort uitgelegd: de oversturing vindt hoofdzakelijk in de pre amp plaats van je versterker. Als deze niet overstuurt, dan kun je met een boost vóór de pre amp ook meer volume krijgen. Als het echter al flink overstuurt, zit 't al tegen zijn limiet aan qua volume. Boosten vóór de pre amp geeft dan meer gain, meer sustain, mogelijk iets voller geluid. Als je de boost tussen de pre amp en de power amp kan plaatsen (in de effect loop dus, als die op je versterker zit) dan staat de boost ineens voor de power amp. Die overstuurt nog lang niet, dus die geeft je dan meer volume.

Buzzel
19 augustus 2012, 14:01
marshalls willen wel vaker niet geboost worden. kameraad van me heeft (had) een vintage modern. We hebben misschien wel 10 verschillende pedalen geprobeerd. Er voor FX loop maakt allemaal niks uit. Alleen meer gain niet meer volume.

Enige manier was anders om boosten. Dan je juist je booster op een lager level zet, dus zet je hem uit om harder te gaan. En aan om zachter te gaan.

Wat je zou kunnen doen is een 2de master volume laten installeren. Kan je tussen 2 masters schakelen.

Brum
19 augustus 2012, 14:13
marshalls willen wel vaker niet geboost worden. kameraad van me heeft (had) een vintage modern. We hebben misschien wel 10 verschillende pedalen geprobeerd. Er voor FX loop maakt allemaal niks uit. Alleen meer gain niet meer volume.

Enige manier was anders om boosten. Dan je juist je booster op een lager level zet, dus zet je hem uit om harder te gaan. En aan om zachter te gaan.

Wat je zou kunnen doen is een 2de master volume laten installeren. Kan je tussen 2 masters schakelen.

Die discussie hebben we eerder gehad volgens mij.;) De Vintage Modern is juist uitstekend te boosten met een simpel tubescreamertje wat mij betreft. De OD808 die ik destijds gebruikte deed het er geweldig op en ook een cleane booster, ik gebruikte toen een SHO, deed het erg goed op die versterker. Ik kan me voorstellen dat het bij een JCM800 niet anders is.

Buzzel
19 augustus 2012, 14:40
Maar een tubescreamer geeft ook meer gain, dat wil de topicstarter niet.

Brum
19 augustus 2012, 14:56
Klopt, maar de SHO niet.;)

Erik70
19 augustus 2012, 15:07
(Brum, ik vermoed dat je gainboost en volumeboost door elkaar haalt.)

Gainboost zal idd perfect gaan met een od-pedal tussen gitaar en amp.
Voor het boosten van volume van het gainkanaal voor solo's (ik vermoed dat TS dat wil) is een cleanboost/eq/volumepedal in de fx-loop een betere oplossing.

Ik denk dat iedere amp, dus ook iedere marshall geboost kan worden, mits je de juiste "boostmethode" maar voor het juiste doel gebruikt...... en je een fxloop hebt indien nodig ;-)

Brum
19 augustus 2012, 15:25
De SHO is een cleane booster.

Het ging me er ook meer om dat er gezegd wordt dat veel Marshalls zich niet goed lenen om te boosten en daar ben ik het volstrekt niet mee eens. Ik moet de eerste Marshall eigenlijk nog tegen komen die zich daar niet goed voor leent, dat vind ik nu juist het grote voordeel van Marshalls.

HaroldA
19 augustus 2012, 15:48
De SHO is een cleane booster.

Hoe kom je daar nou weer bij?!? Zeker op hogere gain settings voegt hij heel erg veel irritant scherpe herrie toe. Ik vond het een waardeloze booster.

Buzzel
19 augustus 2012, 16:03
De SHO is een cleane booster.

Het ging me er ook meer om dat er gezegd wordt dat veel Marshalls zich niet goed lenen om te boosten en daar ben ik het volstrekt niet mee eens. Ik moet de eerste Marshall eigenlijk nog tegen komen die zich daar niet goed voor leent, dat vind ik nu juist het grote voordeel van Marshalls.

Hangt misschien ook van de headroom af. Vintage modern waar ik het over heb heeft 50 (of 60) watt. En dat ding heeft gewoon niet veel headroom. De 100watt versie leent zich er misschien beter voor.

HaroldA
19 augustus 2012, 16:29
Hangt misschien ook van de headroom af. Vintage modern waar ik het over heb heeft 50 (of 60) watt. En dat ding heeft gewoon niet veel headroom. De 100watt versie leent zich er misschien beter voor.

Het gaat hier om de headroom van de preamp, niet van de poweramp/PI.

Brum
19 augustus 2012, 16:56
Hoe kom je daar nou weer bij?!? Zeker op hogere gain settings voegt hij heel erg veel irritant scherpe herrie toe. Ik vond het een waardeloze booster.

Daarom is het nog wel een cleane booster, in ieder geval in naam dan. Het is geen overdrive en ook geen treble booster toch? De mening over de SHO doet er dan verder niet zo toe en ik raadde 'm ook niet speciaal aan of zo.

Ik weet dat het warm is...

guitarkid
20 augustus 2012, 20:14
Hoe kom je daar nou weer bij?!? Zeker op hogere gain settings voegt hij heel erg veel irritant scherpe herrie toe. Ik vond het een waardeloze booster.

Waarmee maar weer eens blijkt dat het een kwestie van smaak is: ik vind het een waanzinnige booster, die erg belangrijk is voor mijn sound! ;)

Buzzel
20 augustus 2012, 20:17
Het gaat hier om de headroom van de preamp, niet van de poweramp/PI.

na als je alles op bijna 10 zet hou je nergens ook maar iets van headroom over.

whoosh
21 augustus 2012, 00:34
Juiste antwoorden zijn al gegeven dus :) preamp en poweramp hebben alletwee een stukje headroom, zeg maar het gedeelte van de volumeknop waar je meer volume krijgt ipv meer vervorming. Heb je de headroom opgebruikt, dan krijg je met het insturen van meer signaal door een booster gewoonweg meer vervorming in plaats van meer volume.

De topicstarter gebruikt de headroom van de preamp al op, dus kan alleen nog iets doen met de headroom van de poweramp (mits beschikbaar want ook daar is de headroom op een gegeven moment gewoonweg op) en dat doe je door bv. een booster in de fxloop te zetten.

Ik gebruik daar overigens ook een zelfknutselde SHO voor, maar met mate, ik heb ze op ca. 9 uur staan anders begint het wel wat te spetteren inderdaad. Er staat er eentje voor de amp, en eentje in de fx loop waarbij de laatste dus dient als volume boost.

Bobstra
16 maart 2013, 21:24
Ik heb een 50 watt Marshall VM en het lukt mij ook niet om het volume te boosten. Zelf niet met een boostpedaal in de FX-loop. Bij een JCM900 lukt het wel om te boosten.

steph
17 maart 2013, 08:01
Je kan er niet zo veel mee, maar ik kreeg destijds de VM ook met geen mogelijkheid geboost.
Hiermee bedoel ik +6db in volume voor solo's...
Het was óf een goed slag geluid óf goede lead, en dan lag het er ook nog eens aan op welk volume.

Han S
17 maart 2013, 11:08
marshalls willen wel vaker niet geboost worden. kameraad van me heeft (had) een vintage modern. We hebben misschien wel 10 verschillende pedalen geprobeerd. Er voor FX loop maakt allemaal niks uit. Alleen meer gain niet meer volume.

Enige manier was anders om boosten. Dan je juist je booster op een lager level zet, dus zet je hem uit om harder te gaan. En aan om zachter te gaan.

Wat je zou kunnen doen is een 2de master volume laten installeren. Kan je tussen 2 masters schakelen.

Dit is de beste oplossing volgens mij en ook simpel.