PDA

View Full Version : Strat wiring - eens iets anders?



Hans001
18 augustus 2012, 19:21
Laatstleden heb ik me een Volcano stratje gekocht als knutselprojectje.
De bedoeling is om met deze strat toch eens iets anders te doen dan de standaard SSS-pickups met de 5-weg switch.

Vandaag dus in een gekke bui een 6tal (jawel!) on-on toggle switchjes gaan halen en een 2 tal on-off-on switchjes.

In mijn arsenaal zitten verder ook nog 2 pickups uit andere strat's (weet helaas ook niet meer of 't daarbij gaat om neck, middle of brug-pickups) alsook een humbucker (V2 van Ibanez).

Nu wil ik dat de gitaar ook visueel nog aan te zien is, dus besluit ik alvast om niet in het hout te gaan kappen.

Het mid boost systeem dat bv Clapton gebruikt vind ik te gek, maar dat zal me echter te ver leiden (zeker financieel, afgewogen tegen de kwaliteit van de gitaar).


Dan blijven er voor mij volgende idëeen over:
-Of ik installeer de 2 pickups bij die ik op eender welk moment kan bij ingooien via de on-on switchjes. Ik kan die pickups dan zo installeren dat het visueel wel wat weg heeft van een humbucker op bv neck en brug pickup.

- Of ik installeer de gitaar volgens de superstrat wiring. Probleem is dan echter de 5 way switch die er dan uit moet, welke een gat overlaat in de pickguard.

- Of ik installeer een out of phase switch of iets dergelijks.

- Misschien dat ik ook iets kan doen met een switch voor een verschillende weerstand op de tone-potjes?


Misschien dat u nog een suggestie heeft die ik over het hoofd heb gezien? Eigenlijk hoe 'gekker' hoe beter, zolang het me financieel niet te ver leidt, want dat is die gitaar ook niet bepaald waard...

FruscianteFan
18 augustus 2012, 19:39
6x on-on, 2x on-off-on en dan ook nog de reguliere 5-standen?

Hoe dan ook, wat leuk kan zijn:

brug+hals
serie/parallel, waarbij ik vooral brug en hals in serie vet kan zijn. Tenzij je twee elementen zo dicht bij elkaar zet dat het echt op een humbucker gaat lijken, dat is nog vetter. Denk ook aan combinaties, zoals hals/mid in serie + brug parallel.

Experimenteren met weerstanden, condensatoren of juist het pure geluid van de elementen is altijd leuk.

Hans001
18 augustus 2012, 19:43
niet al de switchjes moeten gebruikt worden hoor ;)

Ahja, wat ik nog vergat, ik heb ook nog een 3 standenschakelaar van een tele als ik me niet vergis.

Misschien dat deze de 5 way switch kan vervangen en dan in combinatie met enkele switchjes dat er weer wat mogelijkheden ontstaan.

Verder ben ik elektro-technisch helemaal geen techneut, dus moesten er reeds wiring diagrams van bestaan, zie ik ze graag!

FruscianteFan
18 augustus 2012, 19:54
Vaak is het een kwestie van er goed voor gaan zitten en logisch nadenken. Je kunt altijd e.e.a. opzoeken, maar ik vind het zelf hartstikke leuk om zelf te bedenken hoe ik iets moet solderen.

Misschien is dit wel een leuke site voor je: http://www.guitarelectronics.com/c=kbTiGE9PID1a2V4IRR7J3kW5L/category/wiring_resources_guitar_wiring_diagrams.3_pickup_g uitar_wiring_diagrams/

Mr.Fingers
18 augustus 2012, 20:05
Dit is de mijne. 5-way met 2 toggles (DPDT on-on) -> 12 klanken. 1 toggle is een faseschakelaar voor het middenelement, de andere een soort serie-parallelswitch

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/b189999a.jpg


Here is what the switching does in terms of the 5-way switch

Phase off, S/P off: neck / neckmid parallel / mid / midbridge parallel / brug (standard strat wiring)
Phase off, S/P on: neck / neck / neckmid serie /midbridge parallel in series with neck / neckbridge series)
Phase on, S/P off: neck / neckmid parallel out phase / mid / midbridge parallel out fase / brug (standard strat with out-phase stands 2 & 4)
Phase on, S/P on: neck / neck / neckmid series out phase / midbridge parallel out fase, in series with neck /neckbridge series

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/6b5ad564.jpg

Hans001
18 augustus 2012, 20:40
Mr. Fingers,

Heb je daar ook een wiring diagramma van soms?

Lijkt me momenteel een van de beste opties. Misschien kan ik daarvan vertrekken en evt. later nog iets toevoegen ofzo.

Il_Falco
18 augustus 2012, 20:44
1 hum - sc - sc

gewone 5w switch
1 on on schakelaar voor de hum te splitten
1 killswitch
2 om de singlecoils uit fase te zetten
1 om de singlecoils parallel of in serie te zetten


Edit: Enkele schema's. (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/)

Mr.Fingers
18 augustus 2012, 20:47
het is DIY samengevoegd van 2 schema's.

Fase: http://alexplorer.net/guitar/mods/phaseswtch.jpg
Serie-Parallel: http://www.deaf-eddie.net/drawings/strat-series-2.jpg

De fase staat voor de SP schakelaar, dus de middenpickup eerst op die faseswitch aansluiten, en dan de "to 5-way switch" en "to ground" van dat schema gebruiken als de huidkleurige en donkerblauwe draad van het SP schema

Hans001
20 augustus 2012, 23:35
Heb ondertussen de fase en serie-parallel schakelaars geinstalleerd. Bijkomend heb ik nog een on-off-on switch geinstalleerd met verschillende weerstanden. Ik moet enkel de weerstanden nog gaan halen. Deze had ik niet liggen.

Maak wel eens een foto als hij terug volledig ineen zit.

De aanpassing bevalt me echter zodanig dat ik toch eens op zoek ga om ook een 2de strat te gaan modificeren. Die strat is zwart met zwarte slagplaat. Deed me beetje denken aan een Gilmour strat. Misschien is het dan ook geen slecht idee om die richting verder te denken. Was dan ook aan het denken om de pickups op een of andere manier te boosten, zodat de passieve pickups toch enigzins reageren zoals een actieve pickup. Momenteel heb ik het stratoblaster circuit voor ogen. Maar zou daarbij graag de gain-potentiometer vrij suptiel in de gitaar willen inbouwen, niet als extra volumeknop.

Enfin, 'k weet het nog niet goed. Enig ander voorstel waarbij dat er op een goedkope manier een soort van boost kan ingebouwd worden in de gitaar is welkom. Denk ook aan het systeem dat in de clapton strats zit, maar dat komt vrij prijzig uit.

In ieder geval al bedankt voor voorgaande tips!

Tabula Rasa
20 augustus 2012, 23:39
Voor ongeveer 5 euro bouw je een super hard on kloon onder je slagplaat. Weleens met een telecaster gedaan en is erg leuk.

aaronstonebeat
21 augustus 2012, 00:02
Dit (http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/) is ook voor een paar euro te bouwen; er moet dan wel een batterij in je gitaar of een externe voeding bij. Maar als je wat verder zoekt op die site, vind je daar allemaal oplossingen voor, ook om met een 1PDT-schakelaar en twee condensatoren een gainboost en een treble boost te realiseren.

Klinkt heel goed, weet ik uit ervaring.

Mr.Fingers
21 augustus 2012, 00:09
on-off-on switch geinstalleerd met verschillende weerstanden. Ik moet enkel de weerstanden nog gaan halen. Deze had ik niet liggen.

Mag ik vragen wat het nut van die weerstanden is? Wil je spelen met de hoeveelheid output of?

Hans001
21 augustus 2012, 00:29
Dat is inderdaad de bedoeling om de hoeveelheid output op het einde aan te passen.

Hans001
1 september 2012, 17:25
Hieronder de 2 gitaartjes die 'k aan 't aanpassen ben:

http://img52.imageshack.us/img52/6604/sam0245n.jpg

De gitaar met witte slagplaat (Volcano) is reeds af.
Voor de andere gitaar zoek ik eigenlijk nog een beetje een oplossing. Was eerst de bedoeling om er een flower booster / super hard on in te bouwen. Maar een krakende volumepot lijkt me niet echt ideaal.

Daarnaast heb ik het eens geprobeerd om in die gitaar in te passen. Het bordje kan evt. geplaatst worden tussen middle en brug pickup. Maar voor nog een plaatst te voorzien voor de batterij, dat paste toch niet meteen 100%.

Die gitaar is daarenboven nogal aan de schelle kant. Dus ben nog even aan 't zoeken of ik niets van een mid booster / treble bleed /... kan vinden waarbij er geen batterij noodzakelijk is (extra voeding langsheen gitaarkabel en extra dc bus lijken me ook niet ideaal). Of misschien nog iets (schakeling/ klein effect) anders dat gebruik maakt van een switch/ extra potmeter.

Wouter J
1 september 2012, 18:05
Mijn "Son of Fido" heeft twee drie standen schakelaartjes voor de pickups.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_1695.jpg

Die werken zo: de rechtse schakelaar daarmee selecteer je het hals of midden element of ze alletwee, en de output van de schakelaar gaat naar de boven pool van de tweede schakelaar waardoor je dus de elementen van die eerste schakelaar (maakt niet waar deze staat) kunt combineren met het brug element of het brug element alleen.

Dus dat geeft dan dit:

1. Rechter schakelaar omhoog en linker omhoog: Hals element
2. Rechter schakelaar midden en linker omhoog: Hals en midden elementen samen
3. Rechter schakelaar omlaag en linker omhoog: Midden element.
4. Rechter schakelaar omhoog en linker midden: Hals en brug elementen samen
5. Rechter schakelaar midden en linker midden: Hals, midden en brug elementen samen
6. Rechter schakelaar omlaag en linker midden: Midden en brug elementen samen.
7. Linker schakelaar omlaag: Brug element.

Hans001
1 september 2012, 18:17
Alvast bedankt Wouter.

Ik zoek echter de huidige configuratie: zijnde normale strat wiring (3 pots + 5 standenschakelaar) + extra pot-meter en tuimelschakelaar zo weinig mogelijk aan te passen omdat ik geen extra slagplaat heb. Die dingen zijn reeds geinstalleerd voor evt. een booster op aan te sluiten.

De onderliggende wiring kan evt wel aangepast worden, al lijkt het me interessanter om de huidige standaard strat wiring te behouden en de 'modificatie' aan te sluiten tussen jack-input en tone-pot. Zodat het 'effect' toegepast wordt op het algemeen geluid, niet op 1 pickup of combinatie.

Parmentier
3 september 2012, 22:02
Alvast bedankt Wouter.

De onderliggende wiring kan evt wel aangepast worden, al lijkt het me interessanter om de huidige standaard strat wiring te behouden en de 'modificatie' aan te sluiten tussen jack-input en tone-pot. Zodat het 'effect' toegepast wordt op het algemeen geluid, niet op 1 pickup of combinatie.

Vet! kun je misschien wat sounds uploaden wanneer het gerealiseerd is :) ben benieuwd!