PDA

View Full Version : Dit kan toch niet moeilijk zijn?



Braddie
18 augustus 2012, 14:26
Het gaat om de solo van Unknown Caller van U2.
Ik zelf speel deze solo nu al een tijdje, en hij gaat me (vind ik persoonlijk) best goed af (Ik heb het vibrato op de juiste plekken, ik doe de bend correct...) Maar ik zit eens op Youtube te kijken en van de 5 filmpjes die ik heb bekeken doen ze die solo allemaal gewoon nét niet... of ze missen volledig het vibrato, of de timing klopt niet, of nog erger... de bend is vals, Hoe moeilijk is het?..

Als zelfs IK het kan, en ik speel net 2 jaar gitaar.... Wat is het wat de solo zo *moeilijk* maakt

Voorbeelden:

http://www.youtube.com/watch?v=T8_qavNCPbA
http://www.youtube.com/watch?v=n-c4ZNTLeYY

Eigen versiee uiteraard (anders zou het lullig zijn om er uberhaubt over te beginnen, al moet ik wel zeggen dat ik hem beter ga opnemen, ik kon hier de solo net een paar dagen)

http://www.youtube.com/watch?v=TLBKgBXAf0U&list=UU76wF4vb5FquOLM_qckgB3Q&index=7&feature=plcp

Van mijn kant komt hij er binnenkort opnieuw opgenomen aan want ik kan hem nu beter...

Maargoed, wát is er nou zo moeilijk aan deze solo? helemaal niks toch?...

allochthomas
19 augustus 2012, 02:19
Weet je waarom ik een hekel aan jou heb? Het is niet om het feit dat je slecht speelt(iedereen moet ergens beginnen) maar omdat je andere probeert af te zeiken en je loopt te verkondigen dat jouw lul de grootste is.

Klep dicht, blijven oefenen en ga eerst je eigen spel kritisch bekijken voordat je weer hoog van de toren gaat blazen.

aaronstonebeat
19 augustus 2012, 02:51
Ik heb David Evans nooit een goede gitarist gevonden; wel een creatieve muzikant/soundscaper/pedalengebruiker.

In '81 heb ik U2 live gezien, op Pinkpop (samen met New Adventures, Fischer Z, Madness, Michael Schenker Group, UB40, Ian Dury & The Blockheads; voor Fl. 30,-); 'I Will Follow' was het liedje dat iedereen toen van hun kende. UB40 vond ik ook nog leuk omdat ze nog niet die vreselijke covers van 'Red, Red Wine' en 'Can't Help Falling in Love' hadden uitgebracht, ze waren nog gewoon een blanke reggaeband; 'Ivory Madonna' was hun hit toen.

Maar U2, nee, ik vond het toen al niks en daar is eigenlijk nooit verandering in gekomen. Ik vond ze een typische exponent van een lichting bandjes die niet konden spelen maar toch al optraden ('new wave' heette dat toen, ik meen dat er ook een marketingconcept achter zat; het moest weer simpel om eraan te kunnen verdienen).

Ik betwijfel dus of dit erg moeilijk is, ik heb de bend met een vergrootglas moeten zoeken :makeup:
Ik wist niet eens dat hij ze ooit deed.

Braddie
19 augustus 2012, 04:06
Weet je waarom ik een hekel aan jou heb? Het is niet om het feit dat je slecht speelt(iedereen moet ergens beginnen) maar omdat je andere probeert af te zeiken en je loopt te verkondigen dat jouw lul de grootste is.

Klep dicht, blijven oefenen en ga eerst je eigen spel kritisch bekijken voordat je weer hoog van de toren gaat blazen.

Dank je dat ik slecht speel :) (Valt reuze mee)
Ik kijk kritisch naar andere mensen hun spel, maar ook zéker naar het meine... absoluut, ik wil bijvoorbeeld dat vibrato perfect hebben, en de *feel* dicht bij het origineel hebben...

Ik weet dat dit optimistisch is voor iemand die 2 jaar speelt, maar heey... heb ik tnminste iets om vooruit te kijken.

Antone_Pieter
19 augustus 2012, 08:41
Zowel je post als je spel is tenenkrommend. Snap echt niet wat je hiermee wil bereiken.

Pepe
19 augustus 2012, 09:02
Hoe goed of slecht je ook bent, er zijn altijd gitaristen te vinden die beter of slechter zijn dan jij in wat je doet.
Nou kan je twee dingen doen. Je optrekken aan mensen die beter zijn of je superieur voelen aan mensen die slechter zijn.

Het eerste komt wat sympathieker over, dat zeker.

Harald
19 augustus 2012, 09:44
En het werkt ook nog een stuk beter... win win dus!

Luke-wannabe
19 augustus 2012, 11:34
Sorry, maar ik vind je sound niet te rammen. Blaas nou maar niet zo hoog van de toren, er zijn, zoals Pepe zegt, altijd gitaristen die minder, maar zeker ook een stuk beter zijn dan jij.

Mr.Fingers
19 augustus 2012, 11:38
Oef... Ik dacht al even dat ik de enige was die er zo over dacht...

Er zit inderdaad meer leven en "vibe" in de guitar-pro versie dan in dit...

Snijdie
19 augustus 2012, 12:26
Als ik andere filmpjes van degene met de witte LP bekijk, dan heb ik niet het idee dat hij slecht is. Blijkbaar heeft de solo voor hem een lage prioriteit.
Waarom zou je kritisch zijn op andere youtubegebruikers? Sommige mensen posten voor de lol. Het is een momentopname van een niveau. Sommige kunnen goed spelen, andere kunnen wat minder spelen. De ene heeft een leercurve om u tegen te zeggen, de andere leert beetje bij beetje. De ene oefent half voor een nummer, de andere verdiept zich in een nummer. Who cares? Als je maar lekker lol hebt toch? Even verder op die (plezier)fiets: als iemand wilt rondkloten met die solo, maar geen zin heeft om de vibrato gebruiken dan is het zijn recht toch? Wie ben jij dan om die persoon digitaal te kleineren?

Een vibrato pas je toe als je het zelf goed vind klinken op dat moment, en toch hopelijk niet omdat het 'moet'?

terrasbeest
19 augustus 2012, 13:39
Ik doe geen bends, en geen vibrato.
Heeft me 6 maanden gekost om het af te leren.

Braddie
19 augustus 2012, 13:58
Mijn sound is misschien niet altijd prettig dat klopt... maar ik verdiep me daar ook pas de laatste tijd een beetje in, ik heb The Edge als inspiratie.
Het spel van dat filmpje(Gaf ik al aan) is niet fantastsich en ik kan beter, dat weet ik van mezelf..

Ik bedoelde dit absoluut niet om mezelf zo fantastisch over te laten komen, want dat ben ik niet, dat weet ik..... Maar ik bedoelde het meer van "Het is een simpele solo, dus waar kan niemand hem nailen" Ik nail hem ook niet (Naja, nu dan wel redelijk) maar ik heb wel het vibrato redelijk correct (Zoals Dave het live diet)

beruk
19 augustus 2012, 20:23
En waarom zou je een solo naar de noot willen na spelen? Veel leuker is het interpreteren ervan en je eigen ding te doen.

Pepe
19 augustus 2012, 21:18
Nah beruk, eerst imiteren, dan creëren. Oude beproefde methode, dat snap ik wel.

..en Braddie, het klinkt raar maar de simpelste dingen kunnen ongelooflijk moeilijk zijn. Een goeie bluesbend ben je je leven lang aan het perfectioneren.

driesp
19 augustus 2012, 23:33
Op wat slaat dit nu ?

http://www.youtube.com/watch?v=4qm_XNwKaVI&feature=plcp
Hoor jezelf hier eens bezig, dit kan toch ook niet moeilijk zijn, of beeld ik me dat in?
Het is zoals reeds gezegd echt goed voor jezelf om je op te trekken aan betere spelers.

Luke-wannabe
20 augustus 2012, 00:04
Nah beruk, eerst imiteren, dan creëren. Oude beproefde methode, dat snap ik wel.

..en Braddie, het klinkt raar maar de simpelste dingen kunnen ongelooflijk moeilijk zijn. Een goeie bluesbend ben je je leven lang aan het perfectioneren.
Mwah, Stevie had 'm toch wel redelijk onder de knie in z'n korte leven ;)

rijsberman
20 augustus 2012, 00:29
Aan alle haters: je hebt gelijk, maar moet je Braddie nu topic na topic afzeiken? Hij heeft ondertussen laten zien er imuun voor te zijn. Je schiet er niks mee op. Je kunt z'n topics ook negeren...

Braddie
20 augustus 2012, 02:06
Op wat slaat dit nu ?

http://www.youtube.com/watch?v=4qm_XNwKaVI&feature=plcp
Hoor jezelf hier eens bezig, dit kan toch ook niet moeilijk zijn, of beeld ik me dat in?
Het is zoals reeds gezegd echt goed voor jezelf om je op te trekken aan betere spelers.

Dit is inderdaad niet echt moeilijk nee, maar ik vind ook niet dat ik het hier slecht doe ofzo, een beetje sloppy wel maar niet heel erg slecht (van wat julie van mij gewend zijn)

Braddie
20 augustus 2012, 02:07
En waarom zou je een solo naar de noot willen na spelen? Veel leuker is het interpreteren ervan en je eigen ding te doen.

Omdat ik persoonlijk dan onder de knie krijg hoe het nou in elkaar zit qua techniek etc etc.. en vanuit dat punt zou ik zelf wat kunnen (proberen te) creèren..

Braddie
20 augustus 2012, 02:08
Nah beruk, eerst imiteren, dan creëren. Oude beproefde methode, dat snap ik wel.

..en Braddie, het klinkt raar maar de simpelste dingen kunnen ongelooflijk moeilijk zijn. Een goeie bluesbend ben je je leven lang aan het perfectioneren.
Klopt, ik ben zelf ook nog steeds bezig met het oefenen enzo, maar misschien is het bij mij meer zo dat ik geen perfectionist bén en het gitaar spelen er gewoon bij heb om het *hebben* en het *kunnen* zeg maar...

Harald
20 augustus 2012, 08:06
Discussie even inkorten..





Maargoed, wát is er nou zo moeilijk aan deze solo? helemaal niks toch?...

Harald
20 augustus 2012, 08:12
Klopt, ik ben zelf ook nog steeds bezig met het oefenen enzo, maar misschien is het bij mij meer zo dat ik geen perfectionist bén en het gitaar spelen er gewoon bij heb om het *hebben* en het *kunnen* zeg maar...

Zoals Adje van den Berg al zei "De antwoorden zijn altjd al aanwezig"

En hoe makkelijker een stukje is, hoe groter de kans dat er geen echt goede covers van te vinden zijn. Makkelijk is relatief, op veel instrumenten moet je toch echt gewoon behoorlijk goed kunnen spelen om iets makkelijks te 'nailen' De mensen die heel goed kunnen spelen gaan 'natuurlijk' niet iets op youtube zetten waarvan iedereen vindt dat het sowieso poepsimpel is. Daar maak je geen indruk mee tenslotte. De mensen die nog niet zo goed kunnen spelen bewijzen dat het eigenlijk toch best nog wel tricky is om echt de puntjes op de i te zetten.

patrick0108
20 augustus 2012, 09:26
Een betere vraag stelling was beter geweest daar niemand nu echt de vraag begrijp volgens mij:mmmm:

Maar goed ik heb ook een stukkie van een aantal jaar terug staan op youtube en als ik dat met nu vergelijk is het bagger maar in die periode vond ik het heerlijk klinken en zat ik lekker mee te jammen.

laat iedereen gewoon genieten daar muziek maken genieten is en we kunnen simpel weg niet allemaal Hendrix worden.

Harry
20 augustus 2012, 11:06
ik denk dat Braddie eigenlijk wil horen dat het best knap is als je dit kunt als je maar 2 jaar speelt. Vind ik wel, compliment dus.

Verder is de manier waarop je naar complimentjes hengelt niet erg sympathiek, misschien zou je daar ook opkunnen oefenen. De betreffende solo is ook niet erg moeilijk, maar men moet maar zin hebben om deze letterlijk uit te zoeken en na te spelen. Ik heb het geduld niet, maar ik zou er zelf een draai aan geven die ik zelf bij het nummer vind passen. Ik zou er wel wat elementjes van de oorspronkelijke solo instoppen, en die komen dan zeker op de verkeerde plek. Maakt mij dat een slechte gitarist?

smullie
20 augustus 2012, 15:16
Het gaat om de solo van Unknown Caller van U2.
Ik zelf speel deze solo nu al een tijdje, en hij gaat me (vind ik persoonlijk) best goed af (Ik heb het vibrato op de juiste plekken, ik doe de bend correct...) Maar ik zit eens op Youtube te kijken en van de 5 filmpjes die ik heb bekeken doen ze die solo allemaal gewoon nét niet... of ze missen volledig het vibrato, of de timing klopt niet, of nog erger... de bend is vals, Hoe moeilijk is het?..

Als zelfs IK het kan, en ik speel net 2 jaar gitaar.... Wat is het wat de solo zo *moeilijk* maakt

Voorbeelden:

http://www.youtube.com/watch?v=T8_qavNCPbA
http://www.youtube.com/watch?v=n-c4ZNTLeYY

Eigen versiee uiteraard (anders zou het lullig zijn om er uberhaubt over te beginnen, al moet ik wel zeggen dat ik hem beter ga opnemen, ik kon hier de solo net een paar dagen)

http://www.youtube.com/watch?v=TLBKgBXAf0U&list=UU76wF4vb5FquOLM_qckgB3Q&index=7&feature=plcp

Van mijn kant komt hij er binnenkort opnieuw opgenomen aan want ik kan hem nu beter...

Maargoed, wát is er nou zo moeilijk aan deze solo? helemaal niks toch?...
Je kan zeker een paar noten spelen (wss ook beter dan ik), maar ik ben toch eerst het origineel eens moeten gaan horen om de solo te herkennen, dus zo fantastisch als jij het vindt, vond ik het eigenlijk niet... :makeup: Ik heb enkel het referentiefilmpje gezien van de man met de witte LP en eerlijk gezegd vond ik jou niet veel beter. Veel dode punten in je solo... (als ik dat zo kan verwoorden)

Ik hoop oprecht dat jij je ongelooflijk amuseert met je gitaar en dat je nog veel speelt en dus ook het hoogste niveau bereikt dat je kan bereiken, maar ik zou toch niet al mijn hoop en verwachtingen zetten op winst bij de volgende editie van "Holland's got talent"... En de titel van "Mister congeniality" zal waarschijnlijk ook niet voorspeld worden als je de kaarten laat leggen door Madame Lenormand.:soinnocent: