PDA

View Full Version : 2x12 Cabinet voor marshall en vox.



staavie
17 augustus 2012, 18:44
Zoek een 2 maal 12 cabinet dat goed moet klinken met mijn Marshall 2061x topje EN mijn Vox cch top.
Is een vox cab met 2X12 inch celestion blue alnico's wat of kan ik beter uitkijken naar iets anders?
Moet wel met beide amps goed klinken.....suggesties ?? Mag wat kosten..
Danku. :)

Mitch
17 augustus 2012, 19:03
Ik heb wel eens een 2061 gehoord op een 2x12 met Blues, maar dat was een gesloten cab. Dat was niet om aan te horen zo schel. Als je kwaliteit wil kan ik je een hartelijk advies geven: de Vernet 212MK (www.vernetamps.com) en daar Celestion Heritage M20s (http://celestion.com/product/24/heritage_series_g12m/) in zetten. Is sowieso een super lekker klinkende kast en met die speakers al helemaal (opener en een mooier hoog bij clean en een romiger mid bij drive dan M25s) maar belangrijker: ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat dat een uitstekende match is met beide amps. Die 212MK is echt een superkast; als we meetings hebben is het zo ongeveer de 'standaard' waar andere dingen aan worden afgemeten. Niet super bekend en verdient dus meer aandacht. Ik zou wel voor de klassieke maten gaan met een meer Fenderstyle kast, want ik heb 'm ook een keer gehoord in een meer Marshallstyle vorm....zag er cool uit maar klonk toch iets doziger om één of andere reden.

bass blom
17 augustus 2012, 19:12
grappig, ja, M20's is ook bij mij het eerste idee gezien dit dubbel gebruik.

staavie
17 augustus 2012, 19:36
Dus de kast met de diagonaal geplaatste speakers?

zjanke
17 augustus 2012, 19:38
Ik heb een bandmaster cab cab gehad met g12h30 anniversery's en nu heb ik een kings-cab met v30's onder mijn CMW plexi jr (=2061, maar dan beter :D )staan. De laatste is gebalanceerder en een stuk prettiger om naar te luisteren. Mitch heeft daar ooit op gespeeld, dus wellicht dat hij kan zeggen hoe dat is in vergelijking met zijn vernet.

Mitch
17 augustus 2012, 20:03
Juist, de diagonaal geplaatste speakers. Heeft echt een heerlijke body, die kast. Voor een eigenzinnig model, handgemaakt is het echt niet duur. Een setje M20s is ook geen koopje, maar beter te doen dan een setje Alnico Blues :D Eén van mijn beste investeringen op gitaargebied ooit, zonder meer.
@zjanke: heb ik op die kast gespeeld? Kan ik me niet herinneren :dontgeti: Ik weet wel dat een 2x12 V20 kast prima klinkt onder een CCH. Wel weer anders hoor, dan een M20 kast, maar da's smaak. Als jij er ook goede ervaringen mee hebt onder de 2061/Plexi Jr dan is dat dus ook geen slechte optie.

Fireburst
17 augustus 2012, 20:19
Heb je al getest op de 2061CX van Marshall ? De G12H30 is in ieder geval een lekkere speaker en zal zeker matchen met de Marshall, maar met de Vox best eerst eens proberen.

staavie
17 augustus 2012, 20:42
Heb de amps nog met geen cab getest (pas aangekocht) speel op een oude vibrolux reverb maar wil ook eens iets anders:) Al doe ik de fender nooit weg.

zjanke
17 augustus 2012, 22:42
@ Mitch: Nee, maar wel op mijn CMW en ik weet niet precies wat er toen voor speakerkasten onder hebben gestaan. Ik ben in ieder geval erg enthousiast over mijn cab al speel ik sinds de aankoop al met het idee om er m20's in te hangen. Waarom dat nog niet gebeurd is? Hij klinkt zo lekker.... :D

@Staavie, weet niet waar je vandaan komt maar als je beide tops mee neemt naar guitar king in Boekel kun je een hele hoop testen

guitarguru
18 augustus 2012, 11:13
+1 voor de M20's onder die amps. Heb zelf ook een VoxCCH en een CMW Plexi Jr (2061-achtige) gehad, en vooral met die laatste amp was het echt super!

Mitch
18 augustus 2012, 11:29
De 2061 cab klinkt dozig, zeker in vergelijking met de Vernet. Meerdere keren naast elkaar gehoord, o.a. met een 2061 (destijds van Tristan). Hebben we met meerdere speakers gehoord als ik me niet vergis, maar het bleef een beetje 'klein' klinken.

staavie
18 augustus 2012, 15:59
Bedoel je met marshall style kast deze? Vernet 2x12 CB ? en met fenser style Vernet 2x12 MK?
Danku.

muziekschuur
18 augustus 2012, 17:14
Het Marshall 2061 cabinet.... Door resonantie van het cabinet (= minder stijf) klinkt ze dozig. Handgemaakte cabinetten zoals Vernet zijn steviger.

Het 2061 cabinet kan met enkele schuin gelijmde latten veel strakker klinken. Resonantie van de wanden is dan weg...
http://www.andertons.co.uk/Products/i/xl__2061cx.jpg

In een Marshall cabinet zit een balk die tegen de speakerwand en de achterwand zit. Als je de achterwand los maakt altijd goed kijken dat die balk onder spanning gemonteerd wordt. Daar wordt het cabinet al een stuk strakker van...

Mitch
18 augustus 2012, 22:59
Ja maar het formaat doet ook wat. 2061cx is ook gewoon kleiner.


Bedoel je met marshall style kast deze? Vernet 2x12 CB ? en met fenser style Vernet 2x12 MK?
Danku.

Hmmmm, denk het niet. Hij heeft een keer voor een forumlid hier een dergelijke cab gemaakt en die was toch weer anders. Die van Niels en mij zijn fysiek 99% gelijk en klinken ook vrijwel identiek. Het enige dat je op Vernet kan mopperen is dat -ie gewoon keurig bouwt wat jij en je oog willen, maar ik zal maar zeggen de "Mark1" is toch echt lekkerder van klank.

staavie
19 augustus 2012, 02:27
Oke....ik denk dat ik er een laat maken:)

Dank u.

Mitch
19 augustus 2012, 11:06
Cool. Laat het eindresultaat hier zéker nog even zien!
Hier alvast een voorproefje ;)

E-J
19 augustus 2012, 14:53
Leuk dat de 2x12 MK steeds populairder wordt! Ik heb de mijne nu dik twee jaar en het is inderdaad een geweldige kast, groot maar niet zwaar. Net zoals die van Niels en Mitch heeft de mijne G12-M20 speakers (kunnen ruilen tegen G12-65's). Aanradertje inderdaad!

the sure thing
19 augustus 2012, 15:18
Ik heb destijds mijn Vernet kast verkocht aan Niels. Super kast!! De G12M20 speakers van mij verhuizen telkens mee naar een nieuwe kast...