PDA

View Full Version : Akoestische gitaar kopen



Benjamin Huygens
17 augustus 2012, 17:46
Hoi, ik weet dat er al tig andere draden lopen voor dit maar het is een nogal individueel iets (wat je bereid bent om te besteden, wat je exacte vragen zijn) dus hopelijk is het ok dat ik hier een eigen discussie voor aanmaak. Ik ken dit forum nog maar net dus als elders al deze informatie ruimschoots is gegeven dan ben ik ook tevreden met een link.

Ik wil een gitaar kopen aangezien ik over een paar weken terug start met lessen. Ik ga morgen en volgende week alle muziekwinkels in de buurt bezoeken en daar alle mogelijk interessante gitaren uitproberen. Vanzelfsprekend bestaat er niet een ideale gitaar. Het is maar net afhankelijk van wat voor geluid je mooi vindt en zelf bij eenzelfde model zijn er verschillen.
Toch kan wellicht objectief worden vastgesteld dat er betere en slechtere merken zijn en dat je vanaf een bepaalde prijsklasse een bepaalde kwaliteit kan kopen.
Ik zou graag wat algemene informatie willen van de kenners.

Welke merken moet ik zeker uitproberen? Waar moet ik zeker op selecteren?
Ik ben bereid om tot zo'n 600 Euro uit te geven voor een klassieke gitaar. Ik heb liever in 1 keer een zeer goede gitaar (onder de 1000 Euro, de prijzen daarboven zijn voor mij wat te hoog voor nu, ook omdat ik van plan ben om binnen een paar jaar nog een elektrische gitaar en een versterker te kopen) dan dat ik over een paar jaar weer een nieuwe klassieke gitaar ga kopen.
Maakt het verschil of dat je een gitaar van 250-300 Euro koopt, een van 400-500 Euro of duurder?
Wat krijg je voor dat extra geld? Beter hout? Ander, maar niet noodzakelijk beter, hout? Een 'beter' merk?
Welke merken zijn echt aan te raden en welke merken zijn echt af te raden?
Waar moet ik nog meer op letten bij de aankoop van een gitaar? Hoe belangrijk is service en maakt het wat uit wat voor koffer je voor je gitaar koopt? Ten slotte, zijn er nog onderhoudstips? Zoals de snaren ontspannen wanneer het warm weer is en je een tijdje niet speelt.

Sowieso zal ik mijn aankoop baseren op mijn eigen gehoor maar het zoekt gemakkelijker als je min of meer weet waar je rekening mee moet houden. Dus alle ervaring van anderen stel ik op prijs.

Rizz
17 augustus 2012, 18:05
Om te beginnen: welkom!

Merken kan ik je niet echt aan helpen. Maar wat algemene tips misschien wel.. Om te beginnen, lees dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?154807-Wat-maakt-een-Western-gitaar-een-goede-Western-gitaar) eens door.. Het gaat wel over westerngitaren, maar er staat ook veel info in over gitaren in het algemeen..

Is er een bepaalde reden dat je kiest voor een klassieke gitaar? Wat voor muziek ga je spelen en zou je niet beter af zijn met een staalsnarige?

Er ijn idd verschillende prijsklasses: tot 100, 100 tot 300, 300 tot 600, enz.. Dat wil niet zeggen dat er geen juweeltjes in de lagere prijsklassen te vinden zijn of totale bagger (lees: je betaalt voor de naam) in de hogere prijsklasses.. Het zou zo moeten zijn dat bij de wat duurdere gitaren meer aandacht is besteed aan de klankeigenschappen van de gitaar, zoals betere tuning van het bovenblad en idd hout van betere kwaliteit, de ene boom is tenslotte de ander niet..:)

Echt kwaliteit begint bij 1000 euro, daaronder zijn er absoluut goede gitaren te vinden.. Wat je ook zou kunnen doen, is voor je budget een mooie tweedehands kopen, dan zit je bij gitaren tussen 800-1100 euro en dus een klasse hoger..

Service is mooi, maar verwacht er niet teveel van.. Een afstelbeurt bij aankoop hoort er sws bij en voor dat geld mag je er een koffer of goede tas bij verwachten.. Zoniet, koop een dikgevoerde tas en spendeer daar ook wat meer aan.. Een koffer op de fiets is niet handig..

Onderhoud: twee keer per jaar bij een snarenwissel je fretboard schoonmaken en inoliën, Dunlop heeft daar een mooi setje voor waar je de komende tien jaar wel mee doet...

Zo, alvast een beetje op weg, maar zijn er meer die misschien beter advies kunnen geven. Of anders een aanvulling hierop..

Succes met de zoektocht!

Benjamin Huygens
17 augustus 2012, 18:08
Ik ben hier waarschijnlijk niet duidelijk genoeg over geweest, ik wil momenteel een klassieke gitaar kopen.

Rizz
17 augustus 2012, 18:10
Ja dat stond er, ik vroeg naar de reden.. :D

Benjamin Huygens
17 augustus 2012, 18:17
Om te beginnen: welkom!

Dank je!



Merken kan ik je niet echt aan helpen. Maar wat algemene tips misschien wel.. Om te beginnen, lees dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?154807-Wat-maakt-een-Western-gitaar-een-goede-Western-gitaar) eens door.. Het gaat wel over westerngitaren, maar er staat ook veel info in over gitaren in het algemeen..

Ik ga het lezen.



Is er een bepaalde reden dat je kiest voor een klassieke gitaar? Wat voor muziek ga je spelen en zou je niet beter af zijn met een staalsnarige?
De voornaamste reden is dat ik een zo'n goed mogelijke techniek wil ontwikkelen.
Ik heb in het verleden al een paar jaar gitaar gespeeld maar ik ben er toen door omstandigheden mee gestopt. Ik weet dat ik in vergelijking met de gemiddelde persoon een goed niveau kan bereiken met het bespelen van een snaarinstrument (gitaar en piano) dus ik wil eerst en vooral zo'n goed mogelijke techniek ontwikkelen.
Ik wil er in de toekomst graag mee optreden (band en individueel), als het er in zit zelf muziek componeren (dus ook braaf toonladders oefenen) enz.
Daarvoor wil ik dan ook zeker andere gitaren kopen aangezien elke stijl gitaar op een prachtige manier kan worden ingezet. Maar voor het volgen van les kan je toch het best een klassieke gitaar gebruiken, nietwaar? Het schijnt dat je daar gemakkelijker een goede techniek op aanleert dan op de andere gitaren.




Er ijn idd verschillende prijsklasses: tot 100, 100 tot 300, 300 tot 600, enz.. Dat wil niet zeggen dat er geen juweeltjes in de lagere prijsklassen te vinden zijn of totale bagger (lees: je betaalt voor de naam) in de hogere prijsklasses.. Het zou zo moeten zijn dat bij de wat duurdere gitaren meer aandacht is besteed aan de klankeigenschappen van de gitaar, zoals betere tuning van het bovenblad en idd hout van betere kwaliteit, de ene boom is tenslotte de ander niet..:)
Ik zou hier graag meer inzicht in willen krijgen. Het zal best zo zijn dat je ook in belangrijke mate voor de naam betaalt, zoals voor zoveel producten geldt (bij kleding zeer duidelijk het geval)
Is het echter alleen de naam waar je voor betaalt of krijg je gemiddeld genomen ook meer waar voor je geld?



Echt kwaliteit begint bij 1000 euro, daaronder zijn er absoluut goede gitaren te vinden.. Wat je ook zou kunnen doen, is voor je budget een mooie tweedehands kopen, dan zit je bij gitaren tussen 800-1100 euro en dus een klasse hoger..

Dat vind ik zeker een zeer interessante optie maar ik heb helaas wel over twee weken al een gitaar nodig en ik heb geen idee waar ik tweedehandsgitaren kan kopen. Tips?

Dank je voor de overige adviezen.

Benjamin Huygens
17 augustus 2012, 18:18
Ja dat stond er, ik vroeg naar de reden.. :D
Ik meldde het maar eventjes nadrukkelijk om misverstanden bij medeforumleden te voorkomen. ;)

Benjamin Huygens
17 augustus 2012, 18:22
Hoe groot is het verschil in geluidskwaliteit tussen tussen een gitaar van +1000 Euro (de bedragen lopen blijkbaar op tot minstens 10 000 Euro) en een goede gitaar van pak hem beet 500 Euro? Ik heb nog niet op een gitaar van die prijsklasse kunnen spelen dus het is voor mij daarom moeilijk om dat in te schatten.
Gaat het dan over details zoals boventonen en toonkleuring (wanneer je bijvoorbeeld met vinger op en neer beweegt terwijl je de snaar op een fret drukt of het verschil in verschillende stijlen van aanslaan) of hoor je ook beduidende verschillen in de klankkleur, de warmte van het geluid en de helderheid van de tonen?
Ik kan natuurlijk altijd in de toekomst nog een topgitaar kopen als je zo'n gitaar pas nodig hebt voor een niveau wat het D-niveau van een getalenteerde leerling op de muziekschol ontstijgt.

Rizz
17 augustus 2012, 18:46
De voornaamste reden is dat ik een zo'n goed mogelijke techniek wil ontwikkelen.
Ik heb in het verleden al een paar jaar gitaar gespeeld maar ik ben er toen door omstandigheden mee gestopt. Ik weet dat ik in vergelijking met de gemiddelde persoon een goed niveau kan bereiken met het bespelen van een snaarinstrument (gitaar en piano) dus ik wil eerst en vooral zo'n goed mogelijke techniek ontwikkelen.
Ik wil er in de toekomst graag mee optreden (band en individueel), als het er in zit zelf muziek componeren (dus ook braaf toonladders oefenen) enz.
Daarvoor wil ik dan ook zeker andere gitaren kopen aangezien elke stijl gitaar op een prachtige manier kan worden ingezet. Maar voor het volgen van les kan je toch het best een klassieke gitaar gebruiken, nietwaar? Het schijnt dat je daar gemakkelijker een goede techniek op aanleert dan op de andere gitaren.


Tja een klassieke speelt door de grotere snaarafstand en de lagere snaarspanning wat makkelijker in het begin, maar echt makkelijker techniek aanleren? ik weet het niet, tenzij je echt klassiek of latin wilt gaan spelen.. Het ligt aan je ambities, denk ik en die zijn behoorlijk, als ik het zo lees..

Ik heb zelf 17 jaar uitsluitend op een klassieke gespeeld, daarna ben ik overgestapt op western en ik heb er nog steeds moeite mee af en toe, o.a. door de kleinere snaarafstand.. Het wordt steeds beter, maar ben nu op een niveau aangekomen dat ik netter moet gaan spelen en dat kost me de grootste moeite.. Ze vereisen toch een andere techniek. Maar dat kan ook komen door te weinig oefenen :soinnocent: Dus als je zo veelzijdig wilt worden als je zegt, wacht niet te lang met het aanschaffen van een staalsnarige..



Ik zou hier graag meer inzicht in willen krijgen. Het zal best zo zijn dat je ook in belangrijke mate voor de naam betaalt, zoals voor zoveel producten geldt (bij kleding zeer duidelijk het geval)
Is het echter alleen de naam waar je voor betaalt of krijg je gemiddeld genomen ook meer waar voor je geld?

Bekende bouwers hebben over het algemeen betere technieken ontwikkeld en hebben ook een naam hoog te houden, dus erg slecht zal het niet worden.. Nogmaals ik heb zelf niet veel inzicht in klassieke gitaren, heb een Yamaha uit het jaar kruik, die klinkt erg mooi, bouwkwaliteit is fantastisch, maar speelt wat minder..



Dat vind ik zeker een zeer interessante optie maar ik heb helaas wel over twee weken al een gitaar nodig en ik heb geen idee waar ik tweedehandsgitaren kan kopen. Tips?

Marktplaats! of de gitaarmarkt hier.. Er zijn ook wel winkels die een ruim tweedehands aanbod hebben, maar waar?


Dank je voor de overige adviezen.

Geen dank...

Benjamin Huygens
18 augustus 2012, 02:15
Heeft iemand ervaring met deze winkel?
http://www.gitarendump.nl/c-1411888-4/klassieke-gitaren-spaans/

Stel dat ik een bepaalde gitaar vind die ik ook op die manier kan kopen, mag ik er dan vanuit gaan dat de klank voldoende hetzelfde is of neem ik dan een riskante gok?

-Martijn-
18 augustus 2012, 02:24
Als ik dit topic even doorlees krijg ik de indruk dat je een weloverwogen keuze wilt maken voordat je je geld uitgeeft.
Ik snap niet dat je dan een gitaar zou bestellen zonder er ooit op gespeeld te hebben.

northernlake
18 augustus 2012, 06:39
Zonder geklikt te hebben zou ik mijn gitaar uit principe niet kopen bij iets dat zich de Gitarendump noemt.

Is Amsterdam of Den Haag te bereizen voor je? Ga eens naar La Guitarra Buena of Casa Benelli en pak alles vast wat je kunt betalen (en een paar die je niét kunt betalen; ook leerzaam en het beantwoord wat van je vragen!)

mountainman
18 augustus 2012, 14:24
Stel dat ik een bepaalde gitaar vind die ik ook op die manier kan kopen, mag ik er dan vanuit gaan dat de klank voldoende hetzelfde is of neem ik dan een riskante gok?
Je neemt een gok. Geen twee gitaren klinken hetzelfde al zijn ze van hetzelfde model. Dus ook als je een bepaalde gitaar al in een winkel hebt uitgeprobeerd dan kan een exemplaar uit een webwinkel toch weer anders klinken.

De prijzen bij die gitaardump zijn trouwens beslist geen dumpprijzen.

Benjamin Huygens
18 augustus 2012, 18:24
Als ik dit topic even doorlees krijg ik de indruk dat je een weloverwogen keuze wilt maken voordat je je geld uitgeeft.
Ik snap niet dat je dan een gitaar zou bestellen zonder er ooit op gespeeld te hebben.
Ik ben het ook niet van plan maar ik wilde eventjes peilen hoe sterk het geluid kan verschillen bij hetzelfde model van hetzelfde merk. Ik probeer altijd om zoveel mogelijk openminded te zijn, het is de beste manier om zoveel mogelijk informatie te vergaren en vervolgens zo goed mogelijk te kunnen beslissen.

Benjamin Huygens
18 augustus 2012, 18:29
Is Amsterdam of Den Haag te bereizen voor je? Ga eens naar La Guitarra Buena of Casa Benelli en pak alles vast wat je kunt betalen (en een paar die je niét kunt betalen; ook leerzaam en het beantwoord wat van je vragen!)
Het zou me zo'n 40 Euro kosten voor het op en neer reizen. Als het de moeite waard is (beste waar voor het geld) dan wil ik dat best wel doen.

Ik las ergens dat Alhambra een van de betere merken is als je voor een redelijk bedrag (vanaf zo'n 500 Euro) een goede gitaar wil kopen.

jazzie1
21 augustus 2012, 14:00
Elk "betere" merk heeft instapmodellen, deze prijzen hun gitaren al aan voor het bedrag wat jij ong. wil besteden. Zijn dat dan "mindere"gitaren? nee dat kan een merk als bv Alhambra zich niet veroorloven. Echter het zit hem dan inderdaad in het gebruik v/d houtsoorten en bouw. Kwalitatief betere onderdelen e.d. Staar je alleen niet blind op een of twee merken ga zoals hier al in dit topic wordt gezegd meerdere gitaren van verschillende merken en verschillende prijsklasses uit proberen, alleen op die manier zul je het verschil ervaren. Probeer ook naar verschillende zaken te gaan om je zo breed mogelijk te orienteren.Jij bent uiteindelijk degene die de gitaar gaat bespelen daarmee bedoel ik : leuk allerlei merken echter door van alles te proberen zou je maar zo bij een gitaar uit kunnen komen welke jou prettig in de hand ligt, welke de klank heeft die jij mooi vindt en die makkelijk en licht te bespelen is, en deze hoeft dan bv helemaal niet te behoren tot een "veel verkochte bekend merk gitaar". Als jij zegt het gaat mij om mijn techniek te ontwikkelen dan zou het voorgaande mijn uitgangspunt zijn en niet het merk.