PDA

View Full Version : Gelakte draad solderen



D3nnis
17 augustus 2012, 17:34
Recentelijk heb ik de sommer cable grindycop beast aangeschaft, en deze wilde ik aan mijn pluggen solderen, maar op een of andere manier soldeert deze kabel voor geen meter. Het soldeer hecht niet aan de kabel.
Nu is het zo dat ik absoluut geen soldeer wonder ben, maar eerder is het me wel gelukt om kabels te solderen.
Nu lijkt het zo te zijn dat de afzonderlijke draadjes gelakt zijn, voordat deze in de kabel verwerkt zijn, en ik denk dat deze lak ervoor zorgt dat de kabel zo niet te solderen is.

Ik heb geprobeerd om de lak eraf te stoken met een aansteker, maar dit gaf een nogal "verweerde" kabel als resultaat, waarvan ik me afvroeg of dat wel de bedoeling was.
Ook heb ik geprobeerd om de uiteinden in de thinner te laten weken, maar behalve dat de thinner de kabel intrekt (is te zien omdat de buitenmantel van de kabelmtransparant is), lost het ook de kunststof tussenlaag tussen de kern en mantel op, waardoor ook dit niet zo'n goede oplossing lijkt te zijn.

Heeft iemand de gouden tip om deze kabel toch soldeerbaar te krijgen?

B-stone
17 augustus 2012, 18:37
Heb je een goede bout? Heb je goede tin?

Lijkt mij eerder daar aan liggen dan aan een soort coating op een koperen draad?

Dus een niet goed heet wordende bout of verkeerde tin. Lijkt mij althans..

Dirk_Hendrik
17 augustus 2012, 23:05
Snelle google op dit probleem suggereert dat meer mensen hier problemen mee hebben.... niks tin of bout dus.

aaronstonebeat
17 augustus 2012, 23:19
Mijn zoon had een tijdje terug een koptelefoon waarvan de draad ergens was gebroken. De kern was absurd dun en gewoonweg niet te solderen; en ik heb al heel wat gesoldeerd.

B-stone
18 augustus 2012, 01:08
Snelle google op dit probleem suggereert dat meer mensen hier problemen mee hebben.... niks tin of bout dus.

Is toch ook alleen maar een suggestie, hij geeft zelf al aan niet echt ervaren te zijn..... Dus kon goed mogelijk zijn.

Maar de ham vraag; geeft google ook een antwoord?

Freeqi
18 augustus 2012, 03:07
gewoon tip soldeerbout op 450° tegen draad houden tot coating smelt (kan je zien/ruiken, duurt paar seconden) dan vertinnen en dan pas solderen.

Dirk_Hendrik
18 augustus 2012, 08:43
Is toch ook alleen maar een suggestie, hij geeft zelf al aan niet echt ervaren te zijn..... Dus kon goed mogelijk zijn.

Maar de ham vraag; geeft google ook een antwoord?
Klopt en zeker wat betreft de temperatuur een ook een prima suggestie. Sorry, my bad. De snelle google die ik gisteren deed gaf geen echte oplossing. Ik kwam alleen een referentie aan zilversoldeer tegen. Of dat is voor het solderen zelf of voor een audiofiele soldeerlas bleef in het midden. Verrot heet solderen dus en wss extra flux toevoegen. Ik heb met deze kabel geen ervaring dus durf er ook weinig over te zeggen.

D3nnis
18 augustus 2012, 08:43
Het is zojuist gelukt!
Ik denk dat de oplossing zat in een andere bout, niet omdat de bout met temperatuur regeling die ik normaal gebruik niet goed is (want daar heb ik andere kabel wel mee kunnen solderen), maar het lijkt erop dat deze te weinig vermogen had, en te veel afkoelt door de kabel. Met een normale weller bout van 45 watt gaat het aardig, want deze stookt de coating inderdaad weg.
Bedankt voor de hulp!

rvorkink
18 augustus 2012, 12:00
Voor gelakt draad heb je eigenlijk een draadkrabber/schraper nodig, zoek maar eens op draadkrabber.
Hiermee krab/schraap je de lak van de draad af.

René.

Plant
18 augustus 2012, 14:20
Mijn zoon had een tijdje terug een koptelefoon waarvan de draad ergens was gebroken. De kern was absurd dun en gewoonweg niet te solderen; en ik heb al heel wat gesoldeerd.

Zagen die koperdraadjes er een beetje 'touw-achtig' uit? Het is blijkbaar wel heel soepel en mechanisch sterk, maar o wee als het toch stuk raakt. Ik heb ook een keer zoiets moeten solderen, bijna niet te doen. Allereerst rookte en stonk het spul als een idioot als je de bout ertegen hield en tin hechten ho maar. Uiteindelijk wel met veel moeite.

Dat spul van de TS lijkt me meer op van die keiharde lak die ook voor trafodraad gebruikt word. Vroeger was dat geloof ik schellak.

aaronstonebeat
19 augustus 2012, 00:01
Zagen die koperdraadjes er een beetje 'touw-achtig' uit?

Ja, inderdaad.

rvorkink
19 augustus 2012, 11:46
Kijk anders eerst of je de kabel in deplug kan klemmen in/op de aansluiting, en dan vol laten vloeien met soldeer.

René

D3nnis
21 augustus 2012, 12:12
Voor gelakt draad heb je eigenlijk een draadkrabber/schraper nodig, zoek maar eens op draadkrabber.
Hiermee krab/schraap je de lak van de draad af.

Dat was eigenlijk wel een hele goeie tip! Alleen jammer dat ik weer zo ongeduldig was, en gewoon met de eerdere tips aan de gang ben gegaan. Wat overigens ook aardig werkte, alleen het wegstoken van die lak door een bout te gebruiken met wat meer vermogen stinkt zo..


Kijk anders eerst of je de kabel in deplug kan klemmen in/op de aansluiting, en dan vol laten vloeien met soldeer.


Zou dat goed genoeg zijn? Ik kan me zo voorstellen dat die lak dan voor erg veel verontreiniging zorgt.

Ik weet eigenlijk ook niet of je een soldeerverbinding ook door kunt meten. Dus niet alleen een weerstand meten, waardoor je weet dat er contact is, maar een meting (met multimeter) die ook iets zegt over de kwaliteit van de soldering?

iWishmaster
21 augustus 2012, 16:00
Ik weet eigenlijk ook niet of je een soldeerverbinding ook door kunt meten. Dus niet alleen een weerstand meten, waardoor je weet dat er contact is, maar een meting (met multimeter) die ook iets zegt over de kwaliteit van de soldering?

De kwaliteit van een soldering bestaat uit twee aspecten:
-Fysieke kracht. In principe mag er natuurlijk geen kracht uitgeoefend worden op een las, maar in de praktijk gebeurt dat wel, dus is de fysieke robuustheid een kwaliteitseis.
-Goede elektrische geleiding: lage weerstand dus.

Naast het testen van fysieke belasting (met de draad wiebelen) en meten van de weerstand, zou je kunt kunnen proberen er een flinke stroom doorheen te pompen: een ampere ofzo bij een volt of 10. Een slechte verbinding zal het dan op den duur wel begeven.

Rutger
21 augustus 2012, 20:17
Kun je die coating er niet gewoon voorzichtig afschuren met een schuurpapiertje?

vinni
22 augustus 2012, 22:31
tja...dat probleem met de Grindycopkabel komt mij heel bekend voor.
Wat heb ik lopen vloeken!....heb al heel wat kabels in elkaar genutseld.
Maar nog nooit met zoveel moeite.
Maarrrrr.....De GCB klinkt wel ontzettend goed!

Vinni