PDA

View Full Version : Welke nieuwe hardware voor Fender strat



iWishmaster
17 augustus 2012, 13:05
Ik heb toch maar de knoop doorgehakt en ga twee nieuwe single coils in mijn HSS deluxe strat stoppen. Nu ga ik tevens gelijk het S-1 switching systeem eruit halen, dus heb ik een nieuwe volumepotmeter nodig. Als ik dan toch bezig ben, ga ik ook maar gelijk alle potmeters en de switch vervangen (deze is ook speciaal voor het S-1 systeem), dan is alles tenminste hetzelfde. Schema voor bedrading kom ik wel uit, maar de keuze van de componten niet:

Ik zoek dus goede kwaliteit potmeters (2x tone 1x volume) die lekker stroef draaien. Ik snap dat ze door de jaren heen vanzelf wat losser worden, maar ik vind het wel fijn dat ze in ieder geval een beetje weerstand geven bij het draaien. In mijn versterkers gebruik ik altijd alpha potmeters, maar daar passen natuurlijk geen fender knopjes op. Standaard fender? Bourns? CTS?

Verder zie ik door de bomen het bos even niet mbt de merken van de switches. Ik wil gewoon een goede kwaliteit 5 standen schakelaar. Welke?

Fiendish
17 augustus 2012, 13:53
Switches durf ik niks over te zeggen, want voor zover ik weet maakt Switchcraft geen 5 standen schakelaars, en ik gebruik altijd alleen Switchcraft dus...
Qua pots zeg ik CTS, redelijk stroef en blijven dat ook wel een tijd lang.

iWishmaster
17 augustus 2012, 14:38
Ik lees op internet dat bourns erg soepel zijn en CTS wat stroever. Dus maakt de keus iets makkelijker.
Is dit wellicht iets:
http://www.thomann.de/nl/montreux_1390_st_wiring_kit.htm

49 euro voor 3 CTS pots, schakelaar, draad, de hele verzamelijk lijkt redelijk duur. Maar aan de andere kant is 5 euro per pot en een tientje voor een switch ook al 35 euro ...

Tabula Rasa
17 augustus 2012, 16:40
5 euro per pot en een tientje voor een switch is hier gewoon 25 euro ipv 35.. Dus dat scheelt wel weer wat.

iWishmaster
17 augustus 2012, 16:50
Ja ik zat ook nog even te rekenen, iets klopt er niet helemaal ;). Waarom dat setje 49 moet kosten snap ik nog niet.

whoosh
18 augustus 2012, 04:23
Ik heb op mijn Strat een CRL switch, CTS potmeters en een Switchcraft jackingang zitten. Zo'n beetje de standaard van iedere goede wiring kit voor een Strat zal ik maar zeggen :) Maar goed, Bourns zijn ook een populaire keuze, ik heb er geen ervaring mee.

Overigens, mijn CTS potmeters zijn alles behalve stroef! Op mijn Tokai ES heb ik laatst ook alles vervangen, daar zitten CTS potmeters in met een lange schacht en die zijn aanzienlijk stroever.

Naast de switch, pots en ingang heb je natuurlijk wat draad nodig en minimaal 1 condensator (0.022uf of 0.047uf zijn de gangbare keuzes, van goedkoop tot verschrikkelijk duur, ik heb Mojotone Vitamin T's gebruikt op zowel de Strat als de ES, die zijn niet echt duur). Je kan ervoor kiezen om ook een treblebleed te installeren, dan heb je een extra condensator en een weerstandje nodig.

guitarnijboer
18 augustus 2012, 10:05
Een CRL switch en Switchcraft jackuitgang is wel ongeveer het beste wat je kunt kopen denk ik. Belangrijk aan een schakelaar is dat ie niet kraakt of een klikkend geluid geeft door de versterker bij het schakelen en dat doen deze niet.

CTS heeft verschillende soorten potmeters die je zou kunnen gebruiken: de gitaarpotmeters met messing asje door de achterkant: hier is relatief weinig wrijving omdat het asje draait op een klein punt. Er fijn voor gitaar, pretting voor het maken van vioolgeluiden etc.

CTS heeft ook modernere potmeters waarbij op de achterkant van het asje een plastic glijlager zit die aan de binnenkant van de behuizing glijdt: Door het grotere wrijvings oppervlak gaan deze potmeters veel stroever. Ze gaan ook niet lichter draaien door de jaren heen. Voor gitaar vind ik ze helemaal niets omdat ze voor mij te zwaar draaien, maar als jij dat prettig vindt.... Ik kom ze wel eens tegen in gitaren en soms zelfs in hele dure. Ze zijn iets gevoeliger voor kraak en storingen dan de gitaarpotmeters van CTS.

Origineel had een strat vroeger dacht ik (weet ik haast zeker) een ceramische cap voor de 2 tone controls (eentje).

Welke elementjes wil je er inzetten?

iWishmaster
19 augustus 2012, 21:35
Ok, qua switch lijkt me dat duidelijk, dat wordt een CRL :). De jack die er nu in zit laat ik gewoon zitten: dit is nog prima.

Ik vind het echt fijn als ze wat stroef draaien, want ik wil nog wel eens tijdens het spelen per ongeluk tegen de pot aan komen en dan verdraait die wel eens een tandje ... Volume swells doe ik toch niet echt. Zal eens kijken welke ik dan precies moet hebben. Treble bleed komt er sowieso ook in zitten. Ik twijfel nu alleen een beetje of ik de tone pots wel ga vervangen: ik gebruik ze toch niet :chicken:. Misschien wel alleen een nieuwe volume knop.

De standaard humbucker (DH-1) van Fender blijft erin want die vind ik echt heel goed klinken. De twee noiseless SCN pickups ga ik vervangen door Texas Specials.

Martin_
19 augustus 2012, 21:56
Als je de tone pots niet gebruikt, zou ik kijken naar "no load" tone pots. Tenminste, als je die nog niet hebt. Dan kun je de tone pots echt uitschakelen. Je kunt in plaats van een treble bleed waarschijnlijk ook voor een "50's" schakeling kiezen.

roger
19 augustus 2012, 23:41
Idd 50'wiring! Heb ik pas ook inmijn strat toegepast. Niet wereldschokkend maar ik ervaar het als iets meer open en transparanter, en minder toneverlies bij volume dichtdraaien.

iWishmaster
20 augustus 2012, 10:21
50's wiring is ook wel een idee eens te proberen in plaats van een treble bleed. Middagje solderen dus, maar dan wel pas als het weer wat kouder buiten wordt ...