PDA

View Full Version : Microfoon voor opname akoestisch gitaar



bigore
17 augustus 2012, 10:02
Beste leden,

Ik ben op zoek naar een degelijke oplossing om mijn gitaarspel op te nemen. Hiervoor wil ik een nieuwe microfoon(s) aanschaffen.

Nu ben ik hier totaal niet mee bekend, maar heb wel enig voorwerk gedaan en zover ik kan zien is het verstandig om een condensator microfoon te kiezen.

Mijn oog was gevallen op de "paired oktava mk 012-01 msp2", ik had begrepen dat een paired microfoon wat beter de akoestiek kon registreren.

Heeft iemand ervaring met dit type microfoon? Of wellicht heeft iemand een tip waardoor ik mijn zoektocht kan voortzetten?

Dit zijn de gegevens die nodig zijn voor de keuze:
- Maximum bedrag van €400
- Het gaat om een akoestisch warm klinkende gitaar.
- Condensator microfoon

Daarnaast ben ik benieuwd hoe je deze microfoon het beste kan aansluiten. Nu gebruik ik mijn Nikon D7000 camera om te filmen, maar zoals je hieronder kan zien is het beeld mooi, maar het geluid is veel te schel en klinkt gewoonweg crap.


Ik weet niet of dit mag, want dit is absoluut niet ter promotie van dit filmpje...zo goed is het namelijk niet...
http://www.youtube.com/watch?v=3cNCPqIESEE

Kan ik de microfoon dan rechtstreeks aansluiten op de camera? Of is het beter om daar "iets" (en wat dan?) tussen te hebben?

Alvast bedankt!

bass blom
17 augustus 2012, 10:21
filmpjes plakken mag gewoon hoor :D

als je camera XLR inputs heeft en fantoomvoeding is ze er rechtstreeks in doen makkelijk.
als het video net zo belangrijk is als het audio.
scheelt ook gedoe met synchroniseren.

ik ken die mics niet maar denk dat ze prima zijn.
handig met die 2? verschillende kopjes.
en met twee neem je mooier op dan met 1.

als je 'iets' buiten die camera om wilt hebben, voor alleen audio, is zowat any 2 kanaals interface, XLR in en usb of firewire uit geschikt.
zeg maar ongeveer alles behalve behringer.
en die interface moet dan duys ook fantoomvoeding hebben. je camera ook.. maar als die xlr in heeft heeft hij zeer waarschijnlijk ook fantoom.

Han S
17 augustus 2012, 10:27
Ben ik niet helemaal met je eens Bass. Bert heeft een Behringer microfoon en die hebben we eens vergeleken met dure tot zeer dure microfoons en hij hield gewoon stand.

Ik heb opnamen gehoord welke zijn gemaakt met Behringer microfoontjes van een paar tientjes en zelfs dat klonk helemaal niet verkeerd.

Neemt niet weg dat je voor 400 euro een veel betere microfoon koopt, maar ook dan krijg je te maken met het verhaal van de indiaan en de pijl en boog.

bass blom
17 augustus 2012, 10:30
ik had het over dat 'iets' waar hij naar vraagt om welke dan ook microfoon een pc of camera in te laten gaan.
de interface dus. die zou ik van behringer laten liggen.
en ja, microfoons zijn er van een paar cent tot the sky is the limit.

bigore
17 augustus 2012, 12:47
Nou, net even uitgezocht, mijn camera heeft géén XLR ingang, maar een jack 3,5mm en ook geen fantoomvoeding mogelijkheid. Wat kan ik dan het beste doen?

Ik zie wel dat er converters zijn om van XLR naar 3,5mm jacks toe te gaan. En dat je voor een microfoon soms een 9v batterij kan plaatsen.

bass blom
17 augustus 2012, 13:18
Nou, net even uitgezocht, mijn camera heeft géén XLR ingang, maar een jack 3,5mm en ook geen fantoomvoeding mogelijkheid. Wat kan ik dan het beste doen?

hangt er helemaal vanaf wat je wilt.
geluid alleen? interface + microfoons.
geluid en video? interface + microfoons en dan een verloopje line out interface naar 3,5 mm camera ingang.
moet die wel op line level in te stellen zijn, anders komt er een te hoog signaal binnen.

Han S
17 augustus 2012, 13:19
Er zijn condensatormicrofoons met een batterij als voeding, de zg 'electret' condensator. Dan heb je geen fantoom nodig. Er zijn ook losse fantoomdoosjes en interfaces met fantoom.

bigore
17 augustus 2012, 13:25
hangt er helemaal vanaf wat je wilt.
geluid alleen? interface + microfoons.
geluid en video? interface + microfoons en dan een verloopje line out interface naar 3,5 mm camera ingang.
moet die wel op line level in te stellen zijn, anders komt er een te hoog signaal binnen.

Het is belangrijk ik met beeld en geluid opneem. Maar het beste is dus ook een interface ertussen te plaatsen, enige tips toevallig? Want daar ben ik helemaal niet in thuis :-(

-Martijn-
17 augustus 2012, 13:30
Je kan het beeld en geluid ook onafhankelijk van elkaar opnemen en vervolgens in bijvoorbeeld Movie Maker synchroniseren. Is wel iets meer werk.

bass blom
17 augustus 2012, 13:30
Het is belangrijk ik met beeld en geluid opneem. Maar het beste is dus ook een interface ertussen te plaatsen, enige tips toevallig? Want daar ben ik helemaal niet in thuis :-(

eerst ff checken dan of je camera line signaal aankan.
en of het niveau met de hand in te stellen is.
of anders doen wat han zegt, microfoons met batterij en 3,5mm plug opzoeken.
helaas kom je dan wel in amateur spul terecht.
ik zelf heb een grondige haat voor 3,5mm gaat veel te snel storingen geven.

of denken aan een zoom q3 HD?

bigore
17 augustus 2012, 13:47
eerst ff checken dan of je camera line signaal aankan.
en of het niveau met de hand in te stellen is.
of anders doen wat han zegt, microfoons met batterij en 3,5mm plug opzoeken.
helaas kom je dan wel in amateur spul terecht.
ik zelf heb een grondige haat voor 3,5mm gaat veel te snel storingen geven.

of denken aan een zoom q3 HD?

Geeft een 3,5 mm veel storingen? Zoals ruis? Want dat is één van de voornaamste redenen waarom ik een mic wil. het bovenstaande filmpje heb ik met een ruisfilter aangepast. Als dit zo is dan is direct aansluiten aan de camera geen optie, dan ga ik het los van elkaar opnemen.

Maar dan moet ik dus een interface mogelijkheid hebben, en dat is terrein wat ik echt niet in thuis ben. Kan ik dan bijv. mijn laptop aansluiten op een interface(welke?) en daar de mic op aansluiten?

Wat vinden jullie van deze microfoon?
http://www.bax-shop.nl/pencil-/-overhead-microfoon/rode-nt4-condensator-studio-microfoon/product-details.html?gclid=CMb3qcDJ7rECFagmtAodpB8AEw

Die krijgt ook wel goede reviews.

Daarnaast wil ik de camera van mijn nikon blijven gebruiken voor beeld, want die vind ik heel erg mooi. Dus de zoom q3hd valt dan af denk ik.

bass blom
17 augustus 2012, 14:07
goeie kans dus dat je die ruisfilter nodig had omdat die camera met automatisch level op redelijk grote afstand stond.
dan trekt die automaat de boel open.
welke nikon? die wereld is zich er nog maar net van bewust aan het worden dat je bij mooi filmbeeld ook goed geluid wilt hebben.
dingen als met de hand instellen waren er nog nauwelijks en zie ik pas de laatste 1 a 2 jaar omen op fotocamera's die ook kunnen filmen.
maar mensen die er serieus meer werken nemen liever apart geluid op, grotendeels om die 3,5mm plugjes.
ik heb altijd storingen met 3,5mm, kraken. de hefboomwerking van zo'n chassisdeeltje op datgene waar het op gesoldeerd is is te groot.
een paar keer er in en uit en het is al mis.

rode is mooi, ik kocht liever twee losse microfoons.
ik heb 2 x NT1A en die vind ik heel goed. ik neem er nu het oefenen van mijn band mee op en dat klinkt kickass vet :p

ja een interface, usb of firewire uit, kan in een laptop.

nasynchroniseren is niet echt moeilijk. wat je wel tegen kunt komen is een tijd verschil tussen de video en audio opnames.
ik heb dat zelf ook een keer gehad, pro video opnames en audio van mijn zoom H4 en dat liep in 1 nummer al zomaar 2 a 3 secodnen uit mekaar.

welkom in deze best complexe wereld :D

bigore
17 augustus 2012, 14:43
goeie kans dus dat je die ruisfilter nodig had omdat die camera met automatisch level op redelijk grote afstand stond.
dan trekt die automaat de boel open.
welke nikon? die wereld is zich er nog maar net van bewust aan het worden dat je bij mooi filmbeeld ook goed geluid wilt hebben.
dingen als met de hand instellen waren er nog nauwelijks en zie ik pas de laatste 1 a 2 jaar omen op fotocamera's die ook kunnen filmen.
maar mensen die er serieus meer werken nemen liever apart geluid op, grotendeels om die 3,5mm plugjes.
ik heb altijd storingen met 3,5mm, kraken. de hefboomwerking van zo'n chassisdeeltje op datgene waar het op gesoldeerd is is te groot.
een paar keer er in en uit en het is al mis.

rode is mooi, ik kocht liever twee losse microfoons.
ik heb 2 x NT1A en die vind ik heel goed. ik neem er nu het oefenen van mijn band mee op en dat klinkt kickass vet :p

ja een interface, usb of firewire uit, kan in een laptop.

nasynchroniseren is niet echt moeilijk. wat je wel tegen kunt komen is een tijd verschil tussen de video en audio opnames.
ik heb dat zelf ook een keer gehad, pro video opnames en audio van mijn zoom H4 en dat liep in 1 nummer al zomaar 2 a 3 secodnen uit mekaar.

welkom in deze best complexe wereld :D

Pfffff dat klinkt inderdaad allemaal lekker ingewikkeld!

Is dit jouw microfoon? En daar heb je er 2 van?
http://www.bax-shop.nl/condensator-studiomicrofoon/rode-nt1-a-studio-microfoon-anniversary-editie/product-details.html?gclid=CLK1i5nW7rECFfMdtAodzHYAag

is wel goedkoper dan 1 Rode nt4 dus...

Ik heb bij deze in ieder geval besloten dat het niet direct in de Nikon D7000 aangesloten zal worden. Dus ik ga met een aparte interface werken. Maar dan moet ik dus zaken gaan synchroniseren, wat ik op zich wel goed zal kunnen.

Dus nu is de vraag uitgebreid tot, welke microfoon en welke interface. Ik kan zo gauw even niet zien of die nt1-a geschikt is voor akoestisch gitaar. Ik weet van de oktava 012 dat deze dat wel is. En welke interface is dan geschikt?

bass blom
17 augustus 2012, 15:21
ja die heb ik er twee van.
ik zie bij thomann een matched pair voor 377.
wat ik dan eigenlijk meteen als bad news interpreteer, zijn de mijne zo verschillend dan? :chicken:

kwa interface is tegenwoordig bijna alles geschikt.
ik zelf heb een tijd geleden een lexicon omega gekocht, super ding, zat cubase LE bij en een hele mooie lexicon galm.
verder is er keuze zat op dat gebied en maar ben je wel 100 a 200 euro armer.

even snel googelen op nikon D7000..

the D7000 lets you record not only monaural sound
ja, dan zou ik ook los opnemen.

en om in je budget van 400 te blijven kun je wellicht toch die microfoons doen die je linkte.
of zo ongeveer elke andere half way decent condensatormicrofoon.
liever grootmembraam dan klein..

thomann heeft ook het kleinere broertje van de omega
http://www.thomann.de/nl/lexicon_lambda_studio.htm
voor jou zolang je gewoon gitaar op wilt nemen, niet dingen er bij dubben dus, prima geschikt.

-Martijn-
17 augustus 2012, 15:39
Bij Han heb ik ooit een grootmembraan Audio Technica geprobeerd (2020 dacht ik), is erg mooi en niet duur.



liever grootmembraam dan klein..


De Rode NT5 vind ik anders ook goed klinken op gitaar, terwijl die een klein membraan heeft. Een stereo setje kost rond de 300 euro.

bigore
17 augustus 2012, 19:22
Nou, ik ben er denk ik uit, waarschijnlijk wordt het dit:

Als interface de Tascam US-122 Mk2 (http://www.thomann.de/nl/tascam_us122mk2.htm)

En microfoons de Rode NT5 paired (http://www.thomann.de/nl/rode_nt5_stativ_bundle.htm)

Gaat wel wat over mijn budget heen, maar volgens mij moet ik hier toch wel redelijk goed kunnen opnemen toch?

-Martijn-
17 augustus 2012, 20:09
Ik zou één laag, degelijk statief nemen met een stereoverloopstukje ipv twee van die grote statieven:
http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Rode-NT-5-Stereo-Set-matched-pair/art-REC0002041-000
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Koenig-Meyer-25950-Bass-Drum-Stativ-/art-ACC0001045-000
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Koenig-Meyer-23550-Ergaenzungsschiene-fuer-2-Mikrofone-20-cm-schwarz/art-ACC0000037-000

Ikzelf zou ook geen kabels van 10 meter hoeven, maar deze bijvoorbeeld zijn 3 meter en hebben wat stevigere pluggen: http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Cordial-Mikrokabel-3m-XLR-peak-Serie-Neutrikstecker/art-ACC0000921-014

Zo heb je voor een tientje meer net iets degelijker spul. Afgebeelde microfoons zijn vaak nog van het oude model, maar ik neem aan dat je gewoon de nieuwe krijgt.
Hier moet je prima opnames mee kunnen maken. ;)

harrie-beton
17 augustus 2012, 21:12
Almere heeft die mic nu voor 119 euro per stuk.

harrie-beton
17 augustus 2012, 21:16
Oeps, hier onder aanbieding
http://www.nederlandmuziek.com/

Ernest01
17 augustus 2012, 22:43
Ik zou één laag, degelijk statief nemen met een stereoverloopstukje ipv twee van die grote statieven:

Ikzelf zou ook geen kabels van 10 meter hoeven, maar deze bijvoorbeeld zijn 3 meter en hebben wat stevigere pluggen

Helemaal mee eens. En dan de mics in ORTF opstelling; geven voor mij het beste akoestische geluid.