PDA

View Full Version : Goeie Floyd Rose/Ibanez edge tech...



RedBuell
16 augustus 2012, 22:54
Enige tijd geleden kocht ik een Ibanez JS 1200, hij had een lelijke buts bij de headstock maar dat was of eigelijk nog steeds cosmetisch. Ook had hij de meest belachelijke afstelling die ik ooit op een gitaar zag van boven de 50 euro mar de prijs was goed. Na wat gesleutel heb ik de hals recht gekregen, heb ik er .010 snaren opgezet en de aktie redelijk naar mijn zin gekregen. Hij had echter wel een probleem met de zwevende brug, de trem kwam na gebruik niet goed terug. Na een dive kwam hij te laag terug en anders om. Als ik na een dive weer omhoog ging kwam hij de ene keer wel de andere keer niet goed terug.

Een vriend van mij heeft hem weer goed gekregen, althans dat probleem met de brug is weg, het bleek een probleem met de studs te zijn. Nu is het helaas wel zo dat ik blijf stemmen. Ik begin bij E, dan A,D,G,B,E. Als ik dan weer de lage E check is hij weer #. De rest ook met als uitschieter de G. Als ik steeds 1 snaar extra stem en weer opnieuw begin ( E, A - E, A, D - E, A, D, G etc.) gaat het wat beter maar nog niet zoals ik verwacht van een Ibanez JS 1200.

Nu ben ik in de buurt van Amsterdam op zoek naar iemand die deze JS helemaal naar behoren kan afstellen. Bij de meeste winkels in Amsterdam kom ik niet meer en breng er al helemaal geen gitaar voor een afstel beurt meer heen want dat is me nog nooit goed bevallen, Hans Pluut heeft eens een RG afgesteld en dat was perfect maar hij heeft een behoorlijk lange wachtlijst.

DarknessAwaits
17 augustus 2012, 00:04
Als ik het goed lees bedoel je dat de gitaar niet goed gestemd is als je van onder naar boven je snaren op de juiste toon hebt gestemd? In dat geval moet ik je teleurstellen: dat hoort bij een zwevende brug. Iedere snaar die je omhoog stemt haalt de andere snaren omlaag in toonhoogte. Sla maar een je A-snaar aan en bend vervolgens een noot op de G-snaar. Zelfde idee.

De oplossing zit 'm in het te hoog stemmen van de snaren, alsmaar iets minder te hoog en dan van boven naar onderen stemmen. En dat dan enkele malen herhalen. Zo doe ik het in ieder geval.

sandert1978
17 augustus 2012, 00:24
Of de schroeven/veren van de Tremelo een klein tikje strakker draaien in de back cavity.

RedBuell
17 augustus 2012, 01:10
Ik heb nog een Ibanez RG 770 en heb een Charvel gehad, bij beide gitaren had ik hier in veel mindere mate last van.

crapton
17 augustus 2012, 07:23
Omdat een FR een zg. zwevende trem is verlopen de snaren altijd bij het stemmen. Ofwel de snaren beïnvloeden elkaar en er zijn meerdere iteraties nodig. Als ie eenmaal staat dan is het wel heel stabiel, afgezien van temperatuurinvloeden.

Je kan de veren wat strakker zetten. Een andere heel goede truuk is een Tremstopper of een Backbox installeren. Ik heb de laatste op mijn Strat en op mijn RG en mits goed afgesteld/geïnstalleerd werkt dit perfect. De trem ligt ahw tegen een contraveer aan en dan is de invloed van de snaren vrijwel nihil.

universe777
17 augustus 2012, 07:31
Ik blokkeer al mijn floyds met een wig in de goede positie. Ik heb uit een stuk vlakgum een stel wiggen gemaakt die in de ruimtes onder de trem passen. (niet in de veren cavity.) Eerst alle snaren iets te laag stemmen (losdraaien). Wig er onder zodat de brug parallel met de body staat. Daarna is het op stemming bregen van de individuele snaren peanuts. Top lock vast zetten, trem naar voren en wig weg halen en dan nog voor de zekerheid fijn stemmen.
Ik heb meerdere wiggen gesneden voor mijn verschillende gitaren.

De ene gitaar blijft stemvaster bij van boven naar beneden stemmen maar de andere stem ik weer e>e, a>b, d>g, van buiten naar binnen dus. Ligt een beetje aan de gitaar.

RedBuell
17 augustus 2012, 10:27
Ik heb dit probleem ook weleens op mijn RG als ik er nieuwe snaren opzet terwijl ik er niet helemaal de tijd voor neem, dan is het ineens lastig om hem gestemd te krijgen maar als hij dan eenmaal goed is is hij ook echt perfect.

Het probleem is nu dat de brug achterover staat en hoe ik ook stem E - E, A-B of E-A, E-A-D of E-A-D-G-B-E de snaren steeds weer # staan na een stem rondje. Na een paar rondjes staan de fine tuners helemaal uitgedraaid en moet ik de locknut losdraaien en stemmen via de mechanieken, de fine tuners weer in de midden stand zetten - weer op stemming brengen en dan weer van voor af aan beginnen om weer op dezelfde manier te eindigen. Met mijn RG was het op eengegeven moment goed maar met de JS lijkt het maar niet over te gaan.

Toen ik de gitaar terug kreeg van mijn maat waren de snaren steeds b na een rondje stemmen, ik moest ze dus steeds opdraaien met het probleem dat op een gegeven moment de brug helemaal omhoog kwam en de snaren giga strak stonden met een toren hoge aktie.

k heb eens van een, erg goeie gitarist overigens, gehoord dat bepaalde gitaren het meest geschikt zijn voor een bepaalde dikte snaren. Zo was hij heilig overtuigd dat mijn Fireman absoluut smeekt voor een .09 setje, als ik het goed heb speelt Satriani ook met een .09 setje. Ik heb er nu een .010 setje op, zou dat nog wat uit maken? Is het makkelijk om er weer een .09 setje op te leggen.

De tip van de gummetjes is wel een hele goeie, die ga ik ook gebruiken!

Terminus
17 augustus 2012, 12:37
Satriani breekt die regel zelf al, hij speelt 9's live en 10's en 11's in de studio. Dat bepaalde gitaren werken met bepaalde snaren is onzin, dat heeft meer te doen met de afstelling.

Een beetje een open deur maar heb je er eigenlijk al nieuwe snaren op gezet?

Fiendish
17 augustus 2012, 12:42
Mits je er geen bezwaar tegen hebt een eind te reizen, kan ik van harte de Guitar Chop Shop hier in Den Haag aanbevelen.
Breng m'n gitaren al jaren bij de eigenaar (Sander Bonten), nog nooit klachten gehad, en als iets niet helemaal naar je zin is past hij het gewoon aan tot het zo is als je het wilt hebben.